Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1491
Hei!

Jeg sliter litt med min skole-pc

Her er saken:

Jeg fikk skolepc når jeg fikk vg1. Den er hele tiden koblet opp mot et domene som jeg ser heter ped.vaf.no.



Nå som jeg har sluttet på skolen fikk jeg brev fra skolen om at jeg kunne laste ned windows 8 (hadde vista før) på de sin regning. Gjorde dette, og nå er jeg ikke lenger administrator. Har ingen rettigheter, får ikke lastet ned adobe flash player engang.

Jeg har prøvd nesten alt. På brukere i innstillinger står det at jeg må logge på som administrator for å få rettighetter, men jeg vet ikke hva dette betyr. Når jeg ser på domene og datamaskinsnavn så står det ped.vaf.no som domene. Hvordan logger jeg av dette?

Skulle gjerne hatt svar nå, selv om IT avdelingen på skolen er stengt. Har også prøvd cmd, men får ikke trykket på run as administrator fordi jeg ikke har noe brukernavn og passord der..Får også opp setningen "det finnes ingen påloggingsservere....) ofte hvis jeg prøver å skrive noe der.

Med vennlig hilsen

frustrert pc bruker
Hmm, når du installerte windows 8... valgte du tilfeldigvis å oppgradere Windowsen? fremfor å formatere disken og installere en clean installasjon? Meldingen om at det ikke finnes noen påloggingsservere er at kontoen ikke er cachet - dette må gjøres på skolens nettverk(men dette har ingen betydning siden du ikke har admin credentials).

Vent til IT Kontoret er oppe igjen, og be dem om å melde maskinen ut av domenet, og sette opp en ny konto med lokal administrator rettigheter.
Sist endret av jMy; 30. juni 2013 kl. 15:39.
Stemmer det, beholdt alle filene mine, valgte bare oppgradering.. Er det noe jeg kan gjøre for å få admin tilgang? Takk for svar forresten!
Du kommer dessverre ikke så veldig langt uten admin credentials, det er sikkert noen her på forumet som kommer med løsninger som å boote inn i linux og cracke passord hashen - men jeg tviler sterkt på at det vil fungere på en domene PC.
Det er helt greit, tusen takk for at du tok deg tid til å svare
Last ned hirens boot cd og brenn det ut fra en annen pc. Start opp fra CD og velg password recovery eller noe i den dur. Der kan du fjerne passordet og enable den lokale administratorkontoen på maskinen. Du kan deretter reboote og logge inn med lokal bruker for så å melde maskinen ut av domenet.