Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5489
Jeg har blitt ansatt som fotograf i et utryknings lag om ikke så lenge.
Jeg er bare en hobbyfotograf på fritiden, men går jo foto og medie linje på videregående.

I min hånd har jeg et Canon 700D med følgende linser:

70-300mm
18-55mm
11-16mm

Dette er det jeg skal bruke når jeg skal fotografere.
Men dette er min første jobb som fotograf og vil derfor gjerne ta i mot tips fra folk som har gjort dette før eller har peiling?
Tips og råd?
Hvilken innstillinger på kamera burde jeg bruke osv..

Kunden sendte meg disse linkene som inspirasjon til hvordan de ville ha det:

http://www.blogoftheworld.com/chill-...-group-photos/

http://itsabrideslife.com/tag/bridesmaids-photos/

http://weddingphotography.com.ph/941...-bridal-party/

Hva burde jeg forberede meg på og hva burde jeg passe på?
Takk for gode svar!
Først av alt bør du kanskje lære deg at det heter utdrikningslag så du ikke skriver utrykningslag på det du leverer
Siden du går på medielinje, så vil jeg tro dere har en lærer med fotoekspertise der. Spørr du han så får du nok praktiske, gode tips. I tillegg til at det viser interesse fra faget, noe som nok blir godt mottatt.

Men uansett, noen betraktninger. God på foto blir du bare av å øve, har du ikke trent blikket ditt masse så er din beste mulighet nå å bare ta masse masse bilder, så blir nok noen av de gode. Ha altså med deg mange minnekort. Når det gjelder linsevalg så vil jeg si at 70-300 linsa er ubrukelig til de du skal ta bilder av. 18-55 linsa har jo en fin brennvidde å jobbe på, men jeg tipper det kanskje er kitlinsa til kameraet? Altså den har ikke all verden til blender å gå på? Hvilken 11-16 linse er det du har, tipper den kanskje vil være det beste for deg. Større brennvidde gir deg lettere skarpe bilder, samtidig har ofte de mulighet for en mindre blender slik at du har litt mer lys å jobbe med, og muligheten til å skape litt blurry bakgrunn. Hadde jeg skulle valgt en linse selv så ville jeg ha gått for en 25mm fast linse med type 1.8 blender. Du kan også vurdere om du får lånt meg deg en ekstern blitz, så får du litt mer kreativ frihet.

TLDR; 11-16mm linsa, og mange minnekort så du kan ta ekstremt mange bilder.
Når det gjelder innstillinger så ville jeg kjørt RAW og manuelle innstillinger, ev. Av/Tv og eksponert etter lysforholdene.

Kortere brennvidde gir deg som allerede sagt større muligheter for å få skarpere bilder. Lenger brennvidde som på 70-300 så må du være støere på hånden og så er det i tillegg lyssvakt.
18-55 mm. er også ganske lyssvak og da sitter du igjen med vidvinkelen som har en større blender enn de foregående.
Men bilder av mennesker kan fort bli litt sært med vidvinkel.

Har du noen mulighet til å få lånt noen andre objektiver som er mer lyssterke? 30/35 mm f/1.4 hadde vært ypperlig på crop formatet.
Som de andre sier har du ikke objektivene en erfaren fotograf ville valgt til et slikt oppdrag, men det er forståelig siden dette er ditt første. Om du skal investere i et nytt objektiv kan du se på Tamron 28-75mm med konstant blender på f/2.8. Dette koster 1 500 kroner brukt og vil gi deg mer fleksibilitet, samtidig som bildekvalitet er svært akseptabel.

Du vil sannsynligvis treffe på situasjoner hvor du har lite lys tilgjengelig, og da har du som regel valget mellom blitz eller mye bildestøy. Jeg anbefaler å ta med en ekstern blitz om du har (unngå den integrerte på kameraet), bare for å ha muligheten. Ikke vend den direkte mot motivet, men pek den mot en hvit vegg eller et tak for å gjøre lyset mykere. Eventuelt bruk en diffuser eller reflektor av noe slag. Selv er jeg ikke glad i blitzlys, men noen har talent for å bruke det og det utgjør noen ganger forskjellen mellom å få tatt bildet eller ikke.

I mørke omgivelser vil det også være utfordrende for autofokussystemet og du vil kanskje ha problemer med å få tatt bilder. Selv benytter jeg kun det midterste fokuspunktet, for så å komponere bildet etterpå. Da vet jeg alltid hvor kameraet fokuserer, men det vil være på bekostning av å miste et "øyeblikk", vel å merke. En subjektiv teknikk, absolutt.

I bunn og grunn ville jeg gjort dette:
- Lag en shot list (punktvis liste over bilder du MÅ ta - eksempelvis gruppebilde ved ankomst - da vet du at du har fått en solid kjerne). Leste en artikkel av en bryllupsfotograf som fikk beskjed om å ta spontane bilder av brudeparet, da de ville ha det naturlig og upretensiøst. Han viste dem en haug av bilder på forhånd. Halvparten var spontane bilder og halvparten var oppstilt. Så godt som alle bildene brudeparet plukket ut som eksempler på hva de ville ha, viste seg å være oppstilte. Det er ingen dum idé å planlegge.
- Ta en fornuftig mengde bilder utenom shot listen ((mange, men ikke irrelevante)(kanskje disse blir enda bedre enn de planlagte?))
- Kom deg tett innpå deltakerne og få med de små øyeblikkene og kameratskapet som sikkert eksisterer (sørg for at noen av bildene kan vises til den andre halvpart med god samvittighet).

Lykke til!
Trådstarter
Sitat av Dounut Vis innlegg
Som de andre sier har du ikke objektivene en erfaren fotograf ville valgt til et slikt oppdrag, men det er forståelig siden dette er ditt første. Om du skal investere i et nytt objektiv kan du se på Tamron 28-75mm med konstant blender på f/2.8. Dette koster 1 500 kroner brukt og vil gi deg mer fleksibilitet, samtidig som bildekvalitet er svært akseptabel.

Du vil sannsynligvis treffe på situasjoner hvor du har lite lys tilgjengelig, og da har du som regel valget mellom blitz eller mye bildestøy. Jeg anbefaler å ta med en ekstern blitz om du har (unngå den integrerte på kameraet), bare for å ha muligheten. Ikke vend den direkte mot motivet, men pek den mot en hvit vegg eller et tak for å gjøre lyset mykere. Eventuelt bruk en diffuser eller reflektor av noe slag. Selv er jeg ikke glad i blitzlys, men noen har talent for å bruke det og det utgjør noen ganger forskjellen mellom å få tatt bildet eller ikke.

I mørke omgivelser vil det også være utfordrende for autofokussystemet og du vil kanskje ha problemer med å få tatt bilder. Selv benytter jeg kun det midterste fokuspunktet, for så å komponere bildet etterpå. Da vet jeg alltid hvor kameraet fokuserer, men det vil være på bekostning av å miste et "øyeblikk", vel å merke. En subjektiv teknikk, absolutt.

I bunn og grunn ville jeg gjort dette:
- Lag en shot list (punktvis liste over bilder du MÅ ta - eksempelvis gruppebilde ved ankomst - da vet du at du har fått en solid kjerne). Leste en artikkel av en bryllupsfotograf som fikk beskjed om å ta spontane bilder av brudeparet, da de ville ha det naturlig og upretensiøst. Han viste dem en haug av bilder på forhånd. Halvparten var spontane bilder og halvparten var oppstilt. Så godt som alle bildene brudeparet plukket ut som eksempler på hva de ville ha, viste seg å være oppstilte. Det er ingen dum idé å planlegge.
- Ta en fornuftig mengde bilder utenom shot listen ((mange, men ikke irrelevante)(kanskje disse blir enda bedre enn de planlagte?))
- Kom deg tett innpå deltakerne og få med de små øyeblikkene og kameratskapet som sikkert eksisterer (sørg for at noen av bildene kan vises til den andre halvpart med god samvittighet).

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for gode svar! Ja jeg vet at jeg ikke har de rette linsene for jobben.
Jeg interesserer meg mest for video opptak.
Men tror ikke kunden tar jobben så veldig høytidelig. De vil bare ha noen som kan ta bilde av dem. I stedet for at de selv må bytte på og ta bilde av hverandre med mobilen om dere skjønner.

Av andre linser så kan jeg muligens få skaffa en samyang 24mm T1.5 og en canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM
Om det kan være bedre til mitt oppdrag?

Vidvinkelen jeg har er Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2.8 DX II

Vi skal ta bilder på en Strand. Så om det blir greit vær burde det vel ikke være så stort problem med lysforhold? Med tanke på linsene jeg har tilgjengelig.
Jeg kan jo også etter behandle bildene/redigere.

Eller hva tenker dere?
Takk for gode og detaljerte svar!
Som andre sier: skyt i RAW. Da kan du redde bildene selv om lysforholdene ikke er på din side. Min mening er at det viktigste ikke er kameraet, men glasset du setter på og selve fotografen. Jeg har lagt mye kroner i objektiver, men har ikke oppgradert huset ennå fordi det gjør jobben, og jeg prøver heller å utvikle meg selv som fotograf.

Var kreativ, litt høyt og lavt og ta masse bilder - eneste måten å lære på.
Vil du ha en nervepirrende jobb, takker du ja dersom noen ber deg være bryllupsfotograf.
Hvilken applikasjon har du tenkt til å benytte i ettertid? Raw Therapee? Apple Aperture? eller Adobe Lightroom?
Trådstarter
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvilken applikasjon har du tenkt til å benytte i ettertid? Raw Therapee? Apple Aperture? eller Adobe Lightroom?
Vis hele sitatet...
Lightroom
Flott, da vil det å skyte i RAW kunne gi deg litt hjelp.
Sist endret av nudo; 10. juli 2014 kl. 04:41.
Som sagt over, skyt for all del i RAW. Det har reddet mange over- og undereksponerte bilder.

Siden det er gruppebilde må du tenke på belysning. Ingen ting er riktig eller feil i et bilde, men du ønsker et bilde hvor alle synes i et godt og mykt lys. Bruk derfor dine egne øyne under fotograferingen; Hva ser du? Hvordan former lyset personene? Er det noen i gruppebildet som blir mindre synlige pga. f.eks skygger?

Fotografi er som med alt annet, øvelse gjør mester. Ta masse bilder, vær helt sikker på at du kjenner kamerainnstillingene og kan bruke manuell-funksjonen, da vil du få mye større kontroll over bildene dine.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skyd alt i RAW så du kan redde dårlige fotos. Skaf dig et backup kamera i tilfælde af dit 700D skulle fejle.
Brug "manuel" mode til alle fotos.

Få 100% styr på de indstillinger hvis du vil gøre dig håb om gode billeder. De skal nemlig skiftes MANGE gange i løbet af dagen, og tager det for længe at skifte, så mister du alle de gode øjeblikke som du gerne ville fotograferer.
Sist endret av Byggemanden; 8. november 2014 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det eneste du strengt tatt trenger er et 18-55mm, om du ikke har et 28mm prime eller 35mm prime. Da er du dekket. Glem å ta med deg noe mer enn ett objektiv til en slik jobb, da fokuserer du på helt andre ting enn det du faktisk skal gjøre: Fange FØLELSER og fange ØYEBLIKK. Derfor lønner det seg også for deg å kjøre av-prioritet, så slipper du å tenke for mye på lysforholdene. Jobb tett på og du fanger mye av dette. Lar du objektivet gjøre jobben for deg. Jeg skal love deg at så lenge du tør å fotografere fritt, så er det viktigste hinderet bak deg. Jobb med det.

Og få inspirasjon her: http://dougiewallace.com/601687/stag...ackpool-story/

Lykke til.
Sist endret av Keyser Söze; 11. november 2014 kl. 17:00.
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men: regner med du vet at Dougie Wallace kommer til Trondheim på Torsdag kvelden. Han skal forelese ved skolen min og skal delta på Trondheim Dokumentarfestival, han stiller vel ut en del bilder og skal holde foredrag anbefales å ta turen!
Sist endret av Todd; 11. november 2014 kl. 17:36.
Sitat av Todd Vis innlegg
Litt off topic, men: regner med du vet at Dougie Wallace kommer til Trondheim på Torsdag kvelden. Han skal forelese ved skolen min og skal delta på Trondheim Dokumentarfestival, han stiller vel ut en del bilder og skal holde foredrag anbefales å ta turen!
Vis hele sitatet...
Er med som frivillig for femte år på rad - derav inspirasjonen fra Wallace! Utrolig god foredragsholder. Absolutt verdt å få med seg! Forsåvidt er jo hele TRD spekket med gode foredragsholdere og historier.
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fantastisk underholdene foto serie haha :-)