Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 8266
16 års fengsel for narkotikasmugling:

En 41 år gammel trebarnsfar er i Oslo tingrett dømt til 16 års fengsel
og inndragning av 10 millioner kroner for smugling av totalt 1,2 tonn hasj.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=513513

Hva mener folket om dette ? For strengt ? Helt Ok ?

Personlig mener jeg denne straffen er helt sinnsyk,
med tanke på hva voldtekts / volds-forbrytere og andre kriminelle får!

Et par eksempler:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article776584.ece

Pappa gjorde baby blind:

Barnefaren ristet sin sønn så hardt at babyen ble blind. Nå må faren i fengsel

Den 25 år gamle mannen er i Kristiansand tingrett dømt til
ett års fengsel, hvorav seks måneders ubetinget, for å ha utøvd vold mot sin sønn.

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=20764

En 43-åring, som tidligere var bosatt i Hadsel
er dømt til fem måneders fengsel,
og må betale en oppreising på 25.000 kroner til sin tidligere samboer.

Mannen var tiltalt for flere ganger å ha slått,
dyttet og tatt kvelertak på sin daværende samboer.
Overgrepene skjedde fra vinteren 2006 til i mai 2007.

Jaja, nok om det: Diskuter
Norge i et nøtteskall...
syns det er litt for mye.kunne vært 10 år eller noe i den duren.
Gammel Traver
lockhead's Avatar
FORPULTE FITTE SNUT (og rettssystem osv)
Norge er et dritt land, men nå blir jeg vel likvidert av KRF-agenter.
Tja, hvis vi hadde så lave straffer på noe som har så stort potensiale til flere milioner kriminelle kroner så hadde det nok vært enda mere slik kriminalitet.
I mine øyne er det bare enda mer grunn til legalisering..

Sitat av lockhead
FORPULTE FITTE SNUT (og rettssystem osv)
Norge er et dritt land, men nå blir jeg vel likvidert av KRF-agenter.
Vis hele sitatet...
Det er vell neppe snuten sin feil, de gjør bare jobben sin. Rettsystemet følger de regler, lover og strafferammer som er satt. Men for guds skyld, hvis du har lyst å hate dem så feel free
Gammelt nytt at sånt her skjer, for det skjer stadig vekk. Er intet annet enn Norge det, rettsystemets syn på rettferdighet er fylt av så store hull at jeg kunne gått med strak rygg og utslått armer gjennom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En ting er å vere imot straff for tilfeldige brukarar. Det er eg.

Noko anna er dei som faktisk importerer slikt, i økonomisk vinnings hensikt. Når en smugler 1200kg er det neppe til personlig bruk, og neppe fordi en er menneskevenn. Grunnen er nok så enkel som at en er kåt på penger.

Viare så trur eg folk som smuglar såpass mykje er fullstendig klar over både risikoen for å bli tatt, og det faktum at det er ulovlig, at eg har ikkje så veldig mykje til overs for dei.

Så - streng straff? Ja. Men rimelig straff etter mi meining. Ei anna sak er om strafferammene på andre forbrytelsar er for låg... Men det løyser ein ikkje ved å settje ned straffa på smugling.

Til dei som skriker at det er norge i et nøtteskall og alt det forbanna vrøvlet der: Hold kjeft med mindre de kan underbygge meiningane en tanke, istaden for å bare whine oppetter næraste murvegg!
Sitat av torsken
Det er vell neppe snuten sin feil, de gjør bare jobben sin. Rettsystemet følger de regler, lover og strafferammer som er satt. Men for guds skyld, hvis du har lyst å hate dem så feel free
Vis hele sitatet...
Neppe snuten sin feil? de gjør bare jobben sin? Det er jo dem sin feil at de velger å gjøre jobben sin!
Jeg vil bare alle ta i betraktning at han smuglet 1.2 TONN hasj. 1200 kilo. Er det fortsatt en streng straff?
Vidarlo, du har helt rett. Men det er ikke riktig at narkosmugling straffes hardere enn ymse andre lovbrudd som er særdeles grovere, som du er inne på. Og det er det som provoserer meg.

Nå har jeg også et annet eksempel, men det blir fryktelig offtopic, så vi lar det være.

Edit: jeg mener at strafferammen for enkelte lovbrudd bør ballanseres bedre
Sist endret av Joachimsen; 28. mars 2008 kl. 20:09.
Sitat av torsken
Tja, hvis vi hadde så lave straffer på noe som har så stort potensiale til flere milioner kriminelle kroner så hadde det nok vært enda mere slik kriminalitet.
I mine øyne er det bare enda mer grunn til legalisering..
Vis hele sitatet...
Ehh... Hvis staten Norge hadde hatt lavere straffer for innførsel av narkotika, hadde det kanskje ikke vært så lukerativt å smugle varene inn heller... Høy risiko = høy profitt.
Men det løpet der er vel allerde kjørt, da staten hele tiden har skrudd straffene opp for smugle noe som helst, egentlig.
Så Norge er og blir en gullgruve for de som driver i den bransjen der... Heia norge
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shinobi
Neppe snuten sin feil? de gjør bare jobben sin? Det er jo dem sin feil at de velger å gjøre jobben sin!
Vis hele sitatet...
Sett deg inn i korleis samfunnet er bygd opp. Sentralt stikkord er tredelingsprinsippet; stortinget vedtar lover, regjeringa (=politiet) handhever lovene, og domstolane dømmer. Stortinget har vedtatt at det er ulovlig å innføre hasj. Regjeringa følger opp dette ved å be politiet etterforske. Domstolen dømmer ihenhold til det arbeidet stortinget har lagt ned i lova.

Om politiet valgte å ikkje etterforske et så grovt overtramp på lova, så hadde det vore et *gigantisk* problem demokratisk sett, og det ville vere grovt brot på den etikken politiet bør ha.
Ja jøss shinobi, kunne like så greit ikke hatt no politi i det hele tatt eller hva?
Tror ikke politiet sier "naah, orker ikke arrestere denne smuglern, føler meg så drittsekk"
Enig med Vidarlo her. Løsningen på voldstraffen er ikke å sette NED andre straffer. Selve straffen for voldsaker blir ikke større av den grunn. Å begynne å si at Norge er et drittland på grunn av dette, er vel rett og slett barnslig i mine øyne. Da har man faen ikke erfaring/kunnskap om hvordan rettssystem/diverse andre ting er i andre land.

Ang. denne saken, så synes jeg straffen kanskje er litt i drøyeste laget, men ikke noe 'sinnsyk' stor straff. Han har smuglet 1.2 tonn hasj.
Sitat av shinobi
Neppe snuten sin feil? de gjør bare jobben sin? Det er jo dem sin feil at de velger å gjøre jobben sin!
Vis hele sitatet...
Det er det ja? Du kan lite om rettssystemet. Din uvitenhet er som en sprengt atombombe, det lyser av deg.

Politiet er den utøvende makten, dommere er den dømmende makten og stortinget er det lovgivende makt. Disse 3 vil alltid være uenige på visse ting, og derfor vil ingen ta over makten helt. Det er hele prinsippet i Norge. Anyways.

16 år? Det er HELT ok. 1,2 TONN hasj er mye. Det er greit at folk røyker for min del, men han der har jo tjent STORE penger på det, så han fortjener straffen.

Og det med at andre ting får for liten straff, så skal også dop saker få mindre straff, er dere virkelig så dumme at dere mener det? Jeg mener at voldssaker skal OPP i straff, og at de som smugler dopet inn i landet kan gjerne får en så stor straff som den der.
Sitat av vidarlo
Sett deg inn i korleis samfunnet er bygd opp. Sentralt stikkord er tredelingsprinsippet; stortinget vedtar lover, regjeringa (=politiet) handhever lovene, og domstolane dømmer. Stortinget har vedtatt at det er ulovlig å innføre hasj. Regjeringa følger opp dette ved å be politiet etterforske. Domstolen dømmer ihenhold til det arbeidet stortinget har lagt ned i lova.

Om politiet valgte å ikkje etterforske et så grovt overtramp på lova, så hadde det vore et *gigantisk* problem demokratisk sett, og det ville vere grovt brot på den etikken politiet bør ha.
Vis hele sitatet...

Hehe veit hvordan samfunnet er bygd opp, men hadde ikke vært så idiotisk som det er nå hvis folk bare hadde slutta å oppføre seg som nikkedukker uten evne til å tenke selstendig.

Politiet bryter konstant den "etikken som politiet burde ha"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shinobi
Hehe veit hvordan samfunnet er bygd opp, men hadde ikke vært så idiotisk som det er nå hvis folk bare hadde slutta å oppføre seg som nikkedukker uten evne til å tenke selstendig.

Politiet bryter konstant den "etikken som politiet burde ha"
Vis hele sitatet...
Uhm, så politiet skal stå heilt fritt til å velge å oversjå den typen forbrytelser dei liker? Det samfunnet vil virkelig ikkje eg leve i! Stortinget har sagt *ekstremt* klart ifra om at smugling er ikkje ok, og *pålagt* politiet å etterforske det. Hadde det vore en type saker som var brukt lite tid på av stortinget hadde politiet stått friare til å velge om dei ville etterforske eller ikkje, men dei kan ikkje oversjå heile kapittel i ei fordømt sentral lov.

Forøvrig er eg heilt einig i at politiet sin etikk er på trynet i en del tilfeller, men det vil ikkje sei at vi bør tillate dei å vere enda meir selekttive i kva dei etterforsker.
Shinobi: Du vinkla akkurat diskusjonen så latterlig at du dreper den...

Synes ikke straffen er for streng, langt ifra, men synes straffen for andre forbrytelser er altfor lav. Uten å sette meg for mye inn i det, leser jeg ofte om drapsmenn som slipper unna med straff på 10-15 år. De har altså fått en lavere straff for overlagt drap enn for smugling av hasj. Blir hvertfall i mine øyne helt feil. Blir kanskje feil for meg å skrive om det da jeg ikke har noe ordentlig løsning på det, men en start ville jo være å øke strafferammen fra 21 år opp mot 30.
[quote=vidarlo]Uhm, så politiet skal stå heilt fritt til å velge å oversjå den typen forbrytelser dei liker? Det samfunnet vil virkelig ikkje eg leve i! Stortinget har sagt *ekstremt* klart ifra om at smugling er ikkje ok, og *pålagt* politiet å etterforske det. Hadde det vore en type saker som var brukt lite tid på av stortinget hadde politiet stått friare til å velge om dei ville etterforske eller ikkje, men dei kan ikkje oversjå heile kapittel i ei fordømt sentral lov.
QUOTE]

Politiet som vi har idag burde ikke stå fritt til vurdere sånne ting selv , da de ikke er istand til å ta sånne valg. Kanskje bare jeg som drømmer , men jeg tror det hadde vært mulig å ha et slags politi bestående av oppegående mennesker som er istand til å vurdere sånne ting selv, uavhengig av nedskrevne lover.

Om stortinget har sagt ekstremt klart ifra, pålagt politiet å etterforske og at det er en sentral lov har i mine øyne ingenting å si hvis Loven, stortinget og politiet tar feil.

akkurat som de som drev konsentrasjonsleirene i tyskland i ettertid ikke følte skyld eller mente at de var ansvarlig for det som hadde skjedd , bare fordi de fulgte ordre og loven(Nei jeg sammenligner ikke hasjsmugling med å drive konsentrasjonsleirer)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shinobi
Politiet som vi har idag burde ikke stå fritt til vurdere sånne ting selv , da de ikke er istand til å ta sånne valg. Kanskje bare jeg som drømmer , men jeg tror det hadde vært mulig å ha et slags politi bestående av oppegående mennesker som er istand til å vurdere sånne ting selv, uavhengig av nedskrevne lover.
Vis hele sitatet...
Godt mulig eg tar feil, men eg har det inntrykket at dei aller aller fleste i politiet er svært oppegåande personer, som reflekterer rimelig mykje over det lovverket dei er sett til å handheve. Unntak finst - og vil alltid finnast. Å ha eit politi som sjølvstendig avgjer kva som er lovbrot og ikkje vil imidlertid føre til at trynefaktoren får jævlig mykje å sei. Lova vil ikkje bli lik for alle da, og det *vil* danne seg ekstreme variasjoner fra kommune til kommune.

Politiet er i dag til ein viss grad i stand til å vurdere sjølv; dei kan (og gjer det sikkert rimelig ofte) oversjå at ein tilfeldig person kjøper 2g til personlig bruk, men dei kan ikkje oversjå så store mengder som det her er snakk om.
Sitat av shinobi
Om stortinget har sagt ekstremt klart ifra, pålagt politiet å etterforske og at det er en sentral lov har i mine øyne ingenting å si hvis Loven, stortinget og politiet tar feil.
Vis hele sitatet...
Så. Du hevder i fullt alvor at stortinget tar feil i denne saka? Kvifor? Fordi du vil få røyke i fred? Sorry mac - eg er blodig ueinig med deg i det. Eg er for legaliserig av hasj - men når du hevder at stortinget tar feil trur eg du er på viddene. LANGT på viddene. Mulig det var et dumt valg å kriminalisere hasj, men neppe en feil i den forstand.
Sitat av shinobi
akkurat som de som drev konsentrasjonsleirene i tyskland i ettertid ikke følte skyld eller mente at de var ansvarlig for det som hadde skjedd , bare fordi de fulgte ordre og loven(Nei jeg sammenligner ikke hasjsmugling med å drive konsentrasjonsleirer)
Vis hele sitatet...
Kødder du med meg no, eller sammenligner du virkelig politiet si håndheving av straffelova med holocaust...? Eg ser du seier nei, men kvifor i alle dager gidder du dra det inn? Situasjonane er ikkje sammenlignbare. I norge er det forbudt å importere hasj. Vedkommande gjorde dette, med vitande og vilje. Det er heilt anna situasjon enn å straffe på grunn av opphav.
Sitat av shinobi
har idag burde ikke stå fritt til vurdere sånne ting selv , da de ikke er istand til å ta sånne valg. Kanskje bare jeg som drømmer , men jeg tror det hadde vært mulig å ha et slags politi bestående av oppegående mennesker som er istand til å vurdere sånne ting selv, uavhengig av nedskrevne lover.
Vis hele sitatet...
Ja, for rettssikkerhet er en dum ting. Det er bedre at man har personer som kan vilkårlig arrestere personer uten noen hjemmel i lov eller vedtak.

Hvis du leser litt om Gestapo og andre hemmelige politi som har vært gjennom historien, så ser du fort hvorfor vi nettopp allerede i 1814 fikk innført dette prinsippet i Grunnloven.

Kanskje du mener man også burde kaste legalitetsprinsippet over bord også når man først er i gang. Ingenting er vel som litt vilkårlig domfelling som ikke trenger å ha grunnlag i lov.

Du må forstå det at politiet gjør jobben sin og domstolene gjør jobben sin. Selv synes jeg ikke det var for lav straff.

Balansegangen mellom straff er heller ikke lett, siden de fort kan enten virke for strenge eller for milde. Det er viktig å finne en middelvei som fungerer.

Dessuten tror jeg neppe det var vedkommendes første overtredelse av lovverket heller, slik at også her bommer du litt.

Når man leser om en sak i avisene så er det oftest lurt også å lese dommen, da får man et lettere overblikk over helheten i saken og kan se hvordan dommerne har tenkt. Avisene tar bare ut biffen, og lar resten ligge. Og det er i restene de viktige tingene er, som dommernes vurderinger, tiltaltes forhistorie og andre omstendigheter.
Stiller meg litt delt i to i denne saken her. Greit nok, han smuglet. Ikke nok med det, men det var over 1.2 Tonn. Men 16 år .. ? Fy faen ...
Sist endret av Lille Nikotin; 28. mars 2008 kl. 21:45.
16 år er ein høg straff, men 1,2 tonn er også mykje narkotika. Men no lev me i eit "mildt" land, med 21års maksstraff. lager du pr0n i Iran so får du dødstraff.
Men rettsystemet i Norge er ganske absurd spør du meg, voldtektsmenn, pedofile og drapsmenn får altfor mild straff.
Selv om jeg er for legalisering av cannabis synes jeg 1,2 TONN av det er helt sinnsykt mye, og straffeutmålingen står seg veldig bra i forhold til det lovbruddet. Det er tross alt snakk om minst et par millioner røykebønner her!!

Og de 10 millioner kroner som ble inndratt bør absolutt styrke mistanken om at fyren faktisk er involvert i noe langt større enn de 37 + 2 kg, som han innrømmer å ha hatt befatning med.

Dette synes jeg var en helt fornuftig straff. Synes at ingen skal kunne få tjene seg så rike pga mange folks henfallenhet til å bruke sånne "midler".
Straffen er alt for streng i seg selv, og hvis man sammenligner den med straffen for andre typer lovbrudd (hvor det faktisk finnes et konkret offer) som drap og voldtekt blir det jo helt absurd.

Og, for å sitere Hans Olav Fekjær: "At du i lengden kan idømmes 21 års fengsel for omsetning, smugling av hasj, mens alkohol og tobakk er så fritt omsettelig vil ikke kunne vare i det langt løp."

no-aiden: Hva med de som har tjent seg rike på salg og produksjon av alkohol? Bør de også få lange fengselstraffer?
Sitat av Squirrel
Ehh... Hvis staten Norge hadde hatt lavere straffer for innførsel av narkotika, hadde det kanskje ikke vært så lukerativt å smugle varene inn heller... Høy risiko = høy profitt.
Vis hele sitatet...
Hahaha! Tror du at det å senke straffen for kriminelle handlinger som storstilt smugling av narkotika, vil få folk til å slutte/roe ned med det, ettersom det blir mindre økonomisk profitt?
Det der sier jo en del da. Når noen blir voldatt, står det ikke penger på spill, men liv som rammes veldig hardt. Voldtektsmenn får som regel ikke "store" straffer som man kan få hvis man raner en bank, er ikke alltid de blir straffet engang!
Raner man en bank, og får med seg mye penger, så blir de feks. straffet med 10år.
Hvis en mann begår voldtekt, så "ødelegger" han jo livet til offeret. Og får kanskje straff på 1-2 år, er ikke sikkert han får straff engang!

Sier jo LITT hva Norge tenker på! Penger, penger og PENGER!
Sitat av Tobb
no-aiden: Hva med de som har tjent seg rike på salg og produksjon av alkohol? Bør de også få lange fengselstraffer?
Vis hele sitatet...
Jepp, og kanskje strengere straff også. Bare fordi at alkohol er et lovlig og sosialt akseptert rusmiddel gjør det ikke til et mindre samfunnsproblem enn cannabis. Eller bakmennene mindre kyniske.
Smuglersprit og hjemmebrent er uansett ulovlig. Ogr det er moralsk galt av enkelte personer å utnytte enkelte folks "ulykke" til egen vinning på den måten.
Men som det tidligere er sagt så ligger vel hovedproblemet her i Norges Lovverk og retningslinjer for straffeutmåling.

Jeg mener også at bestialske drapsmenn gjerne kunne fått 50 år fengsel pr. overlagte drap de har gjort, og at straffene i forbindelse med vold og overgrep er generelt for lave her til lands. I så tilfelle måtte også rettsikkerheten skjerpes kraftig, for å hindre at alle justismorderne går løs.

Back 2 topic..; 16 år for 1,2 tonn hasj er helt rimelig og slett ingen slem dom. Hva hadde han fått i de fleste andre land?
Sist endret av no-aiden; 29. mars 2008 kl. 00:09. Grunn: skrivefeil
Sibben: Dersom man innfører 1.2 tonn narkotika så kan man ødelegge ganske mange liv da også... Nå gidder jeg ikke ta debatten "men hasj er mindre farlig enn øl" for alle som er ærlige nok til å se på realitetene vet at all narkotika (så også hasj) ofte ødelegger liv og da spørs det om argumentet ditt holder stand.

Nå snakker jeg ikke bare om livet til en rusmissbruker, men livet til alle rundt ham (familie og venner) og til alle dem som blir offer for hans kriminelle virksomhet han etterhvert må ty til for å finnansiere sitt missbruk. Man ender ikke der etter å ha røykt litt hasj, men det er ofte inngangsbilletten...

At folk tar seg en bønne i ny og ne er deres sak, men når du importerer i tonnevis, da er du litt forbi det stadiet!

Så ta det med i regnestykket ditt sibben så kan vi se hvilken type kriminalitet som ødelegger flest liv!
Vil påstå dette er bare enda et godt eksempel på hvor gode lover vi har i Norge.

16 år for smugling og 1 år for å ødlegge livet for din egen baby!
Klarer ikke helt å se at det å smugle og selge videre stoff, er 16 ganger så galt som å ødlegge
et liv på den måten. Da er det noe som ikke er helt bra oppi hodet.
Det jeg skreiv var ikke retta mot det med hasj saken, jeg synes straffen for hasj saken var helt grei. Med tanke på hvor mange liv som kunne blitt ødelagt, og alle pårørende osv.
Jeg ville bare vise et eksempel på hvordan "Norge" tenker når det gjelder penger og kriminalitet.
Er helt enig i at hasj kan være "inngangsbilletten" til å benytte seg av narkotiske stoffer.
Gamle lærern min kalte hasj for inngangen til den narkotiske verden.
Sitat av OoM
Vil påstå dette er bare enda et godt eksempel på hvor gode lover vi har i Norge.

16 år for smugling og 1 år for å ødlegge livet for din egen baby!
Klarer ikke helt å se at det å smugle og selge videre stoff, er 16 ganger så galt som å ødlegge
et liv på den måten. Da er det noe som ikke er helt bra oppi hodet.
Vis hele sitatet...
Enig, men det å ødelegge livet til egen baby eller et annet menneske med fullt overlegg, burde dømmes strengere, f.eks til 21 år. Narkotikasmugling i så enorm skala bør fortsatt dømmes såpass strengt selv om det var et "mildt" stoff, iallfall sålenge det ikke er foretatt en de- eller avkriminalisering av det. Noe som bør foretas.
Altså, straffen er ikke for streng, men de andre nevnte straffene er for milde. Vi MÅ ha straffer for kriminalitet, uansett hvor uenig enkelte er loven. Og politiet MÅ være utøvende statsmakt, det er noe av det som holder samfunnet oppe og folk på plass. Gjør du noe ulovlig bør du bli stoppet, så er det opp til retten å finne ut hvor mye straff du eventuelt bør tilkjennes.

Hvorfor diskuterer vi politiet forresten? De har jo ingenting med straffene å gjøre.
Kan dette tolkes som en allmennpreventiv straff?
Jeg mener at straffer er alt for streng.

Dette pga. av i mine øyne burde (merk ordet burde) dette straffes på tilnærmet lik linje med kjøttsmugling eller en lovlig vare med en såpass høy gateverdi.
Dette fordi jeg er sterkt for legalisering, men at det burde vært kontrollert.

Om en mann hadde smuglet så mye kjøtt, brus eller noe tilsvarende hadde neppe straffen vært like høy. (har ingen statistikk/eksempler på dette. Hack meg om jeg tar feil)

MEN!

Siden det nå faktisk er ulovlig med innføring, bruk og distrubusjon av hasj i Norge er dette ikke en ille straff.
Funder litt over mengden. 1,2 tonn hasj er vanskelig for i alle fall meg å forestille seg.

Om 1 gram hadde holdt til å bli stein hver dag, hadde du kunnet røykt sammenhengende i 1,2 millioner døgn! Altså i 3287 år!

Slik fikk i alle fall jeg litt perspektiv på mengden der var snakk om
[quote=AtXbYeA]
Sitat av shinobi

Gratulerer, du er en idiot.



.
Vis hele sitatet...
denne sa det meste for meg as, du må være en jævla idiot selv, men føler med deg , er ikke så greit å være feit !

Greit jeg kan inrømme at det er litt vel optimistisk av meg , men det betyr ikke at jeg er idiot fordet, isåfall kan du ifertfall begrunne hvorfor jeg er idiot?

ivertfall mener jeg!(er litt drita) =)
Sitat av vidarlo
Så - streng straff? Ja. Men rimelig straff etter mi meining. Ei anna sak er om strafferammene på andre forbrytelsar er for låg... Men det løyser ein ikkje ved å settje ned straffa på smugling.
Vis hele sitatet...
Er enig i mye du sier, men når man får 10 års fengsel for dobbeltdrap i form av mordbrann og 16 års fengsel for å smugle narkotika, da er det rett og slett noe galt med rettssystemet vårt.

edit: Greit nok at mengden er latterlig stor, men det får være grenser.
Sist endret av Archj; 29. mars 2008 kl. 02:10.
[quote=shinobi]
Sitat av AtXbYeA

denne sa det meste for meg as, du må være en jævla idiot selv, men føler med deg , er ikke så greit å være feit !
Vis hele sitatet...
wow! du er ein vittig kar.
Sist endret av kverulanten; 29. mars 2008 kl. 02:26. Grunn: viss han er full må det vera forståeleg.
[quote=AtXbYeA]
Sitat av shinobi

Gratulerer, du er en idiot.



Denne sa det meste.
Vis hele sitatet...
sorry skal være litt mer seriøs!

Er enig at det høres jævla optimistisk og forsåvidt idiotisk ut , da oppegående mennesker er en sjelden og utdøende rase, men det finnes faktisk mennesker som hadde vært i stand til å utføre en sånn jobb og selv om du ikke er klar over det betyr det ikke at jeg er idiot.
no skal eg prøva å ikkje fara med løgn her, men eg trur han kanskje(merk kanskje) meinte noko om samanlikninga med holocaust.. trur eg..
Sitat av jOkKeJacKaL
Kan dette tolkes som en allmennpreventiv straff?
Vis hele sitatet...
All straff er ment å skulle ha en allmennpreventiv effekt. Noen ganger vurderes behovet for allmennpreventiv virkning sterkere enn andre, men i sum skal all straff til en viss grad også virke allmennpreventivt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shinobi
Er enig at det høres jævla optimistisk og forsåvidt idiotisk ut , da oppegående mennesker er en sjelden og utdøende rase, men det finnes faktisk mennesker som hadde vært i stand til å utføre en sånn jobb og selv om du ikke er klar over det betyr det ikke at jeg er idiot.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje tru på det, om så politiet hadde bestått av dei mest oppegåande personane i verden. Det hadde blitt forskjellsbehandling, fordi oppegåande mennesker nødvendigvis har eigne meininger, og vil differensiere. Det vil føre til vilkårlegheit og trynefaktor, samt at ein ikkje veit om noko er straffbart eller ikkje...

I norge har vi legalitetsprinsippet, dvs at ei kvar inngripen i livet til ein person skal vere positivt heimla i lov. Det er et viktig prinsipp, både for privatliv og for rettstryggleiken. Eg nekter å tru at forslaget ditt er så veldig seriøst uttenkt.
Det er da stooor forskjell på å røyke litt av og til og på å smugle inn ekstreme mengder hasj! Om man røyker selv er det da bare du som blir "rammet" men hvis du smugler inn (som i dette tilfellet, 1.2 tonn hasj) "rammer" det ekstremt mange flere. Jeg syns han fikk som fortjent. Eneste jeg syns er dumt er at barna og kona hans blir etterlatt.
16 år for å smugle hasj er altfor drøyt! 1 år for barnemishandling er for soft! det skulle vært omvendt spør du meg...
Sitat av dagfinmikkel
16 år for å smugle hasj er altfor drøyt! 1 år for barnemishandling er for soft! det skulle vært omvendt spør du meg...
Vis hele sitatet...
Ja 1 år for barnemishandling er for lite men 16 år for 1.2 TONN hasj er kanskje en smule mye men når det er så mye hasj det er snakk om så skulle det bare mangle med en høy straff.
Smugleren viste hva han gjorde.
Sitat av vidarlo
Godt mulig eg tar feil, men eg har det inntrykket at dei aller aller fleste i politiet er svært oppegåande personer, som reflekterer rimelig mykje over det lovverket dei er sett til å handheve. Unntak finst - og vil alltid finnast. Å ha eit politi som sjølvstendig avgjer kva som er lovbrot og ikkje vil imidlertid føre til at trynefaktoren får jævlig mykje å sei. Lova vil ikkje bli lik for alle da, og det *vil* danne seg ekstreme variasjoner fra kommune til kommune.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg nok du tar feil , med mindre politiet der du bor er noe for seg selv. Alle politifolk jeg har vært borti har vært helt på tryne , skulle nesten tro de var en egen rase neandertalere av ett eller annet slag eller noe. Hvis du seriøst syntes de fleste politifolk er oppegående mennesker , vil jeg påsto at du er helt på bærtur.


Så. Du hevder i fullt alvor at stortinget tar feil i denne saka? Kvifor? Fordi du vil få røyke i fred? Sorry mac - eg er blodig ueinig med deg i det. Eg er for legaliserig av hasj - men når du hevder at stortinget tar feil trur eg du er på viddene. LANGT på viddene. Mulig det var et dumt valg å kriminalisere hasj, men neppe en feil i den forstand.
Vis hele sitatet...
Ja jeg hevder at stortinget tar feil, HALLO? tvinge ett annet menneske inn i et bur i 16år på grunn av en eller annen teit lov som noen dumme mennesker har skrevet i en bok og som ikke betyr en dritt. Jeg skjønner at han karen her kanskje ikke var verdens snilleste og at hensiktene hans ikke nødvendigvis var så veldig gode, men HALLO 16ÅR!!??

Kødder du med meg no, eller sammenligner du virkelig politiet si håndheving av straffelova med holocaust...? Eg ser du seier nei, men kvifor i alle dager gidder du dra det inn? Situasjonane er ikkje sammenlignbare. I norge er det forbudt å importere hasj. Vedkommande gjorde dette, med vitande og vilje. Det er heilt anna situasjon enn å straffe på grunn av opphav.
Vis hele sitatet...
sammenligner selve det at de håndhever loven , uansett hvor feil den er og at de ikke er istand til å skjønne selv at det de gjør er feil , men å putte noen i bur i 16år er selvfølgelig ikke sammenlignbart med å drive en konsentrasjonsleir.

Sitat av vidarlo
Eg har ikkje tru på det, om så politiet hadde bestått av dei mest oppegåande personane i verden. Det hadde blitt forskjellsbehandling, fordi oppegåande mennesker nødvendigvis har eigne meininger, og vil differensiere. Det vil føre til vilkårlegheit og trynefaktor, samt at ein ikkje veit om noko er straffbart eller ikkje...

I norge har vi legalitetsprinsippet, dvs at ei kvar inngripen i livet til ein person skal vere positivt heimla i lov. Det er et viktig prinsipp, både for privatliv og for rettstryggleiken. Eg nekter å tru at forslaget ditt er så veldig seriøst uttenkt.
Vis hele sitatet...
Ja ok jeg gir meg på den, og nei du har rett , det var kanskje ikke så veldig seriøst uttenkt, ting er nok ikke fullt så enkelt som man vil ha det til noenganger. hehe
men jeg liker å drømme
Kanskje litt for strengt siden det er snakk om smugling av hasj... Tror ikke akkurat hasj er det verste... Og 16 år er mye i forhold til hva voldtekts forbrytere, mordere, og andre syke mennesker får som straff..
Sist endret av Lulz; 29. mars 2008 kl. 11:56.
Sitat av shinobi
Da tror jeg nok du tar feil , med mindre politiet der du bor er noe for seg selv. Alle politifolk jeg har vært borti har vært helt på tryne , skulle nesten tro de var en egen rase neandertalere av ett eller annet slag eller noe. Hvis du seriøst syntes de fleste politifolk er oppegående mennesker , vil jeg påsto at du er helt på bærtur.
Vis hele sitatet...
Alle politifolk jeg har vært i kontakt med, både de på vakt, samt alle jeg har møtt privat, har vært særdeles profesjonelle, oppegående og hyggelige mennesker. Jeg kan ikke se at du har noe som helst hold i argumentet what so ever.

Sitat av vidarlo
Kødder du med meg no, eller sammenligner du virkelig politiet si håndheving av straffelova med holocaust...? Eg ser du seier nei, men kvifor i alle dager gidder du dra det inn? Situasjonane er ikkje sammenlignbare. I norge er det forbudt å importere hasj. Vedkommande gjorde dette, med vitande og vilje. Det er heilt anna situasjon enn å straffe på grunn av opphav.
Vis hele sitatet...
Godwins lov ...


shinobi er et troll, now stop feeding it!
Sist endret av Snillorg; 29. mars 2008 kl. 12:13.
Sitat av Myhre
Alle politifolk jeg har vært i kontakt med, både de på vakt, samt alle jeg har møtt privat, har vært særdeles profesjonelle, oppegående og hyggelige mennesker. Jeg kan ikke se at du har noe som helst hold i argumentet what so ever.


shinobi er et troll, now stop feeding it!
Vis hele sitatet...
Blir jo bare en persons oppfatning av politiet mot en annens , kan ikke ha så veldig mer hold en det.
Tror vi har litt forskjellige syn på hva som kjennetegner et oppegående menneske og det er vel ikke noe fasit svar på det heller. Politiet er kanskje profesjonelle i vanetenkning , følge rutiner og ordere slavisk men har alldri opplevd de som hverken hyggelige eller oppegående.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shinobi
Da tror jeg nok du tar feil , med mindre politiet der du bor er noe for seg selv. Alle politifolk jeg har vært borti har vært helt på tryne , skulle nesten tro de var en egen rase neandertalere av ett eller annet slag eller noe. Hvis du seriøst syntes de fleste politifolk er oppegående mennesker , vil jeg påsto at du er helt på bærtur.
Vis hele sitatet...
Mulig det er fordi dei har hanka deg inn for narkotikaforbrytelser, og du har brukt tida på å spille tøff og nekte og alt det der? Kan forsåvidt forstå at dei blir oppgitt over sånt... Alle politifolk eg har hatt med å gjere har vore rimelig reflekterte og oppegåande mennesker. Om dei ikkje er det kjem dei seg neppe igjennom utdannelsen...
Sitat av shinobi
Ja jeg hevder at stortinget tar feil, HALLO? tvinge ett annet menneske inn i et bur i 16år på grunn av en eller annen teit lov som noen dumme mennesker har skrevet i en bok og som ikke betyr en dritt. Jeg skjønner at han karen her kanskje ikke var verdens snilleste og at hensiktene hans ikke nødvendigvis var så veldig gode, men HALLO 16ÅR!!??
Vis hele sitatet...
Uh. Det er resultatet når nokon vel å bryte lover. Du skal begå rimelig grove lovbrot før du får fengsel. Fengsel i norge er ikkje å sitte 23 timer i døgnet på ei glattcelle, slik som du ser på film.

Er du virkelig så grunnleggande ueinig i heile det vestlige rettsystemet?
Sitat av shinobi
sammenligner selve det at de håndhever loven , uansett hvor feil den er og at de ikke er istand til å skjønne selv at det de gjør er feil , men å putte noen i bur i 16år er selvfølgelig ikke sammenlignbart med å drive en konsentrasjonsleir.
Vis hele sitatet...
Godwin's law! Du taper.