Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2194
Hei freaks!

Jeg har over mange år rotet meg opp i "luksusfellen" og kjenner nå
at jeg begynner å slite skikkelig med det! Det tar over hele hodet mitt og tenker på økonomien osv hele tiden. Dette har blitt en stor plage i livet og det tar stadig over mer og mer av livet mitt!!

Det siste året har jeg klart å bli kvitt en god del men har enda 200.000kr igjen. For litt siden mistet jeg jobben og økonomien falt litt men har nå klart å få jobb igjen, men det er en stund til første lønn kommer. Om 10 dager skal jeg betale leia som jeg ikke får til og har allerede hoppet over en måned med regninger. Det sure er at jeg ikke får lån noen plass og får ikke til å refinansiere dette her. Det blør fra alle ender. Er nå redd jeg havner på gata og da får jeg jafall ikke betalt ned noenting. Beklager ble kanskje litt rot dette her men måtte bare få det ut! Noen som har noen tips til meg om hva jeg kan gjøre så tar jeg det med Stor takk!!
Du blir ikke kastet ut ved å ikke betale husleie En enkelt måned. Ring folka du har fått regninger av og spør om å få en måneds utsettelse, det ordner seg ofte. Og så fixer du deg en ekstra-jobb i tillegg, en dag eller to med kveldsjobbing i uka gir mye cash og det har alle tid til.
Du har 2 (3) valg: Få høyere inntekt/flere inntektskilder, kutte ned koster, eller begge to.
Har du mulighet til å få en ekstra jobb? Jeg spør om du har mulig, ikke om du har lyst. Hvis du finner en jobb som passer hadde jeg absolutt hoppet på den. Nå vet jeg ingen ting om du har familie eller jobber veldig mye, men hvis dette er mulig - go for it.

Det andre er å skrive ned (enten digitalt eller på papir) ALT av penger du bruker i måneden. Mange nordmenn er bortkjemt med det og det abonnementet, det blir fort dyrt om man har Spotify premium, Netflix, Viaplay og alt det der. I tillegg må du generelt prøve å leve så billig som mulig. Drikk bare vann (Du trenger ikke noe annet å drikke), spis billig (Lag mat selv, lag passe mengde).

200.000 er MYE i gjeld, men vet du hva - det går helt fint. Men du må virkelig fokusere for å betale det ned. Hvis du ikke gir full innsats har du liten sjanse for suksess.

En annen ting: Når det gjelder regningene, må du tenke "Trengte jeg dette produktet/tjenesten?". Selvfølgelig skal man betale husleie, strøm osv men det er helt sikkert noe unødvendig der- igjen har ingen anelse om hvilken type person du er, men noe kan sikkert kuttes.
Når du får lønn, betal ned alle de billigste regningene først, deretter betal de som koster mer og mer. Ta kontakt med de som har sendt ut regningen og forklar situasjonen (vær hyggelig), og spør om det er mulig om du kan drøye betalingen en liten periode. Hvis du er så heldig og får utsatt betalingsperioden må du holde avtalen, du får kanskje 1 sjanse av de.

Kunne godt skrevet mye lenger, men hvis du leser alt jeg skrev tror jeg at du har mulighet til å rette opp i problemet og gå videre.
Sitat av Mar74 Vis innlegg
For en i din situasjon vil det være til stor hjelp å refiansiere for å samle all eksisterende gjeld. Da vil renta du betaler bli mye lavere og tilbakebetalingstiden vil kortes ned ekstremt. Kan jeg spørre hvorfor du ikke får refinansiert?

Om det er pga betalingsanmerkning(er) er det fortsatt noen banker som gir deg muligheten til å refinansiere. Blant annet har Bank2 et refinansieringslån med sikkerhet. Ellers handler det om å sammenligne ulike tilbydere for å finne det som vil gi deg refinansiering/ det som gir deg beste betingelser.

For øvrig, ville jeg ha kontaktet feks utleier for å høre om betalingsutsettelse. Sett opp en liste over dyreste lån (dårligst betingelser, høyest rente osv) til billigste, og start å betal ned på disse så fort du har mulighet.

Dette kommer til å fikse seg. Lykke til
Vis hele sitatet...

Refinansiering er neppe en mulighet for ts, for det er jo slik at straks det er registrert betalingsanmerkninger så setter bankene på bremsene. Bank2 som alle andre banker krever sikkerhet, primært i eiendom og da med lavere samlet gjeldsgrad enn beløpet som søkes i refinansiering.

Som alternativ til sikkerhet i fast eiendom kan bankene også godta kausjonist(er). Men da må ts involvere andre mennesker i sin situasjon, og de må være villige til å ta en sjanse på ts. I praksis vanskelig kanskje bortsett fra familie. Og selv de med familie, det er jo ikke sikkert de ønsker å risikere feks mors bolig pga inkassogjeld.

I praksis er refinansiering et dårlig og for svært mange ikke et reelt alternativ når ting først har gått så langt at det er registrert betalingsanmerkninger.

Ts hør på de første rådene i tråden. Din totale gjeld er isolert sett ikke veldig høy, selv om jeg skjønner veldig godt at det ikke føles slik. Du klarer fint å komme gjennom dette. Ekstrajobb samt en nøye gjennomgang av utgifter og hvilke utgifter som kan kuttes vil gjøre at du når målet og kommer ajour og får slettet dine anmerkninger.

Lykke til ts.
Sist endret av meitemark; 25. januar 2019 kl. 20:54. Grunn: fjernet spam i sitert innlegg