Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2130
Gjennom å endre open source-spillet BlockOut II 3D Tetris kan man få en utfordring for arbeidsminnet/korttidsminnet.



Hva vil det koste å få programmerer til å gjøre det?
Evnt. hvor mange arbeidstimer kreves?

Det er hva jeg ønsker svar på og denne trådens tema.



Jeg la det ut på Freelancer.com bare for å teste, med følgende tekst:



Customized / modificated version of 3D tetris

Who can take such an assignment?

With a little tweaking 3D Tetris can use working memory / short-term memory much more. This is interesting for us that trains memory, IQ or counteracts aging limitations. There are some research evidence that such works. But methods such as dual n-back is boring, monotonous and not intense. I have several ideas to do something about it.

I will try to raise money for such a project. However, I need to know what it will cost.

The change is about pieces that can go through the pieces that are placed. Then they close the holes and formations we do not see. But as we remember. Pieces over will then be gone. It must give a lot of points to stimulate the player to remember where the holes are.

I call it 3D MemIQTetris. :-)

It will be open source.

Hope my English is understandable



En fra Vietnam vurderte < 170 timer (basert på anbudet/del på ønsket timepris inne på siden hans)

En fra Bangladesh (AwaweXcode) mente ca kr 35000 var grei pris.

En inder lå midt mellom. Men kanskje de bydde basert på mitt anslag om at det ville koste mellom 4000 og 8000 USD?



En romaner "bydde" over 30000 dollar. Så vidt over et firma fra Canada.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Om du bare vil endre koden til open source versjonen og ikke lage alt på nytt så burde det ikke ta lang tid å fikse dette, mye mindre enn 170 timer. Du kan prøve å kontakte han som har laget open source versjonen, kansje han vil gjøre det gratis om du spør pent? Han sier sikkert ikke nei til penger heller. Du kan prøve å sende han en e-mail på jlp_38 at yahoo.com.
Trådstarter
4 0
Jeg har vert inne på siden til BlockOut (før jeg fant den eposten) og driveren av den mente utvikleren ikke hadde tid. Men jeg bør nok ta direktekontakt med utvikler, ja...

http://www.blockout.net/

Her er en litt rotete, men utfyllende, beskrivelser av prosjektet, som kun er ment å være en påbegynt "huskeliste" for meg:

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing
Sist endret av AH-tjo; 17. desember 2015 kl. 21:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å konkretisere endringene:

1) Man spiller igjennom tetris-runden, hvor brikkene stables oppå hverandre. Etterhvert som man spiller vil det kunne oppstå hulrom i stablen med brikker.
2) Brukeren skal huske hulrommenes form og tette disse igjen fra hukommelse.

Forstår jeg det korrekt slikt?
Trådstarter
4 0
Helt korrekt

Det det handler om er en variant av denne treningen:

http://www.vg.no/forbruker/helse/hel...-opp/a/500323/

Jeg fant mer om det her på Freak.no:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=225269

Når jeg trente minnetrening - på en annen måte - noen år tilbake brukte jeg ingen "lure stoff" som skulle hjelpe med læring. Kun fysisk trening.

Gjennom å bruke denne tenkte varianten av 3D-tetris så trener man arbeidsminnet og MER. Når man må huske lengre så kan man også komme til å trene lagring til lengre tids husk og fremhenting. Man får altså trolig aktivert mer av hjernen. Det at man også husker former, teller kanskje positivt inn. I vert fall aktiverer det spatiale og romvisuelle evner.

På dual n-back må man huske f.eks et punkt og en lyd. Her må man huske former, avstand og farge.
Sist endret av AH-tjo; 19. desember 2015 kl. 02:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
4 0
En del opplever at det øker IQen. Men det er vel større sjanse for at det øker kompleksiteten i tenkningen all den tid man kan være bevisst mer info samtidig. Dersom dette er det svake punktet på IQ-testing, vil man trolig oppleve økning i IQ. Dersom f.eks fart er det svake punktet, så hjelper det ikke nødvendigvis med mer kompleks tenkning.

Med 3D tetris økes arbeidstempoet. Dermed kan det være større mulighet for at dette øker IQen enn f.eks dual n'back.
Sist endret av AH-tjo; 2. januar 2016 kl. 08:17.