Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 834
Hello

Har innstallert Ubuntu 10.10 på PC'en. Grunnet mye kluss med drivere som ikke støtter PC'en, vil jeg ha Windows tilbake.

Jeg klarer imidlertid ikke å boote recovery disken gjennom Ubuntu. Jeg har prøvd å sette "boot" flag på partisjonen med Windows, men likevel booter bare Ubuntu.

sudo fdisk -l:


Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 1 37767 303355904 83 Linux
/dev/sdb2 * 37767 38914 9212929 5 Extended
/dev/sdb5 37767 38914 9212928 82 Linux swap / Solaris

Det er vel da "Extended" som er recovery partisjonen.

Any solutions?
Fyr i windows (anbefaler deg 7) og når du får et valg om hvilken partisjon den skal legges på så velger du slett/formater [den ubuntu ligger på].
Saken er at jeg ikke har en Windows CD\DVD. Jeg har recovery på en partisjon.
Prøv å evt. finn deg en cd du kan låne Det var ikke cd til den jeg fiksa heller.. Brukte en win7 cd..
Det er ikke et alternativ.
har du det som valg i grub?

Post menyoppsettet ditt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har ingen recoverypartisjon.

Extended vil sei at det er en placeholderpartisjon som kan inneholde fleire andre partisjoner - i ditt tilfelle kun #5.
Ville brent ut ubuntu og win7 derretter brukt ubuntu live cd, starta gparted sletta ubuntu der ifrå. Så innstallere win7 ifrå cd.

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Prøv å evt. finn deg en cd du kan låne Det var ikke cd til den jeg fiksa heller.. Brukte en win7 cd..
Vis hele sitatet...
Er det ikkje sånn at formatet ext4 ikkje viser i windows?
Sitat av Rubs93 Vis innlegg
Ville brent ut ubuntu og win7 derretter brukt ubuntu live cd, starta gparted sletta ubuntu der ifrå. Så innstallere win7 ifrå cd.


Er det ikkje sånn at formatet ext4 ikkje viser i windows?
Vis hele sitatet...
det jeg har erfart er at windows vil ikke skrive til disker formatert i linux, selv om du har en live cd, vil du ikke kunne recovre windows på partisjonen du installere ubuntu på. hvis du vil ha tilbake windows på hele disken må du formatere den delen du installerte ubuntu på i ntfs, det vil si at formateringen må skje i windows før du kan gå videre, men pass på å ikke formater delen du har windows fra før av!
Unngå malware som følger med Windoze. Slett alle partisjoner. Opprett en partisjon på 20-30GB til gjenoppretting. Opprett 1-2 partisjoner til Windows. Jeg pleide å ha 3 partisjoner totalt på 500GB. Partisjoner:
1. C 60GB
2. D ~400GB
3. X 30GB

Installer Win7, drivere og _kun_ den nødvendigste programvaren. Skaff/last ned Acronis TrueImage elns til å ta backup av C ... Legg backupbildet på X .. Installer all dritt du trenger. Fix ferdig. NB! Sørg for at _ALLE_ dokumenter blir lagret til D (Derfor jeg anbefaler 2 disker til windows). Da kan du ta recovery uten å miste ting du trenger.

Dersom ting går rakt til helvette, stapp i en rescue-cd som du laget i Acronis før boot. Gå inn på X og gjenopprett til ditt oppsett. Om jeg ikke tar feil så bruker du vel 1 time uansett på å fjerne masse dritt etter fabrikk recovery, om du bryr deg er en annen sak. Dersom du bryr deg, så tjener du faktisk litt tid i lengden på deg jeg nettopp forklarte.
Sist endret av Epos85; 13. november 2010 kl. 12:42.