Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4165
Hei alle på Freakforum.
Jeg trenger et program. Dette programmet er såpass sært at jeg har søkt på Google til ingen nytte. Jeg har ikke funnet noe som ligner en gang.

Jeg har veldig mange txt-filer på dataen. Jeg ønsker derfor et program som kan holde styr på dem, og hjelpe meg å finne fortere fram. Jeg tenker på et program hvor man kan søke opp txt-filer, som ligger i en bestemt mappe, for eksempel C:\Program Files\<Programnavn>\txt. Filene skal bli vist i programvinduet, altså uten at Notisblokk åpnes.

Jeg legger ved et vedlegg, for å kunne forklare bedre. Det øverste vinduet viser filene i txt-mappen. Om jeg for eksempel søkte på "syre", så skulle kun "Organisk syre.txt" og "Svovelsyre.txt" vises. Ved å klikke/dobbeltklikke vises filen i vinduet under.

Som vedlegget mitt viser, inneholder txt-filen et bilde. Jeg tenker dette kan bli løst ved for eksempel å skrive [IMG]toto.jpg[/IMG]. Overskrften, som er fet og understreket, kunne være noe slikt:

Kode

[OVER][*B][*U]Toto[/*U][/*B][/OVER]

Selvsagt uten *.
Støtte for linker osv. hadde også vært flott.

På Innstillinger tenker jeg at man kan velge hvilken mappe txt-filene blir hentet fra, og hvor bildene blir hentet fra. Noe lignende:

Kode

TXT-FILER: C:\Program Files\<Programnavn>\txt
BILDER: C:\Program Files\<Programnavn>\jpg
Bildene kan gjerne forandre størrelsen etter hvor stort programvinduet er, eller de kan være små, men åpnes ved at de blir klikket på. Andre smarte funksjoner kan selvsagt slenges med!

Jeg har Windows Vista, om det er nødvendig å vite. Jeg kan selvfølgelig bruke søkefunksjonen til Vista, men for det første er jeg lei av alle Notisblokk-vinduene, og for det andre er jeg nokså sikker på at dette programmet vil gjøre jobben fortere.

Og ja, dette er en ulønnet jobb. Det eneste du oppnår, er å glede meg (og eventuelle andre brukere som ønsker et slikt program). På forhånd takk! (:
Sist endret av fkoduandiooloco; 28. april 2009 kl. 21:01. Grunn: Bedre tittel
Ja kan sikkert sette sammen noe,viss jeg får tid.

En annen løsning er et script som slår sammen alle "txt" filer til 1 "txt" fil.

Kode

import os,shutil

#-| Dir hvor "txt" filer blir samlet |-#
f=open("c:/tmp/samlet.txt","a") 

#-| Dir hvor "txt" er plassert |-#
for r,d,fi in os.walk("c:/test"):  
    for files in fi: 
        if files.endswith(".txt"):                          
            g=open(os.path.join(r,files)) 
            shutil.copyfileobj(g,f) 
            g.close() 
f.close()
Eksp:
-------------
fil_1.txt
hei jeg er fil 1

fil_2.txt
hei jeg er fil 2
-------------
sammlet.txt
hei jeg er fil 1

hei jeg er fil 2
Benyttet denne muligheten til å utvikle mine egenskaper i Visual Basic.net, og føler jeg har kommet så langt at applikasjonen kanskje er brukbar i nåværende stadie.


Nåværende funksjoner:
- Mulighet for å spesifisere hvilken mappe du vil søke i
- Printer ut navnet på alle .txt filene som inneholder søkestrengen i en egen liste
- Lar deg vise innholdet i valgt tekstfil fra listen i et eget tekstområde
- Lar deg redigere og lagre endringer til valgt tekstfil
- Lar deg printe ut valgt tekstfil (Husk å lagre først da applikasjonen printer ut selve filen og ikke innholdet i tekstfeltet)


Screenshots av TxtWin 0.1:
http://lefsaker.com/txtwin/TxtWin_0....creenshot1.jpg
http://lefsaker.com/txtwin/TxtWin_0....creenshot2.jpg
http://lefsaker.com/txtwin/TxtWin_0....creenshot3.jpg
http://lefsaker.com/txtwin/TxtWin_0....creenshot4.jpg
http://lefsaker.com/txtwin/TxtWin_0....creenshot5.jpg


Nedlastingslink (Både .exe og .zip for Windows XP og Vista 32 og 64bits):
http://lefsaker.com/txtwin/




Planlagte funksjoner i fremtiden:
- Mulighet for "bbcode" ([b] [i] [u] [img]) (Jeg har foreløpig ikke god nok innsikt i VB.net til å få til dette)
- Mulighet for å spesifisere filtype (Foreløpig er kun .txt støttet)




Kom gjerne med tilbakemeldinger og kommentarer på hva som bør forbedres, og hvilke andre funksjoner som bør legges til.

Applikasjoner er allerede i 0.2

Endringer som er gjort:
- Endringer som gjøres i tekstfeltet lagres nå automatisk, og det er ikke lenger behov for lagringsknappen
Sist endret av curx; 1. mai 2009 kl. 22:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke bare installere f.eks dokuwiki sammen med apache/iis på maskinen? så får du planta alle tekstfilene dine inn i en finfin søkbar wiki. Og siden dokuwiki bruker flatfiler for lagring får du både historikk og en lett måte å kjøre backup på.

Problemet her er jo ikke å søke i en haug filer, men at du har organisert infoen din dårlig i første omgang
Tusen hjertlig takk, lefsaker!
Programmet er flott, men siden du spurte om tilbakemeldinger og kommentarer, så kan jeg godt slenge på noen. ;)

Mest nødvendig
- Det jeg kanskje mest skulle ønske meg, er mulighet for å trykke Enter i stedet for å trykke på forstørrelsesglasset når man søker.

Mindre nødvendig
- Mulighet til å dra de to hvite feltene til de størrelsene man selv vil ha. For eksempel med en slik [IMG]s[/IMG] som dukker opp når man har pekeren mellom de to feltene.

Unødvendig, men kjekt
- Kanskje en mulighet til å lage en ny txt-fil, ved å trykke på en knapp under "Vis/skjul handlinger"? Dette er dog ikke så viktig.
- Kunne trykke Ctrl + A for å markere alt i en fil. Heller ikke så viktig, i og med at man kan høyreklikke -> Merk alt.
- Ikke bare mulighet til å trykke "Bla gjennom", også mulighet til å kunne skrive/lime inn stien.

Og noen spørsmål
- Og som du selv har skrevet, så har du planlagt bbcode. Det tror jeg blir flott, om det kommer på plass.
Men hvordan vil utskriften fungere da? Vil utskriften f.eks. bli et bilde, eller vil det det bli skrevet ut [*IMG*]C:\bildefil.jpg[/*IMG*]? (Uten stjerner selvsagt.)

Igjen vil jeg takke deg. :)
- fkoduandiooloco
Sist endret av nso; 7. januar 2021 kl. 22:58.
TxtWin 0.3


Changelog for TxtWin 0.2
- Endringer som gjøres i tekstfeltet lagres nå automatisk, og det er ikke lenger behov for lagringsknappen.


Changelog for TxtWin 0.3
- I tillegg til "Bla gjennom" knappen, kan man nå selv skrive inn stien som tekstfilene skal hentes fra.
- Man kan nå opprette nye tekstfiler direkte i programmet. Filene opprettes i mappen som er spesifisert i instillinger.
- Det er nå mulig å trykke enter for å søke dersom vinduets fokus er rettet mot søkefeltet og ikke andre tekstområder.


Nedlasting:
http://lefsaker.com/txtwin/



Jobber med de andre funksjonene nå, men postet en update siden den mest nødvendige funksjonen du requestet er lagt til.

---



TxtWin 0.4

Changelog for TxtWin 0.4

- Man kan nå slette tekstdokumenter direkte fra programmet.
- Man kan nå selv spesifisere høydeforholdene på hoved-tekstfeltene ved å klikke og dra skillet mellom boksene.
- Et par små UI-oppdateringer



Nedlastingslink:
http://lefsaker.com/txtwin/
Sist endret av curx; 2. mai 2009 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flotte saker, ‎lefsaker!
Jeg ser du har fått lagt til de fleste funksjonene jeg spurte om, og det setter jeg stor pris på.
Takk! (:
det å kunne trykke enter istedetfor forstørrelsesglasset kan utføres ved å sette AccepButton attributten i formen til riktig knapp på formen
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det å kunne trykke enter istedetfor forstørrelsesglasset kan utføres ved å sette AccepButton attributten i formen til riktig knapp på formen
Vis hele sitatet...
Lefsaker fikset det i TxtWin 0.3.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det å kunne trykke enter istedetfor forstørrelsesglasset kan utføres ved å sette AccepButton attributten i formen til riktig knapp på formen
Vis hele sitatet...
Da prøver du det, også sjekker du hva som skjer om du prøver å trykke enter midt i et tekstdokument

Det som skjer da er at det ikke kommer linjeskift i det valgte dokumentet, men at den søker på nytt

Løste det på min måte ^^