Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 14970
Etter et raskt søk både her og på google, fant jeg ikke ut av det.

Finnes det en enkel og grei måte og kredittsjekke seg selv?

Må handle litt imorgen og orker ikke noen flaue hendelser.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Er bare å spørre om de kan ta en kredit sjekk på deg det før du gjør noe.
ordne konto hos mpx. søk om kreditt, da får du svar med engang om dem kan invilge det eller ikke..
Det finnes flere firmaer som innehar opplysninger om deg når det gjelder betalinger. En kredittsjekk vil ikke si annet enn at din inntekt blir opplyst, og om du har noen betalingsanmerkninger på deg (om du har fått noen inkasso krav etc) og om du har pantsatt noe frivillig. Basert på disse opplysningene og firmaets policy avgjøres det om du får kreditt eller ikke. For eksempel, MPX er snille med kreditt (Så sant ligningen din ser bra ut, får du kreditt). Norek er rasshøl (krever 1 mill i omsetning ++).

Jeg ville uansett sjekka med butikken/leverandøren du skal handle med om det går greit å handle på kreditt, før du står der med henna fulle av stash. I de fleste tilfeller må du på forhånd ha en godkjent konto, som du kan føre opp varene på.

Eksempel på bedrifter som kan gjennomføre kredittsjekker (Du må nok betale for å få tilgang til disse dataene):

Lindorff
D&B

Lykke til.

Edit: Fikset linkene
Sist endret av Java; 13. mars 2008 kl. 22:44.
Prøv og gjerne hos flere, du vil da få sendt et brev fra hver av de institusjonene du skylder penger, der de opplyser deg om at noen har fortatt en kredittsjekk.

Jeg driver bort telefonselgere ved å be dem kreditt-sjekke meg. De legger fort på.

atlef.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Milligan
MPX er snille med kreditt (Så sant ligningen din ser bra ut, får du kreditt). Norek er rasshøl (krever 1 mill i omsetning ++).
Vis hele sitatet...
Er ikke MPX og Norek/komplett eid av samme selskap? Skulle jo da nesten tro de kjørte samme policy på dette.
Sitat av Louie
Jeg driver bort telefonselgere ved å be dem kreditt-sjekke meg. De legger fort på.

atlef.
Vis hele sitatet...
Hehe, smart:=)
Jeg kan utføre en kredittsjekk på deg om du ønsker. PM meg.
Sitat av Polar-
Er ikke MPX og Norek/komplett eid av samme selskap? Skulle jo da nesten tro de kjørte samme policy på dette.
Vis hele sitatet...

Jeg vet faktisk ikke om de er samme selskap .. trodde ikke det .. De kjører ihvertfall IKKE samme policy. Men det blir jo litt off topic
Norek er vel bare beregnet for firmaer som driver med videresalg, så det er ikke så rart om de krever litt omsetning før du får kreditt. Forøvrig er det vel Komplett som er morselskapet til Norek, de har bare skilt ut importdelen som et eget selskap.
Sist endret av atomet; 14. mars 2008 kl. 12:46.
Prøv og bestille noe på Tele2. Voila.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men har et spørsmål.

Når blir kredittsjekken "oppdatert"? Er det når selvangivelsen kommer, eller når skattelistene kommer?

Står fortsatt oppført med lærlinglønn når jeg tok forrige kredittsjekk, og kommer ikke så langt med det når jeg skal bestille kredittkort.
Går 3 år tilbake i tid. Så, du må nok vente opptil 3 år før du kan få noe fornuftig i kreditt =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Går 3 år tilbake i tid. Så, du må nok vente opptil 3 år før du kan få noe fornuftig i kreditt =)
Vis hele sitatet...
Ja, det er jeg klar over, men når kommer den nyeste inntekten liksom? Er snakk om et hopp fra 200k til 600k..
Det er nok dessverre når skattelistene kommer (jeg er selv i den leie situasjon å ha vært student i 2012 med kun 280k i brutto, imens jeg i 2013 tjente 700k+ brutto, og ved skifte av bank så var det bare så vidt jeg fikk innvilget 10k i kredittkort, imens den gamle banken sa opp kredittkort med 100k brutto siden de kunne se på lønnslipp istedefor å følge ligningen)..
Her kan du sikkert finne det ut

https://gjeld.org/kredittsjekk-deg-selv

Mener det er sånn at du har krav all informasjonen byråene har om deg.
Sist endret av ialvik; 21. mars 2014 kl. 19:47.
Er det ikke bare å ta kontakt med banken, fortelle at du har fått ny stilling og fremvise de siste lønnsslippene dine? Da vil de jo se kredittverdigheten din.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Er det ikke bare å ta kontakt med banken, fortelle at du har fått ny stilling og fremvise de siste lønnsslippene dine? Da vil de jo se kredittverdigheten din.
Vis hele sitatet...
SkandiaBanken fikk se desemberlønnslippen rett etter nyttår (som viste 711k brutto i 2013), og det medførte at jeg fikk hele 10k(!) i kreditt (og innvilget et kredittkort til online-handel). Samtidig stengte SpareBanken Møre både reservekort på 20k og goldkortet på 80k så snart de så at lønna mi ikke lenger kom inn på en konto hos de (douchebag move, men for de var det iallefall nok å se at jeg hadde 39k utbetalt i gjennomsnitt de siste tre+ månedene)..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Søk på et forbrukslån hos bank norwegian så får du kredittsjekk fra experian på mail https://www.banknorwegian.no/Pages/Forbrukslaan.aspx