Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2153
Hei folkens.


Har et par spørsmål ang. rettigheter og hva jeg evt. bør gjøre neste.


For å begynne fra begynnelsen må jeg gå tilbake til 2016.
Jeg begynte i et engasjement igjennom NAV i en elektronikkforhandler i September 2016.
I Januar 2017 gikk jeg over til "ettellerannet" navn som gjør at NAV betaler halve lønna og jobben betaler halve lønns.
Dette gikk jeg på i 3 mnd, altså fram til Mars 2017.

Etter Mars 2017 fikk jeg 100% stilling fram til Juni 2017 da jeg sa opp jobben grunnet en utrivelig sjef der ALLE i ledelsen baksnakket alle ansatte (Jeg var i lederteamet). Etter en del møter i ledelsen der alt gikk ut på å baksnakke de ansatte, sa jeg ifra og hvis det ikke bedret seg ville jeg si opp.

Dette ga seg ikke og jeg sa opp.



Nå i Juni 2018 får jeg brev fra NAV om at jeg er skyldig 87.000 kr pga at jeg har jobbet fulltid mens jeg har vært på stønad fra NAV. Dette skjønner jeg ikke noe av da jeg har gått i NAV systemet og kun mottatt lønn fra NAV.

Mye fram og tilbake så kommer det fram til det at NAV har mottatt arbeidskontrakten min der det står svart på hvit at jeg fikk fast stilling fra 22.Mars 2017 med sluttdato 1.Juni 2017.

MEN, NAV hadde sendt arbeidsgiver et brev der arbeidsgiver skulle fylle ut når jeg jobbet fast hos de.
Dette er standard NAV sender ut når man sier opp jobben og går over til dagpenger.


Her har tydeligvis min gamle sjef skrevet September 2016 til Juni 2017(Fast + arbeidstrening igjennom NAV). Det var ikke dette NAV spurte om, men når jeg jobbet fast.

Da tok NAV å så bort ifra arbeidskontrakten min og gikk ut ifra at jeg fikk lønn fra arbeidsgiver fra September 2016 og fram til jeg sa opp. Dermed er jeg skyldig 87.000 kr -_-


Tok så kontakt med NAV, de kunne ikke gjøre noe uten annen tilbakemelding fra tidligere arbeidsgiver.
Jeg tok så kontakt med tidligere arbeidsgiver på E-post med ganske strengt ordlag om at han har skrevet feil og at han skal fylle ut når jeg jobbet fast og mottok fast lønn fra dem.

Her truet jeg med søksmål for tapt inntekt (da jeg ikke fikk dagpenger pga jeg tydeligvis var skyldig) etc.
Etter mye om og men skriver arbeidsgiver at han trudde NAV skjønte at deler av tidsrommet han skrev gjaldt også praksis siden de satt opp arbeidstreningen min.

Sier så til arbeidsgiver at han KUN skal fylle ut når jeg har jobbet fast i en fast stilling da overtid jeg jobbet i arbeidstreningen ble dokumentert hos NAV saksbehandler og igjennom meldekort.

Arbeidsgiver skulle da sende en mail til NAV tiltak som skulle fikse dette.


Etter 3 mnd får jeg enda et brev der NAV skriver at det er rettet opp i opplysninger mottatt fra arbeidsgiver. MEN, nå er jeg skyldig 27.000 kr plutselig.

Da ber jeg om dokumentasjon på hva tidligere arbeidsgiver har skrevet og får da beskjed om at han har fylt ut Januar, Februar og Mars som fulltidsansatt da jeg var i det tiltaket der NAV betalte halve og jobben betalte halve lønna.


Nå har jeg sendt enda en klage til NAV og sendt tidligere arbeidsgiver brev igjen. Ikke fått noe svar.



Nå er jeg veldig lei. Har egentlig bare lyst å ta livet av jævelen.
Ikke nok med at han er en drittsjef, men han er stokk dum i tillegg.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg er heldigvis ute av karantene tiden min i forhold til at jeg var skyldig penger.
Jeg mottok ikke dagpenger på 4 mnd, noe som er VELDIG krise da jeg har hus, unge, samboer etc.
Dette gjorde jo da at jeg har 2 regninger inne hos namnsmannen som jeg ikke får betalt da ingenting går opp i opp pga tapt inntekt.


Nå ønsker jeg å få saken ut av verden og ikke være skyldig noe. Men denne sjefen har laget så mye helvette at jeg ikke lengre har styring.


Jeg er ikke en "tøff" mann som går face to face med sjefen og sier min mening, så det er nok ikke aktuelt.
Er det noen som har noen tips her?
Arbeidskontrakten gjelder tydeligvis ikke pga gamle sjef sine utsagn..


Takk.

PS: Beklager veldig langt innlegg.
Sist endret av Nikon01; 29. september 2018 kl. 12:23.
Sur situasjon du har kommet i.

Synes du bør gå til en advokat jeg. En som kan ordne opp for deg. Er redd du ikke vil få dette til selv pga mangel av kunnskap av lovverk osv.
Grunnen er vel det at NAV i min erfaring ser ikke ut til å vise skjønn og har liten vilje til å hjelpe med å rydde opp i en slik situasjon.

Lykke til og ikke gi deg
Advokat er vurdert. Må nesten se om jeg får svar på den nye klagen som er sendt inn. Er det negativt svar så må jeg nesten bare gjøre det.
Nei NAV ser ganske svart og hvit på det. Kontrakten og utsagn fra NAV behandler hjelper ikke da beskjed fra tidligere arbeidsgiver motsier det kontrakt og NAV behandler sier. Så det er ikke en enkel situasjon i hvert fall.
Dette ordner seg. Skriv et brev der du i detalj beskriver dette, hent også frem dokumentasjonen på lønnstilskudd, meldekort og annet. Alt dette har du fått brev om. Har du ikke disse, ta kontakt med NAV og be om å få oversendt alle sakspapirer for den gjeldende perioden (gjerne et par måneder før også, så du får med de avtalene som er gjort med NAV i forkant).

Det fremstår av din beskrivelse at du har alt ditt på det tørre. MEN - Du må forstå at dette gjøres av NAV Kontroll, og de folka som jobber der har gjerne en variant av asberger/lett autisme når de jobber med saker. De henter ikke inn noe dokumentasjon på dine vegne heller.
Treg til å svare her som vanlig jeg nå.
Men NAV kontroll har fått alt av dokumentasjon. Arbeidskontrakt, papirer for tilskudd og uttalelse fra meg. De har IKKE snakket med min saksbehandler, da hun ikke har noe om saken før jeg nevnte den.

Nå har jeg fått brev om tvangsinnkreving (YEY) på 25.000 kr som jeg tydeligvis skal trekke ut av rompa å betale med siden de ikke eksisterer.
Har sendt en mail til de på NAV arbeid og ytelser som frontet kravet der jeg forklarer meg veldig detaljert igjen. Samtidig som jeg sier at hvis de ikke klarer å hente ut rett informasjon så vil advokat bli kontaktet.

Nå er det fredag, og det er NAV, så kanskje man får svar om 1-3 uker.
Du får samle sammen lønnslipper og kontoutskrifter som dokumenter det du sier også får du bare fortsette å mase på dem.
Dette burde være enkelt, du har vel lønnslippen og kontoutskrifter?

Legg de ved klagen og bestrid alle fakturaer fra nav skriftlig.
Nav må kunne dokumentere at du har fått utbetalt lønn, hvis ikke kan du jo gå til sak mot arbeidsgiveren for ikke å ha fått full lønn den perioden han/hun påstår du har vært heltidsansatt.

Ang karantenetid så hadde du vel fått det uansett når du selv sier opp jobben.
Får ikke karantenetid så lenge man sier opp jobben da psyken ikke klarer mer og at det er legens anbefaling å si opp jobben.
Uansett fikk jeg karantenetid i 4 mnd, noe som er litt vell lenge.

NAV har alle lønnsslipper fra arbeidsgiver, så har bedt skatteetaten om å gi dokumentasjon på inntekt og trekt skatt i perioden samt bedt NAV om innbetalinger til denne bedriften i lønnstilskudds perioden.