Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3221
God dag alle sammen.

Først må jeg bare si at jeg ikke er sikker på om dette er riktig kategori. Så håper den eventuelt da kan flyttes riktig.

De siste månedene så har jeg lest litt frem og tilbake på nettet angående callsentre som jobber med støtte til humanitære organisasjoner i alle verdens kroker. En person som jeg ser igjen og igjen er en kar med navn Lasse Robert Øverlier. Han har opprettet en god del humanitære organisasjoner som har et mål om å hjelpe vanskeligstilte barn. Han selv samler ikke inn penger for det er det ulike callsentre gjør, som gjerne ikke kommer frem.

https://www.oa.no/nyheter/totning-op...s/1-81-7681105

Det han gjør er så enkelt som at han oppretter postbokser til de forskjellige selskapene han står bak. Merk; Nesten alle av han sine humanitære organisasjoner er heller ikke registrert noen plass.

Deretter ringer callsentre for han som samler inn penger ved å ringe den eldre generasjon ved å bruke pitcher som får enkelte til å grine- ja, de presses rett og slett. "Støtt eller så dør barnet. Vil du det?"

Det som derimot er helt sikkert er at pengene ikke kommer dit de skal og det er heller ingen som svarer på hvor pengene blir av. De gir rett og slett ballen til hverandre hvor ingen konkrete svar kommer frem.

Jeg har å lagt merke til at det er et firma som er lokalisert i Gjøvik hvor Lasse selv også kommer fra som driver innsamlingen. Firmaet heter Strong Communication og drives av noen karer fra samme plass.

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal frem til med denne tråden, men vil gjerne høre hva dere tenker. Del gjerne innspill om dere har noe kjennskap til bedrifter som selger støtter for noen av organisasjonene eller om dere har kjennskap til fyren selv. Hvordan kan Norge la dem holde på ?

Og et lite tilleggsspørsmål;
Er det i praksis mulig å opprette en humanitær organisasjon som står på meg som privatperson for så å selge oppdrag til et callsenter firma som eies og drives av meg?

Edit; Lasse Robert Øverlier er en Totning som holder til i Gjøvik/utlandet.
Sist endret av MasterOfNone; 3. august 2017 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lasse Robert Øverlier er på OBS-listen. Jeg vet ikke hva slags innsats som legges i å avdekke juks og å straffeforfølge individer og organisasjoner på denne listen, men det virker ikke som det er særlig mye. Man kan jo nesten få inntrykk av at det bare er fritt fram å svindle eldre og naive givere gjennom slike foretak.

http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs-liste/
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Lasse Robert Øverlier er på OBS-listen. Jeg vet ikke hva slags innsats som legges i å avdekke juks og å straffeforfølge individer og organisasjoner på denne listen, men det virker ikke som det er særlig mye. Man kan jo nesten få inntrykk av at det bare er fritt fram å svindle eldre og naive givere gjennom slike foretak.

http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs-liste/
Vis hele sitatet...
Å herrelol, for en type! Et kjapt søk på navnet hans ga meg denne godbiten fra Pressens Faglige Utvalg. Når slike folk føler seg forulemplet av negativt vinklede artikler og klager til PFU for brudd på vær varsom-plakaten, så er det gjerne et rødt flagg. Klager kan jo selvsagt være reelle også, men når den innsendte klagen inneholder regelrette trusler (tomme, som sådan) og han i tillegg anfører brudd på plakatens samtlige 41 punkter ...!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har pratet med karen og fikk jobbtilbud av han i fjor en gang, men jeg endte opp med å velge en annen jobb da det virket litt småshady å "tigge" penger til veldedige organisasjoner over telefonen.