Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 7631
Fra jeg var 18 år begynte jeg å bruke cannabis jevnlig. Jeg så i mange år aldri noe problem ut av det. Når jeg ble 20 år ble jeg dumpet av kjæresten fra videregående og jeg stoppet å røyke på over ett år. Nå er jeg 25 år og jeg har hatt mange pauser og comebacks når det gjelder å røyke jays. Jeg fant nettop ut av Norge legaliserte medisinsk cannabis for 7 måneder siden (november 2016). Jeg har noen spørsmål til hvordan det vil bli med tanke på å dyrke sin egen medisin? Jeg regner med at dette skal gå fint? Hvor mange planter kan jeg få dyrke? 2, 4 eller 6?

Jeg fikk i 2016 påvist PTSD av min psykolog og tenker å gå veien for medisinsk cannabis i Nederland
Sist endret av Nordmann25; 25. juni 2017 kl. 02:18.
Ingen.
Å få medisinsk cannabis på resept er utrolig vanskelig, du må ha alvorlig sykdom med dårlig effekt av trafisjonelle medisiner.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Sykt kjipt svar @mollypolly, men medisinsk cannabis er nå lovlig i Norge så å få resept via Schengen setter ingen demper for mine drømmer!

Jeg ser ingen spesiell grunn til at jeg ikke skal få dyrke samme frø fra den weed strainen jeg ender opp med å få på resept. Nå er medisinen lovlig og at man er så heldige at man kan dyrke medisinen sin selv burde man jo feire istedenfor å stikke kjepper i hjulene til mannen i gata.
Sist endret av Nordmann25; 25. juni 2017 kl. 02:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Sykt kjipt svar @mollypolly, men medisinsk cannabis er nå lovlig i Norge så å få resept via Schengen setter ingen demper for mine drømmer!
Vis hele sitatet...
Medisinsk cannabis har aldri vore ulovleg i Noreg. Det er enkelt og greit ikkje eit preparat med generell markedsføringstillatelse, og det må då gjerast untak etter strengare reglar for det, på linje med annan uregistrert medisin.
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Jeg ser ingen spesiell grunn til at jeg ikke skal få dyrke samme frø fra den weed strainen jeg ender opp med å få på resept.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje lovleg å dyrke opiumsvalmuer om du får resept på paralgin forte. Det du kjem med der er svadaargumentasjon. Det er mange grunner til at det ikkje er lovleg, m.a. at medisiner skal produserast under sporbare og kontrollerbare forhold - noko du neppe får til heime. I tillegg vil jo det åpenbart vere problematisk å kontrollere mengdene. Det at du får resept på ein pakke PF vil ikkje sei at du får resept på ubegrensa mengde opiater. Resept på cannabis vil vere fullstendig identisk: resept på 10g vil ikkje sei at du kan bruke 100g lovleg.
Sist endret av vidarlo; 25. juni 2017 kl. 02:43.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
I Usa hvor medisinsk cannabis er lovlig varierer det veldig fra stat til stat hva som er lov og ikke! I Alaska kan man ha opptil 28gram og 6 planter (3 modne/3 umodne planter) mens I Oregon kan man ha 680gram og 24 planter ( 6modne/18 umodne).
Av de 29 statene som har godkjent medisinsk cannabis i USA hadde 14 av disse en egen lov for hvor mange planter man kunne dyrke. På noen av statene står det spesifikt hvor mange modne og umodne planter man kan dyrke, mens på andre stater står det nevnt kun totalt hvor mange planter som er lovlig. En moden plante gir deg medisin mens en umoden ikke gir deg noe ting. Det vil da være rom for å ha mange flere modne planter hvis det ikke står et antall på om det er umodne eller ikke.
Av statene hvor det står hvor mange modne planter som aksepteres varierer antallet mellom 2, 4, 6, 7, 12,

http://medicalmarijuana.procon.org/v...ourceID=000881
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Men, vi er i Norge, ikke USA.

Ser at det kjipt, men det er nå engang ulovlig, og det er det fint lite vi får gjort noe med.
Og det vel bare den munnsprayen som er lov, etter å ha prøvd tradisjonell medisin som mollypolly sier.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Men jeg tenker at det er en debatt som må opp.
Bare søk litt her på forumet det, så finner du diskusjoner så det holder.

De fleste som vil ha det lovlig er gutta krutt som liker røyke seg stein. Går igjen i de fleste diskusjonene.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Ja, men jeg tenker at den må opp på Stortinget.
Jeg har ADHD og får Ritalin, ser neppe for meg at jeg kan bruke det som argumentasjon mens jeg står der i methlaben sammen med Heisenberg..
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Morsom sammenligning, men med tanke på at andre stater og land tillater dyrking så regner jeg med at det bare er et tidsspørsmål før det er en høring på Stortinget som gjør alt mye enklere å forholde seg til
Tror neppe det blir lovlig å dyrke til eget medisinsk bruk i Norge med det første, selv om du har resept. Men det må nevnes at i Tyskland er det tillat for pasienter å dyrke selv. Dette ble tillatt av rimelighetshensyn; medisinsk cannabis er dyrt og det er urimelig at en person som har dårlig råd skal være avskåret fra denn type behandling
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Ja, men jeg tenker at den må opp på Stortinget.
Vis hele sitatet...
Nei, den må faktisk ikkje det. Om du snakker om medisinsk bruk er heimedyrking totalt irrelevant, og uønska. TIl medisinsk bruk er det ønskjeleg å ha kontroll på innhaldet av ulike aktive og ikkje-aktive stoff, og det er ønskjeleg å kunne spore produksjonen.

Du snakker i realiteten ikkje om medisinsk bruk. Du snakker om rekreasjonell bruk, kamuflert som medisinsk bruk for å gjere det litt meir stuereint.

Og i tillegg er det ikkje utenkjeleg at det i medisinsk bruk er svært interessant å isolere virkestoff... Det er jo heller ingen som får resept på et halvt kilo vierbark. Folk får resept på tabeletter, fordi det gir kontroll over mengde virkestoff.
Sist endret av vidarlo; 25. juni 2017 kl. 12:21.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
At cannabis for mange starter rekreasjonelt er det ingen tvil om, men når medisinen er lovlig og med muligheten til å redusere kostnaden vil det være lite hensiktsmessig å forhindre dette. Det som er flott med cannabis planten er at det finnes 779 forskjellige typer og alle vil gi deg forskjellige effekter.

https://www.theweedblog.com/how-many...ins-are-there/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
At cannabis for mange starter rekreasjonelt er det ingen tvil om, men når medisinen er lovlig og med muligheten til å redusere kostnaden vil det være lite hensiktsmessig å forhindre dette.
Vis hele sitatet...
Problemet er altså det å vite virkestoff, kvanta m.m. Skal du bruke ting medisinsk du ha kontroll på dose og virkestoff. Det har du ikkje om du dyrker heime.

Som sagt er det ikkje lov å dyrke opiumsvalmuer om du får resept på opiater, og det er rimelig analogt.

Legal dyrking har ingenting med medisinsk bruk av cannabis å gjere. Det du etterlyser framstår for meg som ei lett kamuflert form av rekreasjonell bruk, og ingenting anna. Det er nokså nær det ein del statar i USA har hatt, og til dels har.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Rekrasjonelt og medisinsk bruk går hånd i hånd, personer som eksperimenterte med cannabis rekreasjonelt og ikke likte det vil trolig ikke vil bruke det medisinsk. Hvorfor skal det være en negativ ting for oss som bruker det medisinsk og rekreasjonelt?

Er weed strainen du bruker vell kjent vil prosessen med å dyrke fram planten fra frø være veldig kort. Å tillate noen å dyrke 6 planter vil være veldig utslagsgivende for den personen kontra å måtte betale 8000 kr hver måned i ett helt år for noe du kan produsere selv.
8000 i mnd? Da skal du patte mye på pipa. Dvs at man går rundt konstant stein. Noe som neppe kan være særlig ok mtp. jobb, eventuelt sertifikat.

Da er det bedre at virkestoffene mot hver enkelt sykdom blir tatt fra selve planten, brukt medisinsk. Har selv drevet mye med selvmedisinering pga angst. Har nå tatt en lengre pause, da jeg er lei av "bobla" man blir gående i pga rusen cannabis gir over lengre tids bruk.

Det er vel strengt tatt ikke noe i veien for at du fikser deg noen frø selv, starter dyrke selv. Er det pengene det står på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Rekrasjonelt og medisinsk bruk går hånd i hånd, personer som eksperimenterte med cannabis rekreasjonelt og ikke likte det vil trolig ikke vil bruke det medisinsk. Hvorfor skal det være en negativ ting for oss som bruker det medisinsk og rekreasjonelt?
Vis hele sitatet...
Medisinsk bruk bør utelukkande vurderast ut frå om det har ei påviseleg medisinsk virkning, altså er signifikant betre enn placebo. I tillegg må det vurderast opp mot beste tilgjengelege alternativ. Den diskusjonen bør vere totalt separat frå diskusjonen rundt bruk av cannabis som rusmiddel, og ein bør åpenbart så langt som mulig forsøke å unngå rusvirkninga.

Viare så er ikkje det at det funker for deg eit spesielt vektig argument i medisinsk bruk av cannabis. Om mange rapporterer det så kan det vere ein indikator på at det er verdt å undersøke.

Og om du går viare til medisinsk bruk innan t.d. smertebehandling hos kreftpasienter, så vert det viktig å ha kontroll på dose. Kreftpasienter tar ofte kompleks miks av medisiner, som kan ha ulike samvirkningsmekanismer. Då er det åpenbart viktig å vite meir nøyaktig kva nokon inntar.
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Å tillate noen å dyrke 6 planter vil være veldig utslagsgivende for den personen kontra å måtte betale 8000 kr hver måned i ett helt år for noe du kan produsere selv.
Vis hele sitatet...
For det første vil nok prisen gå ned om volumet går opp. For det andre så er svaret på det økonomisk støtte til folk som har kroniske sjukdommer der cannabis har effekt; ikkje å tillate fri dyrking.

Viare er cannabis symptombehandling på PTSD. Det kurerer ikkje. Det kan vere nyttig som del av eit behandlingsopplegg, men samtidig har cannabis bivirkninger som gjerne gjer at det er uheldig å bruke det over tid.

Å gi tilvirkingstillatelse til folk på det viset vil bryte relativt kraftig med det legemiddelregimet vi har i dag, og det framstår som relativt urealistisk å håpe på at det skjer. Eg trur heilt ærleg ei generell legalisering/avkriminalisering av cannabis er langt meir realistisk å håpe på...
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med medisinsk cannabis i Norge er det en spray, ikke noe man røyker eller noe. Man får bare sprayen i norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med medisinsk cannabis i Norge er det en spray, ikke noe man røyker eller noe. Man får bare sprayen i norge.
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Sativex er afaik godkjent for bruk ved MS. Men andre former for cannabis kan nyttast medisinsk etter godkjenningsfritak. Det må godkjennast av legemiddelverket, men det er altså ikkje per se illegalt.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Tror du straffen vil stille seg noe annerledes hvis en medisinsk cannabis bruker blir tatt for å dyrke 4 planer kontra en rekreasjonell bruker?
Nei.
Du får ikke mindre straff bare fordi du har lov til å bruke medisinsk cannabis, det gir deg ikke et frikort til å dyrke.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Ikke et lite et engang?
Du får prøve da, plant 4-5 planter, ring snuten å be de komme på razzia også ser du om straffen blir mer eller mindre før og etter du har rett til å bruke medisinsk cannabis.
Jeg kan tenke meg at det kunne vært lettere å overbevise i en eventuel rettssak at det er dyrket til personlig bruk og ikke for videresalg, men ingen mindre straff utover det.

De landene/statene i USA der man har lov til å dyrke så og så mange planter om gangen er jo ikke grunnet medesinsk cannabis, men fordi det enten er avkriminalisert eller lovlig til rekreasjonelt bruk. Det er som de andre her har sagt, bare fordi du får resept på en medisin betyr ikke det at du kan eller bør begynne å lage medesinen hjemme selv.
Sitat av topdogg Vis innlegg
Jeg kan tenke meg at det kunne vært lettere å overbevise i en eventuel rettssak at det er dyrket til personlig bruk og ikke for videresalg, men ingen mindre straff utover det.

De landene/statene i USA der man har lov til å dyrke så og så mange planter om gangen er jo ikke grunnet medesinsk cannabis, men fordi det enten er avkriminalisert eller lovlig til rekreasjonelt bruk. Det er som de andre her har sagt, bare fordi du får resept på en medisin betyr ikke det at du kan eller bør begynne å lage medesinen hjemme selv.
Vis hele sitatet...
Om du hadde overbevist dem om at det var til eget bruk, hadde du jo ikke fått straff for salg som du får når du har over en viss menge gram, dermed mindre straff.
Sist endret av Pillfreak; 26. juni 2017 kl. 00:25.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
I Arizona er det kun lovlig med medisinsk cannabis, rekreasjonell bruk har enda ikke blitt godkjent men det er allikevel lov å oppbevare 12 planter og opptil 70g.

http://kushtourism.com/arizona-marijuana-information/
http://medicalmarijuana.procon.org/v...ourceID=000881
Sist endret av Nordmann25; 26. juni 2017 kl. 00:34.
4 planter ville nok ikke blitt til eget bruk for norsk rettsvesen.
Jada, USA er det lov med ditt og datt, det har null betydning her i Norge.
Sist endret av Slæsken; 26. juni 2017 kl. 00:35.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Jeg vet det, men dette er en viktig debatt.
Som har vært oppe 10.000 ganger tidligere både her og på andre forum, som har så og si null virkning på hva som skjer med cannabis i Norge.
Ville ikke kalt det å ikke få lov til å ha planter selv for en viktig debatt, det finnes langt viktigere ting med cannabis som kan debatteres om.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Om du hadde overbevist dem om at det var til eget bruk, hadde du jo ikke fått straff for salg som du får når du har over en viss menge gram, dermed mindre straff.
Vis hele sitatet...
Men fortsatt straff. Man kan også i dag klare å overbevise at forholdsvis store mengder narkotika er til eget bruk og da få lavere straff. Derimot ville en nok ikke klart å slippe unna straff for å dyrke et par planter, selv om en hadde resept på medisinsk cannabis.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
4 planter ville nok ikke blitt til eget bruk for norsk rettsvesen.
Vis hele sitatet...
Som regel ikke, men det hender. Det er ikke veldig lenge siden noen slapp unna med veldig lav straff for langt mer enn fire planter da de overbeviste retten om at det var til eget bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Jeg vet det, men dette er en viktig debatt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje det. Folk dyrker ikkje opiumsvalmuer heime, sjølv om dei har resept på opiater. Folk kjøper aspirin på apoteket. Dei river ikkje barken av tre og koker den.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Legalize it dont criticise it
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Legalize it dont criticise it
Vis hele sitatet...
Du etterlyser debatt, men er totalt uvillig til å forhalde deg til kritikk?
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Jeg sier at det er en viktig debatt og da sier du at det ikke er det, det er jo både rart og frekt å si til noen. Det finnes 5 forskjellige weed strains Bedrocan lager og det vil da være enkelt å finne strains som er like i effekt og styrke og dyrke medisinen sin selv.
Sist endret av Nordmann25; 26. juni 2017 kl. 16:24.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Jeg sier at det er en viktig debatt og da sier du at det ikke er det, det er jo både rart og frekt å si til noen. Det finnes 5 forskjellige weed strains Bedrocan lager og det vil da være enkelt å finne strains som er like i effekt og styrke og dyrke medisinen sin selv.
Vis hele sitatet...
Vidarlo nekter ikke på at cannabisdebatten er en viktig men han påpeker at du ikke har et reelt forhold til hva en debatt er, ei heller hva et legemiddel er.

Fra første stund fremstår du som en som vil røyke cannabis rekreasjonellt, altså for rusens skyld. Du tar deg så nær av at folk påpeker dette og mener det er helt reelt at du skal kunne dyrke ditt valgte rusmiddel hjemme. Du har missforstått eller aldri hatt innsikt i hva et legemiddel er og reguleringene rundt de.

Norge har ganske strenge reguleringer på rusmidler, og legemidler. Alkohol er det eneste unntaket av rusgivende stoffer som folk har lov å produsere selv og da bare under 22% Kilde.
Det har aldri vært gitt noe lov til å tilvirke egne legemidler (foruten all humbugproduktene som diverse heksedoktorer prøver å pushe som relle behandlingalternativer), så hvorfor skulle man få lov til å dyrke Cannabis?

Hele greia kommer vel fra måten deler av USA håndterer medisinsk cannabis, der man har fått gjennomslag for å dyrke dette selv. Fra et medisinsk ståsted er det galskap å la noen dyrke og tilvirke egen medisin, spesiellt en som har rusgivende virkninger. Medisin skal gis i nøyaktige doseringer og følges opp av en ekspert, ikke noe som burde overlates til hvermannsen.
Jeg, som mange andre velger å kalle det "sniklegalisering", ettersom man bruker det medisinske argumentet men dytter igjennom lover som minner mer om tilrettelegging for hjemmebrygging av et rekreasjonelt rusmiddel.

Og jeg er ikke i mot legalisering, jeg er veldig for, men det blir litt dumt å lyve om hensikten med reformene man vil dytte igjennom.

Så igjen, ja dette er en seriøs debatt, men her drar du emnet ned i søla ved å sitte å bære deg over at du ikke får dyrke lovlig cannabis, innlegget ditt med "Legalize, don't criticise" er jo i direkte kontrast med en debatt der alle for og motargumenter skal tas med og vurderes så objektivt som mulig.
Nordmann25's Avatar
Trådstarter
16 0
Jeg tror at for å legalisere så går veien via medisinsk cannabis. Liker godt ordet sniklegalisering fordi jeg føler at så fort du har gjort det medisinsk så er døra åpen og man er klar for å mykne opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordmann25 Vis innlegg
Jeg tror at for å legalisere så går veien via medisinsk cannabis. Liker godt ordet sniklegalisering fordi jeg føler at så fort du har gjort det medisinsk så er døra åpen og man er klar for å mykne opp.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje på det. For det første feilvurderer du grovt skilnaden på USA og Europa. USA har heilt annan medisinkultur enn Europa.

For det andre så er det uærleg. Og eg trur at den typen argumentasjon fort kan føre til at mange tenker at cannabis som medisin faktisk ikkje er relevant, fordi det bare er stonere som vil ha resept for å få røykt seg skeive. Det er åpenbart problematisk når det å få solid dokumentasjon faktisk er viktig for dei som kan ha nytte av medisinane.

Viare så er ikkje legemiddelverket spesielt lydhøre for press utanifrå. Dei gjer ei sjølvstendig vurdering av effekt, og ikkje av kor lyst du har til å røyke.

Og til slutt så er jo rusvirkning ofte ei uønska bivirkning i medisin...
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har tidligere solgt en del cannabis. Har både solgt plater og dyrket weed. Jeg hadde ikke noe i mot å tjene penger på å selge cannabis. Paradoksalt nok (vil kanskje noen si), så har jeg alltid ivret for en legalisering. Dette fordi at jeg vet at jeg har hjulpet flere med å lindre (lindre - ikke kurere,ofc) deler av plagene som følger med sykdommen deres (kreft, chrons, fibromyalgi, MS, alkoholisme) ved å selge eller gi dem weed som jeg selv dyrket frem.

Så er det sikkert de som nå vil si at jeg vil legalisere medisinsk slik at det blir lettere å legalisere rekreasjonelt, slik at jeg kan bruke cannabis uten å risikere straff og få bedre tilgang på rusmiddelet mitt. Dere kan jeg ikke gi et annet svar enn at jeg kan få tak på cannabis når jeg vil (kan ikke de fleste bymennesker det nå i 2017?), aldri hatt problemer med det, selv ikke i fremmede byer / land hvor jeg ikke kjenner en sjel. Jeg foretrekker imidlertid å dyrke selv. Da vet jeg at jeg alltid får det jeg vil ha. At jeg kan risikere straff for min hobby bekymrer meg ikke. Jeg har aldri fått en dom eller et forelegg. Mine papirer er helt rene og jeg har røyket cannabis i snart 20 år.



Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
8000 i mnd? Da skal du patte mye på pipa. Dvs at man går rundt konstant stein. Noe som neppe kan være særlig ok mtp. jobb, eventuelt sertifikat.

Da er det bedre at virkestoffene mot hver enkelt sykdom blir tatt fra selve planten, brukt medisinsk.
Vis hele sitatet...
Slik som Sativex? Som koster 4700 kr for 90 doser? Det kan bli dyrt, spesielt for de som må opp på maksdosen som er hele 12 doser daglig... Latterlige greier. Man kan oppnå de samme effektene (og "bivirkningene") ved å selvmedisinere på planter dyrket frem i eget hjem, da til en liten brøkdel av prisen. Det er heller ikke fare for å dø av den planten, hvis man overdoserer så er ytterste konsekvens at man sovner for så å sannsynligvis våkne riktig så uthvilt. Joda, å bruke cannabis som rusmiddel kan føre med seg uønskede og også muligens skadelige effekter, men det er fremdeles ganske så trygt. Det blir etter min mening idiotisk å tilby produkter slik som Sativex. Sativex hadde ikke vært her om cannabis ikke hadde gitt en ruseffekt. Det er det vi er så redd for; ruseffekten. Vi har alkohol, vi har opiater, vi har benzodiazepaner, men det er ruseffekten man kan oppnå av cannabis som vi er redd for... Jadda...
Anonym, hvordan kan du vite at du har hjulpet mange med slikt, har du bare solgt og dyrket spesielle strains som hjelper til med å lindre plager ved kreft, chrons, fibromyalgi, MS og alkoholisme?
For det er nemlig ikke slik at alle strains fungerer likt, dyrket du for CBD eller THC?

Sorry pirket men er jo noen som tror at de bare kan kjøpe helt random weed og at det vil hjelpe.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Anonym, hvordan kan du vite at du har hjulpet mange med slikt, har du bare solgt og dyrket spesielle strains som hjelper til med å lindre plager ved kreft, chrons, fibromyalgi, MS og alkoholisme?
For det er nemlig ikke slik at alle strains fungerer likt, dyrket du for CBD eller THC?

Sorry pirket men er jo noen som tror at de bare kan kjøpe helt random weed og at det vil hjelpe.
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg vet det? Fordi jeg kjenner dem. Jeg antar de vet best.
Jeg dyrket for THC. Har dyrket i overkant av ti forskjellige strains.
Etter 20år i førstelinje ambulanse tjeneste med overdoser og slikt er det vanskelig og se på dette fra et nytt perspektiv. jeg tror etter det jeg har lest at det kan hjelpe visse terminale pasienter så er nok ikke helt negativ mot slik bruk. Men man må tenke på at cannabis inneholder 50 til 70% mer kreftfremkallende stoffer enn tobakk som vi prøver og bekjempe fordi det er en stor belastning for helsenorge. Cannabis er også et av få stoffer som forårsaker abnormal celle deling, som kan gi alvorlig arvelig defekter. Barn født av kvinner som har røkt regelmessig viser redusert initiativ og redusert evne til å konsentrere seg og følge livs mål. De har også en økt risiko for leukemi.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan jeg vet det? Fordi jeg kjenner dem. Jeg antar de vet best.
Jeg dyrket for THC. Har dyrket i overkant av ti forskjellige strains.
Vis hele sitatet...
Da dyrket du jo det som er minst effektivt med tanke på medisinske egenskaper.
Med tanke på at det er CBD som hjelper mot slikt.
THC gjør deg jo kun stein.

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Etter 20år i førstelinje ambulanse tjeneste med overdoser og slikt er det vanskelig og se på dette fra et nytt perspektiv. jeg tror etter det jeg har lest at det kan hjelpe visse terminale pasienter så er nok ikke helt negativ mot slik bruk. Men man må tenke på at cannabis inneholder 50 til 70% mer kreftfremkallende stoffer enn tobakk som vi prøver og bekjempe fordi det er en stor belastning for helsenorge. Cannabis er også et av få stoffer som forårsaker abnormal celle deling, som kan gi alvorlig arvelig defekter. Barn født av kvinner som har røkt regelmessig viser redusert initiativ og redusert evne til å konsentrere seg og følge livs mål. De har også en økt risiko for leukemi.
Vis hele sitatet...
Tullprat, har du i det hele tatt noen kilder på dette?
Cannabis er ikke et stoff du kan ta overdose på, det inneholder MYE mindre kreftfremkallende stoffer en tobakk.
Sist endret av Slæsken; 26. juni 2017 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Da dyrket du jo det som er minst effektivt med tanke på medisinske egenskaper.
Med tanke på at det er CBD som hjelper mot slikt.
THC gjør deg jo kun stein.



Tullprat, har du i det hele tatt noen kilder på dette?
Cannabis er ikke et stoff du kan ta overdose på, det inneholder MYE mindre kreftfremkallende stoffer en tobakk.
Vis hele sitatet...
Søk forskning gjort i Australia, de har lang tids forsket på effekten av cannabis. Å jeg mente ikke overdose på cannabis det var generelt om hverdagen som ambulanse arbeider hvor overdoser er hverdagen dog ikke på cannabis. Men igjen forskning viser at langtids bruk fører til mange av samme skadene man ser hos andre rusmiddler brukt over lang tid. At cannabis ikke dreper hjerne celler er dessverre en myte da de gjør det. Ikke på samme måte som alkohol men det angriper mer minne sentret i hjernen.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Søk forskning gjort i Australia, de har lang tids forsket på effekten av cannabis. Å jeg mente ikke overdose på cannabis det var generelt om hverdagen som ambulanse arbeider hvor overdoser er hverdagen dog ikke på cannabis. Men igjen forskning viser at langtids bruk fører til mange av samme skadene man ser hos andre rusmiddler brukt over lang tid. At cannabis ikke dreper hjerne celler er dessverre en myte da de gjør det. Ikke på samme måte som alkohol men det angriper mer minne sentret i hjernen.
Vis hele sitatet...
Forskning gjort i Australia er lite relevant her i Norge, det er to helt forskjellige land.
Du kommer jo ikke med noen kilder på dette selv og forsetter å pøse med usanne myter.

Noen av stoffene i cannabis er noen av en håndfull stoffer som fremmer veksten av nye hjerneceller. Denne prosessen kalles neurogenese. Mens forskere en gang trodde at hjernen sluttet å utvikle seg i begynnelsen av tjueårene, vet vi nå at den voksne hjernen er i stand til å lage og vokse nye celler.
Cannabinoider hjelper til med vekst og differensiering av disse cellene.

Neurotoxiner er forbindelser som ødelegger hjernen og nervesystemet. Aspartam og fluor, for eksempel, er to stoffer som kan forårsake funksjonsfeil hos nerveceller. Cannabis er ikke et nevrotoksin. Faktisk kan forbindelser i weed forhindre skade fra nevrotoksiner.

Cannabinoider, de aktive stoffene i cannabis, er potente antioksidanter. Dette betyr at de beskytter DNA mot skade forårsaket av miljømessige og biologiske toksiner. Forskning har vist at disse antioksidantegenskapene er nevrobeskyttende og bekjemper skade på hjerneceller.

To ytterligere studier har funnet ut at cannabis beskytter mot nevrotoksiner forbundet med Alzheimers og Parkinsons sykdom. En 2015 studie viste at ikke-psykoaktive CBD reduserte tilstedeværelsen av et nevrotoksin kjent for å utløse Parkinsons.

Ytterligere undersøkelser fant at psykoaktiv THC reduserer oppbyggingen av amyloidplakk og betennelse som fører til Alzheimers sykdom.

http://herb.co/2016/08/12/cannabis-r...l-brain-cells/
http://herb.co/2015/12/17/marijuana-kill-brain-cells/
http://herb.co/2016/05/01/children-m...-childs-brain/

http://www.sciencedirect.com/science...87233315300047
https://www.nature.com/articles/npjamd201612
https://www.jci.org/articles/view/25509
https://www.thieme-connect.com/produ...s-0033-1336533
Sist endret av Slæsken; 27. juni 2017 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Da dyrket du jo det som er minst effektivt med tanke på medisinske egenskaper.
Med tanke på at det er CBD som hjelper mot slikt.
THC gjør deg jo kun stein.
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett ikke sant. Det er ikke kun CBD som har en medisinsk effekt. Heller ikke kun CBD og THC. Det finnes faktisk også en rekke andre cannabinoider i planten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er rett og slett ikke sant. Det er ikke kun CBD som har en medisinsk effekt. Heller ikke kun CBD og THC. Det finnes faktisk også en rekke andre cannabinoider i planten.
Vis hele sitatet...
Joda, det er andre cannabinoider der også, men i hovedsak så er det CBD som har den medisinske effekten man er ute etter, ikke THC som er den rusgivende effekten man helst vil ha bort (sett fra et medisinsk perspektiv)

http://www.leafscience.com/2014/09/2...ences-cbd-thc/
https://www.leafly.com/news/science-...t-psychoactive
Sist endret av Slæsken; 27. juni 2017 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den gang det eventuelt blir mer utbredt i Norge med medisinsk cannabis, så tviler jeg på at det blir over en lav sko som man f.eks ser i andre land som USA. Det skal godt gjøres at man får det utskrevet bare fordi man vil røyke seg stein, som mange tydeligvis håper på.

Tror heller dere skal rette pipa en annen vei. Veien mot legalisering. Noe som sikkert vil skje etterhvert, men ligger ganske så langt fram i tid.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Joda, det er andre cannabinoider der også, men i hovedsak så er det CBD som har den medisinske effekten man er ute etter, ikke THC som er den rusgivende effekten man helst vil ha bort (sett fra et medisinsk perspektiv)

http://www.leafscience.com/2014/09/2...ences-cbd-thc/
https://www.leafly.com/news/science-...t-psychoactive
Vis hele sitatet...
https://s3.amazonaws.com/leafly/cont...---English.jpg

Linkene dine forklarer egentlig bare at CBD har åpnet opp for nye muligheter ettersom leger ikke ønsker å gi pasienter medisiner som de kan bli ruset på. De sier ikke at THC eller andre cannabinoider ikke har en medisinsk effekt.

Den medisinske effekten vil ikke være optimal for alle lidelser om man kun får CBD. LES: Entourage-effekten.

Her ser du at CBD ikke er det eneste cannabinoidet som teller...:

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Forskning gjort i Australia er lite relevant her i Norge, det er to helt forskjellige land.
Du kommer jo ikke med noen kilder på dette selv og forsetter å pøse med usanne myter.

Noen av stoffene i cannabis er noen av en håndfull stoffer som fremmer veksten av nye hjerneceller. Denne prosessen kalles neurogenese. Mens forskere en gang trodde at hjernen sluttet å utvikle seg i begynnelsen av tjueårene, vet vi nå at den voksne hjernen er i stand til å lage og vokse nye celler.
Cannabinoider hjelper til med vekst og differensiering av disse cellene.

Neurotoxiner er forbindelser som ødelegger hjernen og nervesystemet. Aspartam og fluor, for eksempel, er to stoffer som kan forårsake funksjonsfeil hos nerveceller. Cannabis er ikke et nevrotoksin. Faktisk kan forbindelser i weed forhindre skade fra nevrotoksiner.

Cannabinoider, de aktive stoffene i cannabis, er potente antioksidanter. Dette betyr at de beskytter DNA mot skade forårsaket av miljømessige og biologiske toksiner. Forskning har vist at disse antioksidantegenskapene er nevrobeskyttende og bekjemper skade på hjerneceller.

To ytterligere studier har funnet ut at cannabis beskytter mot nevrotoksiner forbundet med Alzheimers og Parkinsons sykdom. En 2015 studie viste at ikke-psykoaktive CBD reduserte tilstedeværelsen av et nevrotoksin kjent for å utløse Parkinsons.

Ytterligere undersøkelser fant at psykoaktiv THC reduserer oppbyggingen av amyloidplakk og betennelse som fører til Alzheimers sykdom.

http://herb.co/2016/08/12/cannabis-r...l-brain-cells/
http://herb.co/2015/12/17/marijuana-kill-brain-cells/
http://herb.co/2016/05/01/children-m...-childs-brain/

http://www.sciencedirect.com/science...87233315300047
https://www.nature.com/articles/npjamd201612
https://www.jci.org/articles/view/25509
https://www.thieme-connect.com/produ...s-0033-1336533
Vis hele sitatet...
Jeg er dessverre litt fan av og lese forskning selv om den er fra andre land, å mye er relevant for Norge. Det du sier om Alzheimers og Parkinsons har jeg også lest, og det fant jeg Spennede for jeg er med på alt som kan gi mennesker et bedre liv. Grunnen til at jeg ikke siterte til hvor jeg hadde lest det er at jeg leser som sagt mye forskning innen medisin siden jeg jobber med det og husker ikke alt hvor jeg har lest det. Jeg vil gjøre det klart at jeg ikke er i mot at noen pasient grupper kan få dette men jeg syntes det skal være en viss kontroll og at ikke det blir fritt for alle og bruke. Dette er selvfølgelig bare min mening.

Men har noen linker til noe jeg har lest
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18519827
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3221171/
http://www.csam-asam.org/adverse-eff...onals/articles

Men Australia ser jo også de positive effektene https://www.medicinalcannabis.nsw.gov.au/
Sist endret av TeliaSuger; 27. juni 2017 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.