Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207376
Sitat av Slaps Vis innlegg
Ring kundeservice direkte. DMZ via "mine sider" er buggy til tider. Be dem "tvinge inn" innstillingen
Vis hele sitatet...
GZ on [COLOR="Indigo"]#200[/COLOR]. Dette gjorde underlevrandøren, men får vell ringe igjen imorgen.
Fiber i Pfsense..

Jeg har en CPL5 hj. Ser at denne for 2stk ip.
En på vlan100 10.x.x.x.og en på
102 min internett ip.

Hvis jeg bruker 10.x.x.x ipen i pfsense kommer jeg på nett via proxy. Men hastigheten er den samme som internett.

Så det vil si at hastighetsbegrensningen er satt i port på cisco eller?

Hva med tv ip?

hj får ikke noen tv ip. Er vlan 101 satt i bridge slik at decoder for dhcp fra server med registrert mac adresse på port?
Vet at vis du bruker tv ip med proxy lysetv.mro.lyse.net så kommer du på nett med tv ip. før var hastigheten 10/50. Men mye har forandret seg.

Er det noen som har noe mer info på dette området?
Noen som vet hvordan det er med IPv6 støtte for siden ? prøvde å sette på DHCPv6 på pfsense, men fikk noe respons.

noen andre triks?

Ny pfsense HW på vei http://www.intel.com/content/www/us/...d-d2500cc.html
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
De jobber med 6RD støtte, men støtten har vært litt opp og ned. En måned fungerte det, men nå har det ikke funka hos meg på kanskje 1-2 måneder.
Sist endret av Slaps; 5. mai 2013 kl. 01:24.
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Hei.

Har et lite problem.
Det har seg nemlig sånn at jeg ikke får åpne en eneste port.

Jeg har satt opp min Stasjonære PC som DMC host og resatt hjemmesentralen (CPL5).
Men alikevell er alle porter stengt.

Det samme skjer når jeg prøver og åpne en og en port.
(Kjører flere port checkers, og alle sier at porten[e] er stengt)
Vis hele sitatet...
Samme her! Jævlig irriterende, kan ikke logge meg inn på routeren engang.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Ta kontakt med Altibox ks på facebook, har åpent 24/7 mener jeg. Bare gi dem den interne ipen og be dem sette opp DMZ
Må nok også gi MAC adr på hjemmesentralen slik at de kan finne deg
Sist endret av Slaps; 5. mai 2013 kl. 03:00.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

jeg har 60/60 installert.

Når jeg kjører en speedtest.net, får jeg 62ned og 202(!!) opp.
Usikker på om de har gjort noe galt, men.

Jeg får derimot elendig seeding på torrents, selv på torrents jeg vet er attraktive.

Er det noen sperrer en plass? Noe jeg kan gjøre?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
202 mbit? eller kbit? xD
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Slaps Vis innlegg
202 mbit? eller kbit? xD
Vis hele sitatet...
mbit.. titegn
Sitat av somnium Vis innlegg
Hei,
Noe jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Åpne opp portene du har satt opp i din torrentklient. Hjemmesentral støtter ikke upnp
Hei,
Det er litt info fram og tilbake.
Skal ha lyse nå til sommeren, og lurer på hvilken hjemmesentral/oppsett som funger best.
Kommer til og kjøre brannmur fra pfsense, og sansynligheten for at det kommer ein tv på sikt er og der.
Er det noen tips til hardware?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du kan jo spørre dem om du kan få noe annet en Zyxel. Da er det rimelig ok
hadde en altibox type på besøk i dag, pga jeg ikke fikk det jeg betalte for, fikk da en ny fancy box jeg aldri hadde sett før :P

http://i.imgur.com/wJGJJwV.jpg
Sist endret av VitoScaletta; 8. mai 2013 kl. 14:49.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Det er en av de to mediaconverterene som blir brukt av Altibox

Pingcom og HET er de vanlige jeg har sett hvertfall
Sist endret av Slaps; 8. mai 2013 kl. 14:55.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Det er en av de to mediaconverterene som blir brukt av Altibox
Vis hele sitatet...
jeg hadde ikke den før :P
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Var kanskje litt uklar. Når du har en Zyxel hjemmesentral har du en Zyxel + en mediaconverter.

Altibox har ulike mediekonvertere ute hos kunder. Noen har HET, mens andre har Pingcom MCer
tror jeg hadde HET før da... fikk iværtfall pingcom nå
aha, da var det HET jeg hadde, som de har bug på. Hvordan funker pingcom converteren, med tanke på hastighet vs HET?
Har nylig fått fiber (60/60) med zykel boksen. Som mange andre har opplevd: ustabilt og det lagger ganske ofte. IDIOT feil at jeg av og til plutselig må vente 20 sekunder før google dukker opp. Skjedde aldri på det gamle ADSL nettet. Zykelen virker ikke akkurat særlig på hugget selv om jeg kobler direkte til den heller.

Har en gammel win 2k3 R2 server med 2 x Intel PRO/1000 MT, og kjører "Routing and Remote access", DHCP, DNS etc i den. Har funger fint i årevis på tidligere NGT ADSL nett (fast IP med subnett).

Lyst å prøve å sette Zykel'en i bridge mode for å se om det hjelper på stabilitet/hastighet. Hva blir da IP oppsettet for NIC'et i serveren som er tilkoblet zykel boksen? IP, subnett, gateway, fake mac? Og - kan jeg evt bruke serveren direkte mot mediakonverteren og fremdeles bruke Routing and Remote access som er innebygget i w2k3 R2?
Sitat av HAKUNA Vis innlegg
aha, da var det HET jeg hadde, som de har bug på. Hvordan funker pingcom converteren, med tanke på hastighet vs HET?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt noe problemer med nettet mitt når det kommer til hastighet / lagg / problemer.

Har altid hatt 90-96 / 80-94 ned : opp ikke noe problemer i det hele tatt, dog er pcen min 4 meter fra den greia da :P

driver konstant og seeder 217 torrents daglig, og kan fremdeles spille mw3, css uten lagg i det hele tatt.
Sist endret av VitoScaletta; 11. mai 2013 kl. 13:26.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av olealm Vis innlegg
Lyst å prøve å sette Zykel'en i bridge mode for å se om det hjelper på stabilitet/hastighet. Hva blir da IP oppsettet for NIC'et i serveren som er tilkoblet zykel boksen? IP, subnett, gateway, fake mac? Og - kan jeg evt bruke serveren direkte mot mediakonverteren og fremdeles bruke Routing and Remote access som er innebygget i w2k3 R2?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det vil hjelpe på stabiliteten hvis du gjør dette.

Du kan fint finne ip, gtw, subnett ved å ta en ipconfig (med en pc/serveren direkte koblet i bridget hs ) om routeren/serveren din ikke klarer å motta ip-infoen automatisk.

Du vil jo da få opp subnett, ip adr, og gateway som du puncher inn i den nye routeren/serveren din
Sist endret av Slaps; 11. mai 2013 kl. 16:36.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Jeg tror det vil hjelpe på stabiliteten hvis du gjør dette.

Du kan fint finne ip, gtw, subnett ved å ta en ipconfig (med en pc/serveren direkte koblet i bridget hs ) om routeren/serveren din ikke klarer å motta ip-infoen automatisk.

Du vil jo da få opp subnett, ip adr, og gateway som du puncher inn i den nye routeren/serveren din
Vis hele sitatet...
Takker - jepp, noterte ned gateway, subnett etc fra den bærbare som klarte å hente IP via DHCP. Tastet det inn statisk på det ene NICet på serveren. Ingen forbindelse.

Dette er en 9 år gammel (dual Xeon) server med Windows Server 2k3 R2 og et dual Intel PRO/1000 MT NIC. Vet ikke om hw/drivere rett og slett er for gammalt? Synd om det ikke går, er litt glad i den gamle sliteren Har satt tilbake til non-bridge og bypasset serveren. Sjekker om det blir mer guff da enn med dobbel NATing gjennom serveren.
Skulle egentlig søke etter dette i tråden, men alle ord som jeg assosierte med problemet mitt var for korte (takk, filter.)
Jeg har lyst til å skifte den eksterne IP'en min, men dette viser seg som å være et følsomt tema for Altibox/Lyse.. Oppdaget at vi nå har en "bridge-mode" på kontrollpanelet på internett. Hva gjør denna? Kan jeg da koble til D-Link'en min og få en ny IP og hva annet skjer? Tar den ned alt av brannmurer også?

Hvis IKKE, hvordan skal jeg få skifta IP? Fake et DDoS å få dem til å skifte den? What to do?!
bridge mode deaktiverer routing i hjemmesentralen og du får ipadressen på din egen d-link boks. (Du får samme ipadresse som du hadde før)

Ny ipadresse får du ikke selv om du faker et ddos angrep, ipv4 adresser er mangelvare så du må nok bare finne deg i å bruke den du har idag.
Huff.. Takk for svar! Et spm til: Hvis jeg aktiverer bridge, vil det si at jeg kan bruke D-Link'en alene til portviderekobling? Slik som det er nå, hvis jeg bruker 2 rutere så kommer ikke portene igjennom begge to på en gang. < Noe som tvang meg til å skaffe en switch som kom før D-Link'en for å komme igjennom med porter.. Irriterende!
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Det stemmer. Da trenger du bare å forwarde i d linken din
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har en CPL3 som liker å slutte å sende data på LAN med ujevne mellomrom. Den svarer på WAN-porten, så ks kan logge inn og restarte den, og da funker LAN igjen. Siden de ikke har flere CPL3, så fikk jeg tilbud om en Zyxel, men har mer lyst på noe av litt kvalitet.

Hvis jeg har tenkt riktig, så burde en Catalyst 2960 + en slik mini-GBIC gjøre jobben? Trunk på Port 8, VLAN102 på port 1-5, VLAN101 på port 6+7 (har to TV-dekodere), og VLAN100 trenger jeg vel egentlig ikke til noe..?

Alternativet er jo selvfølgelig pfSense, men HW-kost blir ikke såå mye lavere, og prinsippielt er det mer som kan gå galt med en PC enn en proff switch.
Sitat av ogsv Vis innlegg
Har en CPL3 som liker å slutte å sende data på LAN med ujevne mellomrom. Den svarer på WAN-porten, så ks kan logge inn og restarte den, og da funker LAN igjen. Siden de ikke har flere CPL3, så fikk jeg tilbud om en Zyxel, men har mer lyst på noe av litt kvalitet.

Hvis jeg har tenkt riktig, så burde en Catalyst 2960 + en slik mini-GBIC gjøre jobben? Trunk på Port 8, VLAN102 på port 1-5, VLAN101 på port 6+7 (har to TV-dekodere), og VLAN100 trenger jeg vel egentlig ikke til noe..?

Alternativet er jo selvfølgelig pfSense, men HW-kost blir ikke såå mye lavere, og prinsippielt er det mer som kan gå galt med en PC enn en proff switch.
Vis hele sitatet...
Du må ha en router/pc siden du har kune en ip ut mot inet.
catalyst 2960 funker helt gull, første problemet du vil få er at cpl3 er ikke gbit( så du må ha 100mbit/155mbit gbic)

Hvis du bytter til zyxel, vil du få en media konverter av altibox, som tar både 100mbit og 1gbit(når det kommer) , så kan du bare koble ut zyxel og bruke en 8porter i steden som har vlan(fra cisco sbs). koster ca 800-900kr
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Du må ha en router/pc siden du har kune en ip ut mot inet.
catalyst 2960 funker helt gull, første problemet du vil få er at cpl3 er ikke gbit( så du må ha 100mbit/155mbit gbic)

Hvis du bytter til zyxel, vil du få en media konverter av altibox, som tar både 100mbit og 1gbit(når det kommer) , så kan du bare koble ut zyxel og bruke en 8porter i steden som har vlan(fra cisco sbs). koster ca 800-900kr
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Leste at 2960 hadde "DHCP", men selvfølgelig bare passthrough, ikke NAT. Blir litt for dumt å bruke en 4000-kroners switch bare som MC+VLAN-trunk, så da blir det nok HET-305 + SLM2008T oppsett hos meg også etter hvert. (Med mindre noen har en 6500-serie de vil kvitte seg med billig da )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei

Skal flytte, og dit vi skal flytte er det lagt inn fiber fra altibox. Alt jeg vet er at hjemmesentralen heter CPL642. Ut fra bilder så ligner den på CPL5.
Jeg skal kun ha internett fra altibox 100/100.

Jeg ønsker ikke å bruke altibox sin sentral, men ser for meg følgende:


Ønsker å koble fiberen direkte til en Cisco SRW2008-K9-G5 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628853) via en passendes SFP.

Noen kloke hoder her som har et forslag hvilken SFP som bør passe her?

Videre fra denne switchen så skal det terminere i en Zywall USG-200 med lokalnett bak denne.

Fant det jeg trengte. Bestilte diverse SFP'er.

Til info så er det ekstremt gode priser på fiberworks dot no

Krever dog at du kan handle som bedrift.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
100BX10 TX 1310nm RX 1550 nm should do?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du funnet noen sfp som passer. Har tenkt å gjøre det samme som deg.

traceroute


Sitat av earthquake Vis innlegg
Hei

Skal flytte, og dit vi skal flytte er det lagt inn fiber fra altibox. Alt jeg vet er at hjemmesentralen heter CPL642. Ut fra bilder så ligner den på CPL5.
Jeg skal kun ha internett fra altibox 100/100.

Jeg ønsker ikke å bruke altibox sin sentral, men ser for meg følgende:


Ønsker å koble fiberen direkte til en Cisco SRW2008-K9-G5 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628853) via en passendes SFP.

Noen kloke hoder her som har et forslag hvilken SFP som bør passe her?

Videre fra denne switchen så skal det terminere i en Zywall USG-200 med lokalnett bak denne.

Fant det jeg trengte. Bestilte diverse SFP'er.

Til info så er det ekstremt gode priser på fiberworks dot no

Krever dog at du kan handle som bedrift.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er multimode eller singlemode sfp. Finner ikke noe særlig ut når jeg googler nummer og navn.

Name:  telsey_sfp.jpg
Views: 695
Size:  44,3 KB

traceroute
Er det noe reell forskjell i ytelse dersom man har en server i DMZ versus modem i bridge modus?
Vurderer å be dem sette modeme i bridge modus og heller koble til eget utstyr bak dersom ytelse/stabilitet går noe opp. Merker ofte stort tap av pakker på andre klienter (ikke DMZ) dersom serveren laster opp mye.
(Gjelder bittorrent hovedsakelig)
Sitat av eksempel_123 Vis innlegg
Er det noe reell forskjell i ytelse dersom man har en server i DMZ versus modem i bridge modus?
Vurderer å be dem sette modeme i bridge modus og heller koble til eget utstyr bak dersom ytelse/stabilitet går noe opp. Merker ofte stort tap av pakker på andre klienter (ikke DMZ) dersom serveren laster opp mye.
(Gjelder bittorrent hovedsakelig)
Vis hele sitatet...
ja stor forskjell, dersom du bruker dmz så er det fremdeles hjememsentralen som tar seg av routing av pakkene som kommer fra internett mot ditt lokalnett.
I bridgemode fungerer den mer som en mediakonverter og du kan ha en boks som tåler litt tilkoblinger bak til å fikse routingen mot ditt lokalnett.
Takker! Fikk skrudd på bridge mode nå uten å gjøre hjemmeleksen først. Fikk ikke internet med automatiske instillinger, forsøkte meg så med statiske instillinger. Satte IPadressen til WAN IPen jeg hadde før, litt forskjellige subnets (255.255.255.0 , 255.0.0.0 , 255.255.255.255) og default gateway til enten blank eller 0.0.0.0 (er ikke sikker om den blir satt til sistnevnte om den er blank). DNS var satt til 8.8.8.8 (Googles DNS).

Ønsker følgende setup (tilginen gir også ut tv + tlf)
Fiber-->Tilgin box-->Ubuntu server-->Billig trådløs router

Er jeg helt på jordet med instillingene? Må jeg sette opp "VLAN"?

Takker! Fikk skrudd på bridge mode nå uten å gjøre hjemmeleksen først. Fikk ikke internet med automatiske instillinger, forsøkte meg så med statiske instillinger. Satte IPadressen til WAN IPen jeg hadde før, litt forskjellige subnets (255.255.255.0 , 255.0.0.0 , 255.255.255.255) og default gateway til enten blank eller 0.0.0.0 (er ikke sikker om den blir satt til sistnevnte om den er blank). DNS var satt til 8.8.8.8 (Googles DNS).

Ønsker følgende setup (tilginen gir også ut tv + tlf)
Fiber-->Tilgin box-->Ubuntu server-->Billig trådløs router

Er jeg helt på jordet med instillingene? Må jeg sette opp "VLAN"?

F5 snek med seg mer enn nødvendig.

EDIT: Da fikk jeg endelig tildelt riktig IP automatisk. (Til deg med noe lignende problem: Sørg for at modemet er koblet i èn PC. Restart modem. Bruk ifconfig eller ipconfig til å notere all nødvendig informasjon.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har en ASUS RT-N66U Dark Knight. Har lagt in DD-WRT på denne.

Har lyst til å fjerne hele zyxel ruteren. Noen som har erfaring med å sette opp VLAN på DD-WRT som kunne ha forklart hvordan man gjør det?

Hadde satt utrolig pris på det!
Noen som har lest ut hva som ligger på hdd i dekoderen? Er det kun lagrede opptak, eller ligger det noen form for verifisering der?

Har en defekt boks som jeg leker meg litt med fortia, og finner ikke den eksterne 3.5 boksen min, så vurderer å kjøpe en ny for å få lastet ut det som ligger på disken.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Filene er kryptert på harddisken :/ De bruker et linux filsystem som jeg ikke husker navnet på xD. Jeg er ingen ekspert på dette feltet, men tror du må jobbe hardt for å få det ut. Med andre ord ikke verdt det.

Det som du evt kan gjøre er å finne ut hvilket filsystem det er og kopiere dette. Dermed lage flere "PVR-disker". Det burde være mer overkommelig, men ganske unyttig (?).


EDIT: Du kan jo alltids formatere disken å bruke den til noe annet nyttig
Sist endret av Slaps; 14. juli 2013 kl. 22:19.
Ah, ser nå det sitter en STi7109YWC som trolig tar seg av dekodingen. Får se om man finner en god måte å komme seg inn i den da

Takk Slaps, er uansett ikke verre enn å speile disken også har du to stk pvr disker?

Driver å leser litt om chippen fra ST nå, men regner vel ikke med at denne er enkel å knekke. Uansett gøy og ha noe å pusle med.
http://img703.imageshack.us/img703/9772/p9x9.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Prøver å få port 1-3 for lan/internet og port 4 for iptv.
Burde dette funkere kombinert med at jeg har klona MAC fra zyxel ruteren?
Har altibox fra nte, og en gammel CPL3. Resten av nettverket er allerede satt opp med utstyr som takler vlan, og det hadde vært fint å kunne benytte meg av en egen mediekonverter.

Hva slags specs må jeg se etter for å få det til å funke? Er usikker på hva CPL3-en min bruker; fant ikke noe info om det når jeg rev den ned av veggen. Jeg har to fiberkabler, og de går rett i CPL3-en. Så ikke ut som om den har sfp?

Tipper at jeg har multimode, etter en kjapp gjennomlesning av tråden, men vet ikke helt. Bor jo på en av de plassene der NTE startet først med fiber, og det er vel så lenge siden at det var før de begynte med singlemode og wdm? CPL3-en er fra 2004.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av jzono1 Vis innlegg
Har altibox fra nte, og en gammel CPL3. Resten av nettverket er allerede satt opp med utstyr som takler vlan, og det hadde vært fint å kunne benytte meg av en egen mediekonverter.

Hva slags specs må jeg se etter for å få det til å funke? Er usikker på hva CPL3-en min bruker; fant ikke noe info om det når jeg rev den ned av veggen. Jeg har to fiberkabler, og de går rett i CPL3-en. Så ikke ut som om den har sfp?

Tipper at jeg har multimode, etter en kjapp gjennomlesning av tråden, men vet ikke helt. Bor jo på en av de plassene der NTE startet først med fiber, og det er vel så lenge siden at det var før de begynte med singlemode og wdm? CPL3-en er fra 2004.
Vis hele sitatet...
Har du to fysiske og seperate fiberkabler inn? Altså en for TX og en for RX

Disse skal egentlig fases ut, hør med din lokale leverandør om de kan/vil bytte den ut.
Ja, har to fysiske og seperate fiberkabler.

Ifølge prislisten skal nte ha 1990,- for byttet til ny hjemmesentral; fins det håp om å få byttet den billigere siden den skal fases ut?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av jzono1 Vis innlegg
Ja, har to fysiske og seperate fiberkabler.

Ifølge prislisten skal nte ha 1990,- for byttet til ny hjemmesentral; fins det håp om å få byttet den billigere siden den skal fases ut?
Vis hele sitatet...
Ring dem! De gjør det kanskje til og med gratis
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!

Veldig god diskusjon som endelig kaster ordentlig lys på lyse's mørke ;-). Mange takk!

Jeg leste gjennom og ble spesielt interessert i følgende:

Sitat av ontheroad
Fant ut i dag at tv dekoderen faktisk kjører en webserver på port 8081.

Du kan faktisk sette opp egen webside på tv decodern, den blir lastet ned via bootp sjekk google så finner du guide hvordan laste ned helle tv box'en fra lyse sin server.
Har desvere ikke tv decoder.
Vis hele sitatet...
Vet at TV diskusjonen er OffTopic, men har lange hatt lyst til å kunne styre TV-dekoderen direkte fra innsiden. Jeg har følgende oppsett:

Telsey CPL4 = svart med antenner i router modus

Denne er koblet til en kinesisk 8 ports vlan tagging switch (hver port legger til en hardkodet vlan tagg: 1-8).

Videre kjører jeg gjennom en laptop m/pfsense, tilbake til vlan switch-en og inn på LAN.

Dette gjør at jeg allerede tagger alt som går gjennom pfsense.

1. Er det da mulig å bruke oppsettet som skissert her med 100, 101, 102 vlan's?

2. Jeg har lyst å kunne styre TV-kanalene internt men ikke over IR da jeg ser på TV gjennom MythTV.

Kan noen si mer konkret om hvordan få tilgang til TV-dekoderens webside, eller enda bedre om det går an å sende kanaskiftepakker direkte til dekoderen? Jeg vil helst kunne skripte disse fra MythTV slik at en kanalskifte der også trigger skiftet på dekoderen.
Sist endret av Learnincurve; 9. august 2013 kl. 15:04.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, Jeg har fått ny hjemmesentral og mediaconverter. Dette er Zyxel hjemmesentral og denne står i bridge.

Oppsettet mitt er som følger:

Fra Hjemmesentral går LAn kabelen inn i switch med VLAN 102.
Derfra går det til En VMware Maskin som kjører Sophos UTM brannmur og dette fungerer fint. Da er oppsettet i Sophos på WAN siden satt med Automatisk DHCP, men når jeg fjerner Zyxel boksen og tar LAN ledningen rett fra Mediaconverteren og inn i samme porten på Switchen og setter NIC på Sophos Brannmur så vil den ikke ta imot Ipadresse, prøvd både statisk og DHCP. Noen som har en ide hvorfor dette ikke fungerer uten Zexel Boksen. Og jeg har lagt inn MACdressen fra Zyxel boksen inn i Sophos UTM. er denne switchen jeg bruker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607016

Takker for svar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ualmindelig nyttig tråd dette her. Takk til alle som deler sin kunnskap!

Grunnen til at jeg fant denne tråden er at jeg ble nødt til å bytte den gamle gode metallboksen (Rg6XX?) med HET-3012 og Zyxel P2812. Etter dette var det ikke mulig å få liv i min Gigaset IP telefon, selv med Zyxel i bridge mode og uendrede instillinger på min Linksys E4200. Philips Hue får heller ikke kontakt med internet. Hverken Altibox eller Phonzo support kunne gi meg noen løsning som virket. Altibox mente at å ha to routere som kjører NAT etter hverandre ikke var bra, i hvertfall ikke en "Clas Ohlson router" som E4200. Jeg tror han nevnte Full Cone NAT, jeg forstod det nesten som om en router som støttet dette ville sammarbeide med NAT på Zyxelboksen.

Etter å ha lest denne tråden er jeg mest lysten på å skifte ut Zyxel boksen med noe annet. Jeg er ikke så lysten på å skifte ut HET-3012 men liker ikke helt at det blir antydet i denne tråden at enten HET-3012 eller PINGCOM mediekonvertere har problemer.

Jeg deler internet og TV med leietaker og tenker derfor på Cisco SB RV082. Da kan jeg ha et eget LAN for leietaker og min E4200 kan gjøres om til AP. Høres dette riktig ut? Oppsettet bli noe i nærheten av det ontheroad beskriver for SLM2008T på side 3 i tråden?
Eneste som virker negativt med SB RV082 er at den har 100Mbit porter, og siden både TV og internet går gjennom den kan det vel tenkes at dette blir en begrensning i ikke altfor fjern fremtid.

Litt OT: Vi har 2 ADSL linjer på jobb, og der også deler vi med flere på LAN siden. Kan jeg bruke SB RV082 her også? Vi har Telenor og NGT og jeg går ut fra at begge disse boksene kan settes i bridge mode. Jeg tenker for å oppnå redundans/failover slik at vi ikke lenger må bytte om kabler hvis en av ADSL linjene går ned.
Og, vil ikke RV042G være mer fremtidsrettet siden den er gigabit?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lurer på hvordan jeg får endret passord og div. ting på min zyxel p2812 ruter som de satt opp.. siden han som var her og satt det opp bare fikset pass og ssid som var kundnr+etternavn noe av det idiotiske jeg har vært borti så vil gjerne få endret dette...