Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2530
Nei, dette er ikke en miljøtråd om vår sårbar jordkloden vår er mot klimagasser. Kanskje denne tråden høres litt paranoid ut, men tenk litt...

Jeg satt å las en nyhet fra BA.no

Jeg må si jeg nesten er skremt! Fikk litt frysninger da jeg las den. Jeg har jo lest og hørt om slike tilfeller før, men aldri har det gått skikkelig opp for meg, at en gang, kan en slik treffe jorden!

Hva om dette skjer! Hva om dette blir jordens skjebne!

Er det helt umulig, eller kan det virkelig skje? Og hva om vi vet at det skjer! Se for deg den kvelden. Den siste kvelden til jorden og du sitter bare å venter på at den skal treffe jordkloden. For noe "Armageddon" ekspedisjon har vi vel ikke forberedt oss på.

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel...51/imp8888.jpg

(Bildet fra Dagbladet.no "Bekymrer astronomer. Har aldri vært større fare for kollisjon.")
Sist endret av hyys; 30. januar 2008 kl. 04:19.
Vet ikke hvor mange jeg har hørt slike historier "kjempeklomp med noe kan treffe jorden". Det er jo klart at slike ting kan se, men sjansen at vi får opplevd det er jo så utrolig liten. Men skjer det så skjer det, sånn er livet

Leste foresten i Illustrert vitenskap for noen år siden om hvordan NASA jobber for å forhindre at astroider skulle treffe jorda. Alle metodene hadde sine "biefekter", men de mente de kunne forhindre astroider på ganske stor størrelse. Ligger sikkert info ute på nette om det
en ting som er sikkert, om slikt ligger ann til å skje, så vet vi det ikke før det smeller. Myndighetene går vel aldri ut med slikt for å forhindre massehysteri?
Illustrert Vitenskap hadde en artikkel om dette for et par år siden. Der viste de flere metoder for å forhindre _store_ asteroider fra å kolidere med jorda.
Dette har de sagt siden de fant ut det kanskje var en meteorit som muligens drepte dinosaurene..
Jeg sier ikke at det ikke er sant, men skal vi høre på alle disse scenarioene kan vi jo bare legge oss ned og dø.
Selvfølgelig er det mulig. Det har skjedd før at slike ting treffer jorden og jeg vil da vitterlig tro at sjansen for at det skjer igjen er stor.

http://www.americansouthwest.net/ari...eorcrater.html
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett den illustrasjonen der i forskjellige artikler, tror ikke du kan telle det på en hånd ihvertfall.

Hele tiden får vi høre slike saker, jeg er lei og gidder ikke å bry meg lengre. Om det er skjebnen får det heller være, jeg gidder ikke å bekymre meg før det faktisk er virkelig aktuelt.
da er det litt feitere med stjerner som dør og blir til en super deathstar som dreper allt i sin vei
Siden den neste ikke kommer før 2029, har vi vel forflytta oss herfra til en romstasjon eller annen planet uansett.
Sitat av Fiskn
Siden den neste ikke kommer før 2029, har vi vel forflytta oss herfra til en romstasjon eller annen planet uansett.
Vis hele sitatet...
Så du mener 6 milliarder mennesker har flyttet til en romstasjon eller en annen planet i løpet av 21 år? Du sitter på teknologien som muliggjør dette, ja?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Som Stephen Hawking har sagt, det er jo ikke noen tvil om at vi må kolonisere rommet snarest. Når skal folk skjønne dette? Hvis alle land samarbedier, dropper forsvarsbudsjett, OL osv så er vi på god vei mot Alpha Centauri.
Sitat av Digital Hybrid
Så du mener 6 milliarder mennesker har flyttet til en romstasjon eller en annen planet i løpet av 21 år? Du sitter på teknologien som muliggjør dette, ja?
Vis hele sitatet...
Vi kan jo bare flytte ... Probleme er vel å overleve.
Sitat av Digital Hybrid
Så du mener 6 milliarder mennesker har flyttet til en romstasjon eller en annen planet i løpet av 21 år? Du sitter på teknologien som muliggjør dette, ja?
Vis hele sitatet...
Mye kan skjer på 20 år. Det vil jo kanskje ikke være mulig å redde alle, men et fåtall som kan komme tilbake og bygge opp igjen.
Jeg er på ingen måte ekspert i dette her, jeg har bare sett noen filmer på kanskje ett par timer til sammen.

Slik jeg har forstått det, så er greia her at de få asteroidene som er kartlagt (Noen (hundre?) tusen (Kanskje også milloner. Tall er ikke min sterke side)) ikke har en treffbane enda. Det er noen som streifer rimelig nært, slik som den ene i 2029. Men det finnes millioner av asteroider der ute, og å finne disse er uhyre vanskelig, siden man leter etter en svart sten i et stort svart "uendelig" rom. (I følge den ene videoen absorberte en asteroide mer lys enn kull).

Dessuten så finnes det to asteroide belter. Et som er forholdsvis nært (Kupierbeltet(?) (mellom saturn og jupiter?)). Disse asteroidene går i faste baner som og er lettere og kartlegge. Det andre asteroidebeltet ligger utenfor pluto, og disse stenene er nesten umulig å oppdage. De kan oppdages når de nærmer seg solen og begynner å smelte og dermed får en hale. Når de er så synlige er det noen uker til de eventuellt kolliderer med jorden.

I tillegg så kan banene til asteroidene endres, for en gang i blandt kolliderer de, og får endret kurs. Derfor må man kontinuerlig overvåke asteroidene for å verifisere banene osv. Så selv om det ikke er noen som har kollisjonskurs før 2050, så kan ting endre seg ovet natten.

Dette er slik jeg har forstått det, kanskje noen kan forklare dypere, eventuellt rette opp i feil jeg har her. Uansett så sier de fleste forskere at det ikke er snakk om "om" jorden vil bli truffet av en stor asteroide, men "når".
Spennende saker dette. Synd vi vet så lite om det. Vi har jo idag romstasjoner med folk der ute, så muligheten for at disse utvider seg vil jeg si er ganske stor. Slik at hvis vi en dag blir truffet, så kan vi overleve likevell.

Vi mangler vel litt teknologi på dette idag, men se på 1988 og 2008, 20 år. Mye kan skje
Fiskn:

Ikke undervurder menneskets eminente teknologiske utvikling og intelligens. Vi har blant annet en uoffisell og ikke helt viden anerkjent eller akseptert tilfelle av en gruppe genier her på nff, basert på nettavisens iq-test yeyo. Nok om det.

Det har lenge vært kjent og akseptert av vitenskapelig forskning over hele verden at en asteroide-treff (asteroide impact) vil forekomme både i nær og fjern framtid på vår klode. Samtidig er det derimot mindre kjent for folk flest at vi har bredere kunnskap om asteroidene idag enn vi hadde bare for noen år siden, takket være teknologisk kunnskap på området. Om NASA henger litt etter, kan vi muligens i 2010 takke våre medgenier i Japan, for mulige håndfaste bevis og dermed i enda større grad mer pålitelig kunnskap om asteroidenes trussel for vår jordklode.

Hayabusa ble skutt opp 9. mai 2003 av JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) for å samle prøver fra en liten asteroide i nærheten av Jorden. Asteroiden er kalt Itokawa. Hayabusa foretok ingen tradisjonell landing som den Bruce Willis gjorde i filmen Armageddon, men den kom svært nær. Den er forventet returnert til Jorda med disse prøvene engang i 2010.

Foreløpig resultater fra "landingen" i Juni 2006 viser at asteroider på kollisjonskurs med Jorden ikke trenger å være så farlige allikevel. Hayabusa viser at asteroidene er mer porøse enn tidligere antatt, og kan løse seg opp før de treffer bakken på Jorden. Det skal nå sies at Itokawa-asteroiden er en meget løs samling av stein og grus, som bare såvidt holdes sammen av sin egen svake gravitasjons-felt.

kilde

Konklusjon er vel at vi innen 2029 har blitt betydelig mye mer informert om asteroider nær Jorden og kan utfra de resultater av nåværende tester og prosjekter legge frem ganske pålitelige beregninger til bruk av forsvar mot en slik masseødeleggelses-trussel. Den teknologien vi ser idag er ennå ikke ferdig utviklet og utviser en enorm fremskritt på bare få år - jo mer håndfast bevis vil også være avgjørende for hvor store midler og ressurser som vil settes av til fremtidige prosjekter.

Ikke umulig at vi ser en stormende fremskritt i "begynnelsen på en romkolonisering" allerede om få år, ihvertfall en stor grad av teorier som baserer seg på denne idèen. Men før det må noen andre spørsmål besvares, og det er et faktum at asteroider fins overalt i verdensrommet og faren for kollisjonskurs vil alltid være der - så vi er nødt til å finne ut mer om asteroider og kometer, hvilket vi er på god vei til å utforske allerede i disse dager.

Lite vits i å flykte fra det uunngåelige, det er ikke bare Jorden som står i fare for å bli kollidert av en løpsk asteroide eller komet, så forsvar mot disse katastrofene må vi uansett finne ut av før vi starter romkolonisering.
Sist endret av paranoy; 30. januar 2008 kl. 14:44.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av paranoy
Lite vits i å flykte fra det uunngåelige, det er ikke bare Jorden som står i fare for å bli kollidert av en løpsk asteroide eller komet, så forsvar mot disse katastrofene må vi uansett finne ut av før vi starter romkolonisering.
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til å kolonisere rommet er overbefolkning, ressursmangel og forurensing, så det er fortsatt viktig. Jorden er en frukt som saften klemmes ut av; den kan ikke supporte evig med mennesker og organismer, så det er bare et spørsmål om tid.
Sist endret av Polar-; 30. januar 2008 kl. 14:48.
Sitat av paranoy
Lite vits i å flykte fra det uunngåelige, det er ikke bare Jorden som står i fare for å bli kollidert av en løpsk asteroide eller komet, så forsvar mot disse katastrofene må vi uansett finne ut av før vi starter romkolonisering.
Vis hele sitatet...
Ikke nok med det så ligger vel jorden ganske godt plassert i trygge hender med Jupiter og andre kjemper som har et enormt gravitasjonsfelt. Ellers anbefaler jeg folk å se Mars Underground (2007).
Ta det med ro Polar-, med folk som Bush og Putin ved makta, konflikter som de i Israel, maktsystem av Iransk eller Nord-Koreansk struktur og religiøse mennesker i verden så opprettholdes den balansen ihvertfall lenge nok til at vi kan forsvare oss mot asteroider og utvikle rom-kolonier

EDIT:
Ta det med ro Deziree, vi har sånn nogenlunde kontroll foreløpig

http://neo.jpl.nasa.gov/risk/
Sist endret av paranoy; 30. januar 2008 kl. 14:54.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av paranoy
Ta det med ro Polar-, med folk som Bush og Putin ved makta, konflikter som de i Israel, maktsystem av Iransk eller Nord-Koreansk struktur og religiøse mennesker i verden så opprettholdes den balansen ihvertfall lenge nok til at vi kan forsvare oss mot asteroider og utvikle rom-kolonier
Vis hele sitatet...
Med mindre vi får en interkontinental nuklær krig som forvandler jorden til en postapokalyptisk ødemark tror jeg ikke små konflikter som de du nevner har noen merkbar innvirkning på vår voldtekt av naturressursene. Bedre å begynne nå en for sent sier nå jeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Population_curve.svg

Som vi ser her hadde selv store eventer som andre verdenskrig minimal innvirkning på verdensbefolkningen. Eneste nedgangen jeg kan se er rundt år 1300 da svartedauden herjet.
Det som nå skjer er at flere u-land hvor de tidligere levde av ris og gikk i lendeklær nå begynner å få en massiv økning av forbruk. Selv med den befolkningen vi har nå vil ikke alle kunne leve med vestlige standarder. Derfor må vi finne opp hyperdriven snarest. I tillegg har jeg skikkelig lyst til å legge en av mine sommerferier til Alpha Centauri-systemet.
Sist endret av Polar-; 30. januar 2008 kl. 15:08.
Hehe, jeg ser hva du vil frem til, Polar- og jeg har aldri sagt jeg har vært uenig med deg. Det er bare det at en må lære å gå før man begynner å løpe, det er ihvertfall en fordel. Og en asteroide-impact kan skje hvor som helst i verdensrommet, ikke bare på Jorden - så skal vi begynne å utvikle videre teorien om rom-kolonisering, så må vi ihvertfall vite mer håndfast om asteroider og kometer, og hva slags innvirkning disse vil ha for blant annet våre kolonier. Rom ble ikke bygget på en dag, men en asteroide av liten størrelse ville muligens fjernet Rom på under en dag.

Når det kommer til overbefolkningsproblematikken og dine henvisninger til annen verdenskrig, så skjønner jeg også din fremstilling. Allikevel kommer en ulykke sjelden alene, og legger du sammen historiens største "ulykker"; samfunnsmessig, naturmessig, religiøst knyttet, medisinsk, politisk og bla-bla-bla, så tror jeg vi kan si at det naturen alltids finner en måte å holde befolkningen i sjakk - inntil videre.

Men jeg forstår deg godt og er delvis enig - en tur til Alpha Centauri frister

Sitat av Polar-
Med mindre vi får en interkontinental nuklær krig som forvandler jorden til en postapokalyptisk ødemark tror jeg ikke små konflikter som de du nevner har noen merkbar innvirkning på vår voldtekt av naturressursene. Bedre å begynne nå en for sent sier nå jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke så fancy ord? Kan du ikke bare si det kort og godt?

Atomkrig = Verden går til helvete.

Vi skal alle dø en gang. Vi kommer ikke til å overleve i evig tid. Sola vil om noen millioner år "hovne" opp, og enten absorbere seg selv til å bli en "hvit dverg" eller ta en liten Jihad for seg selv. Da må vi ha funnet en ny stjerne vi kan få vår energi fra, eller en planet langt nok fra sola til at Mr. Jihad ikke sprenger oss til fillebiter

Dere skal alle dø. Jeg og.
Er nok snakk om mrd. av år før Sola sier bye.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hva om vi utnytter disse nærgående enorme astroidene? Ved f.eks å lande et fartøy på det (tenk filmen Armageddon) og lage en stasjonær base på den. Energi ville man fått ut av mineralforekomster og solenergi. Vi kunne på den måten "haike" med asteroiden into deep space, kanskje til nærliggende solsystemer. Man tar med seg utstyr for å lage en liten biodrom som kan støtte en koloni i startfasen, deretter er det bare å begynne med terraformingen for å lage kunstig atmosfære. Eller enda bedre; funnet en planet hvor vann og atmosfære allerede eksisterte.
Sitat av Polar-
Hva om vi utnytter disse nærgående enorme astroidene? Ved f.eks å lande et fartøy på det (tenk filmen Armageddon) og lage en stasjonær base på den.
Vis hele sitatet...
Film er film. Jeg så Die hard 4.0, han skøyt seg igjennom skuldera for å skyte en annen kar, betyr dette at dette er noe jeg skal gjøre om jeg kommer i en farlig situasjon? Eller jeg blir uvenn med en skal jeg legge et dødt hestehode i senga hans? Trokke det. Film er film.
"Men oddsen for det er bare èn til 5 500."

jeg skjelver virkelig i buksene av dette altså
Jeg er mye mer redd skadene vi selv gjør gjennom utslipp og forurensing, enn hele kometene og alt det andre som kan dette ned på oss
Sitat av Xasma
Film er film. Jeg så Die hard 4.0, han skøyt seg igjennom skuldera for å skyte en annen kar, betyr dette at dette er noe jeg skal gjøre om jeg kommer i en farlig situasjon? Eller jeg blir uvenn med en skal jeg legge et dødt hestehode i senga hans? Trokke det. Film er film.
Vis hele sitatet...
Urettmessig kritikk av Polar- synes jeg.

Tross alt er ikke hans idèer ukjent i romkoloni-fremstillingen, dette har vært visjoner fremstilt av Konstantin Eduardovitsj Tsiolkovskij (1857-1935), en av romfartens store pioneerer og den første av dem!

Tåpelig å benevne sammenligning av film når de fleste av oss idag har anerkjent månelandingen, selvom noen tviholder på at det ikke har skjedd. Jeg tror nå denne månelandingen er et faktum idag, uavhengig om det som dengang ble vist på TV var det eller ikke.

Navnet asteroide betyr egentlig "stjernelignende" men et mer dekkende navn ville vært planetoide. Dette fordi vi av tidligere benevnte disse som småplaneter.

Blant Tsiolkovskijs visjoner er store romkolonier i jordbaner, hvordan man kan fly mellom koloniene og hvordan asteroider kan gjøres beboelige og utnyttes. Koloniene utstyrer han med store mengder planter, som sørger for å trekke karbondioksid ut fra luften og produsere oksygen. Derfor, skriver han, vil det være ubegrenset med oksygen i koloniene.

Problemet med Tsiolkovskijs visjoner idag er våre nyere kunnskap om asteroider, og vi har idag opplysninger om tettheten på disse asteroidene. Overraskende nok viste det seg at tettheten er i nærheten av tettheten til vann, et tegn på at det ikke dreier seg om et solid legeme, men snarere en opphopning av løsmateriale.

Dermed byr Tsiolkovskijs visjoner på betydelige problemer, men ikke uløselige slik jeg har forstått det. Kanskje viser filmer et snev av sannhet allikevel?

Konstantin Tsiolkovskijs visjoner
asteroider
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Sitat av Xasma
Film er film. Jeg så Die hard 4.0, han skøyt seg igjennom skuldera for å skyte en annen kar, betyr dette at dette er noe jeg skal gjøre om jeg kommer i en farlig situasjon? Eller jeg blir uvenn med en skal jeg legge et dødt hestehode i senga hans? Trokke det. Film er film.
Vis hele sitatet...
Poenget var vel ikke at man skulle gjøre akkurat som i filmen, det var for å gi en pekepinn. Forresten elendig poeng du kommer med. "Skal jeg legge et dødt hestehode i senga han lol?!1" Kanskje hvis du er i mafiaen. Så du mener fordi et emne er tatt opp i en film, er det automatisk ikke gjennomførbart i virkeligheten? "Film er film", takk for opplysningen. Jeg trodde film var kjøleskap inntil nå.
Sist endret av pr0cyon; 30. januar 2008 kl. 18:18.
Nå skal det mye til for at en astroide sniker seg umerket til jorden. Ekstremt mye, finner ikke de dyre satelittene til nasa dem, så finner en av mange millioner hobby astronomer dem. sånn som mange astroider har blitt oppdaget før.

Siden verden i dag ikke har noe offisielt forsvars system mot astroider på størrelse med enorme fotballstadioner som raser mot oss i 100 000 kmt. Vi en jobb forran oss om det ble bekreftet at en sku treffe oss om 30 år feks.

Nasa uttalte seg om sine mål i verdensrommet framover, blant annet så de for seg en bemannet månebase innen 2025 for så å se mot mars. Mennesket kommer ingen vei mot kolonisering av levelige planeter før vi har warpdrive eller kryonedfrysning. ellers er alle garantert daue når man kommer fram, noen millioner år etter avreise.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Wilhelmsen
Nasa uttalte seg om sine mål i verdensrommet framover, blant annet så de for seg en bemannet månebase innen 2025 for så å se mot mars. Mennesket kommer ingen vei mot kolonisering av levelige planeter før vi har warpdrive eller kryonedfrysning. ellers er alle garantert daue når man kommer fram, noen millioner år etter avreise.
Vis hele sitatet...
Jeg er mye større fan av ormehull.. så kan vi kjøre tog til andre planeter Evt. biosfærer på romskip, det ville også vært artig. Men i første omgang foreslår jeg at vi tar var på den planeten vi allerede har.

Jeg er ganske optimistisk når det gjelder mulighetene våre for å beskytte oss mot astroider og lign. fra rommet, så lenge de ikke kommer innen noen få tiår. Kommersialiseringen av romteknologi (SpaceShipTwo etc.) kommer til å gi romfarten en enorm boost.. Kanskje vi til og med ser turistreiser til rommet med en prislapp et dødelig menneske kan ha råd til i vår levetid.
Ormehull er en annen mulighet å reise raskt gjennom rommet (tror forskerne) men det er ingen som vet hva som skjer når man hopper inn i et sånt et. mest sansynlig er det, værtfall med de materialer som er tilgjengelig på jorden at romskipet blir revet i fillebiter før det kommer seg gjennom et sånt et. tyngdekraften er ekstrem, så vi trenger noe litt mer solid enn stål, aluminium og titanium. Er vi heldige, finner vi noe heftige greier på mars eller lignende planeter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jepp, det vi trenger er Elerium-115 eller Zrbite.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zrbite
Jeg tenker vanligvis ikke på verdenskriger eller at asterioder treffer oss, og tenker jeg på det så sier jeg til meg selv "skjer det så skjer det. shit happens, den tid den sorg osv". Hvis vi mennesker skal være redd for ting hele tiden kommer vi aldri til å level livet godt med å se seg selv over ryggen hele tiden.

Men jeg tror kraftig på at vi mennesker er intelligente nok til å finne på noen smarte måter å beskytte oss mot asterioder i framtiden og at vi klarer å utvikle bedre og kjappere reising i rommet.
▼ ... flere år senere ... ▼
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10050888

Scary shit, selv om den var et stykke unna
Gidder som mangen andre ikke stresse med det!
Skjer det så skjer det, jeg lever bare en gang og gidder slettes ikke bruke den ene gangen på og stresse med at aliens kan ta over jorda (litt off topic, men er nok av de som tror det også) og ditt og datt.

On topic så har vi mennesker nok av rakketter og andre awesome millitær greier som kunne skutt denne så kalte ''stein klumpen'' i små biter.