Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 23712
Hei! Først og fremst vil jeg bare beklage om jeg poster denne i feil forum, men saken er den at jeg ikke visste hvor jeg skulle poste den.
Så, til saken: Noen som vet noe om de såkalte '' hemmelige gangene '' i Nidarosdomen ? Var på omvisning der med skolen en gang, og nyskjerrige meg måtte jo selvfølgelig spørre om det var noen hemmelige ganger deg. Svaret jeg fikk var nogenlunde sjokkerende, ettersom jeg trodde de prøvde å holde slik hemmelig. Men, uansett, svaret jeg fikk var '' Ja, men der er så trange, så dit kan vi ikke gå alle sammen. ''
Så, det jeg lurte på var om noen har den minste anelse om hvor disse gangene kan befinne seg ? Takker for alle svar
Jeg var på konfirmanttur til Nidarosdomen, og vi gikk i mange av de trange "hemmelige" gangene. Er helt sinnsyt stort der, med ganger over alt. Både høyt oppe i bygningen og i kjelleren. Vet egentlig ikke så mye mer enn at vi gikk rundt der, og hugser det ikke så veldig godt heller.
TAkker for svar! Husker du hvor i kjelleren de var eller evt. hvordan dere kom inn til de gangene ? : )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har ikkje prøvd det suverent mest opplagte - å kontakte kyrkjekontoret i kommunen, og spørje dei om det?
Nei, det har jeg ikke. Tror du virkelig de vil svare meg på det ?
Jeg tror faktisk bare de syns det er fint at noen i det hele tatt viser noen som helst slags interesse, så ta for all del kontakt, tror du får svar
Sitat av pondelover Vis innlegg
Nei, det har jeg ikke. Tror du virkelig de vil svare meg på det ?
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvorfor de ikke skal svare på det... Tror ikke de "hemmelige" gangene er statshemmeligheter akkurat...
Okok, jeg fatter poenget. Må jeg da henvende meg til nærmeste kontor eller kan jeg simpelthen sende en mail ?
Sitat av pondelover Vis innlegg
Okok, jeg fatter poenget. Må jeg da henvende meg til nærmeste kontor eller kan jeg simpelthen sende en mail ?
Vis hele sitatet...
Er vel bare å sende mail..?
Kommer ikke opp noen form for hjemmeside ved søk på google.. Hjelp ?
Sitat av pondelover Vis innlegg
Kommer ikke opp noen form for hjemmeside ved søk på google.. Hjelp ?
Vis hele sitatet...
Første jeg fant på geewgle:

http://www.nidarosdomen.no/psmaler/g...sId=1166442439

Hvordan er disse "hemmelige" gangene gjemt da? Bak noe? Under noe? Interessant. Bilder?
Sist endret av Christian; 9. januar 2010 kl. 02:52.
Vil gjerne minne på at da jeg en gang var på besøk, fikk vi vite at det er "forbudt" å gå i disse. Ikke spør, jeg aner ikke.
Slvfølgelig er det forbudt ? Men, uansett.. Noen som vet hvordan gangene er skjult, om der er bak noe, eller innenfor låste dører o.l ? Eller, er det slik som i filmer fra hollywood, at man trykker på den rette mursteinen og døra kommer ut av veggen ? :L Takker for alle svar
Sitat av pondelover Vis innlegg
Slvfølgelig er det forbudt ? Men, uansett.. Noen som vet hvordan gangene er skjult, om der er bak noe, eller innenfor låste dører o.l ? Eller, er det slik som i filmer fra hollywood, at man trykker på den rette mursteinen og døra kommer ut av veggen ? :L Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
Nei, det er garantert ikke som på Hollywood filmer. Nå gav jeg deg en link med både telefonnummer og mail adresse, så ta og send de en mail da vel og hør om det er mulighet for å finne ut mer!

Om disse "hemmelige" gangene er like gamle som kirken, ser de sikkert veldig mørke ut og er i en eller annen form for stein, det går igjen på slike gamle bygg. Om de var ment som "hemmelige" en gang er mer usikkert, da de fleste gamle bygninger jeg har vært i med "hemmelige" rom har vært brukt til fengsel og lagringsplasser.

Men du drar ikke i en bok, også åpner en stein dør seg foran deg...that's in the movies.
Sist endret av tafsern; 9. januar 2010 kl. 04:01.
Ærlig talt, hva tror du kirken har å tjene på å holde store deler av katedralen «hemmelig»? Har vært rundt i en del tuneller der, både i domen og i erkebispegården, og det er for all del svært interessant, men også tidvis ganske farlig. Vil være ganske umulig å gå rundt der med en større gruppe, og det er vel også derfor de ikke har det i standardprogrammet sitt.

Er vel også ganske lite av bygget som er eldre enn 1869, muligens litt krypter og denslags. Tar du kontakt med menighetskontoret (eller kanskje til og med turistkontoret, siden det er en ganske stor turistattraksjon) får du muligens kjøpt oversiktskart over hele greia, om det ikke allerede eksisterer på internett.

Dette er ikke film, og det er heller ikke sånn at staten Norge vil nekte deg opplysninger fordi de synes det er kulere å holde det hemmelig. Finner du noen som har kunnskap, tid og lyst til å snakke med deg kommer de ikke til å si at «beklager, den informasjonen er hemmelighetsstemplet».
Sitat av Myhre Vis innlegg
Ærlig talt, hva tror du kirken har å tjene på å holde store deler av katedralen «hemmelig»? Har vært rundt i en del tuneller der, både i domen og i erkebispegården, og det er for all del svært interessant, men også tidvis ganske farlig. Vil være ganske umulig å gå rundt der med en større gruppe, og det er vel også derfor de ikke har det i standardprogrammet sitt.

Er vel også ganske lite av bygget som er eldre enn 1869, muligens litt krypter og denslags. Tar du kontakt med menighetskontoret (eller kanskje til og med turistkontoret, siden det er en ganske stor turistattraksjon) får du muligens kjøpt oversiktskart over hele greia, om det ikke allerede eksisterer på internett.

Dette er ikke film, og det er heller ikke sånn at staten Norge vil nekte deg opplysninger fordi de synes det er kulere å holde det hemmelig. Finner du noen som har kunnskap, tid og lyst til å snakke med deg kommer de ikke til å si at «beklager, den informasjonen er hemmelighetsstemplet».
Vis hele sitatet...
Nja, de kan være "hemmelige" som en form for å si at de er lite tilgjengelige. Blant annet i Gamlebyen i Fredrikstad er det utrolig mange trange ganger og smårom i de eldre byggene. Også på Isegran i Fredrikstad er det mulig å finne slike steder. Jeg har forsøkt å entre de. Trangt som bare det, og man får litt klaustrofobiske følelser av å gå der, noe som igjen kan være årsaken til at man helst ikke skal gå der.

Men det er veldig interessent synes nå jeg
Sist endret av tafsern; 9. januar 2010 kl. 12:32.
Så går det jo også rykter om at det skal være en tunnel fra Munkholmen til Nidarosdomen og/eller Bakke gård. Noen som har noen interressante fakta ang. dette ? Takke for svar
Sitat av pondelover Vis innlegg
tunnel fra Munkholmen til Nidarosdomen og/eller Bakke gård.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også fått høre, fra jeg var liten, og senere når jeg bodde i Trondheim på slutten av 80' tallet.
Men om det er hold i historiene tviler jeg sterkt på. I så fall så er de/den full av vann. Jeg kan vanskelig se for meg at de har klart å drive en tunell i fjellet under fjorden hele denne strekningen. De har jo problemer med å gjøre slikt i dag, og jeg tror liksom ikke helt på at de hadde noen bedre hjelpemidler for å holde tunellen fri for vann når de skulle ha laget denne tunellen for flere hundrede år siden.

Vi planla en ekspedisjon med dykkere og hele sulamitten på 90' tallet, men våre undersøkelser kom aldri frem til noe annet enn at dette er en historie som går. Det er ingenting som skulle tyde på at det er virkelighet.
Så ekspedisjonen vår ble lagt på is siden ingen klarte å komme med noe holdbar informasjon.

Men hadde det vært spennende å finne noe slikt? Ja!


OT: Men det finnes jo spennende greier i Trondheimsfjorden som stammer fra Nidarosdomen. Etter plyndring for noen hundrede år siden så gikk et av skipene ned, på vei til Danmark. Dette skipet skulle visstnok ha deler av "Olavsskatten" ombord, sammen med masse verdisaker fra plyndringer av Nidaros (og da også selvfølgelig plyndring av Nidarosdomen som da var "høyborg" for biskopene og derfor inneholdt masser av verdisaker.)
Vi snakker da om verdisaker som ikke ruster eller går i oppløsning av å ligge i vann Evt. malerier og slik har selvfølgelig gått tapt, men metaller og mineraler består
Sist endret av Skytteren; 11. januar 2010 kl. 15:06. Grunn: skriveleif
Hmm, interessant. Vet du noe mer om denne Olavsskatten ? Er det mulig at Olavsskrinet var den del av denne skatten ? Leste en plass at Olavsskrinet gikk ned en plass ved Agdenes (?) på vei til Danmark. Btw, vet du om noen nettsider eller bøker som omtaler Olavsskatten ? Søkte litt på google, men fant ikke så mye tilfredsstillende svar. Takker for alle svar

Ang. den tunnellen, har noen hørt sagnet om at de slapp en hund nede i den tunnellen en gang ? Hunden kom frem, ikke akkurat i god behold. Den var blitt '' sinnsyk '', altså mannevond, helt gal rett og slett. Ryktes jo at en gammel munk skal gå igjen i den tunnelen..
"Olavsskatten" er egentlig en skatt som ble innført, og Olavs menn da ble velholdne karer. Men Olavsskatten brukes også noen ganger om verdisakene som var oppbevart i Nidaros, og da også *trommevirvel* Olavsskrinet!
Det sies at dette ble slått i stykker og plyndret for edelstener.MEN, det er et stort men; Olavsskrinet bestod av flere skrin, rettere sagt et skrin som var selve kisten/kassen. Men utenpå denne var det en rikt utsmykket kasse/deksel med edelstener og gull. Dette er visstnok det "skrinet" som var med skuta til Danmark, men forliste utenfor Agdenes, helt i tråd med det du skriver.
Vi vet at det er funnet vrakdeler på stort dyp der ute, og har posisjonen på dette søket.
Jeg kan jo nevne at dette er et av prosjektene som jeg har nedskrevet på "planlegings lista" mi for kommende prosjekter i årene fremover. For de som har lest tråden min i "programmering" hvor jeg etterlyser noen som kan progge et lite konverterings program for meg, så er dette et av prosjektene hvor progget forhåpentligvis skal kunne brukes for å oppnå bedre resultater.
Pr i dag så klarer vi å "se" en boks på ca. 10x10cm på 90 meters avstand under vann med utstyret vi benytter, og det er litt bedre enn hva man klarte for noen år siden Så jeg håper og tror vi en gang skal klare å få ganske god oversikt over hva som ligger ute ved Agdenes.
Dukker det opp noe spennende, så skal jeg poste resultatet her
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har ingen inngående kunnskap om verken Nidarosdomen, ei heller Munkholmen. Men jeg har ganske god snøring på UE generellt, og svært god kunnskap om tunnelteknikk. Jeg vet ikke når det i følge ryktene skulle vært bygget en slik tunnel, men dersom det er snakk om noe som skal være bygget i samme tidsperiode som noen av de aktuelle objektene, ser jeg det som totalt umulig.

Tunneler av den lengde er ikke umulig, ei heller de under vann. Men bygget i dårlig "trønderfjell", er det en umulighet på den tiden.

Annen spennende UE i Trondheimsområdet mottas med takk av nyinflyttet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror ikke de gangene er så veldig hemmelige, mener jeg så et program på TV for en god stund siden hvor programlederen gikk gjennom en slik gang =P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager på forhånd at jeg bringer opp en gammel tråd.

Jeg jobbber på Nidarosdomen, og kan fortelle at i kjelleren så er det veldig mange trange ganger. Om man går ned i krypten, som er tilgjengelig for allmennheten, så ser man en hvit/beige dør, men denne er stengt. Bak denne er det en lang gang som leder til det gamle fyrrommet (nå er det noe strømgreier her). Uansett, denne gangen er belyst, men langs hele veien er det ubelyste, mindre ganger. (mange av dem) Jeg spurte sjefen hvor disse ledet hen, men det visste hun ikke. Det er også kult at det henger stalaktitter (eller noe sånt) ned fra taket, pluss at det er mye støv og spindelvev.


Det er forøvrig en gang videre fra fyrrommet som ikke er utgravd enda, så hvem vet hva som befinner seg der?

Det er sikkert mange flere hemmelige rom og ganger, men det er hvertfall de under kjelleren som jeg kjenner til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du er ikke åpen for en liten omvisning der nede?
Takker for svar!
Dessverre. Hadde med glede gjort det, men jeg har ikke tilgang til nøkler og denslags og jeg er ikke så keen på å stjele de siden jeg gjerne vil beholde jobben min, hehe.

Beklager sent svar, er ikke her så ofte.
litt off topic; men er det lov til å ta bilder inni nidarosdomen? hadde lyst til å ta en liten tur med kameraet mitt inn i kirka før jeg flytter fra byen til sommern.
Ja, det er tillatt så lenge bildene er tatt uten blitz. Anbefaler i så fall å ta bilder på en dag hvor det er fint vær, for på regnværsdager så blir det veldig mørkt inne i kirken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har en liten oppdatering, men den er ikke så veldig spennende, så beklager det på forhånd.

I det kirketårnet turister kan besøke så er det fire mindre tårn. I disse tårnene er det stengulv, med unntak av ett, som man ser på bildet her: http://img801.imageshack.us/img801/1872/imag0008.jpg

Jeg prøvde å røre på treplata dere ser i bildet over, og lo and behold, der skjulte det seg enda en trapp: http://img835.imageshack.us/img835/9466/imag0010.jpg

Det var alt jeg hadde i dag, skal se om jeg får utforsket litt nærmere denne uka. Alt avhenger av hvor mange turister det kommer på besøk.
Sitat av Neocon Vis innlegg
Har en liten oppdatering, men den er ikke så veldig spennende, så beklager det på forhånd.

I det kirketårnet turister kan besøke så er det fire mindre tårn. I disse tårnene er det stengulv, med unntak av ett, som man ser på bildet her: http://img801.imageshack.us/img801/1872/imag0008.jpg

Jeg prøvde å røre på treplata dere ser i bildet over, og lo and behold, der skjulte det seg enda en trapp: http://img835.imageshack.us/img835/9466/imag0010.jpg

Det var alt jeg hadde i dag, skal se om jeg får utforsket litt nærmere denne uka. Alt avhenger av hvor mange turister det kommer på besøk.
Vis hele sitatet...

Spennende. Prøv å se om klarer å lure deg ned den trappen! Husk lommelykt og ta masse bilder å legg ut her!
god som gull
Sitat av Neocon Vis innlegg
Har en liten oppdatering, men den er ikke så veldig spennende, så beklager det på forhånd.

I det kirketårnet turister kan besøke så er det fire mindre tårn. I disse tårnene er det stengulv, med unntak av ett, som man ser på bildet her: http://img801.imageshack.us/img801/1872/imag0008.jpg

Jeg prøvde å røre på treplata dere ser i bildet over, og lo and behold, der skjulte det seg enda en trapp: http://img835.imageshack.us/img835/9466/imag0010.jpg

Det var alt jeg hadde i dag, skal se om jeg får utforsket litt nærmere denne uka. Alt avhenger av hvor mange turister det kommer på besøk.
Vis hele sitatet...
Oh lord, dette hørtes spennende ut Ble skikkelig eventyrlysten nå! Husk og holde oss opdatert med bilder osv da
En liten nff ekspedisjon til de dype havdyp utenfor agdenes på jakt etter olavsskrinet hadde ikke vært så dumt!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Riverton: Jeg regner med at du har heftig dykkerutdannelse, rebreather sertifikat og adekvat utstyr til en slik jobb? I såfall kan jeg melde meg som hjelpedykker/flaskeholder på decomp stoppet ditt.. :-P

Ontopic: spennende greier - Nidarosdomen MÅ da ha noen morsomme hemmeligheter.. skjønner ikke hvorfor ikke folk er mer "på" når det gjelder å sjekke ganger etc (tenker da på kommune, riksantikvarer etc) og se hva som skjuler seg der..

Neocon: Hold oss oppdatert
Om man finner de ekte hemmelige gangene så vil man kunne finne en underjordisk sjø, ro over og møte på en herlig munk som later som han spiller Sputnik på orgel
Det er vanskelig å få utforsket noe pga. alle turistene, men noen av oss som jobber i domen har spurt de litt høyere opp i systemet om de kunne vise oss rundt i de mange gangene og rommene i nærmeste fremtid, og dette sa de ja til. Jeg skal lade kameraet mitt allerede i dag og finne frem mitt gamle så jeg er sikker på at jeg får tatt bilder hvis det blir noe av denne lille omvisningen.
Det var ironisk ment!
Men om jeg vinner i lotto en dag, så kunne jeg vel avse et par millioner på å lete etter norges ¨helligeste¨ og mest myteomspunnede skatt
▼ ... noen uker senere ... ▼
har du vert ned?!!?!?!? legg ut bilder! dette er for spennende til å ikke bli utforsket!
Sist endret av Avatar; 16. august 2010 kl. 23:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Neocon Vis innlegg
Dessverre. Hadde med glede gjort det, men jeg har ikke tilgang til nøkler og denslags og jeg er ikke så keen på å stjele de siden jeg gjerne vil beholde jobben min, hehe.

Beklager sent svar, er ikke her så ofte.
Vis hele sitatet...

Nå er vel mangel på nøkler ikke noe problem for alle dirkefolka her på nFF ?


DarkSheer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ehm, hvor må man isåfall gå for å komme seg opp til tårnet med treplata osv, Neocon?
Takker for svar!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dæven, denne tråden hadde jeg helt glemt. Beklager.
Pondelover: Inngangen til tårnet finner du i søndre del av tverrskipet (tverrskipet er den delen av kirken hvor Wagnerorgelet befinner seg), men tårnet er låst frem til sommerseseongen begynner igjen.

Avatar: Ja, jeg tok en liten tur ned mot slutten av høysesongen, men siden jeg verken hadde lommelykt eller kamera gikk jeg opp igjen fort. For de som vet hvordan Nidarosdomen ser ut, så kan jeg si at gangen bak treplata leder til masse forskjellige rom, blant annet et platå som befinner seg høøøøøøyt over Wagnerorgelet, og som gir en svært god utsikt over kirken.

Nå som det er lavsesong og jeg har begynt å jobbe igjen, skal jeg høre med stenhuggerne om vi ikke kan ta oss en rundtur i de bortgjemte rommene. Det er vanskelig å få til noe sånt i høysesongen pga. alle turistene
Sist endret av Zahremar; 30. september 2010 kl. 21:04.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har det skjedd noe nytt her, Neocon?=)
Sist endret av Steinar_beider; 28. oktober 2010 kl. 05:01.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
skjedd noe nytt her ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Beklager at jeg drar frem en eldre tråd, men Nidarosdomen er et bygg som fascinerer meg veldig. Jeg holder på med en bachelorgrad i middelalderkunnskap, og har naturlig nok da tilbragt mye tid i bygget.

Det er vel relativt lite hemmelig i katedralen, etter hva jeg har forstått, derimot er det trangt, mørkt og tidvis veldig lite sikkert å slippe opp allmuen. Ingenting for folk med høydeskrekk, klaustrofobi eller lignende, det er sikkert! I sommersesongen kan man komme opp i sentraltårnet, og veien opp er en god indikator for hvordan alt over gulvplan er. Det er ganger inni og langs med de fleste vegger, og jeg har selv gått på flere måter fra vest til øst i kirken uten å være nede i selve kirkerommet. Det er også en del kapeller, tidligere kapeller som nå fungerer som lagerrom og lignende forskjellige steder i kirken. Blant annet er det ett lite kapell rett over døren mot Munkegaten, og ett kapell rett på høyre side av Wagner-orgelet, om man ser rett på det fra sentraltårnet. Det er også et tidligere kapell som nå fungerer mer som lagerrom på motsatt side. Ellers er det også flere rom oppover i vesttårnene, hvorav et brukes som "undervisningsrom" når man arrangerer opplegg for barneskoler, hvor de kan få oppleve hvordan det kan ha vært å være på katedralskoler i middelalderen. Det kan også nevnes at det er mange dører som går rett ut i friluft rundt omkring. Teorier går ut på at dette har vært egne innganger med tretrapper til forskjellige kapeller, eller utganger til takområder og slikt for vedlikehold. Det er også et lite kapell oppe til høyre for åpningen til oktogonen har jeg blitt fortalt.

Hva gjelder kjelleren, er det her blant annet gang direkte til besøkssenteret, og det er også et større gravkammer for Angell-slekten, hvor blant annet Thomas Angell ligger i dag. Disse lå tidligere i Johanneskapellet, men da med en vegg mot resten av kirkerommet. Ellers er større områder i kjelleren ikke gravd ut, og har en takhøyde på rundt en meter-120 kanskje. Kjellerområdet består primært av gamle gravkamre for geistlige.

Hva gjelder dette Olavsskrinet som Olav Haraldson Digre (Digre pga. han var en kort og tjukk kar har jeg fått vite fra en av professorene mine), også kjent som Olav den Hellige skal ha ligget i, ble dette tatt med av erkebiskopen da han flyktet byen i 1537, under reformasjonen. Det ble først brakt til hans private borg på Steinvikholm, før han tok det med seg videre til København. Dette har man bevart en kvittering for, som beskriver hva skrinet har bestått av. For å sitere:

6500 lodd sølv, det vil si hele 95 kg, fra Olavsskrinet, to store forgylte sølvknapper, 170 krystallsteiner i sølvinnfatning og 11 steiner som falt fra skrinet da det ble slått i stykker. Fra skrinet som inneholdt St. Olavs skjorter kom det 179 lodd (2,6 kg) forgylt sølv og en del emaljerte gullplater på fire lodd og en kvintin (ca. 60 g)
Vis hele sitatet...
.

Dette kan dere lese mer om her: http://www.ntnu.no/c/document_librar...&groupId=10476

Som det står nevnt i artikkelen der, så var IKKE Olavsskrinet i skipet som forliste ved Agdenes.

Det er forøvrig stadig omvisninger rundt omkring i Nidarosdomen, for eksempel nå under Olavsfestdagene var det mye av dette. Fortidsminneforeningen ( http://www.fortidsminneforeningen.no/ ) arrangerer også stadig omvisninger i samarbeid med folk fra NDR.
Bra innlegg. Jeg jobber ikke ved Nidarosdomen lenger, så det blir nok ingen bilder fra meg derfra. At det ikke ble bilder forrige sommer må jeg også beklage, vi hadde planlagt en tur rundt med en av vaktmesterne, men så ble det utsatt og utsatt helt til det var for sent.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Nja, de kan være "hemmelige" som en form for å si at de er lite tilgjengelige. Blant annet i Gamlebyen i Fredrikstad er det utrolig mange trange ganger og smårom i de eldre byggene. Også på Isegran i Fredrikstad er det mulig å finne slike steder. Jeg har forsøkt å entre de. Trangt som bare det, og man får litt klaustrofobiske følelser av å gå der, noe som igjen kan være årsaken til at man helst ikke skal gå der.

Men det er veldig interessent synes nå jeg
Vis hele sitatet...
Hehe, det minner meg på den gangen da jeg og søskenbarnet mitt var på tur i de tunnellene. Han og noen kompiser hadde funnet et par fra før av, som vi skulle utforske. Jeg trasket rundt i dress( vi var egentlig på konfirmasjon ) på en noksåhøy avsats, tror det blir på østsiden. Etter det fant vi inngangen, som selvfølgelig var avsperret med en stor søppelkontainer. Tror du ikke vi klarte å ødelegge turen ved å bekke ut alt søppelet? Tynne dekk, mange kilo søppel og sand hører ikke sammen, for å si det sånn
Har hørt at det skal være en gang/vei under Nidarosdomen til Munkholmen. Men tviler sterkt.
Det er nok svært lite sannsynlig. Særlig med tanke på at hele Trondheim hviler på ustabil kvikkleire. Begynner du å grave i det blir alt flytende. Dessuten skal man vel opp mot våre dager før man i det hele tatt får til å grave og lage tunneler i kvikkleire uten større problemer: http://www.tu.no/bygg/article261296.ece

For å bruke Nidarosdomen som eksempel, så har den sunket såpass mye siden oppstart av byggingen i 1152/53, at det er mellom en halv og en hel meter høydeforskjell fra midttårnet og opp til oktogonen. Dette er riktignok skjult godt ved at man har bygget taket skeivt. Derimot, om man går over hvelvingene i kirkeskipet, men fortsatt under taket, ser man dette svært tydelig. Her ser man forøvrig også metallskjelettet som sørger for at veggene ikke sklir fra hverandre og raser sammen...

Selv Samfundet, hvor bygget bare er litt over 80 år gammelt, er det fint en helling på opp til et par centimeter på kun en halvmeter lengde. (er aktiv der og drev med et byggeprosjekt der i sommer, så vi målte).
Sist endret av EvileyeS; 14. august 2011 kl. 18:25.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Munken ryktes vel å holde til helt innerst i kirken, eller?
▼ ... flere år senere ... ▼
Update?
Fant en fin pdf med beskrivelse av ganger/rom, og en del bilder.

Lønngangsvandringer i Nidarosdomen
http://www.tfb.no/db/trondheimturist...717_110522.pdf
Sist endret av Mechie; 12. oktober 2015 kl. 12:58.