Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 11519
Utsiktene for de neste to-tre dagene er ikke gode
Problemene kan vare frem til søndag
Askesky ned over Sør-Norge nå

Nå har jeg ikke lest gjennom alle avisene enda, men har ikke funnet noe om hvordan vi her nede på bakken vil oppleve det. Vil det kunne sees? Vil det regne aske? Lukte aske?

Jeg bor på vestlandet og har ikke sett noe som helst. Det er overskyet og regnet frem til klokken tolv.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det lukter Svovel i hele Bergen sentrum, ihvertfall.
Forøvrig er det ikke noe å være "redd" for.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Utsiktene for de neste to-tre dagene er ikke gode
Problemene kan vare frem til søndag
Askesky ned over Sør-Norge nå

Nå har jeg ikke lest gjennom alle avisene enda, men har ikke funnet noe om hvordan vi her nede på bakken vil oppleve det. Vil det kunne sees? Vil det regne aske? Lukte aske?

Jeg bor på vestlandet og har ikke sett noe som helst. Det er overskyet og regnet frem til klokken tolv.
Vis hele sitatet...
Gå ut å lukt litt, du vil sikkert kjenne en litt unormal lukt, som kjennes som råttent egg. Det er svovelgass.

Uansett, det er jo ikke bra for luftfarten, nå er flere flyplasser i London stengt, Nederland og Belgia. Samt Tyskland!

Det bør ikke vare så lenge før det blir rot.
Her jeg bor er det aske på bakken og over hustakene etter inatt.
Sitat av Outier Vis innlegg
Her jeg bor er det aske på bakken og over hustakene etter inatt.
Vis hele sitatet...
Hvor bor så du?

Har ikke sett noe til selve asken, men lukten av svovel er klar.
Der gikk turen min til Østerrike i dass..
Forsikringsselskapet dekker vel heller ikke flybilletten, da det er naturkatastrofe det er snakk om..
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Ingenting er mer spennende enn naturfenomener! Jeg er som et barn på julaften! Men jeg bor på landet og her lukter det bare grisefjert og kurumpe på denne tiden av året.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Der gikk turen min til Østerrike i dass..
Forsikringsselskapet dekker vel heller ikke flybilletten, da det er naturkatastrofe det er snakk om..
Vis hele sitatet...
Nei nei. De dekker naturkatastrofer, men de hevder dette ikke er en naturkatastrofe.
Må si det passer meget dårlig med flystans nå
Skal ta fly fra Oslo Cardiff via Amsterdam på lørdag, og på mandag starter eksamensukene :O
Sist endret av curx; 15. april 2010 kl. 15:16.
Sitter selv fast i London. Vi lurer faktisk på om vi må kjøpe interrailbillett om vi skal klare å komme oss hjem. Noen som har noen andre gode tips?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso Vis innlegg
Nei nei. De dekker naturkatastrofer, men de hevder dette ikke er en naturkatastrofe.
Vis hele sitatet...
Det hadde vore virkelig interessant å sjå kva ein kom til i ei rettsak rundt dette, så eg håper virkelig at nokon er tilstrekkelig forbanna på forsikringa si til å ta det opp...
Forhindret hjemreise pga. naturkatastrofer dekkes vel, men er vel de færreste som dekker utreise?
De fleste flyselskap dekker billetten(e) dersom du ikke kommer deg, men forsikringen dekker ikke kostnadene for ferien da dette ikke blir ansett som naturkatastrofe. De som sitter fast får dekt opphold og reise tilbake.

Slik jeg forsto det, men jeg er og enig i at jeg vil se en rettsak hvorpå dette er eller ikke er en naturkatastrofe.
Skal til Frankrike i morgen. Noen som vet om de er kansellert?
Sitat av Outier Vis innlegg
Her jeg bor er det aske på bakken og over hustakene etter inatt.
Vis hele sitatet...
Hadde vært fett å se bilder, hvis du har muligheten..

Kommer vi forresten til å merke noe til det her i Oslo?
Sist endret av Gamgee; 15. april 2010 kl. 17:31.
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Lukta rottent egg når jeg var på jobb idag, så asken har iallefall ankommet trøndelag
Hadde vært interessant å se noen bilder av asken o.l ja. Her i Lier utenfor Drammen er det hverken lukt eller aske.

Hvordan er dette ikke en naturkatastrofe? Bare fordi det ikke går liv tapt eller hva?

NÅ lukter det svovel her Gjorde ikke det for en halvtime siden!
Sist endret av Archj; 15. april 2010 kl. 18:02.
Sitat av Archj Vis innlegg
Hvordan er dette ikke en naturkatastrofe? Bare fordi det ikke går liv tapt eller hva?
Vis hele sitatet...
De kvalifiserer det som en følgeskade av en naturkatastrofe, ikke en naturkatastrofe i seg selv. Da de ikke mener selve svovelskyen er en stor naturkatastrofe.

se her for mer info: http://www.na24.no/article2883391.ece

slik jeg forstår artikkelen har du krav på å enten få refundert pengene for biletten eller at de tilbyr deg alternativ transport (som du er tvungen til å akseptere, eller så får du ingenting). Du får ikke erstating for eventuelle tap pga forsinkelsen.
Sist endret av etse; 15. april 2010 kl. 18:15.
Sitat av Archj Vis innlegg
Hadde vært interessant å se noen bilder av asken o.l ja. Her i Lier utenfor Drammen er det hverken lukt eller aske.

Hvordan er dette ikke en naturkatastrofe? Bare fordi det ikke går liv tapt eller hva?

NÅ lukter det svovel her Gjorde ikke det for en halvtime siden!
Vis hele sitatet...
Lukter det i Oslo også, trodde første det var placebo, men …
Sitat av Archj Vis innlegg
Hadde vært interessant å se noen bilder av asken o.l ja. Her i Lier utenfor Drammen er det hverken lukt eller aske.

Hvordan er dette ikke en naturkatastrofe? Bare fordi det ikke går liv tapt eller hva?

NÅ lukter det svovel her Gjorde ikke det for en halvtime siden!
Vis hele sitatet...
Lukter råttne egg på konnerud
Det er ingen lukt av eggefis her i Flekkefjord enda.
Selv syns jeg dette er spennende og håper faktisk på nedfall av aske i tillegg til vemmelig lukt.

Er det noen spådommer som fastslår når eller om denne skyen skal treffe Sør-Norge?
Blir spennende å se hvor lenge det hele varer. Har familie i utlandet nu som kommer hjem på søndag, kanskje.
Jeg bor midt ved mjøsa og her lufter det høgg!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er ingen lukt av eggefis her i Flekkefjord enda.
Selv syns jeg dette er spennende og håper faktisk på nedfall av aske i tillegg til vemmelig lukt.

Er det noen spådommer som fastslår når eller om denne skyen skal treffe Sør-Norge?
Vis hele sitatet...
Ifølge grafikken på VGnett skal den dekke blandt annet Sør-Norge nå.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10000786
Lukta var merkbar i Førde før bøndene overtok. Merka det vel ikkje før eg kom inn på skulen.
Må seie eg er einig med Nitrofis. Det hadde vore kjekt å sjå oske dette ned frå himmelen.
Svovel lukter foråvidt gamle egg og jernstang.
Sitat av Masterpiece Vis innlegg
Skal til Frankrike i morgen. Noen som vet om de er kansellert?
Vis hele sitatet...
Dessverre tror jeg du kan glemme det med det første inntil videre. Ring flyselskapet ditt å forhør deg!
All flytrafikk steng frem til 02.00 fredag. Men kan forbli stengt i uker!
Svovel lukten kom og gikk igår i Oppegård uttafor Oslo ( Det kan sikkert hjelpe å si at kolbotn ligger i Oppegård og oppegård er nabokomunen til Ski. Vet ikke om det var svovellukt da...
Folkefiende
Toaru's Avatar
Kjæresten min og hele klassen hennes, samt en kompis av meg og vennene hans er stuck i London at the moment >< Jævla typisk. Også skulle en kollega egentlig på ferie imorgen. Håper det blåser vekk fort!
Huff tenk å kjipt det blir å bestille ting fra utlandet

Håper skyen blåser bort eller at den forsvinner slik at den ikke er farlig for fly trafikken

Men frakt som kommer fra båter fortsetter vell som bare det? vil det bli en erstatning for fly trafikken en tid fremover?

Og håper at det andre utbruddet de frykter ikke kommer :P
Sist endret av WhiteHat; 15. april 2010 kl. 20:20.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Men frakt som kommer fra båter fortsetter vell som bare det? vil det bli en erstatning for fly trafikken en tid fremover?

Og håper at det andre utbruddet de frykter ikke kommer :P
Vis hele sitatet...
Båter og ferjer kan jo gå, men tror det har blitt mindre fordi det er "out" x) Mye fraktes vel med fly nå også tror jeg. Ikke at jeg egentlig har peiling, men.

Det andre utbruddet kommer visst garantert, det er bare uvisst når :S
Lukter og i sandefjord....
er det farlig å puste inn denne asken?
Huff kjedelig at det kan komme enda et utbrudd da men vil heller få pakker sendt via havet i tilfelle det kommer et utbrudd til eller lignende som stenger fly trafikken. eller kanskje gjøre det så snart det er borte

Det lukter her hjemme og, Bø og sikkert resten av midt Telemark. kjente en svak lukt av svovel
Sitat av bluefrog Vis innlegg
er det farlig å puste inn denne asken?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan dø! neida, leste på VG at det var ufarlig
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ja, du kan dø! neida, leste på VG at det var ufarlig
Vis hele sitatet...
hehe, ok. sliter litt med pusteproblemer fra før av. så var litt bekymret:P men godt å høre
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Lukta var merkbar i Førde før bøndene overtok. Merka det vel ikkje før eg kom inn på skulen.
Må seie eg er einig med Nitrofis. Det hadde vore kjekt å sjå oske dette ned frå himmelen.
Vis hele sitatet...
Hmm, merkelig at det ikke har vært eggelukt i Måløy ennå da.
Kjente lukten utenfor hallen idag. Skjønte ikke hva det var før dere sa det luktet som rottent egg :P takk hehe
Er det bare jeg som ikke kjenner egg lukt? er i Trondheim sentrum
Standard medlem
Bombasa's Avatar
lukter litt fis i kristiansand også. Litt stilig egentlig
Sitat av Bombasa Vis innlegg
lukter litt fis i kristiansand også. Litt stilig egentlig
Vis hele sitatet...
Får håpe det brer seg litt lengre vest da.

Det blir spennende å se hvordan dette vil påvirke børsene rundt om i verden syns jeg.
Noen som har tenkt mer på dette?
Helt jævlig at dette skulle skje nå som jeg skal få tilsendt en pakke fra USA over helgen. Håper skyen forsvinner fort.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Tyrus Vis innlegg
Svovel lukten kom og gikk igår i Oppegård uttafor Oslo ( Det kan sikkert hjelpe å si at kolbotn ligger i Oppegård og oppegård er nabokomunen til Ski. Vet ikke om det var svovellukt da...
Vis hele sitatet...
Kan ane noe svovellukt på trollåsen nå. Hvor bor du?
Der røyk en to ukers tur til frankrike
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Får håpe det brer seg litt lengre vest da.

Det blir spennende å se hvordan dette vil påvirke børsene rundt om i verden syns jeg.
Noen som har tenkt mer på dette?
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er noe aksjefreak, men dette jo ha en innvirkning på aksjer i diverse flyselskap?
Hvordan kan lukt av fis påvirke børsene? (Mulig jeg tenker litt kort?)

*Edit

Du mente askeskyen ja!
Sist endret av mranders0n; 15. april 2010 kl. 21:07.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Ikke at jeg er noe aksjefreak, men dette jo ha en innvirkning på aksjer i diverse flyselskap?
Vis hele sitatet...
SAS hadde gått ned med overkant av 5% på oslo børs idag, og norwegian hadde gått ned med i overkant av 3%, så ja, det påvirker=)
Jaja, tror vi skal være glad det er Svovel som lukter tarmgass, og ikke Metan (Da ville det muligens blitt et pang hvis noen tente en røyk ).

Står på VGnett nå at vulkanen bare blir verre og kan nærme seg en eksplosjon. Dette vil da få konsekvenser for resten av oss..

Sitat av VGnett
* FLOM: Over vulkanen Katla ligger det en diger isbre, Mýrdalsjökull, som er 800 meter tykk. Ved et Katla-utbrudd vil denne breen smelte, og det vil skape en kjempeflom på Island.

* ASKE: Katla vil spy ut aske, mye mer enn Eyjafjallajökull gjør. Dette vil da få konsekvenser for blant annet flytrafikken. Vinden fra Island blåser stort sett østover, så et utbrudd vil vi merke svært godt i Norge - med de konsekvensene det får.

* KLIMA: I tillegg til aske, vil Katla spy ut noe som heter aerosoler. Dette er fine væskepartikler som legger seg i stratosfæren. Disse aerosolene absorberer solenergi, noe som igjen fører til klimanedkjøling. Det skjedde for eksempel i 1783 og 1784 da den islandske vulkanen Laki hadde utbrudd. Etter dette opplevde Europa flere år med kulde, uår for bøndene og påfølgende sultkatastrofer. Et annet, men mindre dramatisk eksempel, er fra Filippinene da Pinatubo hadde utbrudd i 1991. Da falt temperaturen på jorda med en halv grad etterpå.
Vis hele sitatet...

Her er hvertfall en kar som ikke er så veldig glad i Island
Sist endret av Donkeybrain; 15. april 2010 kl. 21:09.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Jaja, tror vi skal være glad det er Svovel som lukter tarmgass, og ikke Metan (Da ville det muligens blitt et pang hvis noen tente en røyk ).
Vis hele sitatet...
For å gjøre en ting helt klart:

Svovel i seg selv lukter ikke tarmgass.
Det er nødt til å være snakk om svovel i oksidert form for at det skal stinke slik som man beskriver lukten fra vulkaner.

Og hva tror du ville skjedd med metanen som faktisk stiger opp av selve vulkanen dersom dette hadde vært faktum?