Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1225
Hai alle

Jeg lurte på et par ting, om det er noen søte geeks her.

Jeg sitter med domenet lobsterbox.org som peker til et dyndns-type domain (CNAME).
For tiden har jeg srv.lobsterbox.org og www.lobsterbox.org, men jeg vil gjerne omstrukturere den litt


Serverstrukturen er for tiden:
srv.lobsterbox.org -> Ubuntu + VMWare Server
srv.lobsterbox.org -> VM > WinXP SP3 Terminal Server
srv.lobsterbox.org -> VM > Win2008 R2 DS
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte på er å sette opp:

srv.lobsterbox.org -> Ubuntu + VMWare Server
VM > rdp.lobsterbox.org > WinXP SP3 Terminal Server
VM > web01.lobsterbox.org > Ubuntu/Debian LAMP
VM > web02.lobsterbox.org > Ubuntu/Debian LAMP
VM > web03.lobsterbox.org > Windows/ASP.NET
VM > voip.lobsterbox.org > Ubuntu/Debian Base
Vis hele sitatet...
F.eks, som dere forstår hva jeg mener :P
Problemet er en liten ting - Jeg har ikke x antall statiske ip'er, og jeg har en router som står i mellom boksen og nettet, en wlan router jeg ikke vil bytte ut med ubuntu boksen som router.

Dette er i hovedsak for å ha forskjellige test/prosjekt servere så jeg kan utvikle på reint domene uten subdirs.
Sist endret av legg1; 30. desember 2009 kl. 22:29.
Vet ikke helt om jeg har forstått deg riktig nå, men hvis du ikke har mer enn en IP-adresse mot internett, og ønsker at flere subdomener skal peke til forskjellige servere som ikke kjører på samme ipadresse, må du nok opp med en proxy.

For eksempel kan du sette opp en Apacheserver på port 80 på ubuntuboksen, som kjører mod_proxy, og videresende all trafikk som kommer til din internett-ip til denne apacheserveren ved å NATe port 80 i ruteren til denne ipen. Så kan du bruke VirtualHost-direktivet i apache i samarbeid med ProxyPass-direktivet for å peke alt som kommer til de forskjellige domenenavnene til riktig sted.

F.eks:

Kode

<VirtualHost *:80>
ServerName web01.lobsterbox.org

ProxyPass / http://<IP-TIL-Ubuntu/Debian LAMP-SERVER>/
ProxyPassReverse / http://<IP-TIL-Ubuntu/Debian LAMP-SERVER>/
</VirtualHost>
Dette vil sende alt som går til domene web01.lobsterbox.org til den ip-adressen du vil. Det er ikke en proxy i vanlig forstand, men en usynlig proxy som brukeren ikke vil merke noe til, og webservererne du kjører i virtualbox vil heller ikke merke noe til det, ettersom apache sender med den originale HTTP REQUEST-stien, og kan også fungere for cookies om det trengs.

Er det noe slikt du tenker på?

Dette fungerer ikke på rdp, men det kjører på egen port som du bare kan sende til riktig maskin vha NAT i rutern.
Sist endret av Vanter; 2. januar 2010 kl. 23:26.
Vil tro det er mye enklere at du setter opp en vhost på en enkelt installasjon av Apache2 enn at du skal ha flere servere lokalt. ProxyPass og slike modifikasjoner er vel strengt tatt egentlig lagd for at Apache skal kunne brukes som en caching server eller lastbalansering, sett at man setter det opp riktig med mod_cache og slikt, men til akkurat det finnes det andre programmer som gjør jobben svært mye bedre, slik som squid, varnish, ngix og lighttpd.
Det er enklere med vhosts på en apache ja, men nå vet ikke jeg om det vil hjelpe legg1 når han vil kjøre ASP.NET i tillegg til LAMP i Ubuntu.

ProxyPass er til for akkurat dette scenarioet, å mappe andre maskiner til en lokal adresse, og er en reverse proxy, ikke noe med caching å gjøre i seg selv. Er veldig greit når man f.eks vil kjøre tomcat i tillegg til apache httpd, eller andre windowsbokser man ikke ønsker å ha tilgjengelig direkte ut mot internett.
Trådstarter
13 4
Ooh, takk for svarene, skal ta for meg på serveren igjen i løpet av uken (fri en stund!).

Får kåle litt rundt med apache og mod_proxy, se om jeg får satt opp det skikkelig, da som sagt jeg vil kjøre en asp.net server i tillegg.