Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 662
Hei,

Jeg er rimelig fersk i programmering, men har tatt på meg en oppgave å lage ett kalkulasjonsskjema for en bedrift.

Mitt skjema ( Form ) inneholder standardverdier som brukeren må velge fra en drop-down meny. Hvordan får jeg disse verdiene overført til ett (f.eks excel) beregningsskjema?

Dette "skjemaet" skal benytte verdiene fra drop-down menyene til å kalkulere/beregne ett prisoppsett.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette ?
Trenger nesten mer informasjon om dette for å kunne hjelpe.

- Hvordan skal brukere komme med innputt? Webside?
- Hvilket språk skal du skrive dette i? PHP?

For eksempel php har klasser tilgjengelig som gjør deg i stand til å lage excelfiler fra data som brukeren har skrevet inn/valgt. Selv har jeg gjort noe lignende med fakturaer til PDF-filer, og da brukte jeg xml og xslt, men som sagt finnes det php->excelklasser som er lett å finne via google.
Takk for hurtig svar.

Ja dette er via en webside og input-skjemaet er skrevet i html/java.
Men hvis dette er enkelt/enklere via php så prøver jeg det :-)

Vil det da si at skjemaet "behandles" via en php kode som angis i tekstingen i skjemaet?
Sist endret av lierfiskern; 6. september 2007 kl. 12:13.
Hvis du er mer vant til å bruke Java er nok det en løsning også. Grunnen til at jeg nevnte PHP er at det ganske lav terskel for å begynne med. Hvis du bruker Java kjører du kanskje Apache Tomcat e.l? Jeg er overbevist om at det finnes Javaklasser som kan gjøre det samme m.t.p web form->excel.

Når brukeren har fylt inn data i skjemaet, og trykker "Submit" e.l blir det som er skrevet i skjemaet sendt til serveren via en POST eller GET request. Den har du full adgang til fra API'et, så du kan gjøre hva du vil med dataene, enten det er å lage excelark eller lagre det i en database.
Hvis du har mulighet/lyst til å se på dette visuelt så kan jeg sende deg en PM med link til subdomenet dette ligger på nå ?
Det må du gjerne gjøre, men i bunn og grunn så vil jeg anbefale deg om å lese om Java servlets i pakken javax, klassen HttpServletRequestWrapper, og alle metodene denne har for å hente informasjon fra dataene som ble sendt til serveren da brukeren trykket submit.

For eksempel ville jeg tatt en titt på funksjonen getAttribute(String) som så vidt jeg husker returnerer innholdet i GET/POST-requesten.
OK. Takk for hjelpen så langt.
Sender deg en PM så kan du selv avgjøre om du kan gi meg noen flere tips :-)