Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 679
Hei,
Jeg har 2 datamaskiner, én med vista og én med xp .

XP pc'n og vista pc'n er i samme nettverk, med samme arbeidsgruppe og alt det der.

Problemet er bare at jeg ikke får tilgang til XP pc'n , men den får tilgang til min .

Noen som vet hva som er problemet ?
- bare å skrike hvis det er noe mer info dere trenger, nettverk er ikke mitt felt så jeg vet ikke helt hvor mye dere trenger å vite..

åja, diverse mapper er delt også, og brannmur er skrudd av
Sist endret av lsrr; 25. august 2007 kl. 16:20.
Skal ikke se bort i fra at du må lage en bruker på xp-maskinen som de som kobler til må bruke. Det har hvertfall jeg måttet gjøre noen ganger.

Får du opp noen brukernavn-/passordboks når du prøver å gå til en mappe på xp-pcen?
Prøv å skru av "bruk enkel fildeling" under Verktøy->Mappealternativer
lsrr's Avatar
Trådstarter
Sitat av VanterNor
Skal ikke se bort i fra at du må lage en bruker på xp-maskinen som de som kobler til må bruke. Det har hvertfall jeg måttet gjøre noen ganger.

Får du opp noen brukernavn-/passordboks når du prøver å gå til en mappe på xp-pcen?
Vis hele sitatet...
ingen passordboks nei, får bare beskjed om at enheten ikke finnes.
Sist endret av lsrr; 25. august 2007 kl. 16:59.
Jeg bruker å få passordboks, selv på XP <-> Xp maskiner på nettverk.. hvordan kan jeg fixe det?:P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken arbeidsgruppe er de med i? Har opplevd problemer dersom WindowsPC'er er i MSHOME gruppen (for some reason).

Har du prøvd å gå direkte på maskinen ? (\\maskinnavn) ?
Får du pinget den andre PC'en?
lsrr's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Hvilken arbeidsgruppe er de med i? Har opplevd problemer dersom WindowsPC'er er i MSHOME gruppen (for some reason).

Har du prøvd å gå direkte på maskinen ? (\\maskinnavn) ?
Får du pinget den andre PC'en?
Vis hele sitatet...
jeg går direkte til den andre pc'n ja .. prøvde å pinge isted med samme resultat.

Arbeidsgruppen heter "^^" .
Det burde vel også nevnes at jeg hadde full tilgang til dems pc før, men etter at jeg formaterte den har det vært fucka .

btw, før hadde den win xp pro, nå kjører den home .
Sist endret av lsrr; 25. august 2007 kl. 17:17.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Arbeidsgruppe med lolle tegn ? Fantastisk.

Hvor lange er maskinnavnene da? Tenker hvis den bruker Netbios for oppslag støtter den maks 15 tegn i maskinnavn.

Men dersom det ikke fungerer å pinge tyder det på at noe antivirusprogram\brannmur blokkerer.

Er dere på samme nettverkssegment? (tenker at det er trådløs på ene siden og kabel på andre siden f.eks, dette kan lage trøbbel dersom routeren ikke forstår :-) )
lsrr's Avatar
Trådstarter
ja, lolle tegn .. det bare ble sånn da jeg og en venn lanet .

navnene er : lsr (vista) og ringvold (xp) .

Nei, jeg kjører trådløst og de på kabel , men alt funket utmerket før, og router instillingene er ikke endret noe spesielt.

mulig det med antivirus / brannmur .
Jeg var inne og skrudde av windows brannmuren i sted, men skrudde ikke av i norton, av den enkle grunn at jeg ikke har en anelse om hvordan man gjør det.
Menyen suger tvers igjennom.
Hadde dog under et minutt før min lillebror skulle ha den tilbake
Hvis det er filoverføring som er saken, kan du sette opp en FTP server på den aktuelle PC'en du skal overføre filer fra, og logge på den med FTP fra den andre PC'en, det er veldig enkelt.
Har selv brukt Ceasar FTP til dette. Tar 1 min å sette opp.
lsrr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirrevipp
Hvis det er filoverføring som er saken, kan du sette opp en FTP server på den aktuelle PC'en du skal overføre filer fra, og logge på den med FTP fra den andre PC'en, det er veldig enkelt.
Har selv brukt Ceasar FTP til dette. Tar 1 min å sette opp.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare ftp som er tingen nei.