Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4930
Hei. Det har seg sånn at vi har en hytte ved sjøen, bare 10 minutter med bil fra der vi bor, og derfor tilbringer vi mye tid om sommeren på denne hytta, spesielt pappa og mamma. Men nå i det siste har ikke mine foreldre orket å tilbringe tid der ute, pga av noen jævler til naboer. Det er en svenske og kona i 40-50 års alderen. De bor fast der ute. De gjør alt de kan for å ødelegge for oss, å ta fra oss alle rettigheter vi har når det gjelder hytta og tomta. Tingen er det at min bestefar kjøpte tomta av mora til hun naboen, og de var gode venner. Men dette var for 40+ år siden, og når det gjelder papir-arbeid, var ikke dette gjort så nøye som det vi gjør idag, f.eks er det ikke et bilde av tomta, bare ett skriftlig dokumen. Så derfor tok naboene å dro de markørene som viser tomta opp av gjorda, og sa at de eide halve tomta vår, og dette ble det masse styr av. Men de klarte bare å ta litt av tomta vår (en slik tomt er verdt veldig mye). Jeg har en drøss av andre ekslempler, men velger bare å forklare kort noen av dem, f.eks har vi plass til 2 biler på parkeringsplassen vår, men nå har naboen sagt at vi står parkert en halvmeter inn på han sin tomt, så han satt opp ett gjerde, slik at vi bare har plass til å pakere der med 1 3/4 bil. Han setter opp vedlass i stien der vi går inn til hytta vår, han kutter trær som ligger på grensa til vår tomt, slik at det ser veldig stygt ut for oss, men for de er det ikke synlig. Han har byggd en brygge og en redskapsbud ulovlig, men er vanskelig å ta han på dette siden han sitter i Byggningsrådet i Grimstad kommune. Vi fikk lov til å bygge en redskapsbud på vår tomt, men dette ville selvfølgelig naboene ikke ha noe av, bare for å være jævelige, så de klaget til nabo-kommunen, og til fylke, så vi fikk avslag fra fylke til slutt, og dette er folk som aldri har vært ute på tomta å kikket engang.
Begge disse er beryktet i byen for å være noen skikkelig jævler, så ryktet dems er elendig.

Det jeg lurer på, er om dere har noen tips til hva jeg/vi kan gjøre for å slå litt tilbake? Tenker ikke på sånn som å tenne på hytta dems og brenne alle barna :P Men bare noe som kan irritere dem godt, og som kan fryde oss.

Dere synes kanskje det er litt rart å spørre om noe slikt her, men tenkte det kunne være gøy å se om noen av dere hadde noen gode ideer.
Har de hund?
isåfall, fang den, og barber den
LOL
Eller du kan drive noe sabotasje?
dvs
Trådstarter
jaja, litt sabotasje går greit ^^
Båt? Om de ikke bruker hengelås; dra ned tidlig om morgenen når det lysner, (slik at ingen uskyldige sjeler blir skadet fordi de kjører på båten i mørket) bind løs båten og la den drive. Forbanna irriterende, vil jeg tro

Bil? Stikk hull på bensintanken.

Utemøbler? Demonter alt som er av bord, benker og stoler. Pass dog på at de ikke overrasker deg mens du holder på.

Naboidioter er det verste som fins. Lykke til!
Ligg på naboens del av tomta ved sjøen og sol deg og bade og grille. Husk allemannsretten.Ingen kan nekte deg det. Ikke engang norsk lov.
Bruk alt det verktøyet du har som bråker mest når de sitter ute og koser seg i hagen DIN. Dette er lov om det er før 11 på kvelden. Å innvitere massevis av familie/venner og ha et "party" er også noe irriterende, spesiellt om dere griller ved sjøen, som han over sier, og gjerne bader og bråker.

Hater teite naboer, har noen irriterende naboer her også, men de er ikke _så_ irriterende. Lykke til!
Bygg et king-size gjerde på den delen av tomta du vet er din. Hvis han klager, drit i'n. I så fall får han komme og rive ned driten selv. Skal han ha rett til å rive gjerdet, må han jo ha bevis på at han eier tomta det står på, noe jeg tolket det dithen at det ikke var så mye av? Bevis, altså.
Bruk alt det verktøyet du har som bråker mest når de sitter ute og koser seg i hagen DIN. Dette er lov om det er før 11 på kvelden. Å innvitere massevis av familie/venner og ha et "party" er også noe irriterende, spesiellt om dere griller ved sjøen, som han over sier, og gjerne bader og bråker.
Vis hele sitatet...
Der er jeg helt enig, det ville jeg gjort
Hvor i Grimstad er dette?
Har hytte der selv og familien min er rimelig gode venner med (gamle far) Ugland. Om dette virkelig er noen drittsekker, så tror jeg at jeg muligens kan hjelpe litt.
Kullgrill. Fyr opp grillen med så mye kull som mulig, og så mye tennveske som mulig. (pass på vindretningen) Ellers er sabotasje morsomt, som med sag (manuell) og kapp ned trær om natta. Ellers er biler alltid lette å sabotere... Legg glass/spiker/begge under dekkene, og når de rygger... POP! Og nok en klassiker er ting i eksospotta. Potet, bananer la fantasien råde.

Lykke til, og husk: alt kan løses med fyrstikker og nok bensin.
hiv i deg en dramm, spaser over, ring på, ta tak i vedkommende, kjefte på han/hun og fortelle akkurat hva du mener og at hvis han/hun noen gang nevner noe om hendelsen kommer du til å skalle ut alle tennene på han/hun. Det fungerer vel i de fleste situasjoner
hmmm, jeg skjønner ikke hva det hjelper med sabotasje mot naboen - det gjør ikke forholdet bedre. Jeg hadde filmet oppførselen deres hvis det gjentar seg så ofte, og sende videre til myndighetene. Der kan de se hvor ille de er, hvis det sant du sier
dvs
Trådstarter
takk for svarene, jeg skal sette meg ned å planlegge litt =)
Bob Saget : Hytta ligger på støle.
Du burde ikke gjøre no kødd med dem prat med kommunen ellerno og få fixa det siden det er DE som gjør noe galt her og hvis du driver med sambotasje er du på lik linje med dem og de har noe mot deg i eventuelt retten. MEN hvis ikke det funker så kjøp eller lån et par scähafere og still dem opp helt inntil tomta dems og la de bjeffe 24/7 i et par uker så vil du værfall føle deg litt bedre, Lykke til
Tja, Tror jeg ville skutt med Pil&Bue på blink, mot tomta dems :P Om man har litt trening, treffer man seff alltid blinken, men fy for noen redde naboer
kjøp deg kuer. mange kuer og gjeiter, som går rundt å driter over alt. eller finn noe sneile middel (hvis det finnes) og hell masse av det rundt hytta/ingangen hannes slik at han må tråkke i sneiler konstant.
evnt kan du få deg en grevling som kjeledyr og sende den på søpplekassene demmes.

hvis ikke så fungerer det faktisk å snakke med han alvorlig om temaet å få han til å innse at han oppførerseg som en drittunge. neste steg er igjen advokat og høre om det HAN faktisk gjør er lovlig.
hvis dere har kjøpt (ikke leier eller noe sånt) så kan dere oppføre dere like illesom han hvis han faktisk har lov.
Ikke ødelegg noe han eier, da gjør han bare ting verre for dere igjen.
Men slik "passiv irritering" er fint, f.eks gå på skogstur på tomta hans, fisk på tomta hans (om det er lov å fiske i vannet der), party og grilling er en slager.

Men så kunne du jo klagd til kommunen/fylket.
Lag en offentlig graffittivegg, som fylles opp av terror mot svensker. Ha syykt store strandfester nede ved vannkanten. Lag et hælvetes leven der oppe.

Hvis det er slik at det er et skriftilig dokument som sier noe om tomtens størrelse, så er de gjenlevende som "gikk grensa" som har siste ord. Man kan ikke uten videre flytte tomtemarkeringer, å det er garantert registrert tomteegenskaper i kommunen.

Når det gjelder båten:

Skru ut tennplugger, "bryt" ledninger, skru løs skruer, svakne årene (så de knekker), trenger du en terrorist? Send meg en PM
Sitat av dvs
Han har byggd en brygge og en redskapsbud ulovlig, men er vanskelig å ta han på dette siden han sitter i Byggningsrådet i Grimstad kommune.
Vis hele sitatet...
Åjoda, da er det *veldig* lett å ta ham!
Er det sånn at den brygga er bygget i strandsonen hvor det er byggeforbud, og evt. det samme med redskaprboden, så har han i tillegg begått tjensteforsømmelse ved å "tilegne" seg selv en byggetillatelse.
Slike dokumenter er offentlig tilgjengelige, og du kan få lese/få kopi av byggetillatelsen fra kommunen det er bygget i.
Skulle det være noe snusk i forbindelse med dette, så er det jo bare å anmelde vedkommende, evt. bygningsrådet og/eller Rådmannen i kommunen, så blir det nok vei i vellinga skal du se!

Og som en annen her skrev, trenger du terrorister så slenger jeg meg på! Tenk så kult å reist ned med et par tre biler fulle av folk og laget litt pes og helvette for vedkommende!
Sitat av LetMeBleedPLZ
... eller finn noe sneile middel (hvis det finnes) og hell masse av det rundt hytta/ingangen hannes slik at han må tråkke i sneiler konstant.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter dette forslaget. Hvis middelet finnes da, selvfølgelig.
Syns det er mange kreative folk på forumet her jeg ;p

Stjel deg en lyskaster fra andre verdenskrig, og medførende aggregat. Aggregatet stiller du like ved tomta hans. Lyskasteren retter du mot stuevinduet, eller kanskje badevinduet

Ta på deg hørselsvern, og kos deg
jeg ville laget en 6 kg røykbombe og plassert den inne i hytta til svenskene mens de sov og tent på den da skulle jæklene hatt noe annet og tenke på.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av pyrogutt
jeg ville laget en 6 kg røykbombe og plassert den inne i hytta til svenskene mens de sov og tent på den da skulle jæklene hatt noe annet og tenke på.
Vis hele sitatet...

Da kan man få store problemer. De kan saksøke deg for hærværk og prøve å kvele de med røyk mens de sover.
Lag deg utedass med åpen løsning på grensen til tomta hans. (med åpen løsning snakker vi om en stokk med et høl under), sørg for å stønne og trøkke for harde livet når de griller ute ol...
Sist endret av apptel; 17. august 2006 kl. 13:54. Grunn: skriveleif
Ikkeno er som nabokrangel på Sørlandet

Du trenger 1.stk pc-høytaler
ca 50m ledning
1 stk mp3-spiller.

I nattens mulm og mørke senkes høytaleren ned gjennom pipa, på mp3-spilleren er det
masse skumle lyder slik at naboen tror at det spøker der.
Hvis hytta ikke har pipe gjem høytaleren et annet lurt sted.
Har testet ut metoden selv og den funker fett
Lei ut hytta deres en sesong til noen nyrike russere, noen skikkelige jævler!
Nikitas forslag er det desidert beste, men det er jo klart at det ikke gagner saken deres.

Jeg foreslår å sette seg skikkelig inn i saken slik at du har kontroll på alt som har skjedd og hvordan alle avtaler er gjort. Ta deretter en tur til han og forklar hvordan dere føler dere behandlet og fortell han hvordan dere ønsker å ha det. Er man fornuftig vil man ofte klare å løse slike problemer seg imellom. Hvis han fremdeles er vanskelig så gå til andmeldelse hvis han har gjort noe som er ulovlig.

Hvis det ikke virker så er det bare å sette inn annonse i St. Petersburg tidene etter nyrike russere
De fleste forslagene her minner om utallige historier fra Donald Duck. Med slik taktikk kommer det til å ende med at ingen av dere kan ha en hyggelig ferie på hytta. Finn ut hvem som eier hva. Er det deres eiendom krever dere gjærdet revet, er det naboen sin eiendom får dere finne dere i at gjerdet eksisterer.
Donald har aldri vært noen stor læremester i konfliktløsing.
Ta kontakt med konfliktrådet og løs problemet der.
Selv om naboen er en tulling trenger man ikke å være tulling selv!
Sitat av LetMeBleedPLZ
eller finn noe sneile middel (hvis det finnes) og hell masse av det rundt hytta/ingangen hannes slik at han må tråkke i sneiler konstant.

Vis hele sitatet...

Alkohol?

****tjuetegn****
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Dette er en typisk nabokonflikt, og sånne saker er Konfliktrådet eksperter til å ta seg av.

Få foreldrene dine til å sjekke ut www.konfliktraadet.no
Hør nå her. Her kommer det aller aller beste rådet:
Pressen elsker å få snusk på politikere.
Klem igang en overopphetet diskusjon med naboen som du tar opp på bånd/mp3spilleren/diktafon.
Hvis han er så dust som du sier kommer han nok til å droppe en del ufyselige og presseverdige sitater.

Ta kontakt med lokalavisen.
Legg frem greia, men ikke dropp lydfila helt ennå.
Han kommer nå til å svare for seg i avisen og påstå at det er DERE som er bedritne naboer.
Knus livet hans med opptaket ditt på førstesiden i avisa

Greia her er å la en fillesak eskalere i størrelse slik at det som egentlig er en side-3-nyhet havner på førstesiden pga at det blir en følgesak med en uventet ending

Lykke til.
knus jævelen, hater sånne typer..
lag termitt (Rust og alleminiumspulver med magnesiumstråd som lunte) og sett det i en blomsterpotte på panseret til bilen dems
Sjekk grensene til eiendommen, se hvem som virkelig eier hva. Kommunen bør ha disse grensene liggende hos seg. Sjekk dessuten hva som er tinglyst i grunnboken på de forskjellige eiendommene. Dette kan være avtaler av forskjellige typer, veiretter, rett til brygge, osvosv.

Videre er det slik at hvis eiendommen er gammel vil det ikke være noe kart over eiendommen tinglyst, men en skylddeling, altså et dokument som beskriver grensene, og mulig en skisse. Husk at du må ha kommunenr, gårdsnr og bruksnr (eventuelt festenr) når du ringer kundesenteret til tinglysingen. Bestillinger av tinglyste dokument (skylddelinga) må skje skriftlig.
Sitat av RiffAlven
lag termitt (Rust og alleminiumspulver med magnesiumstråd som lunte) og sett det i en blomsterpotte på panseret til bilen dems
Vis hele sitatet...
Sett for mye på Brainiacs, eller?

Jeg likte utedo-forslaget...
Som en del har sagt før meg her: Benytt dere av allemannsretten! Fest og ha det morsomt!
Se på at naboene gradvis forandrer mine fra sur via potte sur til pissed...
dvs
Trådstarter
takk for alle svar =) blir nok mest akktuelt å gå for noe juridisk å ta han/dem på, muligens offentligjøre det i lokalmiljøet. Skal ihvertfall prøve å få istand noe.