Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  157 11440
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs Vis innlegg
Haha, hvordan kan du seriøst basere dine argumenter på noe som skjedde for såpass lang tid tilbake. Du hater vel fortsatt Tyskere pga Hitler var en jævel? Og så setter du opp den umulige kabalen hvor du sammenlikner dødsfall i religion opp mot marihuana og hasj (som da er ingen, det er ingen som dør som en direkte virkning av Cannabis)
Vis hele sitatet...
Var da dette jeg ville frem med? Noe som marihuana og hasj er ulovlige, men noe så vranglært og korrupt som en religion er lovlig.

Nei, jeg hater ikke tyskere, jeg ser på Hitler som et stort geni, men det han gjorde var utilgivelig. Hitler var forresten kristen, og ville drepe jødene fordi han var en av mange som mente at jødene drepte vår frelser, det var et av de mange argumentene hans for å drepe de.

Sitat av Suggs
Hvis djevelen hadde fått deg til å føle deg bra på en rar måte så hadde ikke jeg stoppet deg. Det er dine idealer og dine verdier, det skal handle om friheten til å velge.
Vis hele sitatet...
Hva hadde du sagt hvis jeg hadde kommet på døren din (i dette scenarioet er du kristen), brent bibelen din og sagt at du måtte tilbe djevelen?
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:06.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hitler var forresten kristen


Hva hadde du sagt hvis jeg hadde kommet på døren din (i dette scenarioet er du kristen), brent bibelen din og sagt at du måtte tilbe djevelen?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si at Hitler var kristen, ingen kristne dreper så mange mennesker uansett farge, relgion eller kultur!

Du kan ikke sammenligne ditt eksempel med Jehovas Vittner, det er ikke sånn at de går rundt å brenner andre relgiøse bøker og sier at du må tro på det de tror, men derimot så kan de være plagsomme iblant men det finns ingenting vondt i selveste formålet!
Sist endret av Dotten; 16. desember 2009 kl. 23:12.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten
Du kan ikke si at Hitler var kristen, ingen kristne dreper så mange mennesker uansett farge, relgion eller kultur!
Vis hele sitatet...
Hitler drepte jødene bl.a. fordi de drepte Jesus, det var en av hans mange grunner. Du kan heller ikke si at han ikke var kristen

Sitat av Dotten
Du kan ikke sammenligne ditt eksempel med Jehovas Vitner, det er ikke sånn at de går rundt å brenner andre relgiøse bøker og sier at du må tro på det de tror, men derimot så kan de være plagsomme iblant men det finns ingenting vondt i selveste formålet!
Vis hele sitatet...
Det var dette de kristne misjonærene gjorde mot samene, de brente trommene deres og alt.



Kan legge til før jeg tar kvelden at jeg skrev denne tråden for å se hvilke reaksjoner jeg fikk, og jeg ser at enten så vil de fjerne statskirkeordningen, eller så vil de ha det som det er. Men fåtallet vil faktisk bort med religion...
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:13.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Var da dette jeg ville frem med? Noe som marihuana og hasj er ulovlige, men noe så vranglært og korrupt som en religion er lovlig.
Vis hele sitatet...
Religion er en tanke, man kan ikke få bort eller ulovliggjøre en tanke (med mindre du vil bo i et diktatur) for siste gang, dette MÅ du ta inn. Du kan ikke, aldri, never, sammenlikne det å røyke hasj som det å praktisere religion. Vet ikke hvor du henter dine argumenter, men du må virkelig be den førsteklassingen om å stoppe.

Nei, jeg hater ikke tyskere, jeg ser på Hitler som et stort geni, men det han gjorde var utilgivelig. Hitler var forresten kristen, og ville drepe jødene fordi han var en av mange som mente at jødene drepte vår frelser, det var et av de mange argumentene hans for å drepe de.
Vis hele sitatet...
Hitler var ikke riktig god, men hans hovedargument for å drepe dem var IKKE pga kristendom. Du bruker også Hitler som et eksempel på hvorfor Kristendom er ondt? Mange tolker bibelen og dens idealer helt forskjellig (Metodister, Katolikker, Ortodokse osv) så pga ÉN mann har et forskjellig syn så er dette nokk til å "ulovliggjøre en tankegang"

Hva hadde du sagt hvis jeg hadde kommet på døren din (i dette scenarioet er du kristen), brent bibelen din og sagt at du måtte tilbe djevelen?
Vis hele sitatet...
Hvis dette hadde skjedd så hadde jeg anmeldt deg for samtlige ting hvorav du brenner min bibel og æreskrenkelse osv. Ingen kan fortelle meg hva å tro, akkurat som med deg.
Sist endret av Suggs; 16. desember 2009 kl. 23:14.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Finnes det beviser på at gud finnes? Hvorfor finnes da Islam, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme? Er det gud som leker seg med oss og tester oss?
Vis hele sitatet...
(Buddhisme er vel strengt tatt ikke relatert til tro på en gud)

Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Man trenger ikke motbevise noe som helst. Bevisbyrden ligger automatisk på den som kommer med påstanden. Dvs. de kristne, i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
I en rasjonell diskusjon, ja. Men "gud" er ikke en rasjonell påstand.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs
Hvis dette hadde skjedd så hadde jeg anmeldt deg for samtlige ting hvorav du brenner min bibel og æreskrenkelse osv. Ingen kan fortelle meg hva å tro, akkurat som med deg.
Vis hele sitatet...
Det var da akkurat dette den religionen du støtter opp gjorde helt til de mistet mye av makten fordi flere og flere sluttet å tro på kristendommen. Hadde de hatt like mye makt nå, så hadde de gjort det samme, det garanterer jeg.

Sitat av Takub
(Buddhisme er vel strengt tatt ikke relatert til tro på en gud)
Vis hele sitatet...
Er vel mest et livssyn.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:15.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det var da akkurat dette den religionen du støtter opp gjorde helt til de mistet mye av makten fordi flere og flere sluttet å tro på kristendommen. Hadde de hatt like mye makt nå, så hadde de gjort det samme, det garanterer jeg.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden kan du garantere det når selveste relgionen er basert på fred?
Sitat av Dotten Vis innlegg
Du kan ikke si at Hitler var kristen, ingen kristne dreper så mange mennesker uansett farge, relgion eller kultur!

Du kan ikke sammenligne ditt eksempel med Jehovas Vittner, det er ikke sånn at de går rundt å brenner andre relgiøse bøker og sier at du må tro på det de tror, men derimot så kan de være plagsomme iblant men det finns ingenting vondt i selveste formålet!
Vis hele sitatet...
har du et grunnlag for å si det? jeg synes ikke det passer med eventuell sarkasme der.

det at du sier at "nei, han kan ikke ha vært kristen, ingen kristne gjør slikt" viser bare hvor langt du tenker
Sitat av Dotten Vis innlegg
Koranen mener du!
Vis hele sitatet...
Nei. Koranen er Islams hellige skrift.
Toraen er jødenes.

Edit: Og der skjønte han det sikkert.
Sist endret av Grimdoc; 16. desember 2009 kl. 23:18.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Men fåtallet vil faktisk bort med religion...
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke forstår. Jeg tror jeg prater på vegne av hele nff når jeg sier at vi vil ha et SEKULARISTISK samfunn, altså skille kirke og stat. Så kommer du med "bort med religion" Hvordan skal man fortelle andre hva de skal tro? Hvordan vil du ulovliggjøre verdier og interesser i et samfunn? Dette er jo bare tåpelig.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Hvordan i all verden kan du garantere det når selveste relgionen er basert på fred?
Vis hele sitatet...
Du vet at islam er basert på å ikke drepe? Islam er en like fredelig religion som kristendom, men du ser jo hva de gjør. Undertrykker kvinner og steiner personer som ikke gjør hva de vil. Jødedom, islam og kristendom baserer seg mer eller mindre på det gamle testamentet? Men det du skriver viser bare hvordan du tenker, slik en kristen tenker. "Neinei! Kristendommen har aldri gjort noe galt, den er perfekt."


Sitat av Suggs
Hva er det du ikke forstår. Jeg tror jeg prater på vegne av hele nff når jeg sier at vi vil ha et SEKULARISTISK samfunn, altså skille kirke og stat. Så kommer du med "bort med religion" Hvordan skal man fortelle andre hva de skal tro? Hvordan vil du ulovliggjøre verdier og interesser i et samfunn? Dette er jo bare tåpelig.
Vis hele sitatet...
Bush klarte å få mange av amerikanerne til å hate muslimer, muslimene klarte å få barna og hele samfunnet til å hate USA. Så hvorfor ikke få alle til å kutte ut religion? Folk må innse at vi lever i et annet samfunn. Slik jeg har oppfattet det så har religion blitt skapt for å forklare ting vi ikke kunne forklare. Slik som hvordan Jorden ble skapt.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:23.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
har du et grunnlag for å si det? jeg synes ikke det passer med eventuell sarkasme der.

det at du sier at "nei, han kan ikke ha vært kristen, ingen kristne gjør slikt" viser bare hvor langt du tenker
Vis hele sitatet...
Jeg var ironisk der.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du vet at islam er basert på å ikke drepe? Islam er en like fredelig religion som kristendom, men du ser jo hva de gjør. Undertrykker kvinner og steiner personer som ikke gjør hva de vil. Jødedom, islam og kristendom baserer seg mer eller mindre på det gamle testamentet? Men det du skriver viser bare hvordan du tenker, slik en kristen tenker. "Neinei! Kristendommen har aldri gjort noe galt, den er perfekt."




Bush klarte å få mange av amerikanerne til å hate muslimer, muslimene klarte å få barna og hele samfunnet til å hate USA. Så hvorfor ikke få alle til å kutte ut religion? Folk må innse at vi lever i et annet samfunn.
Vis hele sitatet...

du har hørt om uttrykket "ekstremister"?

if not: google it.

det vil alltid være ekstremister innenfor enhver religion, det er et faktum.

Sitat av Dotten Vis innlegg
Jeg var ironisk der.
Vis hele sitatet...
godt
Sist endret av VivaLatrina; 16. desember 2009 kl. 23:24.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det er en ting jeg lurer på, hvorfor er myndighetene og den norske befolkningen så trangsynte at de ikke ser hva religion fører til? Jeg blir litt forbanna når jeg ser hvilken prioritering vi har her i Norge, det er viktigere å få ut innvandrere enn å bekjempe den største samfunnsfienden vi har hatt siden den dagen vi ble født, religion. Vi lever i et moderne samfunn i 2009 (snart 2010) og enda har vi ikke fjernet religion. Vi har alle sett hva dette har ført til, og nei. Det er ikke bare snakk om krigene i Irak, Afghanistan osv., selv om de bør regnes med, men enn det som har skjedd tidligere i forbindelse med bl.a. kristendom. Brenningen av hekser, den store makten prestene hadde tidligere, massemordet på jødene (Holocaust), tempelridderne. Jeg nevner ikke alt her, men du finner kriger som har skjedd tidligere, bare på grunn av religion. Krigen som kjempes nå av USA, er en religionskrig, selv om vi ikke skulle ha trodd det. Terroristene som er det fine navnet på de, tar selvmord i den forstand at de tror at de kommer til paradis.

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan folk kan tro at det finnes en gud, at det er en sjel/ånd/person som styrer alt. Det er jo det mest idiotiske jeg noen gang har hørt. Forsking viser at det ikke ble skapt et par som heter Adam og Eva, det er ikke gud som har brukt seks dager på å skape Jorden, og hvem var denne Jesus? En person som vandret rundt som en annen uteligger, helbredet folk og drakk vin. Jeg mener at det å tro på noe så dumt som en gud er som å tro på julenissen. Og hvor er denne såkalte himmelen/paradiset, den kan ikke være i himmelen over oss, som også blir kalt atmosfæren, for de fleste av oss har vært over skyene og sett at det ikke er fullt av folk der som lever i et paradis.

Så kommer vi til de kristne her i Norge, da snakker jeg om de virkelige kristne og ikke de som står som medlem i statskirken. Ekstremistene som faktisk tror de er bedre enn oss andre, bare fordi de aldri banner eller gjør noen synder, og at de har en gud å tro på. Jeg har ihvertfall opplevd det slik her jeg bor, de kristne er noen kvalme personer som tror de er høyest på rangstigen her i samfunnet.

Men hovedpoenget mitt er, hvorfor har vi ikke fjernet den idiotiske loven som automatisk setter oss som medlemmer i statskirken. Staten bør jo heller endre den loven og få mest mulig personer over på den andre siden. Religion koster staten penger og hva gjør den for noe godt? Gir den oss evig liv? Nei. Gjør den oss mer lykkelig? Nei. Kommer vi til et paradis etter døden? Nei, det tviler jeg sterkt på. Så hva gjør den da? Ingenting! Så kommer preken om at religion gir oss noe å tro på, noe som kan gjøre hverdagen lettere. Enn de som er humanister da? Er de personer som vandrer rundt på Jorden uten en sjel? Jeg er enig i at høytider som juleaften, påsken og slikt er kjekt, men trenger vi en religion for å feire noe da? 80% av de som feirer jul tror vel hverken på gud eller Jesus.

Hva mener dere om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg uthevet med "fet skrift" de tingene jeg ønsket å kommentere.

-Hva er det den trangsynte norske befolkningen ikke ser om hva religion fører til? Kan du utdype?
-På hvilken måte er kristendom den største samfunnsfienden vi har?
-Mye annet har skjedd tidligere. Vikingene, våre landsmenn, har voldtatt, plyndret og drept, og de fleste andre nasjoner har kriget og drept hverandre siden det var noe som het sivilisasjon.

Det var en lov som tilsa at kristne ikke hadde lov til å utføre bankarbeid som gav rente. Dette hadde jøder lov til og ble dermed fort rikere og mektige. I den depresjonen som kom i USA på 1920-tallet hadde også store virkninger i Europa. Jødene ble syndebukker på samme måte som foretningsmenn i dagens samfunn ble syndebukker, etter finanskristen. Dermed utviklet det seg et hat mot jødene, som i Russland resulterte i pogromer, men som i Tyskaland gikk så langt som masseutryddelses-leire for jøder, sinnsyke, homofile, russere, kriminelle osv. i tro på at dette ville skape en renere rase. Og siden Hitler selv tok avstand fra kirken og hadde en beunder ovenfor det norrøne, har jeg vanskelig for å se hvordan du mener kristendommen som religiøs teori har noe med holocaust... Når det gjelder korstogene så var dette en naturlig reaksjon fra det geistelige Europa når muslimene begynte å ta krav på verdifulle territorier. F.eks. hadde de spania i århundrer, og på erobringene deres led dem helt til wien. Jeg er ikke noe tilhenger av vold og krig, men jeg er glad for at folk dengang kjempet tilbake og at vi har noe som vi med stolthet kan kalle en europeisk kultur.

-I motsetning til julenissen, som ingen tror på untatt når de blir sånn halveis overbevist om det på julaften av spøkefulle voksne, så er kristendom den største religionen i verden bestående av mennesker som uttaler troen sin med sikkerhet. Jeg sier ikke at kvantiet=sannhet, men at det hvertfall var en tåpelig sammenligning.

-Har hørt en historie om en russisk kosmonaut og en russisk hjerneforsker. Kosmonauten hadde vært over atmosfæren og kunne påstå at det ikke fantes noe himmel. Hjerneforskeren derimot sa at han hadde operert mange kloke hoder, men aldri sett en tanke. Og det er jo en nyttig historie hvis man tenker seg at den kristne himmelen befinner seg sånn i nærheten av månen en plass. I bibelen står det også at Guds rike er inni mennesker, og at den ikke er å finne ved å f.eks. lese bibelen eller gå på gospel på søndagene.

-Kan ikke si at min mor som nå er uføretrygdet pga for mye frivillig arbeid er et menneske som folk vil oppfatte som kvalmende, gjenom det arbeidet hun har gjort f.eks. i forbindelse med evangelisenterne og kirkensbymisjon, der hun har hjulpet narkomane og prostituerte. Får heller ikke noe kvalmende følelse av andre kristne. De fleste virker som høflige og kanskje litt sjenerte individer som har et enkelt og positivt syn på livet. Men selvsagt finnes det unntak hos alle mennesker. Føler selv at det er mye jeg kunne gjort bedre.

-Enig når det gjelder statskirken, syntes heller mennesker burde få utlevert et påmeldingsskjma ved kristelig konfirmasjon eller lignende, når ungdommen kanskje bedre har fått en mening om hva de tenker om livet.

-Statskirken koster penger, men den gir folk mulighet for gratis begravelse i hjemkommunen, bryllup, dåp, konfirmasjon, gudstjene for de av den norske befolkningen som er kristne, og er ofte mye besøkt f.eks. under jul og påske. Synes selv at de kanskje kunne redusert antall kirker og heller laget noen nye som var mer tilpasset det moderne samfunnet, og kanskje tilbød samfunnsaktiviteter som fritidsklubber for ungdom.
Sist endret av Timeo; 16. desember 2009 kl. 23:26.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du har hørt om uttrykket "ekstremister"?

if not: google it
Vis hele sitatet...
Har hørt det uttrykket ja, og jeg oppfatter mange av de religiøse som ekstremister.


Sitat av Timeo
-Kan ikke si at min mor som nå er uføretrygdet pga for mye frivillig arbeid er et menneske som folk vil oppfatte som kvalmende, gjenom det arbeidet hun har gjort f.eks. i forbindelse med evangelisenterne og kirkensbymisjon, der hun har hjulpet narkomane og prostituerte. Får heller ikke noe kvalmende følelse av andre kristne. De fleste virker som høflige og kanskje litt sjenerte individer som har et enkelt og positivt syn på livet. Men selvsagt finnes det unntak hos alle mennesker. Føler selv at det er mye jeg kunne gjort bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg oppfatter alle som kvalmende, men mange. Slike personer som din mor beundrer jeg, men du trenger ikke en religion for å hjelpe narkomane og prostituerte, du trenger følelser og en hjerne.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:27.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bush klarte å få mange av amerikanerne til å hate muslimer, muslimene klarte å få barna og hele samfunnet til å hate USA. Så hvorfor ikke få alle til å kutte ut religion? Folk må innse at vi lever i et annet samfunn. Slik jeg har oppfattet det så har religion blitt skapt for å forklare ting vi ikke kunne forklare. Slik som hvordan Jorden ble skapt.
Vis hele sitatet...
Du vet tydeligvis ingenting om George W. Bush.
Forklar: Hvordan fikk han hele USA til å hate muslimer?

Religion blir skapt like mye som tankene flyter, man kan ikke ulovliggjøre eller ta bort tanker og verdier til mennesker med mindre du vil leve i et diktatur. Religion blir skapt eller gjort rom til når mennesker trenger en sannhet, rådgivning eller svar på spørsmål. Fanger som er helt alene i fengselet kan finne Jesus slik at de ikke skal føle seg alene. Og når du sier at vi lever i et annet samfunn - det er riktig, og hva har det med religion og gjøre? Det er en tankegang og noe som skal få mennesker til å føle seg godt. Det er i bunn og grunn det som gjelder. At vi kan føle oss behagelig med det vi tror på og følger.
Sist endret av Suggs; 16. desember 2009 kl. 23:31.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du vet at islam er basert på å ikke drepe? Islam er en like fredelig religion som kristendom, men du ser jo hva de gjør. Undertrykker kvinner og steiner personer som ikke gjør hva de vil. Jødedom, islam og kristendom baserer seg mer eller mindre på det gamle testamentet? Men det du skriver viser bare hvordan du tenker, slik en kristen tenker. "Neinei! Kristendommen har aldri gjort noe galt, den er perfekt."




Bush klarte å få mange av amerikanerne til å hate muslimer, muslimene klarte å få barna og hele samfunnet til å hate USA. Så hvorfor ikke få alle til å kutte ut religion? Folk må innse at vi lever i et annet samfunn. Slik jeg har oppfattet det så har religion blitt skapt for å forklare ting vi ikke kunne forklare. Slik som hvordan Jorden ble skapt.
Vis hele sitatet...
Det finns faktisk spor til vold i koranen utifra Fitna filmen jeg har sett.
Jødedommen har bare det gammle testamentet som går ut på at de venter på messias, mens kristendommen har det nye testamententet som går ut på at messias har kommet til verden, noe som jødene ikke tror på og derfor venter på messias. Tviler på at islam har noe som helt med GT og NT å gjøre.

Hva er det du ikke skjønner, vi har det bra som vi har det nå, alle får lov til å yttre seg og tviler sterkt på at det er mange som ønsker en diktatur lov som forbyder all relgion.
Sist endret av Dotten; 16. desember 2009 kl. 23:30.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Har hørt det uttrykket ja, og jeg oppfatter mange av de religiøse som ekstremister.
Vis hele sitatet...
det er i realiteten ganske FÅ ekstremister, men det er veldig ofte kun de vi legger merke til. er også veldig mange som ikke praktiserer religionen sin, men som fortsatt er troende. disse legger man oftest ikke merke til, som sagt

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg oppfatter alle som kvalmende, men mange. Slike personer som din mor beundrer jeg, men du trenger ikke en religion for å hjelpe narkomane og prostituerte, du trenger følelser og en hjerne.
Vis hele sitatet...
kunne ikke vært mer enig
Sist endret av VivaLatrina; 16. desember 2009 kl. 23:31.
Sitat av Timeo Vis innlegg
Vikingene, våre landsmenn, har voldtatt, plyndret og drept, og de fleste andre nasjoner har kriget og drept hverandre siden det var noe som het sivilisasjon
Vis hele sitatet...
Jeg kan egentlig ikke helt se hvor SemiColon sier at norrøn mytologi er noe bedre enn annen religion. Kan du hjelpe meg?
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det finns faktisk spor til vold i koranen utifra Fitna filmen jeg har sett.
Jødedommen har bare det gammle testamentet som går ut på at de venter på messias, mens kristendommen har det nye testamententet som går ut på at messias har kommet til verden, noe som jødene ikke tror på og derfor venter på messias. Tviler på at islam har noe som helt med GT og NT å gjøre.

Hva er det du ikke skjønner, vi har det bra som vi har det nå, alle får lov til å yttre seg og tviler sterkt på at det er mange som ønsker en diktatur lov som forbyder all relgion.
Vis hele sitatet...
Er mange som har det bra? Se f.eks. på nyhetene hva religion fører til. Jeg snakker generelt om alle religioner.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Finnes det beviser på at gud finnes? Hvorfor finnes da Islam, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme? Er det gud som leker seg med oss og tester oss?
Vis hele sitatet...
Og jeg påstår en peanøtt i Tahiti kontrollerer verden - motbevis meg. Å undersøke Guds eksistens går bare ikke, akkurat som at du aldri kan sjekke opp min påstand. Det er derfor irrelevant å ta opp forskning om Gud osv. Og jeg er selv ateist, men jeg nekter derimot ikke folk å tro på hva de vil. Selv om kristendommen og generelt sett alle (bortsett fra buddhismen, så vidt jeg vet) religioner har lagd kriger, så har de også gitt fine normer. F.eks de 10 bud er i dag samfunnsnormer. Hadde vi hatt disse uten Bibelen? Mye mulig, men jeg er ikke villig til å ta sjansen.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Du kan ikke si at Hitler var kristen, ingen kristne dreper så mange mennesker uansett farge, relgion eller kultur!
Vis hele sitatet...
Åjoda. Conquistadorene skulle kristne Sør-Amerika, og de klarte faktisk å drepe ganske mange i sin gang. Det er dette med at de har en "større oppgave", som banalt nok skal sette til side et fundamentalt poeng i Bibelen, De 10 bud. Men om akkurat Hitler var kristen, det vet jeg lite om. Selv om jeg heller mer mot at han var ateist, og hadde troen på sosialdarwinisme i en heller syk grad.

Til sist en liten fortelling som forøvrig er sann, og som forteller om hvorfor religion til tider kan være en god ting. Jeg hadde en venninne som var 15 år, hun bodde med moren sin alene. De hadde aldri mye, selv om resten av familien deres var velstående, men de hadde hverandre, og det var mer enn nok. Så fikk moren kreft, og faren visste ikke jenta hvem var engang, så der brast det kjæreste hun hadde, og ingen "nær" familie å støtte seg til. Og når du vet det kjæreste du har, skal dø, så er det vanskelig å være glad med venner, møte opp på skolen, alt blir vanskelig rett og slett. Jenta ble etterhvert så lei seg at selvmord ble faktisk en mulighet. Helt til hun pratet med en prest. Hun ble kristen, men ikke fanatiker, og det hjalp henne gjennom sorgen at presten alltid var å få tak i, og at hun visste hun kom til å se moren igjen. Den dag idag er jeg sikker på at det var håpet som presten ga henne, som holdt henne i live. Jeg er sikker på at dette ikke er et engangstilfelle, og er ikke dette verdt det? Selv om jeg er sterkt imot ortodoksi o.l., så vil jeg aldri ta religion bort fra andre. I tider uten håp er religion kanskje eneste utveien til å leve livet videre.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er mange som har det bra? Se f.eks. på nyhetene hva religion fører til. Jeg snakker generelt om alle religioner.
Vis hele sitatet...
igjen, hvor mange tilfeller har du sett på TV? 10 000 fra hver religion?

hvor mange mennesker er det i verden? nærmere 6 milliarder?

you do the math
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Leste på Wikipedia om Hitler, han leste mye om religion og han var ikke det du kan kalle en kristen. Men han var troende, og mente at religion var viktig.

Skal vi se, 6 millioner jøder, 40k heksebrenninger i Norge. Nei, det blir en del å regne med. Men et liv, det er verdt uendelig mye, du kan ikke måle verdien på et liv i objekter.

De fleste store kriger er religionskriger, eneste krigen jeg kommer på som nesten ikke omhandlet religion er Balkan krigene. De har vel handlet mer om folkeslag, språk og landeområder.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:37.
Jeg skjønner at alle har det bra med sin religion, men de fleste troende prøver å få omvendt andre til sin egen religion på mange måter.
Dette er noe jeg misliker sterkt. La folk få tro hva dem vil, men ikke prøv å prakk det på andre.

På dette området så er f.eks. jødene veldig flinke, der du faktisk må gjennom store prøvelser om du ikke allerede er jøde og vil bli det (dem bedriver ikke oppsøkende arbeid etter nye medlemmer, slik som nesten alle andre religioner).

Forresten mener jeg at statskirken bør avvikles, slik at pengene kan gå til nyttigere ting. De som faktisk bruker kirkene kan heller spytte inn penger der de mener det er nødvendig (penger er vel bare materialistiske småting for folk som snart får et liv i himmelriket uansett).

Selv er jeg sterkt ateist, som dere sikkert skjønner.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Åjoda. Conquistadorene skulle kristne Sør-Amerika, og de klarte faktisk å drepe ganske mange i sin gang. Det er dette med at de har en "større oppgave", som banalt nok skal sette til side et fundamentalt poeng i Bibelen, De 10 bud.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde orker å scrolle LITT opp så hadde du nemlig funnet ut at Dotten var ironisk.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Leste på Wikipedia om Hitler
Vis hele sitatet...
Du gjorde vel det..

De fleste store kriger er religionskriger, eneste krigen jeg kommer på som nesten ikke omhandlet religion er Balkan krigene. De har vel handlet mer om folkeslag, språk og landeområder.
Vis hele sitatet...
Det er feil. WW1 var ikke en religionskrig, WW2 er ikke en religionskrig, Vietnamkriger var ikke en religionskrig, Korea var ikke en religionskrig, falklands var ikke en religionskrig, gulfkrigen var ikke en religonskrig, borgerkrigen i USA var ikke en religonskrig.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du vet at islam er basert på å ikke drepe? Islam er en like fredelig religion som kristendom, men du ser jo hva de gjør.
Vis hele sitatet...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er mange som har det bra? Se f.eks. på nyhetene hva religion fører til. Jeg snakker generelt om alle religioner.
Vis hele sitatet...
Kan du bestemme deg?
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs Vis innlegg
Du gjorde vel det..


Det er feil. WW1 var ikke en religionskrig, WW2 er ikke en religionskrig, Vietnamkriger var ikke en religionskrig, Korea var ikke en religionskrig, falklands var ikke en religionskrig, gulfkrigen var ikke en religonskrig, borgerkrigen i USA var ikke en religonskrig.
Vis hele sitatet...
WW2 var 50/50 religionskrig. Jødedom er vel en religion, og det var den Hitler prøvde å utrydde.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:44.
Jeg har allerede nevnt at påstandene om at det er kristendom i seg selv som har forhårsaket holocaut, er tvilsomme, og når det gjelder heksebrenning var dette noe som foregår den dag i dag f.eks. i afrika, motivert av stamme-religion fremfor kristen innflytelse. Og i Norge før kristendommen kom foregikk det også heksebrenninger:

En mann kunne også drive med seid, men han nøt ikke samme respekt som volven. Seid ble primært regnet som kvinnelig aktivitet. En seidmann ble beskyldt for egri, det vil si mannlig homoseksualitet, noe vikingen mente var svært skammelig. Sagaen forteller at en av Harald Hårfagres sønner med samekvinnen Snøfrid, var seidmann. Kongen lot ham brenne inne på Hadeland sammen med en hel flokk seidmenn. Odin lærte seg seid av vanegudinnen Frøya. Dette viser at Odin var en guddom som sprengte alle grenser, også de strengeste sosiale normene.
Vis hele sitatet...
Så påstanden min er at mennesklige grusomheter er noe som skjer uavhengig av religion. Kristendom er ikke ment å utslette grusomhet, for grusomheten (eller synden) bare fortsetter så lenge det er mennesker. Kristendommen handler om en annen verden, der det bare finnes godt. Det handler om noe etter døden, så derfor kan ikke læren i seg selv anklages for å være årsak til begivenheter i denne verden hvor vi lever uten å være døde.
Sitat av Suggs Vis innlegg
WW2 er ikke en religionskrig
Vis hele sitatet...
6 mill jøder ble drept? Nei, la oss se vekk i fra jødene i WW2. De er jo ikke så viktige.
Sist endret av Eplekjekk; 16. desember 2009 kl. 23:44.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Dette var bare for å sjekke opp. Det du skrev nå gjorde at jeg fikk lyst til å gi deg to harde slag i skallen. Blir som om jeg sier: At du velger å stole på en idiotisk kilde som bibelen, viser bare at du ikke er tørr bak ørene! Hvordan kan du vite at bibelen er en sikker kilde? Enn om jeg tror på Wikipedia da.
Vis hele sitatet...
Han tror på det som står i Bibelen, han lsier ikke at han vet det. I motsetning til deg som bygger argumenter fra Wikipedia. Dotten har ikke brukt Bibelen som én kilde engang. Ingen som gjør det. Argumenter fra Bibelen gjør man i kirken, ikke i et diskusjonsfora (utenom de som er om tolkning av Bibelen da)
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs Vis innlegg
Han tror på det som står i Bibelen, han lsier ikke at han vet det. I motsetning til deg som bygger argumenter fra Wikipedia. Dotten har ikke brukt Bibelen som én kilde engang. Ingen som gjør det. Argumenter fra Bibelen gjør man i kirken, ikke i et diskusjonsfora (utenom de som er om tolkning av Bibelen da)
Vis hele sitatet...
Jeg har vel heller ikke sagt at Wikipedia vet dette? Det er ingen sikre kilder på hva som skjedde oppi hodet til en av verdens mest geniale krigførere.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Så du velger å stole på en kilde som wikipedia? Det sier litt om din alder!
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller gått for mentalitet enn alder.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Dette var bare for å sjekke opp. Det du skrev nå gjorde at jeg fikk lyst til å gi deg to harde slag i skallen. Blir som om jeg sier: At du velger å stole på en idiotisk kilde som bibelen, viser bare at du ikke er tørr bak ørene! Hvordan kan du vite at bibelen er en sikker kilde? Enn om jeg tror på Wikipedia da.
Vis hele sitatet...
I det uthevede, så begrunner faktisk SemiColon selv det jeg ville frem til med mentalitet. Men SemiColon, du skriver at et menneskeliv er så utrolig mye verdt.. Hva med livet til min venninne? Om religion reddet henne, er det da så sort hvitt som du vil ha det til?

I tillegg, jeg ville tro at det er kun et fåtall i Norge som tror bibelen er historisk korrekt (60 noe % i USA tror at bibelen er korrekt gjenfortalt ifølge en undersøkelse fra "The Rasmussen report"). Jeg velger å tro, etter hva jeg har sett, at de fleste tar Bibelen som retningslinjer. Veldig få som følger vers som dette.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
6 mill jøder ble drept? Nei, la oss se vekk i fra jødene i WW2. De er jo ikke så viktige.
Vis hele sitatet...
la oss nå se vekk i fra homofile, utviklingshemmede osv også da
Jeg skal ikke uttale meg så mye i denne saken, men jeg mener det meste av religion egentlig er propaganda.
" Tro på gud, han vil gjøre livet ditt lettere!"

Og når det kommer til deg SemiColon...
Jeg er enig i at høytider som juleaften, påsken og slikt er kjekt, men trenger vi en religion for å feire noe da? 80% av de som feirer jul tror vel hverken på gud eller Jesus.
Vis hele sitatet...
Så var det første jeg tenkte.. "hvor gammel er krabaten?"
Er det gavene? Julestrømpen? Påskeharen? All godteriet som gjør at du synes det er "kjekt" med de høytidene?

Eller er det rett å slett fordi det er koslig med samlet familie?

Vist noen vil flame meg, så har jeg som grunnlag at jeg _bare_ leste førseposten i denne tråden.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
6 mill jøder ble drept? Nei, la oss se vekk i fra jødene i WW2. De er jo ikke så viktige.
Vis hele sitatet...
WW2 var en politisk krig, ikke en krig som det var religiøs innblanding og at hovedgrunnen og det de kjempet for var å fremme en religion, man stempler ikke WW2 som en religionskrig. Les deg opp om om hva en religonskrig er du før du kommenterer. Korstogene, Conquistadorene, Shia mot Sunni, Muslimenes marsh - DETTE er religonskriger. Andre verdendskrig hadde så mange andre faktorer. Japan som angrep pearl harbor, Nazityskland skulle spre sin politiske stormakt. Sovjet gjorde maktdemonstrasjoner og ville spre kommunisme. Andre verdenskrig er IKKE en religionskrig.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
la oss nå se vekk i fra homofile, utviklingshemmede osv også da
Vis hele sitatet...
Sarkasme
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
la oss nå se vekk i fra homofile, utviklingshemmede osv også da
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
Et allment akseptert tall på jødiske drepte som følge av holocaust, er 6 millioner. Anslag utført av historikere varierer imidlertid fra 4,8 millioner til over 6 millioner. Men om en tar med de andre gruppene som var omfattet av massakrene, regnes 11 millioner for å være et pålitelig tall, skjønt enkelte estimater ligger på opp mot 26 millioner. [6]
I det største utryddelsesanlegget, Auschwitz-Birkenau, ble anslagsvis 1 100 000 - 1 500 000 mennesker myrdet, derav en million jøder. Det har vist seg umulig å beregne antall drepte eksakt, fordi mange ble sendt direkte i gasskamrene uten å være registrert.
Antall døde jøder ifølge boken Dimensionen des Völkermordes av Wolfgang Benz:
Albania: 600
Bulgaria: 11 000
Danmark: 161
Frankrike og Belgia: 32 000
Hellas: 60 000
Italia: 7 600
Jugoslavia: 55 000 - 60 000
Luxemburg: 1 200
Nazityskland: 165 000
Nederland: 102 000
Norge: 735
Polen: 2 700 000
Romania: 211 000
Sovjetunionen: 2 100 000 - 2 200 000
Tsjekkoslovakia: 143 000
Ungarn: 502 000
Østerrike: 65 000
Vis hele sitatet...
Ja, jeg stoler nok en gang på Wikipedia, men de fleste lærebøker sier rundt 6 millioner jøder.

Sitat av Suggs
WW2 var en politisk krig, ikke en krig som det var religiøs innblanding og at hovedgrunnen og det de kjempet for var å fremme en religion, man stempler ikke WW2 som en religionskrig. Les deg opp om om hva en religonskrig er du før du kommenterer. Korstogene, Conquistadorene, Shia mot Sunni, Muslimenes marsh - DETTE er religonskriger. Andre verdendskrig hadde så mange andre faktorer. Japan som angrep pearl harbor, Nazityskland skulle spre sin politiske stormakt. Sovjet gjorde maktdemonstrasjoner og ville spre kommunisme. Andre verdenskrig er IKKE en religionskrig.
Vis hele sitatet...
Det var religion innblandet, jeg sier ikke at det var en ren religiøs krig. Vet at det var mye annet som spilte inn.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 23:54.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det finns faktisk spor til vold i koranen utifra Fitna filmen jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Har du lest Bibelen? Funnet noe spor av vold der?

Tror bare vi kan legge debatten om vold død ihvertfall, ettersom Bibelen er proppet med det. Steining, voldtekt, slavehandel osv.

Alt må vel tolkes, antar jeg. Sånn rent bortsett fra dette med at Jesus var Guds sønn osv.

Si meg - hvem er det egentlig som holder kontrollen på hva som skal tolkes og tilpasses og hva som ikke skal tolkes?

EDIT:
Trekker tilbake spørsmålet og melder meg ut av debatten. Det er dødfødt å diskutere religion med religiøse - blir omtrent som å prøve å få en som stemmer FRP til å tenke fornuftig...
Sist endret av n5k; 16. desember 2009 kl. 23:58. Grunn: Gir meg...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det var religion innblandet, jeg sier ikke at det var en ren religiøs krig. Vet at det var mye annet som spilte inn.
Vis hele sitatet...
Siterer deg:
"De fleste store kriger er religionskriger, eneste krigen jeg kommer på som nesten ikke omhandlet religion er Balkan krigene. De har vel handlet mer om folkeslag, språk og landeområder."

Og jeg svarte:
Det er feil. WW1 var ikke en religionskrig, WW2 er ikke en religionskrig, Vietnamkrigen var ikke en religionskrig, Korea var ikke en religionskrig, falklands var ikke en religionskrig, gulfkrigen var ikke en religonskrig, borgerkrigen i USA var ikke en religonskrig.

- Hvordan kunne du si noe sånnt? Hvor fikk du den påstanden fra?
Sist endret av Suggs; 16. desember 2009 kl. 23:58.
Sitat av Wikipedia
Et allment akseptert tall på jødiske drepte som følge av holocaust, er 6 millioner. Anslag utført av historikere varierer imidlertid fra 4,8 millioner til over 6 millioner. Men om en tar med de andre gruppene som var omfattet av massakrene, regnes 11 millioner for å være et pålitelig tall, skjønt enkelte estimater ligger på opp mot 26 millioner. [6]
I det største utryddelsesanlegget, Auschwitz-Birkenau, ble anslagsvis 1 100 000 - 1 500 000 mennesker myrdet, derav en million jøder. Det har vist seg umulig å beregne antall drepte eksakt, fordi mange ble sendt direkte i gasskamrene uten å være registrert.
Antall døde jøder ifølge boken Dimensionen des Völkermordes av Wolfgang Benz:
Albania: 600
Bulgaria: 11 000
Danmark: 161
Frankrike og Belgia: 32 000
Hellas: 60 000
Italia: 7 600
Jugoslavia: 55 000 - 60 000
Luxemburg: 1 200
Nazityskland: 165 000
Nederland: 102 000
Norge: 735
Polen: 2 700 000
Romania: 211 000
Sovjetunionen: 2 100 000 - 2 200 000
Tsjekkoslovakia: 143 000
Ungarn: 502 000
Østerrike: 65 000
Vis hele sitatet...

som du kanskje ikke har skjønt er det ikke bare snakk om jøder.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Sarkasme
Vis hele sitatet...
ironi
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Har du lest Bibelen? Funnet noe spor av vold der?

Tror bare vi kan legge debatten om vold død ihvertfall, ettersom Bibelen er proppet med det. Steining, voldtekt, slavehandel osv.

Alt må vel tolkes, antar jeg. Sånn rent bortsett fra dette med at Jesus var Guds sønn osv.

Si meg - hvem er det egentlig som holder kontrollen på hva som skal tolkes og tilpasses og hva som ikke skal tolkes?

EDIT:
Trekker tilbake spørsmålet og melder meg ut av debatten. Det er dødfødt å diskutere religion med religiøse - blir omtrent som å prøve å få en som stemmer FRP til å tenke fornuftig...
Vis hele sitatet...
Det er opp til hver og en individ, men er enig med deg og trekker meg ut av den her debatten.
Sist endret av Dotten; 17. desember 2009 kl. 00:03.
Jeg orker heller ikke mer av denne idiotiske debatten. Her prøver vi faktiske å banke vett i en fyr som vil "ulovliggjøre tanker". Ajajaj, tidsfordriv. Takk for meg
Hvorfor kristendom i Norge: Fordi Norge har blitt "kristnet" for en stund tilbake, og folk har stortsett akseptert det, hvis du ikke liker det så får du starte eller melde deg inn i et politisk parti som ønsker å fjerne kristendommen som offisiell religion i Norges, men hva har det med Norge å gjøre egentlig? eneste forskjellen blir at nyfødde ikke automatisk rulles inn i Statskirken, helligdager vil forsvinne, dvs: ikke noe påske, ikke juleferie, ikke søndag, etc.

Fordelen med at mennesker har religion er at de kan få en placebo effekt. (det er jo en boost.)
Ulempen er at de kan blir trangsynte og lett manipulerbare.

selv så må jeg si jeg blir trøtt av de som har en tro, og fortsatt ikke skjønner at de ikke har en dritt å si til folk som ikke har samme tro som dem selv.(gjelder også ateister.)

en fin definisjon på ondskap er: å påtvinge andre din egen tro og vilje.

Religion er dessverre ofte missbrukt for å påføre andre med sin egen tro og vilje.


Religionen min er enkel: "Tro hva pokker jeg vil."
imorgen så skal jeg to at alt jeg dagdrømmer faktisk skjer i et parallelt univers, denne troen løser jo ingen problemstillinger i livet, og er vel derfor kanskje ikke helt perfekt, men det er ikke mennesker heller. Kanskje høyt usannsynlig, men hvis jeg kan tro det en hel dag så kanskje hverdagen blir mer spennende(styr et parallelt univers med tankene dine, eller kanskje et annet parallelt univers sine dagdrømmer styrer vårt univers?).
Har dessverre ikke funnet ut hva jeg skal tro på lørdagen enda, men kommer vel på noe kreativt, hvis ikke så får jeg bruke helgen til å gruble på hva jeg skal tro neste uke. har egentlig ikke behov for å tro noe som helst, men kan jeg overbevise meg selv noe slikt, så klarer nok andre det også.

Skal noen stoppe meg for å tro dette? kanskje mobbe meg? kanskje si jeg er idiot som tror dette?.
Hva bryr det deg hva jeg tror egentlig? hadde livet ditt vært bedre dersom jeg hadde trodd det samme som deg? da er du kanskje et steg i retningen ondskap.
Hvis jeg velger å tro kristendom så skal ikke det være fordi alle andre sier jeg går til helvete om jeg ikke gjør det. om jeg velger å tro på ateismen så skal ikke det være fordi det ikke er bevist at det finnes en gud.
Det er en tro, og hvis troen din får deg til å tikke så skal du ikke nødvendigvis velge å tro noe annet, men det betyr ikke at du skal være blind, døv og stum. idag er det kanskje snø, men imorgen er det kanskje opphold. endringer skjer overalt, bare tenk at det var en gang det ikke grodde hår på tissen din, og kanskje det blir en gang det ikke gror hår på hodet ditt, kanskje du ikke er like forelsket i samme person som for en stund tilbake?, hvorfor skal ikke troen din endre?

IMO

to long did not read.
Har ingen respekt for religion eller religiøse. Folk som ukritisk tar til seg og lever etter eventyr og oppdikta "regler og moraler" når det finnes at hav av bevis som taler imot det de tror på, fortjener ingen respekt eller anerkjennelse. På den annen side så er det sjeldent at det er deres egen feil; de fleste får religion trædd over hodet i barndommen, da men selvfølgelig er alt for ung til å vite hva man mener om jordas og artenes opprinnelse, kosmos, eksistensen av en gud osv. Dette følger offeret gjennom hele livet, og man blir sannsynligvis altfor trangsynt til å ta til seg de harde fakta som taler imot ens egen religion. Mange utvikler sterke symptomer på paranoia, vrangforestillinger og hallusinasjoner. Et stort skritt ville være å fjerne statskirka, og ev. tilby psykiatrisk behandling til religiøse ekstremister...
Ok. Har mange tanker her og er moro å se hvor hjernevasket noen av dere er. Til dere som følte dere truffet så mente jeg dere.

Vil bare kommentere litt for å gjøre noe klinkende klart

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Grunnen til at jeg er så imot religion er alt det "onde" den har gjort. Jeg har stor respekt for samer f.eks. og føler at kristendommen har ødelagt mye av det folkeslaget.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i relgion? En samlet gruppe som tror på det samme? Isåfall kan vi jo slette alle relgioner.
Grunnen til krig innen relgion: folk, ikke Gud

I Bibelen stopper Gud å straffe etter syndefloden. Deretter er det bare vi mennesker selv som dreper hverandre, ikke gud. Vær klar over dette når du skriver. Rakk ikke ned på Gud, men for all del kristendommen er pill råtten! men den som gjorde den råtten var folkene som utnyttet sin makt. De fikk aldri noen beskjed av Gud om at de skulle drepe. Det er bare den veien de har tolket det.

Gud er en kraft vi alle er en del av. Alt som gjør at du eksisterer er Gud.

Hva jeg tror Gud er helt konkrekt gidder jeg ikke legge meg ut på. Men ja, kristendommen i Norge er til å spy av, men det er ikke Gud sin feil, det er oss mennesker. Så vær så vennlig SemiColon, kritiser alle idiotene her i landet som mener de er bedre enn andre (for Bibelen sier at vi alle er like). Kritiser de som tror at å skade hverandre vil føre til fred (Bibelen sier at frelste og ufrelste har like stor plass i Guds hjerte og ingen kan gjøre noe for å bli elsket mer av Gud, ingen). Men la ikke dumskapen til mennesket gå utover ditt bilde på hvem eller hva gud er og om han er god eller ikke.

til Trådstarer: Du er inne på viktige tanker, men som jeg sa, bli heller irritert på mennesket, det er vi som gjør det verre for oss selv.

Fred!
Sist endret av Vandringsmann; 17. desember 2009 kl. 00:49.
Uendelig diskusjon om religion...
Har aldri i mitt liv som kristen sett en så håpløs og talentløs formulering av en debatt. Er bare en knippe av dere som har noe fornuftig å komme med. Blir nesten pinlig berørt av å lese dette her. Det er jo som om dere tenker at en kan si hva som helst om folk så lenge man er annonym på internett.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Har aldri i mitt liv som kristen sett en så håpløs og talentløs formulering av en debatt. Er bare en knippe av dere som har noe fornuftig å komme med. Blir nesten pinlig berørt av å lese dette her. Det er jo som om dere tenker at en kan si hva som helst om folk så lenge man er annonym på internett.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig er det håpløs, men hva forventer du når, som jeg har skrevet tidligere, mennesker har misbrukt vår gode tro til å drepe og skade i Guds navn?

Jeg forstår veldig godt hvorfor folk kan tenke så negativ, men å bare hive inn ett innlegg om hvor tåpelige mange av disse er kunne du jo ha spart deg for.

Prøver heller å forklar folk hvordan ting egentlig er. Og siden du er kristen vil jeg minne deg på Visdommens bok Kapittel. 13 og vers 6.

Prøver ikke å være negativ mot deg eller noe, men skal du være med å diskutere i denne debatten så kom med ett utspill som er til det gode for de kristne. Ikke bare døm alle uten å gi noen form for refleksjon. Er slike personer som har ført kristendommen så langt ned som vi kjenner den idag.

Som sagt, dette er ikke vondt ment, prøver bare å informere

Fred!
Sist endret av Vandringsmann; 17. desember 2009 kl. 01:44.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Og hvor er denne såkalte himmelen/paradiset, den kan ikke være i himmelen over oss, som også blir kalt atmosfæren, for de fleste av oss har vært over skyene og sett at det ikke er fullt av folk der som lever i et paradis.
Vis hele sitatet...
et annet sted står det at himmelen er noe alle har i seg. du er på villspor man..