Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 886
Noen her som vet hvor jeg kan få tak i en "signal splitter" eller kan lage 2stk?

Det jeg ønsker meg er noe som splitter ett sub signal, som går ut til 2 signaler. Den ene må være 15-40hz og den andre 41-120hz

Bruken skal være og ha 2stk dypbass subber som jobber i området 16-40hz og 2stk cv hfa18 som jobber i området 41-120hz. Jeg vil ikke at de skal overlappe hverandre, for da blir det bare vas i lydbildet

Savner litt ordentlig trykk i hjemmekinoen, greit nok at eksplosjoner føles på hele kroppen med de subbene jeg har, men mangler endel trøkk i det området mp5/ak47 jobber
Sist endret av gotta_love_dmt; 18. februar 2018 kl. 15:40.
Det du trenger er to high-pass filtere og to low-pass filtere som er koblet slik:

Input Signal -> High-pass (15Hz) -> Low-pass (40Hz) -> Output (15-40Hz)
Input Signal -> High-pass (41Hz) -> Low-pass (120Hz) -> Output (41-120Hz)

Du kan også svitsje om på rekkefølgen til filtrene, slik at low-pass kommer først. Det er også mulig å lodde sammen disse 4 filtrene på ett og samme kretskort.

Men den skal påpekes at hvis du er en «lyd-nerd», som det kan se ut som fra posten din. Så bør du nok kjøpe noe ferdig, for det å konstruere gode delefiltre til stereo-/hjemmekino anlegg er ingen triviell sak.

Det finnes en del plug-n-play delefiltre med variable frekvensområde for både HP og LP, slik som denne:


Hvorvidt dette tilfredsstiller ditt lydbilde kan jeg ikke garantere.
Sist endret av 0xFF; 18. februar 2018 kl. 16:15.
Vil vel kalle meg "lyd-nerd", har hjemmekino til 200k+.

ferdig er nok det beste ja, da vet man som regel hva man får

Får google litt mer og se hva jeg handler meg 2stk hfa-18sx blir henta neste mandag (huff, hardt og vente i over 1uke på at selger skal komme hjem)
Du kan jo ha flaks og finne noe gammelt analogt ræl modent for teknisk museum ettersom all prosessering i dag skjer digitalt i en DSP.

Jeg ville begynt her og sett hva disse produktene kan gjøre for deg.

https://www.minidsp.com/
Får sende de en mail og høre hvilke produkt de anbefaler til mitt bruk.

Skal ikke undervurdere analogt, er ikke uten grunn at alle med litt seriøst anlegg bruker dac (digital analog converter)
Uvaksinert 👍
Men trenger du en splitter? Du skal vel ha forsterker til hver av disse og de vil vel kunne ha denne funksjonen innebygd?
Men det blir jo ett lite mareritt å stille inn manuelt, også har jeg kun 2 subutganger på forsterkeren også blir det 4 subber.

12" og 18" er ikke barebare og få til å samarbeide fint