Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 47396
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Da har jeg satt sammen sykkel nr 3 denne gang med 48v 1000w motor og 20 ah batteri
den går i 60 km/t å tar ganske bratte bakker i 45km/t. Rekkevidden er nå med moderat fart ca 80km og full gass ca 50-60km

bilde : https://imma.gr/29376
Vis hele sitatet...
Høres helt sinnsykt morsomt ut å lage en sykkel som går i 60 km/t! Hvordan tror du det ville være å bli tatt av snuten for å kjøre med en sånn doning?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Litt gammel tråd, men er jo lov å gi litt liv til gamle tråder

Nå som det har blitt vår, har jeg allerede blitt dritt lei sykkelen, og har bestemt meg for å lage en el-sykkel! Har begynt å se litt på motorer osv, men er fortsatt i planleggningsfasen så har et par spørsmål:

Fungerer sykkelen fortsatt like bra etter 1 års bruk (om du ser denne posten da heh)?
Alle syklene du har laget har hatt 1000W motor (samme?), hva er det som har utgjort den store forskjellen i hastighet? Bedre og lettere batterier?
(er forferdelig dårlig i elektronikk som du sikkert ser)
Sitat av Marr Vis innlegg
Litt gammel tråd, men er jo lov å gi litt liv til gamle tråder

Nå som det har blitt vår, har jeg allerede blitt dritt lei sykkelen, og har bestemt meg for å lage en el-sykkel! Har begynt å se litt på motorer osv, men er fortsatt i planleggningsfasen så har et par spørsmål:

Fungerer sykkelen fortsatt like bra etter 1 års bruk (om du ser denne posten da heh)?
Alle syklene du har laget har hatt 1000W motor (samme?), hva er det som har utgjort den store forskjellen i hastighet? Bedre og lettere batterier?
(er forferdelig dårlig i elektronikk som du sikkert ser)
Vis hele sitatet...
Et lite tips; hvis du vil ha en lovlig sykkel så må du dessverre klare deg med 250W motor og 25 km/h i makshastighet.

Er nok mikroskopisk sjanse for å bli tatt med en på f.eks 500W, men om du f.eks går for 2x1000W og blåser forbi myndighetene i 80 km/h er du nok i trøbbel
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Et lite tips; hvis du vil ha en lovlig sykkel så må du dessverre klare deg med 250W motor og 25 km/h i makshastighet.

Er nok mikroskopisk sjanse for å bli tatt med en på f.eks 500W, men om du f.eks går for 2x1000W og blåser forbi myndighetene i 80 km/h er du nok i trøbbel
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt på 1000W som TS. Den siste sykkelen TS satt sammen var ganske stealth, og vil ikke tro det er særlig stor sannsynlighet for å bli tatt med den om man er litt obs på hvor man kjører.

Sett at man kjører forsvarlig, og bruker den som en normal sykkel, hva ville man fått i straff om man ble tatt?

Fant en artikkel fra vegvesenet som egentlig svarte på spørsmålet mitt:
Artikkel
Sitat av Marr Vis innlegg
Litt gammel tråd, men er jo lov å gi litt liv til gamle tråder

Nå som det har blitt vår, har jeg allerede blitt dritt lei sykkelen, og har bestemt meg for å lage en el-sykkel! Har begynt å se litt på motorer osv, men er fortsatt i planleggningsfasen så har et par spørsmål:

Fungerer sykkelen fortsatt like bra etter 1 års bruk (om du ser denne posten da heh)?
Alle syklene du har laget har hatt 1000W motor (samme?), hva er det som har utgjort den store forskjellen i hastighet? Bedre og lettere batterier?
(er forferdelig dårlig i elektronikk som du sikkert ser)
Vis hele sitatet...
Heisann

sykkelen fungerer fortsatt helt prikkfritt, Det er jo børsteløs motor med "ingen" beveglige deler så den er nærmest uslitelig så lenge du ikke brenner den opp. har vel tilbakelagt nærmere 150 mil med den så langt. at også forsert laaaange bratte bakker med den og eneste er at motoren blir litt små varm (lang ifra brenne seg temp) og da snakker vi bratt motbakke i 3 km

Batteriet er også utrolig bra , vi snakker rekkevidde hvis du har full gass hele tiden på ca 40-50 km og hvis man tar det pent og rolig 80-100 km.

Har så langt laget 5 stk 3 på 1000w 1 på 800w og 1 på 500w (1000w er helt klart og foretrekke)

så over til det med lovlighet . Jeg har på mine 150 mil passert lovens lange arm utallige ganger å de har aldri så mye som løftet på øyenbrynene . Jeg passer dog ALLTID på å tråkke ved siden av. (kun for syns skyld . Det trengs ikke) Og passer også på å ikke ligge i 60km/t da det blir litt i overkant selv for en sprek syklist

Må legge til at det er alltid like gøy når jeg møter på ihugga tour de france utkledde syklister langs veien å jeg med letthet passerer de med sine 35000 kr sykler på min "svette" biltema offroader

Er det noe annet du lurer på er det bare å synge ut
killer diller. iom at butikkene av en eller anna grunn ikke selger de beste utgavene, hva ville du solgt en ferdig rigga opp sykkel med tre års garanti på for?

undres på om dette egentlig ender opp med å bli billigere enn en skuter.
sliter batteriene vinterstid? må du skrote dem en dag?
Sitat av bigvito Vis innlegg
killer diller. iom at butikkene av en eller anna grunn ikke selger de beste utgavene, hva ville du solgt en ferdig rigga opp sykkel med tre års garanti på for?

undres på om dette egentlig ender opp med å bli billigere enn en skuter.
sliter batteriene vinterstid? må du skrote dem en dag?
Vis hele sitatet...
Jeg har solgt de andre 1000w syklene for 11000 3 års garanti derimot er jo noe jeg som en privatperson ikke har mulighet til å gi. Jeg har jo ingen mulighet til å kunne bevise om kjøpern etter 2,5 år går lei å bare setter hjulet i skrustikka å gir gass å brenner opp motoren eller om det er noe galt.

batteriet holder ca 2000 ladinger (17000 mil)
om vinteren så gjør sykkelen ca 45km/t og rekkevidden er vel noe kortere . men det er liksom ingen fare for at det frister med 80km på sykkelen i -20 så det spiller ikke så stor rolle (for meg ihvertfall)
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Er keen på å prøve noe slikt.. Hvor mye kostet den billigste løsningen din? Funker det fett?
Har et sted jeg kunne tenke meg å bruke denne spesielt mye, pga mye bratte oppoverbakker på grusvei, tror du den vil klare det?
Den siste dær var bra sexy
Dette må jo være bra mye bedre og billigere enn bil på solfylte dager?
Hva er vekten på den sykkelen?
Sist endret av throwaway72; 22. mars 2012 kl. 09:56.
klart du kan gi garanti hvis du vil. trur det er viktig også. sucks bigtime å punge ut elleve laken hvis sykkelen legger inn årene noen dager etterpå.

uanz 11k er sykt dyrt. en brukt ped går for 4k i god stand. jaja. kult uansett. er det batteriene som drar opp prisen?
God profitt om du har solgt syklene for 11000 regner jeg med?

Hadde du orket å gi meg en link til hvor du har kjøpt "conversion kit", så jeg ikke blander meg oppi noe tull?

Ellers, har du noen anbefalinger for å lage den første el-sykkelen?

Regner med det blir en 1000w på meg, er jo kjipt å bruke en god del penger på noe som ikke lever opp til forventningene.
Sitat av bigvito Vis innlegg
klart du kan gi garanti hvis du vil. trur det er viktig også. sucks bigtime å punge ut elleve laken hvis sykkelen legger inn årene noen dager etterpå.

uanz 11k er sykt dyrt. en brukt ped går for 4k i god stand. jaja. kult uansett. er det batteriene som drar opp prisen?
Vis hele sitatet...
kitet kommer jo på nesten 6 lapper med toll da, + 1500 for sykkel og en GOOOD del arbeid så så veldig fett betalt er det ikke. å sammenligne med moped blir som å sammenligne Eskil Pedersen og Jack Nickolsen.. begge er skuespillere med pedersen suger , det samme gjør ped

Sitat av Marr Vis innlegg
God profitt om du har solgt syklene for 11000 regner jeg med?

Hadde du orket å gi meg en link til hvor du har kjøpt "conversion kit", så jeg ikke blander meg oppi noe tull?

Ellers, har du noen anbefalinger for å lage den første el-sykkelen?

Regner med det blir en 1000w på meg, er jo kjipt å bruke en god del penger på noe som ikke lever opp til forventningene.
Vis hele sitatet...
Jeg linker til motor kit lenger opp i tråden
Sist endret av skukketrure; 23. mars 2012 kl. 00:55.
En liten update her for de som tenker å bestille seg et 1000w kit

Eikene som følger med det kitet et altfor under dimensjonerte og resulterer i at du hele tiden må drive å etterstramme + at eikene ryker med jevne mellomrom (da tenker jeg dere skjønner litt om momentet ) så bestill samtidig disse http://www.ebay.com/itm/Spokes-and-N...ht_3956wt_1396 . da må du borre opp litt større hull i felgen og på motoren , men dette sparer deg for mye irritasjon å plager senere. går du får litt mindre motor så holder de som følger med

varme brisne hilsner fra skukketrure
Sitat av skukketrure Vis innlegg
er ganske morsomt å se annsiktet på de som sykler i thights og grønne ledertrøyer når jeg sitter med sneipen i munnviken å sykler lekende lett ifra
Vis hele sitatet...

Haha! bare dette er jo verdt pengene det koster å lage en
▼ ... noen uker senere ... ▼
går det an å juice opp disse https://www.google.com/search?hl=en&...PJL44QShmL3oCQ

de er billigere, men blokka til 6km/t.
Siden du er eksperten, Skukketrure, hva tror du om denne? El-cruiser
Jeg liker cruisere, og prisen var ikke så ille tror jeg?
Min siste sykkel 72v og 1500w . men skal om ikke lenge oppgraderes med ferrarien innen el-sykkelmotor Elektrisk sykkel "Crystalyte 5302" denne kan takle opptil 200volt og og kan tynes til å yte opp mot 10kw (13hk!!!! )

den er også mye mer stømefektiv, bruker ca 110w ved 40 km/t så her lukter det rekkevidde men kommer til å nøye meg med rundt 90-110v, da vil den ha en toppfart på rundt 100km/t

bilde : https://imma.gr/39724

Har batteri og kontroll og div i nett liten ryggsekk så ikke noe mer synlig på sykkel en det på bildet

gleder meg til jeg kommer med den i 100km/t hehe

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Siden du er eksperten, Skukketrure, hva tror du om denne? El-cruiser
Jeg liker cruisere, og prisen var ikke så ille tror jeg?
Vis hele sitatet...
expert er nok å strekke det litt langt men Har hørt rundt på div andre forum at ferdig sykler er så som så (stort sett ihvertfall ) så personlig ville jeg heller bestilt et kit på ebay
hvorfor er setet så jævlig høyt og smått, ukomfortabelt.
veldig kult. sugen på å kjøre på strøm sjøl.
sucks at batteriene er så sykt dyre.
kult likevel
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Har batteri og kontroll og div i nett liten ryggsekk så ikke noe mer synlig på sykkel en det på bildet
Vis hele sitatet...
Genialt :-D
Og om du ikke har med deg batteri&ESC så fungerer sykkelen som en vanlig tråsykkel bare at den er 500gram tyngre pga motoren?
Du har ikke vurdert å prøve å bygge om en moped eller 125 motorsykkel og få den registrert slik at du kan kjøre på veien med den?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Min siste sykkel 72v og 1500w . men skal om ikke lenge oppgraderes med ferrarien innen el-sykkelmotor Elektrisk sykkel "Crystalyte 5302" denne kan takle opptil 200volt og og kan tynes til å yte opp mot 10kw (13hk!!!! )

den er også mye mer stømefektiv, bruker ca 110w ved 40 km/t så her lukter det rekkevidde men kommer til å nøye meg med rundt 90-110v, da vil den ha en toppfart på rundt 100km/t

bilde : https://imma.gr/39724

Har batteri og kontroll og div i nett liten ryggsekk så ikke noe mer synlig på sykkel en det på bildet

gleder meg til jeg kommer med den i 100km/t hehe
Vis hele sitatet...

Hva slags batterier skal du bruke nå? Du har kanskje oppgradert fra de billigste biltema-batteriene?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hva slags batterier skal du bruke nå? Du har kanskje oppgradert fra de billigste biltema-batteriene?
Vis hele sitatet...
hehe ja, biltema batteriene var bare på første sykkelen. Blybatterier er totalt ubrukelig til elsykkel forøvrig , har frem til nå brukt 48v 20ah lifepo4 batterier ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium...sphate_battery )

men skal gå over til a123 http://www.ebay.com/itm/NEW-A123-266...ht_3527wt_1396
på de syklene jeg skal lage med skikkelig power

batteri specs:

Weight 73grams
Nominal Voltage 3.2V
Nominal Capacity: 2300mAh
Max Continuous Discharge: 70A
Max Peak Discharge 120A
Internal Impendence 8 mΩ typical
Recommended Charge 3A to 3.6V CCCV 45min
Recommended Fast Charge 10A to 3.6V CCCV 15mi

Dette er noen SKIKKELIGE råskinn innen batterier, har sett 5 av de koblet i serie (dog den mindre utgaven av de) på størrelse med litt store fjernkontrollbatterier brukes til å starte bil med

Neste prosjekt blir å dele en ramme å ha disse batteriene inni ramma, men litt usikker på hvor mange jeg klarer få plass til der, tenkte å ha en som går på 96v

så om jeg klarer få nok plass til 96v så blir det gull, er klar over at jeg da ikke kan satse på mer en 2,3 ah , men planen er da å en kontakt der jeg bare kan plugge inn batterisekken for lengre turer.

De fleste turene jeg bruker sykkelen på så vil det holde med 2,3 ah. til og fra butikken osv

Men dette prosjektet begynnes nok ikke på før til høsten. Det blir forøvrig ikke noe billig prosjekt da disse batteriene er svinedyre. Desverre er motorene jeg skal bruke av en eller annen merkelig grunn ( den raskeste å beste motoren som finnes )
Crystalyte 5303 tatt ut av produksjon

Så denne kan kun oppdrives brukt men "where there's a will there's a way" så jeg skal nok klare å oppdrive et par stk

kommer sef til å holde tråden oppdatert så fort jeg foretar meg noe
Sist endret av skukketrure; 20. april 2012 kl. 17:36.
Jeg ser at lifepo4 er mer stabile og tryggere batterier enn Li-Ion, men at de fortsatt kan overlades og at det vil bli en kjedelig reaksjon til slutt. Du er ikke litt bekymret for at hele sykkelrammen blir en stor rørbombe? Lader du inne eller ute?

Og hvis du deler rammen og plasserer batteriene inni den, hvordan skal du montere dette sammen igjen uten å ødelegge batteriene?

Jeg er veldig usikker på om jeg skal prøve med 500w først for å se om jeg har interessen, eller om jeg skal fleske til med det kraftigste/dyreste med en gang. $600 for batterier, og hvor mye regner du med et brukt Crystalyte 5303 koster? Og hva med lader, ledninger, batteri-indikator, regulator, osv?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Jeg ser at lifepo4 er mer stabile og tryggere batterier enn Li-Ion, men at de fortsatt kan overlades og at det vil bli en kjedelig reaksjon til slutt. Du er ikke litt bekymret for at hele sykkelrammen blir en stor rørbombe? Lader du inne eller ute?

Og hvis du deler rammen og plasserer batteriene inni den, hvordan skal du montere dette sammen igjen uten å ødelegge batteriene?

Jeg er veldig usikker på om jeg skal prøve med 500w først for å se om jeg har interessen, eller om jeg skal fleske til med det kraftigste/dyreste med en gang. $600 for batterier, og hvor mye regner du med et brukt Crystalyte 5303 koster? Og hva med lader, ledninger, batteri-indikator, regulator, osv?
Vis hele sitatet...
Nei er ikke særlig bekymret for det, så lenge ladingen går greit er det ingen fare for at de ikke tåler utladingen (se inlegget mitt over ang discharge ) Har grubløet litt over dette med å få rammen sammen igjen, men har sett på youtube at andre har klart det så skal nok finne ut av det når den tid kommer. Sveising med batteriene inni er nok ingen god ide hehe. 500w er bare bortkastede penger, du kommer med en gang til å angre på at du ikke kjøpte noe kvassere (snakker av erfaring) Ved litt googling å leting ser det ut til at de er å oppdrive nye her ( Crystalyte 5303) http://electricrider.com/parts/motors.htm

For int. Her er noen gode motivasjon videoer

http://www.youtube.com/watch?v=j5qqN...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=gexhm...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=xP6fA...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=64KjPxjwQog
For å gå litt off-topic: Er det noen som har erfaring med velo solex-type sykler, ala motoren her? Det frister litt, det er veldig billig, går ikke så fort men hadde vært konge for å komme seg hjem etter fester o.l. Står at de er støysvake, men selv en støysvak 2-taktsmotor av dette slaget bråker vel en del?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
For å gå litt off-topic: Er det noen som har erfaring med velo solex-type sykler, ala motoren her? Det frister litt, det er veldig billig, går ikke så fort men hadde vært konge for å komme seg hjem etter fester o.l. Står at de er støysvake, men selv en støysvak 2-taktsmotor av dette slaget bråker vel en del?
Vis hele sitatet...
Har ingen direkte erfaring med motoren du refererer til, Men å bruke den til og fra fest er nok ingen god ide siden det for politiet er enkelt å klasifisereb doningen som motorkjøretøy å dermed blir du dømt for fyllekjøring .

El-sykkel derimot blir det straks mer usikkerhet rundt siden det er tillat med "hjelpemotor" opp til 250w uten at det er å kvalifisere som noen form for motorvogn. Er man litt kreativ er det helt sikkert mulig med feks en liten bryter å "strupe" en langt kraftigere motor ved "plutselige" behov som feks blålys i nakken

Når det er sagt så holder jeg på med ny sykkel. Bilde :https://imma.gr/41860
Dette er også en 48v og 1000w med 20Ah batteri
Som sere kan se her har det skjedd litt nytt på motorfronten. Bilde: https://imma.gr/41861

diameteren på motoren begynner nå å nærme seg det samme som bremseskiva å det er snadder

Jeg merker imidlertid at det er forsvunnet noe moment, men det er fortsatt mer en "nok" til at man kommer med letthet frem over alt
Målte foresten effekten til underkant av 1100 watt så den leverer det den skal og litt til

Men jeg sliter med å få "integrert" batteripakka dekormessig i ramma. så er veldig åpen for forslag hvis dere har noen ? Likte mønsteret på setet å tenkte kanskje å kopiere inn noe lignende på dekoren (Har en venn sonm driver trykkeri,så alle tenkelige folie farger/muligheter for å skrive ut hva som helst på folien er tilstede

Har lyst til å få dette til å se så fabrikkvare ut som muligl , men er litt vrient når jeg besitter disegn ideer/kunnskaper på linje med en gullfisk
Dette også noe som står på sykkelen som aknskje kunne vært brukt ? https://imma.gr/41862 Ser også at Jeg kunne fulgt kurvene til ramma mye bedre i nedre del.
Jeg skulle også gjerne laget mye "rundere" former hele veien fra toppen av. Men det ville krevd mye mer plass noe som hele tiden er vanskelig å inngå kompromi med
Sist endret av skukketrure; 5. juni 2012 kl. 03:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan ville det fungert å bruke en damesykkel med kurv foran til å lage en el-sykkel? Med kurven vil det jo være rimelig enkelt å kamuflere batteri osv. Bare å bruke en jakke som "lokk" .

Uten hensynsløs kjøring vil det jo ikke være noe risikabelt å kjøre med tanke på snuten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kamerat av meg hjar nå kjøpt ett bakhjul til tråsykkeln( han ga vistnok 5000 kr for det) og kjøpte en biltema sykkel for 1000 lapp, må si det er litt kult, går helt greit og holdt vistnok en stund til neste lading, bare prøvd den på halvglatt føra så vannskelig og si noe om det annet en at det føltes ganske sketchy=P
Lyst til å slenge meg på her, hadde vært uberfett å brukt til og fra universitetet etc.
Frisk luft istedenfor en kvalm innelukka buss, og ikke noe 500kr/mnd busskort!

Noen som har erfaring med Rezer.no?

Vurderer dette batteriet:
http://www.rezer.no/products/lithiumbatteri-10a
Og denne motoren:
http://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000wlcd

Vil det funke bra eller får man det billigere og bedre andre steder?
Vurderer å selge bilen og heller gå for el-sykkel. Kan ikke nok om emnet ennå så modell og krav har jeg ikke fundert over. Men tror ikke jeg orker å mekke sjæl det blir nok å kjøpe med garanti.

http://www.instablogsimages.com/1/2012/03/29/specialized_turbo_electric_bike_lbvvd.jpg


Vurderer seriøst å delta i bildeling der man eier bil sammen med mange andre og dermed kan bruke bil når behovet er der fremfor å eie bilen hver dag hele året.

Så kan man faktisk bidra litt til et bedre miljø. Jeg trenger jo bil stort sett bare 0-3 dager hver måned. Resten av tiden er jeg flittig kollektivmann. Jeg er litt for lat til å orke å sykle året rundt for så å komme svett og ulekker på jobb men en el-sykkel løser jo det. Og på de kaldeste dagene kan jeg reise kollektivt. Og skal jeg på Ikea eller en plass det er kjelkete å nå med kollektiv så kan jeg jo bare kjøre kollektivbil.
Sist endret av random67489; 12. desember 2012 kl. 21:16.
Finner mye fint her, blant annet billige batterier

www.hobbyking.com
Sist endret av freeaak; 12. desember 2012 kl. 21:26.
For meg er det best å bare kjøpe en som virker. En som har garanti og som er testet ut over flere år.
Om jeg selger bil og går for el-sykkel så trenger jeg noe som virker dag etter dag og som ikke har dusinvis av forskjellige feil som først må lukes ut. Spesielt siden jeg tenker at el-sykkel skal erstatte bil og at jeg da skal til med bildeling.

Da trenger man noe som virker. Hele tiden.
Hooke opp 4 av disse, 20AH totalt. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=22747
Små nok til å gjøre de litt mer stealth enn et digert batteri, men er usikker på hvordan man skal koble de sammen etc?
Hobbyking batteriene er veldig bra, spesielt Turnigy Nano-Tech, men Li-Po batterier er ikke glade i kulde. Om det er rundt 10 minus er det ingen effekt i de, og man må ogsåmha cut-off på de sånn at man ikke lar spenningen gå under 2,8-3,2 volt.

Bruker 2stk 5aH/5s Nano-Tech batterier koblet i serie på ett modellfly med 5000W motor.
Sist endret av HexUaV; 12. desember 2012 kl. 23:19.
Koble i paralell for å få 20Ah (5000mAh x 4), pluss på pluss og minus på minus.
Sist endret av freeaak; 12. desember 2012 kl. 23:19.
Høres bra ut, men de må vel kobles i serie for å få tilnærmet ønsket spenning?
Sitat av Ross Vis innlegg
Høres bra ut, men de må vel kobles i serie for å få tilnærmet ønsket spenning?
Vis hele sitatet...
Kommer jo ann på hvor høy spenning du må ha? Får Li-Po batteriene i alt fra 3,7 - over 44 volt(1-12 seller).
Ah, nice, motoren trenger 48v tror jeg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis det er en 48V 1000W Motor så er det beste valget å få batteriet minst opp i 20Amp timer

1000W delt på 48V = 20.83Amp timer på full throttle vell å merke!
så drar den minst 20A!!

If my "Electric Math" serves me right...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aldrin Vis innlegg
Hvis det er en 48V 1000W Motor så er det beste valget å få batteriet minst opp i 20Amp timer

1000W delt på 48V = 20.83Amp timer på full throttle vell å merke!
så drar den minst 20A!!
Vis hele sitatet...
Du forveksler amperetimer, som er antall timer et batteri (nominelt) kan levere ein straum på x ampere, og kor mykje straum eit batteri kan levere.
Jeg gjør vell det

Care to give me an example?

Fikk inntrykket at hvis man skal lage et batteri! som spørsmålet dukket opp her..

så var det riktig og få det opp i 48V Men man må tenke på "Ah" og!!

Ellers så er det liten vits........................

Skal jeg ta et eksemplel! så du forstår!

La oss si vi skal serie koble masse batterier!! vips! 48V kjempe!!

Men hvis dette er batterier med veldig lite Amperetimer "Ah" vanligvis 700mAh til 2000mAh for every cell...

så har du bare 48V og minimalt med Ah! og da må du paralell koble og

Kan ikke kjøre rundt med en motor på 1000W 48V og forvente et batteri som er serie koblet til 48V at det skal holde.

Når mitt lille regnestykket forteller deg! hvor mye en sånn motor drar fra et batteriet.

Så man kan danne et bilde oppi huet sitt og forstå at det er en viss mengde som må til for at en motor på den størrelsen fungerer optimalt...

Thats my point.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aldrin Vis innlegg
så var det riktig og få det opp i 48V Men man må tenke på "Ah" og!!
[...]
Men hvis dette er batterier med veldig lite Amperetimer "Ah" vanligvis 700mAh til 2000mAh for every cell...

så har du bare 48V og minimalt med Ah! og da må du paralell koble og
[...]
Når mitt lille regnestykket forteller deg! hvor mye en sånn motor drar fra et batteriet.
Vis hele sitatet...
Regnestykket ditt fann ut kor mange ampere motoren drar. Eit batteri på 20Ah kan levere 20A i ein time, eller 40A i 0.5 timer. Ein kondensator, som i praksis har veldig lita ladning, kan levere svært store straumer. Kor stor straum er bestemt av intern resistanse i batteriet, i form av kjemisk og elektrisk begrensing.

Du kan fint ha batteri med relativt liten kapasitet (Ah) som kan levere stor straum.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nettop bestilt et slikt sett!

http://www.ebay.com/itm/1000W-48V-EL...item20d1c4d8e6

Gleder meg!
Har nå lest gjennom hele tråden, og får veldig lyst til å lage meg noe slikt selv. Skal nok prøve meg så snart økonomien tillatter det.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Har nå lest gjennom hele tråden, og får veldig lyst til å lage meg noe slikt selv. Skal nok prøve meg så snart økonomien tillatter det.
Vis hele sitatet...
Do it!
Har regnet ut at for min del sparer jeg penger på kjøpet etter 1-2år hvis jeg ikke selger sykkelen.
Buss kommer på ca 7-9k i året med studentkort+natt. Lader sykkelen gratis, usikker på hvor lenge batteriet varer, men tror det holder et par sesonger.

Har akkurat gått til innkjøp av et 16ah 48v Li-ion batteri!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ross Vis innlegg
Do it!

Har akkurat gått til innkjøp av et 16ah 48v Li-ion batteri!
Vis hele sitatet...
Hei. Har også bestilt et 48 V 1000w conversion set fra hong kong, ebay. Med shipping kom det på 348 dollar. Må betale fortolling også .

Har ikke fått tak i batteri ennå. Kan kjøpe fra samme selger, et 48V 20 Ah batteri for 388 dollar + shipping 159 dollar+ toll. http://www.ebay.com/itm/LiFePo4-48V-...#ht_2705wt_932

Kan jeg spørre hvor har du bestilt batteriet ditt fra, og pris? + evt. link.
Mvh
Kjøpte et slik batteri!

http://www.ebay.com/itm/181122980825...84.m1497.l2649

399 dollar + 140 dollar frakt.
Takk for svar. Elegant med den aluminiumsboksen da.
Det batteriet jeg linket til, er jo på 20 Ah kontra ditt 16 Ah. Vet ikke hvor mye det har å si for kjørelengden, men prisen var jo omtrent samme. Ser at vekta på din er 6 kg, og det jeg linket til veier 14,5 kg.
Jeg tror da at det kanskje er mer "bang for the bucks" å kjøpe det jeg linket til?
I convertion settet jeg bestilte så følger det med en batterybag, så aluboksen er kanskje unødvendig.
Pris etter fortolling for "mitt" batteri blir ca 4000,-.http://toll.no/templates_TAD/ImportC...2#anchorResult
Pluss ekspedisjonsgebyr fra fedex for fortolling. Aner ikke hvor mye de tar?
Kanskje like greit å bestille fra norge: http://www.rezer.no/products/lithiumbatteri-20ah48v
Hmf.. må tilstå jeg kjøpte el bike conversion kit`et i den tro at det fulgte med batteri. Nå blir det altså minst dobbelt så dyrt som jeg trodde..
Du får bedre rekkevidde med ditt batteri ja! Men jeg har tenkt til å gjemme batteriet "inne" i ramma, så prøvde å få tak i et litt mindre og lettere ett!