Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 43422
Hva er max grensen for uttak i minibank/bank uten at det blir rapportert?

Har hørt snakk om at uttak over 5-6tusen automatisk registreres et eller annet sted hos økokrim... ?
Jeg vet vertfall at innskudd over 10-tusen kroner hos postbanken automatisk blir registrert hos økokrim.
Kjenner noen som driver en liten bar, og som satte inn 12-tusen i kontanter. Uka etterpå ble de anmeldt for hvitvasking av penger.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Kjenner noen som driver en liten bar, og som satte inn 12-tusen i kontanter. Uka etterpå ble de anmeldt for hvitvasking av penger.
Vis hele sitatet...
Det kan da umulig være en direkte sammenheng mellom disse to. Samtlige barer i Norge setter inn kontanter i banken, og veldig ofte mer enn 12.000.
Sikkerhetsklarert
Aldri hørt om at slikt blir rapportert, hvertfall ikke uttak. Ingen kan si noe på at jeg ønsker å tømme kontoen min.. Hva om jeg skal handle bruktbil og vil betale cash?

Har satt inn mellom 10 og 20k flere ganger uten å høre noe spm fra dama i disken..
Har da selv tatt ut 30.000 for ikke så lenge siden fra min konto, ingen som kom på døren min for å si "LOL VASK DU PÆNG".

Og som don sier, de fleste utesteder putter gjerne 30-50-100k inn etter en god kveld.
Den grensa gjelder for valutatransaksjoner og kortbruk i utlandet. Tror den grensa er 4999,- kr.

De må ha satt inn litt mer enn 12 000, ellers må det være andre omstendigheter inne i bildet også. Politiet reagerer nok ikke på slike små summer. Men, det kan jo være lurt å holde innskuddet under 9999,- pr. gang, da alt over 10 000 etter sigende blir registrert hos skattemyndighetene, uten at jeg sjekker dette nærmere nå..-
Selv satt inn og tatt ut større beløp (over 10k) uten noe konsekvenser.
For bare 20år siden var jo kontanter MYE mer "utbredt" og folk kjøpte gjerne biler til 100-200 tusen kontant..
Tenkte på å si det var bilsalg hvis man setter inn større summer og banken lurer, men det sjekkes kanskje opp mot salgsmeldinger osv, dunno?

Nå ligger ikke dette i undergrunnsforumet, men kanskje det skulle gjort det? Uansett, hvis det er ulovlige cash du har tjent på f.eks. salg av dop, burde du ikke sette dem inn alt i en gang eller i det hele tatt <_<
Det er ikke lov å arrangere pokerturneringer med pengepremier i norge, men det er ikke ulovlig å spille for pengepremier. Da er det vel heller ingen som kan nekte deg å sette inn de pengene du har vunnet? Dersom du da i tillegg oppgir denne inntekten i selvangivelsen, så vil du måtte skatte av det, men da blir det jo også en hvit inntekt

Dette er jo fint å ha i bakhuet dersom man setter inn mye penger og noen skulle finne på å spørre.
Sist endret av caperno; 1. februar 2011 kl. 21:18.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det kan da umulig være en direkte sammenheng mellom disse to. Samtlige barer i Norge setter inn kontanter i banken, og veldig ofte mer enn 12.000.
Vis hele sitatet...

Poenget er at dette ikke er en bar som er registrert noe sted.... beklager at jeg ikke fikk det med.

Så med andre ord, for postbanken virket det som om en privatperson kom inn med 12-tusen kroner i små sedler. Når dette ble registrert, så så jo økokrim at det hadde blitt satt inn masse penger med jevne mellomrom. Dette var første gangen det ble satt inn over 10'000 kroner.

Og som svar: Nei, jeg vet ikke hvor mye man kan ta ut før det blir registrert.
Sist endret av Haagiboy; 1. februar 2011 kl. 21:31.
Man kan ta ut så mye man vil, dette er det jo ingen som holder øye med. Det er jo dine penger og sånn sett en privatsak om hva du bruker dem til.

Banken kan også sende hvitvaskingsmelding til Økokrim dersom det er ett innskudd på 1500,- f.eks. De er nå pliktige til å spørre bankkunden om hvor pengene kommer fra dersom de mistenker at de kan være fra ulovlig virksomhet. Dersom de av en eller annen grunn fremdeles mistenker vedkommende, så sender de en hvitvaskingsmelding, uavhengig av sum. Det holder altså med en mistanke.
Jeg tok ut 35.000 kroner i cash i sommer.
Eneste kommentar den gamle bank-dama kom med var: ''Det var da meget stort beløp for en så ung kar som deg''
Jeg gliste og gikk min vei...
Her snakker vi om å ta UT penger, ikke sette penger INN....

Jeg mener ikke at økokrim kommer og sparker ned døra mi om jeg tar ut 10lapper, men at det blir registrert, og at hvis det skjer for ofte, så vil de kanskje se nærmere på saken...

Problemet at jeg vil "svartvaske" penger, ikke hvitvaske. Jeg vil ha ut en del penger uten at myndighetene vet om det... forsvidt ingenting ulovlig jeg skal bruke pengene på, bare så det er sagt..

Det sier seg selv at det finnes regulereinger på uttak. Si f.eks. at du vil ta ut 1million for å unngå formueskatt....

Hvis en moderator kunne flytte tråden min til et bedre egnet underforum setter jeg stor pris på det... =o)
Bankene har rapporteringsplikt dersom det er mistanke om skatteunndragelser, og dette gjelder også ved uttak. Det skjer omtrent årlig at noen blir tatt for å ha tatt ut større pengebeløp før årsskiftet. Hvordan rutinene er om noen f.eks skulle tatt ut det samme pengebeløpet ellers på året, finner jeg lite info på.

Gjelder det uttak fra en virksomhetskonto, så er det imidlertid varsellamper som begynner å blinke ved store eller atypiske uttak.

Du finner kanskje mer info her:

Høringsuttalelse - NOU 2009: 4 Tiltak mot skatteunndragelser

Indikatorer på hvitvasking - Hva kan rapporteringspliktige se etter
Skal du ta ut penger for å unnslippe formueskatt så må du passe deg. Bestemoren til en kompis av meg trodde dette var lurt. Hun tok ut et par hundre tusen før nyttår, hvert år for å slippe denne "grusomme" formueskatten. Det gikk fint i mange år, helt til hun ble oppdaget og endte opp med å betale inn all den tapte formueskatten, i tillegg til enorme mengder med straffeskatt!
tok ut endel penger cash da jeg kjøpte min forrige bil. selger ville ha penga i hånda. var greit for meg. ble litt om og men for å få tatt ut ett stort beløp, da man egentlig måtte ringe dagen før. har ikke akkurat hatt politi på døra her pga det..... . detter ei stund siden nå da men. kommer ikke til å gjøre det igjen. hater å gå med mye penger på meg.
Opplevde noe jeg syntes var ganske ufattelig her før jul. Jeg kom fra spania og hadde ca 30000kr i euro som jeg tenkte å gå å veksle i banken. De 4 første bankene jeg kom til sa bare: nei vi har ikke penger i banken (!!!) -Er det noe nytt de er begynt med? -Å ikke ha penger i banken??
Så fikk jeg da tips om å dra til helgeland sparebank. Sitter der i kø i ca 3 kvarter og kommer bort til kassen og ber om å få veksle. Kjærringa kikker surt på meg og spør om jeg er kunde. Nei sier jeg. Nei da får du ikke veksle sier hu.
Men går det ikke an å- forsøker jeg NEI avbryter hun og trykker på "neste kunde"-knappen.

Så jeg allierer meg med ei jeg kjenner som er kunde der og hun går inn i stedet. De begynner å spørre og grave hvor hun har så mye penger ifra. Frekt som faen synes jeg. Hva i all verden skjer i landet her?
Så må hun sette pengene inn på kontoen sin for så å ta dem ut igjen i norske kroner..KO-KO-KO-KO-.
Jeg husker ikke hvor stort beløpet skal være før det blir rapportert, mener å huske att transaksjoner over 10k blir rapportert til Norges Bank mannen i skranken sa til meg. Jeg gjorde et uttak på 604k rett før nyttår, pengene blei bestilt til banken og jeg fikk vite slike summer blir rapportert Norges Bank. Hørte ikke noe om Økokrim, og jeg ville tro at det er en annen instans som oversender saken til de først for så å bli etterforsket.
100k mener jeg er maks uttak før dette blir rapportert.
fadern som er taxi eier setter nesten en gang i månden opptil 20k inn
Bestefaren min tok ut 200.000 og det var det ingen som stilte spr med.
Ved innskud på mer enn 200 000,- så sendes det en melding til en aller annen etat. Di snakka om det på tv for litt siden.
Unlicensed Surgeon
Tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Jeg tok ut 50 000 i en dnbnor, og 50 000 i en annen dnbnor i sommer på samme dag (50 000var vist max man kunne ta ut uten å ha avtale, og jeg trengte 100 000 :P)
Det er ikke beløpene som du trenger å bekymre deg for, det er bokføringen av dem. Alle som driver utsalg av varer setter inn store kontantbeløp hver dag.
Uttak vet jeg ikke. Men ved innskudd over 10.000 kr så får skattemyndighetene snusen i det. Derfor tar man bestandig ut under 10.000 om gangen om man gambler på nett for å unngå skatt.
Jeg tror enkelte her har sett for mye på amerikansk tv , nedi USA går grensen på 10k Dollar , ved innskudd av denne typen vil det bli sendt melding til IRS (Amerikanske Skattevesenet) , jeg tror ikke det er noe umiddelbar grense for uttak , men om du tar ut shitloads med nyttår vil vel en alarm gå et eller annet sted antar jeg .