Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 48838
Hei. Er det en måte å formatere pcen på uten cd? Hvordan gjør jeg dette? Og vil jeg miste noe av operativsystemet og drivere?

XP er det på den.
Sist endret av BonQua; 21. oktober 2008 kl. 19:18.
kjør "format C:" > (muligens volumetikett) > yes > yes
da forsvinner alt av drivere, operativsystem og filer.
Sist endret av plohg; 21. oktober 2008 kl. 19:21.
Trådstarter
Dvs at da er jeg like langt da?

Så det beste er å skaffe en cd?
Du kan ikke formatere uten å miste OS å drivere, med mindre disse er lagret på en annen partisjon.
Trådstarter
Det er en C: disk og en Acerdata D: disk

D: disken er visst tom
Sist endret av BonQua; 21. oktober 2008 kl. 19:28.
Det er en C disk og en D disk ettersom den ene harddisken er blitt delt opp i to partisjoner. Du kan eksempelvis slette C etter at du har lagt alt du vil beholde over til D, lage en ny partisjon og installere xp or whatever med en USB PEN. Du må uansett installere programvaren din ved å knytte en kilde til pc'n slik at pc'n har noe informasjon å innhente for å installere. Men i og med at du har en bærbar acer pc... så skal det være noen snodig former for recovery innad i acer programvaren. Let og du vil finne det.
På de fleste nye maskiner så har man vel denne gjenopprettingsmodusen, der du taster en knapp ved oppstarten, og kan derfra gjenopprette bare systemet, eller formatere og installere på nytt..

Og da trenger du ingen cd. Men du bør brenne ut gjenopprettings cd/dvd når du har installert på nytt, sånn i tilfelle..
▼ ... over et år senere ... ▼
På de fleste acer-pc-er trenger du bare å trykke ctrl/alt + f4 eller en eller annen annen f-tast ved oppstarten, der trenger du ingen cd eller noe, men med hp stasjonær, så finner jeg ikke ut av noe liknende av dette.. =P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av coca ola Vis innlegg
På de fleste acer-pc-er trenger du bare å trykke ctrl/alt + f4 eller en eller annen annen f-tast ved oppstarten
Vis hele sitatet...
Alt + F10 for å være spesifikk.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er jo bare å finne windows installasjons filene på Microsoft.com (du trenger fortsatt product key though). Last ned, brenn til CD og så formatere pcen med denne guiden: Formatere pc . Funka ihvertfall på min gamle PC med Windows XP (vet ikke helt om Vista/7 er åpent delt på microsoft).

Ps: Er klar over at tråden er gammel, men dette var det som fungerte for meg så tenkte jeg skulle dele det.
Microsoft har kun installasjonsmedier liggende på lukkede sider, kun tilgjenglig for store bedriftskunder. De platene kan, som en generell regel ikke akseptere annet enn noe som heter volumlisenser, som er minimum 20, mener jeg. Så enkelt og greit er det. Skal brukeren ha noe privat, så er det fort litt vanskelig. Lisenstypen til trådstarter, er også litt vanskelig å finne ut av. Hvis vi får modellnummeret til maskinen, så er nok de fleste her behjelpelige med å få ordnet siste del.