Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1454
Min lillesøster jobbet 18 timer i strekk. Var ferdig 01.00 om natten for å så sove 3 timer og gå på jobb igjen 06.00 om morgenen. Bakeri, 17. Mai å greier.

Er ikke dette brudd på sånn... 3-4 punkter i AML? Grunnen til at jeg spør om litt hjelp og veiledning her er fordi at jeg vil i det aller minste forsikre meg om at hun får riktig betalt! Hun sa hun ville det selv pga. hun trenger penger mtp. leilighet.

Vil bare sørge for at hun i det minste får riktig betalt, fordi sjefen hennes er enten inkompetent eller en lurifaks. Har tidligere måttet overtale henne til å klage inn om riktig betaling ettersom hun ikke hadde fått overtidstillegg.

Er så pisslei disse ubrukelige tilbakestående rasshøl sjefene som driver med rovdrift av unge. Gjør arbeidstilsynet noe her til lands? Er det 4 personer totalt ansatt i arbeidstilsynet? Fordi at dette er ikke bare min søster men egen erfaring, venner og andre kjente i alle år.
Man skal ha 11 timer sammenhengende fri mellom hver vakt, så nei dette er ikke greit.
Alt hun jobber over 9t innenfor 24t er overtid, så er greit å følge med på lønnsslippen når den kommer. Driter de i hviletid mellom vaktene driter de ofte i mer.
§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.
(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.


(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.


(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.


18 timers arbeid er langt i fra det som er lovlig å jobbe. Det er arbeidslivskriminalitet og arbeidsgiver burde straffest etter min mening.

Sitat av aldarico Vis innlegg
§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.
(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.


(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.


(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.


18 timers arbeid er langt i fra det som er lovlig å jobbe. Det er arbeidslivskriminalitet og arbeidsgiver burde straffest etter min mening.
Vis hele sitatet...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...ITTEL_11#§10-6
Sist endret av aldarico; 16. mai 2023 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har krav på 11 timer hvile, kan til nøds jobbe etter 8. Men det skal være god grunn og du skal kompenseres for dette. At hun jobbet 18 timer er heller ikke bra. Kan jobbe maks 16 om bediften har søkt om dette. Om ikke gjelder 14 timer.
Hvis 11-timersregelen ikke overholdes så skal vel mangel på hviletid dekkes med flat timelønn, tror jeg.

Det er sånn der jeg har jobbet vaffal
Arbeidsmiljøloven danner et utgangspunkt før særlige ordninger som tariffavtaler osv spiller inn. Det enkleste du kan gjøre er å ringe arbeidstilsynet på 73199700. De har veiledningsplikt og har i tillegg opprettet en egen sentral for spørsmål om rettigheter som arbeidstaker. Burde ikke ta mer enn 3-4 minutter.
Det er bare én ting å si, organiser det, og få alle de andre på arbeidsplassen til å gjøre det samme.
Trådstarter
Takk folkens! Flat betaling for manglende hviletid regner jeg med regnes slik om ikke dette er feil. 11 timer lov pålagt. 5 timer gitt. 6 timer manglende hviletid = 6 timer flat timelønn som kompensasjon i form av lønn? Ringer AT i morgen og forsikrer meg.
Takket være tariffavtale (egen sentral AML-avtale i tillegg til overenskomst) så har vi (og har hatt i 20+ år) jobbet 12+ timer i helgene, og kun 7t hviletid imellom tidligvakt og nattevakt i virkedagene. Fullstendig lovlig, og de få månedene hvor konsernet sa opp AML-avtalen hvor vi fikk prøve å følge AML (som åpner for slike dispensasjoner) viste hvor godt det er for alle parter å kunne avtale slike lovlige disp.. Jobber heller hver fjerde helg med 3 x 12 timer enn å jobbe annenhver helg) med korte vakter..
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Takk folkens! Flat betaling for manglende hviletid regner jeg med regnes slik om ikke dette er feil. 11 timer lov pålagt. 5 timer gitt. 6 timer manglende hviletid = 6 timer flat timelønn som kompensasjon i form av lønn? Ringer AT i morgen og forsikrer meg.
Vis hele sitatet...
Ja det er slik vi praktiserer det
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Ringer AT i morgen og forsikrer meg.
Vis hele sitatet...
Svarte de på 17.mai?