Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1344
Spørsmål følget etter litt informasjon!

GPU: GTX 980 ti G1 Gaming
CPU: Intel 5820K
Hovedkort: MSI X99S Gaming 7

CPU'en har kun 28 PCIE lanes. Dette innebærer en 8x 8x 8x fordeling på PCIE slottene for GPU. GPU'en derimot har et grensesnitt 16x Gen 3.


Ser flere på nett sier at man med en vanlig 980 ikke vil få noen bottleneck.

Vet noen om dette vil føre til en bottleneck med 980 ti G1 Gaming? Den kan tross alt kan måle seg med en Titan X.

Takk for svar!
Uvaksinert 👍
Sitat av reanimated Vis innlegg
Spørsmål følget etter litt informasjon!

GPU: GTX 980 ti G1 Gaming
CPU: Intel 5820K
Hovedkort: MSI X99S Gaming 7

CPU'en har kun 28 PCIE lanes. Dette innebærer en 8x 8x 8x fordeling på PCIE slottene for GPU. GPU'en derimot har et grensesnitt 16x Gen 3.


Ser flere på nett sier at man med en vanlig 980 ikke vil få noen bottleneck.

Vet noen om dette vil føre til en bottleneck med 980 ti G1 Gaming? Den kan tross alt kan måle seg med en Titan X.

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Det er jo 4 x 16x spor på det hovedkortet så med mindre du skal ha mer enn 1 skjermkort så bør vel ikke det være noe problem? Det er jo ikke slik at en lanes ikke kan brukes på flere kort så vidt jeg har skjønt, men ta det ikke for god fisk.
Trådstarter
7 0
Sitat av daffe Vis innlegg
Det er jo 4 x 16x spor på det hovedkortet så med mindre du skal ha mer enn 1 skjermkort så bør vel ikke det være noe problem? Det er jo ikke slik at en lanes ikke kan brukes på flere kort så vidt jeg har skjønt, men ta det ikke for god fisk.
Vis hele sitatet...
Sant at skjermkortet støtter 16x gen 3. Men CPU'en har kun 28 lanes noe som innebærer at alle PCIE-slottene vil kjøre på 8x Gen 3.0. Dette er mer enn nok for en 980 Ti viser tester. Men jeg vet ikke med hvilken margin. 980 Ti G1 Gaming yter bedre enn en vanlig 980 Ti samt at jeg skal overklokke GPU'en. Spørsmålet er da om grensesnittet 8x holder. Hmmmm. Regner med det, men jeg vil være sikker da jeg blir nødt til å kjøpe en CPU'en 5930K dersom 28 lanes byr på begrenset ytelse fra GPU'en. 5930K har nemlig 40 lanes og kan servere alle PCIE slottene på hovedkortet med 16x. Trøbbel er a 5930K koster DOBBELT så mye som 5820K...
Kjønner meg ikke helt på dette, men fant dette: http://www.tomshardware.com/news/has...ess,27507.html
Uvaksinert 👍
Sitat av reanimated Vis innlegg
Sant at skjermkortet støtter 16x gen 3. Men CPU'en har kun 28 lanes noe som innebærer at alle PCIE-slottene vil kjøre på 8x Gen 3.0. Dette er mer enn nok for en 980 Ti viser tester. Men jeg vet ikke med hvilken margin. 980 Ti G1 Gaming yter bedre enn en vanlig 980 Ti samt at jeg skal overklokke GPU'en. Spørsmålet er da om grensesnittet 8x holder. Hmmmm. Regner med det, men jeg vil være sikker da jeg blir nødt til å kjøpe en CPU'en 5930K dersom 28 lanes byr på begrenset ytelse fra GPU'en. 5930K har nemlig 40 lanes og kan servere alle PCIE slottene på hovedkortet med 16x. Trøbbel er a 5930K koster DOBBELT så mye som 5820K...
Vis hele sitatet...
Men med ett skjermkort så skal det vel ikke være noe problem at den bruker 16X? hvis du har tre forskjellige dippedutter som skal dele lanes så kan man da ha 1 stk 16X, 1 stk 8X og ett 4X og det blir da totalt 28.
Trådstarter
7 0
Slik jeg forstår det regulerer ulike hovedkortet dette på ulike måter. Der er jeg også usikker når det kommer til hovedkortet jeg tenker på. Ut i fra hva jeg har klart å finne ut gir MSI Gaming 7 hovedkortet 8x 8 8x 8x fordeling med en 5820K CPU som bare har 28 lanes =/
Uvaksinert 👍
Sitat av reanimated Vis innlegg
Slik jeg forstår det regulerer ulike hovedkortet dette på ulike måter. Der er jeg også usikker når det kommer til hovedkortet jeg tenker på. Ut i fra hva jeg har klart å finne ut gir MSI Gaming 7 hovedkortet 8x 8 8x 8x fordeling med en 5820K CPU som bare har 28 lanes =/
Vis hele sitatet...
Trodde faktisk det var kortene selv (skjermkort f.eks) som ordnet dette. Første skjermkortet som aktiveres kan be om 16 og neste kan da be om 8 osv. Det var vel også noe om at den CPUen ikke ville gi 3 x 8x så med 3 kort så ville det bli 16, 8 og 4 og at det var litt dumt da man gjerne ville ha 8 på alle hvis det hadde vært mulig, men siden det er CPUen som avgjør dette så tror jeg ikke hovedkortet har så veldig mye å si akkurat her, merk deg tror da jeg ikke er sikker, men kan ikke tro at man i 2015 har ett hovedkort som låser seg til kun 8 hvis det er mulig å tilby 16.
Med ett skjermkort får du x16, med to får du 16x8x, med 3 får du 8x8x8x. Hvor mange skjermkort skal du ha og hva er egentlig spørsmålet?

Dette med 5820k.
Sist endret av sweem; 21. juli 2015 kl. 12:25.
Uvaksinert 👍
Sitat av sweem Vis innlegg
Med ett skjermkort får du x16, med to får du 16x8x, med 3 får du 8x8x8x. Hvor mange skjermkort skal du ha og hva er egentlig spørsmålet?

Dette med 5820k.
Vis hele sitatet...
Klippet fra en link litt lenger opp, så tror med 3 så blir det 16, 8 og 4.

"We would have hoped that the i7-5820K would be able to address the slots in an 8-8-8 configuration; however, the manuals posted make no mention of such a configuration. "
Sitat av daffe Vis innlegg
Klippet fra en link litt lenger opp, så tror med 3 så blir det 16, 8 og 4.

"We would have hoped that the i7-5820K would be able to address the slots in an 8-8-8 configuration; however, the manuals posted make no mention of such a configuration. "
Vis hele sitatet...
Lekket manual? Selv ser jeg i manualen til det gjeldene hovedkortet...
Uvaksinert 👍
Sitat av sweem Vis innlegg
Lekket manual? Selv ser jeg i manualen til det gjeldene hovedkortet...
Vis hele sitatet...
ok :-)

"Since I started to write up this news post, Gigabyte seems to have replaced their manual with a single, blank page. Thankfully, I was able to have it cached long enough to finish my thoughts. Some sites claim that the manual failed to mention the 8-8-8 configuration and suggested that configurations of three GPUs were impossible. That is not true; the manual refers to these situations, just not in the most clear of terms."

http://www.pcper.com/news/General-Te...ced-PCIe-Lanes