Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2277
Anonym bruker
"Underernært Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.nrk.no/norge/norsk-15-ar...fbi-1.15137352

Altså, hvordan er det mulig at FBI har funnet ut dette? Og hvor er det han chattet?
Virker som det er manko på terror og trusler i USA om dagen likevel så er man paranoid om man tror vi lever i et overvåkningssamfunn. Når blir det akseptert å benytte dette begrepet?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Virker som det er manko på terror og trusler i USA om dagen likevel så er man paranoid om man tror vi lever i et overvåkningssamfunn. Når blir det akseptert å benytte dette begrepet?
Vis hele sitatet...
Sprøyt. Det er bare en god ting at dette fanges opp før en virkelig tragedie skjer, enten det er i Norge eller USA.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av ErlendR Vis innlegg
Sprøyt. Det er bare en god ting at dette fanges opp før en virkelig tragedie skjer, enten det er i Norge eller USA.
Vis hele sitatet...
Enig at resultatet her er godt, men vil personlig ikke at staten skal vite for mye om meg. Ser ikke hensikten. Kommer feil folk på banen med tilgang til for mye personlig info på folk er det ett farlig maktmiddel.

Er et tveegget sverd det her og en spennende diskusjon jeg gjerne deltar i
Sitat av ErlendR Vis innlegg
Sprøyt. Det er bare en god ting at dette fanges opp før en virkelig tragedie skjer, enten det er i Norge eller USA.
Vis hele sitatet...
Sprøyt skreiv han, og kom med sprøyt...
Virkelige tragedier har jo skjedd gang på gang selv om det har blitt sendt rett til terrorberedskapen. Det er utallige eksempler på at fbi har visst om ekstremister, og diverse planer uten å ha reagert før det er for seint. Det rettferdiggjør ikke at utenlandsk etterretning kan lese hva en hver nordmann skriver til en hver tid?

Hvordan fungerer dette i forhold til muligheten det gir land til å spionere på hverandre? Er det sånn at fbi hadde avtale med Norge om å overvåke oss på forhånd? 15 åringer sier mye rart, spesielt i lukka chat. De har mest sannsynlig ikke forhindret en terroraksjon ved å tiltale en 17 åring for noe som blei skrevet da han var 15, i lukka chat eller hva tror du ErlendR?

Virker som om alle former for etterretning er helt uproblematisk så lenge politiet kan gå ut og vise frem en syndebukk. Hadde de ikke funnet en syndebukk hadde det heller ikke blitt noe sak, men hvordan kan vi vite hvor mange som skal lese det jeg sender til én person, og hvor går grensa? Hva skal til før utenlandsk etterretning plutselig er med i chatten? Det er liksom aldri interessant så lenge noen har blitt tatt og politiet kan gå ut med at de er dypt bekymret over utviklingen selv om bare et ekstremt lite fåtall faktisk mener noe med det de skriver.

Slave, legg deg på rygg.
Anonym bruker
"Underernært Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men hvordan er det i det hele tatt mulig at FBI overvåker en luka chat? Og gjør de det ofte? Burde man være redd for hva man skriver overalt hele tiden for at FBI overvåker en her i Norge?

Ts
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvordan er det i det hele tatt mulig at FBI overvåker en luka chat? Og gjør de det ofte? Burde man være redd for hva man skriver overalt hele tiden for at FBI overvåker en her i Norge?

Ts
Vis hele sitatet...
Virker som det handler om at fbi ble oppmerksomme da det kom opp en columbine referanse ut ifra hva jeg leste på artikkelen. De har utstyr som gjør at hvis du sier feil ord i en chat, som jeg nettopp gjorde vil det garantert bli lest av amerikansk etterretning. Mener virkelig folk at dette er en god løsning? Ja her er det bare å bøye seg i støvet for "terrorberedskap" og "etterretning", for det er jo ikke et problem med mindre du har noe å skjule? Kan jeg få grave litt i rassen din, det er vel greit med mindre du har noe å skjule da? Den logikken fungerer for de søte og uskyldige helt til det går for langt, men da er det for seint. For da har de plutselig gravd i 200 tilfeldige folks rasshøl og funnet knark i en av dem. Dermed kan sånne som ErlendR sitte å si at du syntes det er bra at folk blir tatt, og alt får fortsette sin vandte gang.
Ganske sikkert fordi noen i samtalen var under overvåkning pga ting de har sagt/gjort tidligere.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvordan er det i det hele tatt mulig at FBI overvåker en luka chat? Og gjør de det ofte? Burde man være redd for hva man skriver overalt hele tiden for at FBI overvåker en her i Norge?

Ts
Vis hele sitatet...
Det var Discord som ble brukt her tror jeg. Det er ikke spesielt lurt skrive edgy søppel på Discord. De følger ganske godt med der inne.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om selskapet som eier den "Chatten" det er snakk om er amerikansk så kan dem bruke en lov som påbyr selskapet å gi dem tilgang. Og om chatten ikke er kryptert så gjør det jo saken mye enklere for dem. Men om det ikke er amerikansk så har dem jo flust med alternativer/metoder. PSet er ikke slikt at dem sitter å leser men for å si det enkelt; samler data og det søkes automatisk etter ord/samtaler(også tale) som trigger varsler om noe mistenkelig blir funnet.

Mye av dette er hva Chelsey Manning, Edvard Snowden m/flere har lekket til Wikileaks og Julian Assange. Akkuratt nå pågår rettsaken hvor Usa vil overføre Julian assange til Usa for å dømme ham til 175 år i fengsel for å frigi dokumenter som viser grusomme krigshandlinger,korrupsjon og spionasje og også Cia's metoder for hacking. Norsk media tør ikke dekke rettsaken engang. Leste på "Vg direkte" etter spørsmål ifra leser at dem ikke ville dekke høringene som pågår nå men utfallet skulle dem visst skrive om. Handler bare om den største rettsaken hvor pressefrihet, menneskerettigheter og hva faen har blitt trykket ned i søla og hoppet på.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De har kanskje fått et tips fra en annen i chatten?

Om FBI eller for vårt tilfelle norsk politi eller folk med samarbeid til dem sitter å overvåker alt som vi skriver om vil jeg også gjerne komme til bunns i det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De har kanskje fått et tips fra en annen i chatten?

Om FBI eller for vårt tilfelle norsk politi eller folk med samarbeid til dem sitter å overvåker alt som vi skriver om vil jeg også gjerne komme til bunns i det?
Vis hele sitatet...
De har programmer som scanner og plukker opp spesifikke ord. Det har foregått i ganske mange år allerede, og ingen snakker om det. For det er jo greit så lenge folk blir tatt. Tenk at de setter "social media" som et rødt flagg ord når de søker i sosiale medier... Ikke mye som skal til for å bli overvåka. Det værste med dette er i mine øyne at ingen får det med seg en gang, når det først blir nevnt er det mange som syntes det er helt ok, og det handler om vår egen personlige informasjon...