Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1600
Vurderer å oppgradere min gamle 22" BenQ LCD skjerm fra 2008, og trenger litt hjelp!

Ser at nåtidens skjermer har fått kurvede, høyoppløste bredformatskjermer, med alskens fancy sync muligheter. Hva er alt dette? Og hva passer til min bruk?

Prisklasse: Rundt 5k

Bruksområde:

- 3D design
- Programmering
- Nettleserbruk
- Minimalt med spill

Skal kobles til et nVidia 970 kort (muligens to i SLI) og det kan hende jeg kjøper en ny/bruker den gamle som ekstra skjerm.

Setter pris på om noen kan hjelpe meg å finne frem i skjermjungelen

@GreenRay
Jeg er absolutt ingen ekspert på skjermer, men jeg har selv denne her som drives av mitt GTX 970 :

https://www.komplett.no/dell-29-led-...u2913wm/771404

Jeg bruker den mest til fotoredigering og multitasking, men også noe gaming.
Helt fantastisk til mitt bruk hvertfall
Takk for tips! Den der ser jo veldig herlig ut
Hvis du først skal legge 5K i en skjerm hadde jeg valgt noe med mere vertikal oppløsning enn 1080p. Spesielt til programmering og 3D design. Hva med en vanlig 4K skjerm?

Fra ASUS med god fot: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2596044
Billigere fra Samsung: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2529584

Hvis du ser på en skjerm som en investering hadde jeg nok sett på en ultrawide skjerm med kurve, men da må man ut med noen tusenlapper til.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvis du ser på en skjerm som en investering hadde jeg nok sett på en ultrawide skjerm med kurve, men da må man ut med noen tusenlapper til.
Vis hele sitatet...
Fikk denne i går fra Komplett, ser grei ut: https://www.komplett.no/samsung-34-l...34e790c/830232
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvis du først skal legge 5K i en skjerm hadde jeg valgt noe med mere vertikal oppløsning enn 1080p. Spesielt til programmering og 3D design. Hva med en vanlig 4K skjerm?

Fra ASUS med god fot: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2596044
Billigere fra Samsung: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2529584

Hvis du ser på en skjerm som en investering hadde jeg nok sett på en ultrawide skjerm med kurve, men da må man ut med noen tusenlapper til.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Skal vurdere å gå opp litt i prisklasse. En kurved skjerm ser jo utrolig digg ut. Men er det verdt pengene?

Sitat av woff Vis innlegg
Fikk denne i går fra Komplett, ser grei ut: https://www.komplett.no/samsung-34-l...34e790c/830232
Vis hele sitatet...
Og du er fornøyd? Ser jo sabla bra ut.
Jepp, MEGET godt fornøyd så langt! Har jo ikke hatt den mange timene enda men du verden! Du får en utrolig bra følelse at du er 'inni' spill / programmer! Er jo omringet av skjerm på alle kanter..
Har nå hentet ned endel spill og software for å teste litt mer. Min gamle EIZO-skjerm hadde 1920*1440 så denne her har jo plass til mye mer.
Storkoser meg ja!
Sitat av woff Vis innlegg
Jepp, MEGET godt fornøyd så langt! Har jo ikke hatt den mange timene enda men du verden! Du får en utrolig bra følelse at du er 'inni' spill / programmer! Er jo omringet av skjerm på alle kanter..
Har nå hentet ned endel spill og software for å teste litt mer. Min gamle EIZO-skjerm hadde 1920*1440 så denne her har jo plass til mye mer.
Storkoser meg ja!
Vis hele sitatet...
Den har da fryktelig lav kontrast (3000:1), stemmer dette?
Ellers ser det jo ut som en fin skjerm
Sammenlignet med min forrige skjerm har du nok rett, men jeg ser ikke det som noe problem på den nye. Testet litt med GTA V, Crysis 3 og Far Cry 4 i helga.. HELMAX! Er litt greit å få alt inn på EN skjerm! 'Fotavtrykket' (bordplassen som kreves) er MINDRE enn min gode gamle, så nå har jeg dobbelt skjermflate som tar mindre plass samtidig som oppløsningen er topp.
1: Jeg ville kjøpt meg et IPS panel og ikke TN. Da får du bedre bilde, men ikke 2 millioner hertz, og 0.00001 mikrosekund refresh tid aka cs kiddie skjerm. dell-27-led-ultrasharp-u2715h
2: Jeg ville hatt en 2/3 skjermløsning til programmering. Utroligt kjekt å ha google på en annen skjerm. Om du bare vil ha en ny skjerm så kan du smelle til med en 27" til hovedskjerm og bruke den gamle på sida til google/hente kode fra gamle prosjekter. Ellers så hadde jeg kjørt på med 2-3 nye 24" IPS paneler. Nett fått 3 stk Eizo 24" i hus å ska sei det rigga i forhold te gamle benq 22" en som tok kvelden (trur den va ca like gammel som din)

Dell Ultrasharp skjermene skal være veldig fargeriktige om du skulle trenge det, Eizo tror jeg må justeres litt for å komme opp på samme nivå, men slett ikke verst. Programmere på en, Google på en, spotify på en..

ADVARSEL: Går du først over til 2 eller fler skjermer er det ingen vei tilbake Føler meg helt handicappet med bare 1.
En kontrast på 3000:1 er en ekstremt god kontrast, dersom den er statisk. Den statiske kontrasten er det kontrastnivået som kan sees på et bestemt bilde på en skjerm, og beskriver hvor lyst og mørkt noe kan være samtidig.

Dynamisk kontrast er hvor mye av en bestemt scene på f.eks 1 sekund du kan se, foreksempel fra en lys til en mørk scene. Grunnen til at du får et så høyt dynamisk kontrastnivå er at skjermen forandrer skjermbildet etter hvert som det blir lysere eller mørkere gjennom scenen.

Spør du meg, så er dynamisk kontrast bare et salgstriks, og noe du ikke trenger å se på. Statisk kontrast er det som gir et godt bilde, på hvert bilde.

Om du ser på denne skjermen fra BenQ, så ser du at den har en kontrastratio på 1000:1, mens den dynamiske kontrasten er hele 12 000 000:1. Dette er selvfølgelig totalt nonsens, siden en av de beste plasmaskjermene (Pioneer Kuro) som hadde omtrent perfekt sortnivå hadde en kontrast på 16 000:1.

Men faktum er at når du kommer over 1000:1, så kan du se ganske mye på en scene samtidig. Fokuser heller på andre spesifikasjoner som fargedybde, %fargeskala, og paneltype fremfor kontrastratio.
Sitat av OleBM Vis innlegg
Jeg er absolutt ingen ekspert på skjermer, men jeg har selv denne her som drives av mitt GTX 970 :

https://www.komplett.no/dell-29-led-...u2913wm/771404

Jeg bruker den mest til fotoredigering og multitasking, men også noe gaming.
Helt fantastisk til mitt bruk hvertfall
Vis hele sitatet...
Kjører Dell Ultrasharp selv og er meget fornøyd!
Sitat av m0nte Vis innlegg
Kjører Dell Ultrasharp selv og er meget fornøyd!
Vis hele sitatet...
Har selv en lingnenede LG skjerm med ips panel og må si det er helt fantastisk å bruke, ifra alt til websufring, redigering og ikke minst gaming!
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Dette er selvfølgelig totalt nonsens, siden en av de beste plasmaskjermene (Pioneer Kuro) som hadde omtrent perfekt sortnivå hadde en kontrast på 16 000:1.
Vis hele sitatet...
Signerer på den! Har en Pioneer plasma i 50" og dette var referanseskjermen til Lyd & Bilde når den var i salg. Jeg ser daglig et par filmer på min og gleder meg over sortnivået som jeg fortsatt har til gode å finne noe bedre av på andre skjermer!
Sitat av suppesos Vis innlegg
1: Jeg ville kjøpt meg et IPS panel og ikke TN. Da får du bedre bilde, men ikke 2 millioner hertz, og 0.00001 mikrosekund refresh tid aka cs kiddie skjerm. dell-27-led-ultrasharp-u2715h
2: Jeg ville hatt en 2/3 skjermløsning til programmering. Utroligt kjekt å ha google på en annen skjerm. Om du bare vil ha en ny skjerm så kan du smelle til med en 27" til hovedskjerm og bruke den gamle på sida til google/hente kode fra gamle prosjekter. Ellers så hadde jeg kjørt på med 2-3 nye 24" IPS paneler. Nett fått 3 stk Eizo 24" i hus å ska sei det rigga i forhold te gamle benq 22" en som tok kvelden (trur den va ca like gammel som din)

Dell Ultrasharp skjermene skal være veldig fargeriktige om du skulle trenge det, Eizo tror jeg må justeres litt for å komme opp på samme nivå, men slett ikke verst. Programmere på en, Google på en, spotify på en..

ADVARSEL: Går du først over til 2 eller fler skjermer er det ingen vei tilbake Føler meg helt handicappet med bare 1.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 2 skjerm oppsett før jeg koblet PCn til TVn (brukes mest til film atm) Så 2 skjermer blir det!

Veldig mange som anbefaler Ultrasharp serien, så regner med det blir en slik, hvis jeg ikke går for 4K.

Etter jeg hadde sett et par dyre


Sitat av Flaskepost Vis innlegg
En kontrast på 3000:1 er en ekstremt god kontrast, dersom den er statisk. Den statiske kontrasten er det kontrastnivået som kan sees på et bestemt bilde på en skjerm, og beskriver hvor lyst og mørkt noe kan være samtidig.

Dynamisk kontrast er hvor mye av en bestemt scene på f.eks 1 sekund du kan se, foreksempel fra en lys til en mørk scene. Grunnen til at du får et så høyt dynamisk kontrastnivå er at skjermen forandrer skjermbildet etter hvert som det blir lysere eller mørkere gjennom scenen.

Spør du meg, så er dynamisk kontrast bare et salgstriks, og noe du ikke trenger å se på. Statisk kontrast er det som gir et godt bilde, på hvert bilde.

Om du ser på denne skjermen fra BenQ, så ser du at den har en kontrastratio på 1000:1, mens den dynamiske kontrasten er hele 12 000 000:1. Dette er selvfølgelig totalt nonsens, siden en av de beste plasmaskjermene (Pioneer Kuro) som hadde omtrent perfekt sortnivå hadde en kontrast på 16 000:1.

Men faktum er at når du kommer over 1000:1, så kan du se ganske mye på en scene samtidig. Fokuser heller på andre spesifikasjoner som fargedybde, %fargeskala, og paneltype fremfor kontrastratio.
Vis hele sitatet...
Var det jeg tenkte meg ja! Mange skumle slagsknep ut å går. Takk for en oppsummering

Sitat av SanderB Vis innlegg
Har selv en lingnenede LG skjerm med ips panel og må si det er helt fantastisk å bruke, ifra alt til websufring, redigering og ikke minst gaming!
Vis hele sitatet...
Har du en link?
Denne falt nettop 800,- i pris og er en god kandidat med IPS og høy oppløsning:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3006886