Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 15395
I årevis har staten, norske meierier, mediene ol. fortalt oss at melk er sunt og nødvendig - Vi har fått det inn med morsmelka.

Men nå i disse dager ser vi flere steder at folk hevder at melk ikke er så sunt som vil skal ha det til. Disse argumentene dreier seg om flere ting. Det kan være slikt som laktose intoleranse, eller andre stoffer i melka som har en negativ innvirkning på folk flest.


Hva mener folket om melk?
Merkelig post, jeg lukter skoleoppgave?

Uansett, jeg har gått hotell og næring, og vi har logisk nok lært om hva som er sunt og ikke . Melk inneholder fettsyrer, proteiner og kalsium/kalium og b12 vitaminer, mange nytting ting, sikkert mer og som jeg ikke kommer på i farten. Kroppen bør ha dette.

Ja noen mennesker er født med laktoseintoleranse, skal det da bety at ingen må drikke melk mer? Jeg tåler ikke hasselnøtter, skal du slutte med sjokolade for det om?

Sparco: for mye av det skal litt til. Det som kan bli for mye er kalorier, som med alt annet. F eks bør man velge lettmelk om man skal slanke seg, og kun et glass til måltidene, resten vann. Da får man i seg viktige stoffer, men begrenser inntaket av kalorier. Melk er ikke fetende, men om man først skal ned, så bør man kutte på inntaket via væske og ikke bare mat også.
Sist endret av Lille My; 8. januar 2007 kl. 17:05.
Det kommer ann på genene, om man tåler det melka inneholder eller ikke.
Men som sagt, for mye av noe er ikke bra det heller. Men drikker man et glass innimellom så jo det sunt.
Litt av alt går alltid bra, for mye av hvasomhelst er ikke bra.
Vi drikker melka fra kyr. En kalv lærer seg å gå i løpet av 1 time. Et menneske lærer å gå på 2 år! Kumelk innholder alt for mye kalsium for oss mennesker. Uten tvil. Over mange år med "mye" melkedrikking kan dette resultere i forkalkning! Dette er bare én av flere mørke sider ved melk. Litt skal man jo ha, men ikke flere glass til dagen.

Det bli nå til dags satt opp dietter for unger med downs, ADHD, autistiske unger og unger med lesevansker. Disse diettene ekskluderer melk og andre produkter vi "normale" spiser daglig. Deres oppførsel og prestasjoner forbedres KRAFTIG! Ungene er lettere å ha med å gjøre og dette bare ved å holde dem vekke fra så enkle ting som melk, gjær... o.l.

..bare så du har noe å tenke på neste gang du sitter ved frokostbordet med et stort glass melk.

-mathias
Sist endret av Wintrade; 8. januar 2007 kl. 17:09.
Lille My:
Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg selv ser på meg selv som laktoseintolerent (jeg vet ikke, siden det er ingen lege som har fortalt meg det)
Jeg slutta med melk i 4. klasse, og har klart meg helt fint helt fram til nå i en alder av 16 år. Grunnen til at jeg slutta med melk er at så lenge jeg drakk det, så hadde jeg magekjør i en uke hver måned.

Men i går diskuterte jeg og noen venner av meg nettop dette temaet, jeg jeg ble igjen interessert i melkens dystre hemmeligheter.
Sist endret av dobbeltve; 8. januar 2007 kl. 17:12.
Sitat av mathias_idsoe
Vi drikker melka fra kyr. En kalv lærer seg å gå i løpet av 1 time. Et menneske lærer å gå på 2 år! Kumelk innholder alt for mye kalsium for oss mennesker. Uten tvil. Over mange år med "mye" melkedrikking kan dette resultere i forkalkning! Dette er bare én av flere møre sider ved melk. Litt skal man jo ha, men ikke flere glass til dagen.

Det bli nå til dags satt opp dietter for unger med downs, ADHD, autistiske unger og unger med lesevansker. Disse diettene ekskluderer melk og andre produkter vi "normale" spiser daglig. Deres oppførsel og prestasjoner forbedres KRAFTIG! Ungene er lettere å ha med å gjøre og dette bare ved å holde dem vekke fra så enkle ting som melk, gjær... o.l.

..bare så du har noe å tenke på neste gang du sitter ved frokostbordet med et stort glass melk.

-mathias
Vis hele sitatet...
Det der skal du skaffe link for altså, sjukeste jeg har hørt? Vil tro man blir dårlige uten kalsium enn om man får for mye iblant..skal litt til for å overdrikke seg på melk, jeg kan drikke en liter på en dag jeg, om jeg ikke har drukket melk på over ei uke, og kjøper en kartong. (f eks dagen etter fylla er melk veldig godt)

Siden jeg ikke alltid får i meg så mye melk, så merker jeg at jeg får vondt i leddene og føler meg slapp og rar. Drikker jeg melk så går dette bort så fort melka er fordøyd, tar ihvertfall ikke så lang tid. Klart at melka gir meg noe jeg mangler, så regner med det er kalsium.

Bran med ADHD osv kan kanskje hjelpes av spesiell diett, men kan ikke se hvordan melk kan forverre dette?

Og du, kua har 4 bein å gå på, vi har 2... er det rart vi trenger lengre tid?



Dobbeltve: En enkel test hos legen kan si deg om du har det. Reager du på ost og andre ting også eller? Melk er nok ikke dystrere enn andre ting, bare du som har intoleranse mot det, slik andre ikke tåler pollen osv.. Er ikke melka sin feil
Sist endret av Lille My; 8. januar 2007 kl. 17:13.
Sitat av Lille My
Det der skal du skaffe link for altså, sjukeste jeg har hørt? Vil tro man blir dårlige uten kalsium enn om man får for mye iblant..skal litt til for å overdrikke seg på melk, jeg kan drikke en liter på en dag jeg, om jeg ikke har drukket melk på over ei uke, og kjøper en kartong. (f eks dagen etter fylla er melk veldig godt)

Siden jeg ikke alltid får i meg så mye melk, så merker jeg at jeg får vondt i leddene og føler meg slapp og rar. Drikker jeg melk så går dette bort så fort melka er fordøyd, tar ihvertfall ikke så lang tid. Klart at melka gir meg noe jeg mangler, så regner med det er kalsium.

Bran med ADHD osv kan kanskje hjelpes av spesiell diett, men kan ikke se hvordan melk kan forverre dette?

Og du, kua har 4 bein å gå på, vi har 2... er det rart vi trenger lengre tid?



Dobbeltve: En enkel test hos legen kan si deg om du har det. Reager du på ost og andre ting også eller? Melk er nok ikke dystrere enn andre ting, bare du som har intoleranse mot det, slik andre ikke tåler pollen osv.. Er ikke melka sin feil
Vis hele sitatet...

Min bestefar har jobbet med disse diettene og disse ungene i mange mange mange år. Har samarbeidspartnere i mange land og alle barna har reagert på det samme måten. Desverre er det veldig lettvint for foreldre å kjøpe melk og får barna til å drikke dette. Melk smaker godt. Det krever mye arbeid å nekte barn med slike diagnoser melk og andre ting. De er ikke lette å ha med å gjøre. Foreldre velger ofte heller å gi bare kjemisk framstilte piller enn å jobbe med ungene og holde en stram diett! Mye rart i denne verdenen. Jeg sluttet å drikke melk fast for mange år siden, men ejg drikker av og til en litago. Dette er mer enn nok. VELDIG mye kalsium i melk!

Da du var liten var skallen din myk! Nå kalven var liten var skallen dens knallhard! Dyr tåler generelt mer enn oss! Sånn er det bare.

-tar kvelden... c yah
Veldig interessant mathias_idsoe!


Lille My:
Jeg reagerer ikke noe på ost og slikt nei. Om det har å gjøre med at det er i mindre doser, behandla på annen måte, inneholder andre ting eller hva det nå er vet jeg ikke. Men så fort jeg kutta ut melka, ble også magekjøret borte.
Det er den invirkninga melk har på meg. Jeg er fullt bevisst over at den ikke har lik innvirkning på resten av folka på vår jord.
Men mange hevder nå at melk også har mange andre innvirkninger på oss. Også alle "normale folk".
Sist endret av dobbeltve; 8. januar 2007 kl. 17:36.
Sitat av dobbeltve
Veldig interessant mathias_idsoe!


Lille My:
Jeg reagerer ikke noe på ost og slikt nei. Om det har å gjøre med at det er i mindre doser, behandla på annen måte, inneholder andre ting eller hva det nå er vet jeg ikke. Men så fort jeg kutta ut melka, ble også magakjøret borte.
Det er den invirkninga melk har på meg. Jeg er fullt bevisst over at den ikke har lik innvirkning på resten av folka på vår jord.
Men mange hevder nå at melk også har mange andre innvirkninger på oss. Også alle "normale folk".
Vis hele sitatet...
Er et intressant tema ja, men jeg vil gjerne ha linker og fakta bak dette her. Melk er jo noe av det sunneste som er, og så skal det være farlig liksom

Men flott du tåler ost osv i hvertfall! Da får du i deg det du trenger av vitaminer osv likevel, verre med de som ikke tåler noen melkeprodukter . Når drakk du melk sist? Kan jo være du har vokst det av deg, mange som gjør det også faktisk... Skjønner jo du ikke orker magekjør i mange dager, men kjipt om du tåler men ikke tror det.
Sitat av Lille My
Er et intressant tema ja, men jeg vil gjerne ha linker og fakta bak dette her. Melk er jo noe av det sunneste som er, og så skal det være farlig liksom
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i at det ville vært fint å få fakta presentert rett på bordet. Det synes jeg andre vegen også. Kan du dokumentere at melk er bra for oss? Trenger vi virkelig så mye kalsium (bare for å dra frem noe, det andre i melka teller også så klart)? Er det noe i melk som er så viktig at vi ikke får det i oss gjennom ellers normalt kosthold?

Sitat av Lille My
Når drakk du melk sist? Kan jo være du har vokst det av deg, mange som gjør det også faktisk... Skjønner jo du ikke orker magekjør i mange dager, men kjipt om du tåler men ikke tror det.
Vis hele sitatet...
Det er nok noen år siden sist jeg drakk melk nå gitt.. Men jeg er neimen ikke sikker på om jeg har gått glipp av noe.

Det sies at melk (kalsiumen i melka) er mer eller mindre nødvendig for at man skal ha normal vekst - Jeg er 1.85 høy.

Det sies at melk bygger opp et sterkt sjelett (igjen kalsium i melka) - Jeg har aldri brukket et eneste bein i kroppen

Bare for å nevne noe.. Jeg tror neppe dette har sammenheng med at jeg spiser overdrevent mye andre melkeprodukter, for det gjør jeg faktsik ikke.
Noen linker fra lommelegen om melk:
http://lommelegen.no/php/art.php?id=320599 melk er sunt, men ikke for alle
http://lommelegen.no/php/art.php?id=322336 kalsium
Utdrag fra siste linken,spesielt til han som påstår at vi får for mye kalsium :
Dagsbehov
Dagsbehovet for kalsium er normalt ca. 800 mg. Dette tilsvarer omtrent mengden i fire glass melk. Når kroppen og skjelettet vokser er kalsiumbehovet større.

http://lommelegen.no/php/art.php?id=322331 b12. Kan legge til at mangel på b12 gjør at du har vansker for å huske drømmene dine, noe jeg merker godt. Da jeg bodde på hybel og ikke drakk mye melk, drømte jeg sjeldent. Nå drikker jeg melk ofte, (flere ganger om dagen når pappa ikke eri nordsjøen, men sjeldnere når jeg er alene hjemme) og da drømmer jeg mye også.

http://lommelegen.no/php/art.php?id=320543 om kalk/kalsium. For mye er faktisk like farlig som for lite står det her, det trodde jeg ikke. Lavt kalsium kan ihvertfall være livstruende, pga de som sliter med spiseforstyrrelser og kaster mye opp mister mye kalsium, og dette gjør noe som ikke er bra med hjertet. Melk er viktigste kilden, og det er ikke for mye kalsium i melka til at det er farlig for oss.

Tips til alle: kaster du opp i fylla, drikk melk! vet det kanskje høres kvalmt ut, men da får tilbake kalsium.. og jeg har aldri følt meg bedre enn etter at en halv liter ble drukket i løpet av noen timer etter sist tur på fylla.. hjalp veldig!


Slenger på et par linker til jeg:

http://www.melk.no/Article.aspx?arti...nu3id=&mnu4id=
Sist endret av Lille My; 8. januar 2007 kl. 18:36.
For min del er melk en absolutt nødvendighet, til alle brødmåltid. Bøtter ned som regel 1 liter hver gang jeg spiser brød, og det har jeg gjort siden jeg var 13/14 (er nå 17) år.
Mange fine linker du har der Lille My. Jeg skal ta en nermere titt på dem.


Utdrag fra en av linkene:
"
Det har vist seg at omtrent 50 millioner amerikanere har slik intoleranse. 75% av alle afrikanskættede amerikanere, amerikanere med indiansk, meksikansk eller jødisk bakgrunn har slik intoleranse. Over 90% av asiatisk ættede amerikanere tåler ikke melk, og selv om det ikke foreligger helt sikre tall for andre verdensdeler antar man at store mengder asiater, afrikanere og sør-amerikanere ikke tåler melk. Europeere og særlig nord-europeere er de som tåler melken best.
"

Hva kan så grunnen til at denne store gruppen ikke har dødd av mangel på kalsium og annet av melkens "hærligheter"?
Jo nettop, de får det i seg gjennom et normalt kosthold. Akurat som meg.

Så langt som diskusjonen har kommet nå, inbiller jeg meg faktisk at melk ikke gjør store forsjellen i det heletatt.

Ta for eksempel Sture Dingo. Han drikker relativt mye melk sett i forhold til Norsk standard. Fungerer du normalt i verdagen?
Jeg fungerer i hvert fall helt normalt. Jeg har ingen av symptomene som det blir sagt at man får hvis man ikke drikker melk. Og jeg har som sagt ikke drukket en dråpe melk på mange, mange år.
Sist endret av dobbeltve; 8. januar 2007 kl. 18:17.
Men du spiser ost Da får du i deg litt kalsium, kan være nok for deg. Kroppen din er kanskje vant med lite kalsium, det kan jo være noe? Andre folkeslag som ikke tåler melk, er vokst opp uten å drikke melk/melkeprodukter, og da er kanskje kroppen mer vant til lite? Jeg vet ihvertfall at om et "normal" norsk person som drikker melk kanskje en gang til dagen osv, plutselig blir veganer og kutter ut melk, så sliter den personen fort pga mangel. Sikkert pga personen er vant med "nok" kalsium.
Både mor og far er oppvokst med rikelig med melk, på god, gammel norsk måte. Jeg er også oppvokst med rikelig av melk, helt til jeg i fjerde klasse fant ut at det hadde noe med magakjøret å gjøre, så jeg kutta det ut tvert.
Jeg har etter den tid ikke hatt noe som helst som minner om manelsymptomer eller liknende. Så tror kansje ikke det har noe å gjøre med hvor vant du er med mye eller lite kalsium.

Edit:
Ost: Det er nettop det jeg mener med at vi får i oss mer enn nok næringsstoffer gjennom et ellers normalt kosthold. Og som sagt, spiser jeg heller ikke overdrevent mye ost.
Sist endret av dobbeltve; 8. januar 2007 kl. 18:25.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg har drukket melk hele livet, og har heller aldri brukket et eneste ben i kroppen.
Selv om jeg har tynn beinbygning og vært ute i mye hardfør.
Gudene veit om det er melka som har gjort det, men andre jeg kjenner brekker jo bein i hytt og pine! :P

Men uansett, så har jeg den tro at melk er sunt både til frokost middag og kvelds!
Så lenge man tåler alle stoffene i melka da
http://www.medicalnewstoday.com/medi...hp?newsid=4316

'Our study does not explain why these fracture rates increased, but the data raises concerns about whether bone mass development in today's children may be impaired by other lifestyle and dietary factors such as increased soft drink consumption, decreased milk consumption or changing patterns of physical activity.'
Vis hele sitatet...
Tenker jeg slenger meg på beinbrekkings-greien, og spør the teeming millions; er det noen av dere som drikker lite melk som har brukket bein, og visa verca dere som ikke har brukket bein, drikker dere melk?

Har alltid drukket melk, og aldri brukket et bein.
Sitat av dobbeltve
Ta for eksempel Sture Dingo. Han drikker relativt mye melk sett i forhold til Norsk standard. Fungerer du normalt i verdagen?
Jeg fungerer i hvert fall helt normalt. Jeg har ingen av symptomene som det blir sagt at man får hvis man ikke drikker melk. Og jeg har som sagt ikke drukket en dråpe melk på mange, mange år.
Vis hele sitatet...
Så klart jeg fungerer normalt i hverdagen. Hvorfor skulle jeg ikke? Fordi jeg drikker mye melk?

Edit: Har brukket ett ben gjennom hele mitt liv med klippekort på legevakta til jeg var ti. Det var benet til lillefingeren inni hånda.
Sist endret av Sture Dingo; 9. januar 2007 kl. 00:19.
Sitat av mathias_idsoe
Vi drikker melka fra kyr. En kalv lærer seg å gå i løpet av 1 time. Et menneske lærer å gå på 2 år! Kumelk innholder alt for mye kalsium for oss mennesker. Uten tvil. Over mange år med "mye" melkedrikking kan dette resultere i forkalkning! Dette er bare én av flere mørke sider ved melk. Litt skal man jo ha, men ikke flere glass til dagen.

Det bli nå til dags satt opp dietter for unger med downs, ADHD, autistiske unger og unger med lesevansker. Disse diettene ekskluderer melk og andre produkter vi "normale" spiser daglig. Deres oppførsel og prestasjoner forbedres KRAFTIG! Ungene er lettere å ha med å gjøre og dette bare ved å holde dem vekke fra så enkle ting som melk, gjær... o.l.

..bare så du har noe å tenke på neste gang du sitter ved frokostbordet med et stort glass melk.

-mathias
Vis hele sitatet...
Interessant emne. Er ikke helt enig i alt du sier. I aldersgruppen 19 til 50 år, så er anbefalt daglig inntak av kalsium 1000mg. Drikker du ett glass med lettmelk, så inntar du ca 285mg av kalsium, noe som da tilsvarer kun 25% av anbefalt daglig inntak. Det blir derfor feil å si at man ikke kan drikke 2-3 glass melk om dagen.

Man må også se det fra en annen vinkel. Dersom man kanskje får litt for mye av noen stoffer, så er det også stoffer man går glipp av dersom man ikke drikker melk. Feks B12 som er tidligere nevnt her, og riboflavin, som er to viktige stoffer kroppen trenger for å produsere engeri. Andre stoffer som er verdt å nevne er selenium, som er ett kreftforebyggende stoff, thiamine (B-vitamin) som forbedrer hukommelsen og selvfølgelig vitamin A, D og K.

Jeg drikker melk hver dag, og kommer til å fortsette med det! Melk er både godt og sundt!
Noe av grunnene/grunnen (jeg er ikke sikker) til at melk kan virke oppkvikkende, er at det faktisk inneholder et opiat som heter casomorfin. Opiater virker på den måten at de først gir deg en intens følelse av velvære som blir fulgt av en slapp og dorsk følelse.
Som alle som har drukket melk vet, så det ikke så ekstremt med melk, men det er der. Det har samme virkninger, men svakere, og det er avhengighetsskapende.
Sist endret av dobbeltve; 9. januar 2007 kl. 09:42.
Jeg drikker et glass melk til frokosten. Dersom det på noen måte er skadelig, så vil jeg ikke høre om det. Folk har drukket melk bestandig.. Hvis det skulle være fryktelig farlig, ville vi vel visst om det for lenge siden.. Uansett vet vi jo alle at melk har maange positive virkninger på kroppen.
Sist endret av patches; 9. januar 2007 kl. 14:33.
Mennesker er rare. Det morsomme er at mange tenker hvor ekkel det er å smake sin venns morsmelk, men drikker gjerne kumelk. Det er altså mer greit å drikke melk til en annen art.

Men jeg har diskutert saken med en lærer for lenge siden, og han hadde et poeng. Mennesker utviklet seg slik at barn skal få melk fra moren når de er liten, men når de blir større, så trenger de ikke melk fra moren. Så hvorfor skal man gå til kumelk?
Sist endret av marsboer; 9. januar 2007 kl. 14:30.
Orka ikke lese meg igjennom alt.
Men, har drukket mye melk jevnlig gjennom oppveksten min.
Resultat: 195cm høy, aldri brukket et bein i kroppen bortsett fra nesa Og har fått min del smeller oppigjennom åra. (amerikansk fotball, klatring, bandy, fotball, osv..).

Skal ikke si at det er melka sin skyld, men så veldig usunt kan det nå ikke være :P Uansett, melk er godt, så jeg drikker det

Edit: Og til marsboer: Mennesker har jo alltid drukket melk fra husdyrene sine (det være kyr/geiter/whatever)

Greit nok at man ikke trenger det, men det er en fin kilde til Kalsium, div vitaminer og mineraler osv..
Sist endret av Forconin; 9. januar 2007 kl. 14:55.
Til dere som sier at dere aldri har brukket ben så er det neppe pga melkedrikking. Jeg drikker melk å hhar aldri brukket et ben i kroppen. Men la oss være lit seriøse her, jeg har ikke brukket noe fordi jeg ikke har vært uheldig å fått harde slag på uheldige plasser. Melg gjør deg ikke til Wolverine, men du får sterkere skjelett ja. Men sterkere skjelett gjøre deg ikke til en uskadelig person. De som knekker bein i hytt å gevær er de som har benskjørhet. Dere andre har bare en livstil som utsetter bena for brekkningsfare, eller bare er uheldige.

Å en siste ting: Melk er SVÆRT usunt for tenna dine. Ikke tro det som står på kartongen, stol heller på tannlegen din. min sa at jeg MÅTTE slutte å drikke så mye melk.


Edit: glemte en ting. Det er IKKE rart at vi drikker melk fra dyr. Den har da tross alt gått igjennom noen rensingsprosesser. hadde vi alle drukket de RETT fra kua som vi gjorde før i tia skulle jeg å syntes det var rart
Sist endret av murloc; 9. januar 2007 kl. 15:19.
Med et annet ord, så hadde du drukket melk fra andre mødre, dersom de går gjennom rensingsprosesser? Og jeg har forresten aldri brukket bein heller eller vært innlagt i sykehus hele mitt liv, og jeg drikker cola, vann, øl og alt annet.

Siden vi er på temaet, må jeg også få si dette: Proteindrikk er bortkastet penger for man får bare overskudd på protein som blir gjort om til sukker istedet. Du kunne like gjerne drikke cola til treningen. Du bar fått nok protein til treningen dersom du har spist variasjon hver dag.
Sist endret av marsboer; 9. januar 2007 kl. 15:45.
Melk er selfølgelig sunt!
Det er godt for bein og ledd. Drikker omtrent 1,5liter melk hverdag.
Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Vi som er heldige og har muligheten til å få kjøpt rent og kvalitets melk fra butikkene.

Sitat av marsboer
Og jeg har forresten aldri brukket bein heller eller vært innlagt i sykehus hele mitt liv, og jeg drikker cola, vann, øl og alt annet.
Vis hele sitatet...
Jo eldre du blir, jo svakere bein byggning for du. Drikker du melk mens du er ung kan du hindre at bein og ledd tar kvelden når du har blitt gammel.
Sist endret av iskoptrixx; 9. januar 2007 kl. 15:50.
Sitat av murloc
Til dere som sier at dere aldri har brukket ben så er det neppe pga melkedrikking. Jeg drikker melk å hhar aldri brukket et ben i kroppen. Men la oss være lit seriøse her, jeg har ikke brukket noe fordi jeg ikke har vært uheldig å fått harde slag på uheldige plasser. Melg gjør deg ikke til Wolverine, men du får sterkere skjelett ja. Men sterkere skjelett gjøre deg ikke til en uskadelig person. De som knekker bein i hytt å gevær er de som har benskjørhet. Dere andre har bare en livstil som utsetter bena for brekkningsfare, eller bare er uheldige.
Vis hele sitatet...
Vel, sa ikke at det var pga melk. Og jeg har fått en del sinnsvake smeller som i teorien burde ha brukket et par bein hos meg. Har som sagt spilt amerikansk fotball i et par år pluss en del år som lettere aggresiv fotballspiller, kjører også snowboard og skata før.. Men er nok pga gode gener at jeg har sluppet brudd. Hele familien min har sterk benbygning..
og jeg som drikker 2 liter melk om dagen!! ojj, tror jeg må kutte ned litt på melkedrikkinga
Sitat av mathias_idsoe
Vi drikker melka fra kyr. En kalv lærer seg å gå i løpet av 1 time. Et menneske lærer å gå på 2 år! Kumelk innholder alt for mye kalsium for oss mennesker. Uten tvil. Over mange år med "mye" melkedrikking kan dette resultere i forkalkning! Dette er bare én av flere mørke sider ved melk. Litt skal man jo ha, men ikke flere glass til dagen.
Vis hele sitatet...
Forklar da hvordan det å drikke melk nesten er unikt for Norge og hvorfor det tar like mange år for alle barn i hele verden å lære seg å gå. Hvordan kan du sammenlikne hvor fort kyrene lærer seg å gå med hvordan menneskene lærer seg å gå? Det å gå på to bein er ganske komplekst, bare prøv å lage en robot som skal holde seg oppe på to bein, sist gang jeg så noen lage det så trynte roboten brutalt i en trapp.

Men linken mellom det å drikke melk og at vi bruker lenger tid på å gå tør jeg påstå er latterlig oppspinn.
Klar over hvor mye proteiner som finnes i melk? Jeg drikker gjerne 1 liter melk om dagen hvis jeg kan. Det er kroppens byggestoffer. En barndom uten melk, kan nok gjøre stor reduskjon på kroppens utvikling. Greit nok hvis en inntar noe annet som kan kompensere for melken da...Men uansett tror jeg melk er et must ihvertfall for barn!
Sitat av Deezire
Forklar da hvordan det å drikke melk nesten er unikt for Norge og hvorfor det tar like mange år for alle barn i hele verden å lære seg å gå. Hvordan kan du sammenlikne hvor fort kyrene lærer seg å gå med hvordan menneskene lærer seg å gå? Det å gå på to bein er ganske komplekst, bare prøv å lage en robot som skal holde seg oppe på to bein, sist gang jeg så noen lage det så trynte roboten brutalt i en trapp.

Men linken mellom det å drikke melk og at vi bruker lenger tid på å gå tør jeg påstå er latterlig oppspinn.
Vis hele sitatet...
Å drikke melk er ikke unikt for oss i norge, men derimot oss i vesteuropa. I japan for eksempel drikker de ikke melk i det heletatt, og kvinnene (spesielt kvinnene) der kan skryte av verdens sterkeste beinbygning.

Å blande inn hvor fort vi lærer å gå er et litt dårlig eksempel. Men allikevel ikke helt søkt. En nyføtt unge har neppe sterkt nok beinsjelett til å klare å gå uproblematisk på dem etter få timer.
Men bedre er derimot eksempelet med at en unge som er et harlv år har myk hodeskalle, kraniumet er ikke helt engang på dette tidspunktet hvis jeg ikke tar helt feil. Kua derimot har helt hard holdeskalle når den har levd ett halvt år. Kuer trenger generelt mye mer kalsium enn oss mennesker, og derfor har vi det høye kalsiuminnholdet i melka. Det anbefalte dagsinntaket av kalsium fra staten fårstår ikke jeg meg på i hvert fall...
Tenkte jeg skulle komme med en liten rytmebryter her, jeg har gjennom oppveksten drukket melk jevnt, ca 1/4 til 1/2 kartong hver dag eller noe.
Alikevel brakk jeg ett eller annet bein i venstrearmen i barneskolen.
Men da datt jeg fra 2 etg i en lekehytte ned på vårfrossen jord uten gress så kanskje ikke så rart?

Men lurer virkelig på hvem som kom på den idéen:
Øy, skal vi ikke dra kuen litt i puppene og se hva som kommer ut?
Jaa, det gjør vi!
Oj, noe hvitt jo, dette må vi smake på...
Sitat av reznor
Klar over hvor mye proteiner som finnes i melk? Jeg drikker gjerne 1 liter melk om dagen hvis jeg kan. Det er kroppens byggestoffer. En barndom uten melk, kan nok gjøre stor reduskjon på kroppens utvikling. Greit nok hvis en inntar noe annet som kan kompensere for melken da...Men uansett tror jeg melk er et must ihvertfall for barn!
Vis hele sitatet...
Jeg har mesteparten av min barndom utelatt melk, jeg har heller ikke hatt noen openbare kalsiumbomber i mine daglige måltider siden jeg sluttet med melk.
Det med at det er masse proteiner i melk som du sier, er bra for muskler og liknende, men det folk flest ikke er klar over, er at proteiner faktisk er med på bryte ned beinbygningen. Så hvorvitt det at melka er full av proteiner er en positiv ting kan vel diskuteres, i og med at hovedargumentet for melk er å bygge opp et sterkt sjelett.

Sitat av Henriken
Tenkte jeg skulle komme med en liten rytmebryter her, jeg har gjennom oppveksten drukket melk jevnt, ca 1/4 til 1/2 kartong hver dag eller noe.
Alikevel brakk jeg ett eller annet bein i venstrearmen i barneskolen.
Men da datt jeg fra 2 etg i en lekehytte ned på vårfrossen jord uten gress så kanskje ikke så rart?

Men lurer virkelig på hvem som kom på den idéen:
Øy, skal vi ikke dra kuen litt i puppene og se hva som kommer ut?
Jaa, det gjør vi!
Oj, noe hvitt jo, dette må vi smake på...
Vis hele sitatet...
At du brakk armen i disse omstendighetene er ikke rart nei, og det har antakligvis ikke noe med beinbygning å gjøre. Hvis man har svar beinbygning knekker man gjerne ting når man sklir på isen eller noen spenner bein på deg eller liknende.

Hvorfor man kom på å melke kuer i utgangspunktet er nå en annen sak, jeg tror det blir en liten avsporing, og vi diskuterer ikke det vidre her.
Sist endret av dobbeltve; 9. januar 2007 kl. 16:42.
Melk er nok ganske sundt, men fakta er at de hyrer inn forskere for å finne ut hver lille detalj om hva som er sundt med melk, og det dumme de finner "glemmer" de. Det er slik skjokolade plutselig ble så forbanna sundt. Jeg sier ikke at det er sundt eller usunt, men jeg ville surfet litt rundt fo å finne noen aktivistgrupper før jeg ville konkludert noe som helst.
Lykke til videre .
Sist endret av Pyro_Killer; 9. januar 2007 kl. 16:45.
Sitat av iskoptrixx
Melk er selfølgelig sunt!
Det er godt for bein og ledd. Drikker omtrent 1,5liter melk hverdag.
Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Vi som er heldige og har muligheten til å få kjøpt rent og kvalitets melk fra butikkene.



Jo eldre du blir, jo svakere bein byggning for du. Drikker du melk mens du er ung kan du hindre at bein og ledd tar kvelden når du har blitt gammel.
Vis hele sitatet...
Joda, det var en fin oppsumering av hva vi har hørt i alle år. Har du noen bevis på dette? Annet enn å sitere det som er blitt sagt i alle år mener jeg...
▼ ... over en måned senere ... ▼
For 3 dager siden drakk jeg 3.5 liter med Tine Lett Melk for å føle meg litt sunn og frisk... Dagen etter så kjente jeg at jeg hadde ondt i hele halsen og begynte å få hodepine.
Neste dag. Hostet jeg hele tiden og fryser hele tiden f.eks: dusjn fremfor ovnen og overalt hvor det er glo varmt. Samme dagen måtte jeg bare dra en tur i slalombakken (ikke lurt).

Når jeg kom hjem var det så vidt jeg kom meg opp eller ned trappen, Hadde ekstrem hodepine, kvalm og ondt i begge kne .

I dag sitter jeg hjemme og leser og skriver på freakforum for jeg er JEVLA sjuk.
Sitat av Yomar
For 3 dager siden drakk jeg 3.5 liter med Tine Lett Melk for å føle meg litt sunn og frisk... Dagen etter så kjente jeg at jeg hadde ondt i hele halsen og begynte å få hodepine.
Neste dag. Hostet jeg hele tiden og fryser hele tiden f.eks: dusjn fremfor ovnen og overalt hvor det er glo varmt. Samme dagen måtte jeg bare dra en tur i slalombakken (ikke lurt).

Når jeg kom hjem var det så vidt jeg kom meg opp eller ned trappen, Hadde ekstrem hodepine, kvalm og ondt i begge kne .

I dag sitter jeg hjemme og leser og skriver på freakforum for jeg er JEVLA sjuk.
Vis hele sitatet...
Drakk du 3,5 liter på en dag? og du synes det er rart du er sjuk? Greit nok at melk er sunt men 3,5 LITER da mann! hold deg til 3-4 glass melk..
Yomar: Du tok ganske enkelt en overdose av melk Vær glad for du ikke tok noe sterkere enn melk

Sitat av iskoptrixx
Jo eldre du blir, jo svakere bein byggning for du. Drikker du melk mens du er ung kan du hindre at bein og ledd tar kvelden når du har blitt gammel.
Vis hele sitatet...
Alle får svakere beinbgging når man blir eldre, og jeg har ikke hørt noe om at det skulle hjelpe å drikke melk når man er ung. Jeg har ikke hørt en eneste lege som sa at melk er viktig å drikke - det var kun Tine som hevde det. Kanskje du har kilder fra noen andre enn Tine?
Sist endret av marsboer; 9. februar 2007 kl. 15:14.
Ja kanskje det ble litt for mye...
Men.. Man må jo drikke melk når man spiser. (Ristet brød med nugatti , Leverpostei og ost)
Sist endret av Yomar; 9. februar 2007 kl. 17:13.
Melk inneholder laktose, som er et disakkarid bygget opp av glukose og galaktose. Noen mennesker tåler ikke monosakkaridet galaktose (som laktose blir hydrolysert til i kroppen) og vil derfor reagere allergisk på det i fordøyelsessystemet. Dette gjelder ca. 3% av Norges befolkning, så det har egentlig veldig lite å si for om melk er sunt eller ei. I andre deler av verden som feks. i India har 90% av innbyggerne laktoseintoleranse, så der vil dette problemet være langt mer aktuelt.

Melk inneholder veldig mange gode stoffer som kroppen trenger, slik som B-vitaminer, D-vitaminer og kalsium. Det som dog er usunt med melka er for det første at melka faktisk inneholder en veldig god del kalorier. Ser man på næringsinnholdet i lettmelk, ligger dette ganske likt som ei flaske med fanta eller cola. Det andre problemet er fettet i melka. Melka inneholder mange kjeder med mettede fettsyrer og trans-fett som kan være med på å skape avleiringer i blodomløpet.

Derfor konkluderer jeg med at melk er sunt for helt friske, normale mennesker, mens overvektige mennesker med relativt dårlig livsstil bør ha et redusert melkeinntak og heller gå for andre kilder til de essensielle næringsstoffene.
Sitat av dadyd
Derfor konkluderer jeg med at melk er sunt for helt friske, normale mennesker, mens overvektige mennesker med relativt dårlig livsstil bør ha et redusert melkeinntak og heller gå for andre kilder til de essensielle næringsstoffene.
Vis hele sitatet...
Det vi lærte på skolen (hotell og næringsmiddelfag) når vi hadde om kosthold og skulle sette opp menyer, at en glass til middagen og så drikke vann resten av måltidet gikk helt fint. Kanskje ikke så mange som har 2 glass væske til frokosten, fleste drikker mer under middagen. Ev. bare drikke 1-2 glass melk til et måltid.

Da blir ikke totale antallet kalorier så mye, og man får i seg melk. For de her inne som føler de må kutte ut melk for å bli sunnere...
Legg merke til at jeg skriver redusert melkeinntak. Man får i seg nok av vitaminene og næringsstoffene ved å drikke ett glass daglig. Kunnskapen min er fra 3KJ, så den er vel kanskje litt vel teoretisk.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg har ikke lest hele tråden her, men jeg har litt info å komme med iallefall.

En ting folk ofte glemmer er magnesium.
Melk har 9 ganger så mye kalsium som magnesium, mens Norvegia gulost har hele 32 ganger mer.

Mangel på magnesium kan føre til mangel av andre mineraler som kalsium og kalium fordi magnesium kreves for å opprettholde «pumper» som regulerer elektrolyttbalansen innenfor og utenfor cellene.

Påstanden om at kalsium alltid hemmer opptaket av magnesium fra tarmen og omvendt, er ikke korrekt så lenge det ikke er mer enn omkring åtte ganger mer kalsium enn magnesium i måltidene. Dette kan imidlertid skje hvis man spiser store mengder melkeprodukter og ikke spiser nok magnesiumholdige matvarer som bladgrønne vekster, nøtter og frø. I noen tilfeller kan et for lavt kalsiumnivå i blodet faktisk økes ved å ta magnesiumtilskudd fordi dette mineralet kreves som kofaktor for å danne vitamin D og parathormon (PTH). Vitamin D er nødvendig for å suge opp kalsium fra tarmen, mens PTH mobiliserer kalsium fra skjelettet, slik at konsentrasjonen i blodet holdes konstant.

De som spiser mye melkeprodukter, anbefales å ta tilskudd av magnesium, men ikke av kalsium. Bundet til orotsyre, som bl.a. finnes i morsmelk og også selges i kosttilskudd, aktiverer magnesium et enzym som frigjør oksidert kolesterol fra åreveggene.
Min mening er at melk er bra i passe mengde for den som ikke har laktoseintoleranse, som det står skrevet i flere av artiklene som nevnt.

Men det sier jo seg litt selv at man ikke skal ha i seg for mye melk når bivirkningene for inntak av f.eks. for mye kalsium kan føre til blant annet føre til kvalme, oppkast, hodepine, depresjon, muskelsvakhet, høyt blodtrykk, rytmeforstyrrelser i hjertet, nervøsitet og søvnløshet.
Er vel som med mange andre stoffer, sunt i moderate mender, "dødelig" i for stor grad :P
Sitat av dico
Min mening er at melk er bra i passe mengde for den som ikke har laktoseintoleranse, som det står skrevet i flere av artiklene som nevnt.

Men det sier jo seg litt selv at man ikke skal ha i seg for mye melk når bivirkningene for inntak av f.eks. for mye kalsium kan føre til blant annet føre til kvalme, oppkast, hodepine, depresjon, muskelsvakhet, høyt blodtrykk, rytmeforstyrrelser i hjertet, nervøsitet og søvnløshet.
Vis hele sitatet...
Forresten skjer det samme om man får FOR LITE kalsium og . Ihvertfall de fleste symptomene.. så masse mengde er bra .
nå skal det sies at mange sykdommer har samme symptomer.. som det heter.. ingenting gjør det mer syk en ei bok om sykdommer og dens symptomer
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg føler jeg er heldig som er av en arisk avstamning og har dermed mengder av laktase i kroppen! Jeg missbruker melk, drikker gjerne 1,5l av det produktet som ble laget for kalven og er faktisk frisk! Jeg har ikke kvalme, oppkast, hodepine, depresjon, muskelsvakhet, høyt boldtrykk, rytmeforstyrrelser i hjertet, nervøsitet eller søvnløshet (ok det siste er en sannhet med modifikasjoner).

Nei tror ikke norske melkebønder deltar i noen konspirasjon for å lure i deg mer melk. Folk drikker melk pga det er godt. På samme måte som noen underlige sjeler liker brus.