Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 847
Har en 2TB WD HDD som jeg kjøpte for ca. 4 år siden.
Dette er av typen som koblet til med USB og som trenger ekstern tilførsel fra adapter i stikkontaken. Jeg hadde fylt den opp til randen med filmer, og når det ble fullt bestemte jeg meg for å slette for å få plass til nytt materiale.

Problemet er at når jeg sletter fra harddisken, så blir det ikke noe bedre plass.
Den har stått på 257MB hele tiden, til tross for at jeg har slettet ca 500GB.
Noen som har vært borti noe lignende?




Hvordan er forresten holdbarheten på eksterne harddisker generelt?
Har en del personlige filer som jeg ikke ønsker å miste, tenkte derfor at det kan være lurt å spre de på forskjellige disker hvis det er vanlig at de plutselig streiker.
Hvis du bare sletter så det havner i søppelkurven blir det ikke noe bedre plass, da bare flytter du de.

Eksterne harddisker tåler akkurat like mye som vanlige harddisker (siden er er den samme disken, bare gjerne med mindre spinnhastighet), så behandler du den fysisk pent kan du få et langt liv ut av den. Hovedproblemet med slike ligger i den delen som gjør om USB til SATA, den er ofte av absolutt billigste type og kan dø hvis man ser skjevt på den. Noen nyere disker har direkte USB til disk, uten å går rundt SATA, men hvilke disker det gjelder vet jeg ikke.
Tøm papirkurven. Ta backup.
Det løste problemet, ja!
Er vandt med at når jeg sletter ting fra USB og ekstern HDD så har det blitt slettet automatisk, aldri havnet i papirkurv før.
shift+del så går det rett i søpla uten å ta veien innom søppelkorga