Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3186
I Mai ble jeg stoppet av UP rett over svenskegrensen i Østfold. Jeg godtok forelegg, skrev under alt som skulle skrives under og oppgav min svenske adresse (bor fast i Stockholm, om dette har noe å si).

Jeg mottok aldri noen bot i posten, og sjekket i dag statens innkrevningssentrals nettside - det foreligger ingen krav overhodet. Har hatt et par fartsbøter tidligere og da har disse kommet relativt fort til meg.

Har politiet gjort noe feil og saken "forsvunnet"? Gidder de ikke følge det opp fordi jeg bor i Sverige? Treg behandlingstid? Og kan det være at saken eksisterer (men faktura borte i posten), men at jeg selv må registrere den hos statens innkrevningssentral? (husker ikke om jeg gjorde dette selv tidligere eller om det skjedde automatisk)

Takk for alle svar :-)
Sist forenkla forelegg jeg fikk tok enormt lang tid før det dukket opp i postkasse og på SI sine nettsider. I og med at politimannen sa det var betalingsfrist på 2 uker når jeg fikk forenkla forelegget så ringte jeg SI etter 13 dager og de sa jeg ikke kom til å få noen ekstra gebyrer før jeg minimum hadde fått 2 brev med kid/konto, så jeg måtte vente, og selv med fast adresse i Norge siste ti årene så tok det mange mange måneder.
Den kommer nok når du har glemt det og minst venter det, er ganske typisk

Har hørt om folk som har hatt ting liggende i over et halvt år
Fikk forelegg fra sivil politi for 2-3 år siden. Betalte aldri og det dukket aldri noe faktura opp i posten. Regner med denne aldri dukker opp igjen. Så det er håp, kanskje du har vært heldig
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
Fikk forelegg fra sivil politi for 2-3 år siden. Betalte aldri og det dukket aldri noe faktura opp i posten. Regner med denne aldri dukker opp igjen. Så det er håp, kanskje du har vært heldig
Vis hele sitatet...
Trokke det gitt! Staten glemmer ikke. Har en kompis som trodde han slapp unna noen bøter han fikk 4-5 år tidligere. Han hadde helt glemt de da kravet kom.
Dette kan ta flere måneder. Noe jeg selv har opplevd. Fikk en fartsbot i 2007, og ventet nesten 4 måneder før den dukket opp. Elendig makkverk av politiet, men slik er det nå bare.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Trokke det gitt! Staten glemmer ikke. Har en kompis som trodde han slapp unna noen bøter han fikk 4-5 år tidligere. Han hadde helt glemt de da kravet kom.
Vis hele sitatet...
Vil foreldelsesloven (3år) kunne gjelde i dette tilfelle?
Snuten liker å holde igjen boten så lenge at du tror de kanskje har glemt det, så sender den de og knuser alt håpet ditt. Been there, tok 6 måneder. Spurte om å få ta fengselsstraffen på 3 dager, men det var uaktuelt
Vel, dette er ganske enkelt. Sett av pengene til boten på en sparekonto. Vipps så har du tjent et par kroner i renter =) Se på dem som tapt.
Samme skjedde med meg, men jeg hørte fra en kollega som sa at boten ikke kommer i postkassen, men ligger online på denne adressen: https://www.sismo.no

Da jeg logga meg på der, var fartsboten der.

Logg deg på siden, og sjekk om den ligger der?
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
Samme skjedde med meg, men jeg hørte fra en kollega som sa at boten ikke kommer i postkassen, men ligger online på denne adressen: https://www.sismo.no

Da jeg logga meg på der, var fartsboten der.

Logg deg på siden, og sjekk om den ligger der?
Vis hele sitatet...
Det står da i første posten hans at han har sjekket der allerede.
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
Vil foreldelsesloven (3år) kunne gjelde i dette tilfelle?
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er det 10 år? Dette var i 2016.

Edit: Et raskt googlesøk ga svar
Etter strl. § 86 første ledd er fristen for foreldelse av straffansvar

a) 2 år når den høyeste lovbestemte straffen er bot eller fengsel inntil 1 år,
b) 5 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 3 år,
c) 10 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 10 år,
d) 15 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 15 år,
e) 25 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 21 år.

Paragraf 86 innebærer slik at foreldelsesfristen avhenger av strafferammen til handlingen som er begått. Bestemmelsen har med andre ord intervaller hvor fristen for foreldelse varierer etter hvor alvorlig bruddet på straffeloven er. Formuleringene «inntil 3 år», «inntil 10 år» osv., medfører at dersom den øvre strafferammen i straffebudet som er brutt er henholdsvis inntil 2 år eller inntil 4 år fengsel, er foreldelsesfristen henholdsvis 5 eller 10 år. Samme foreldelsesfrist gjelder imidlertid dersom den øvre strafferammen er inntil 3 år og inntil 10 år fengsel.
Vis hele sitatet...
Sist endret av pannekake2k; 18. september 2018 kl. 22:47.