Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3888
det har seg nå sånn at min venn har vansker med å få en plass å bo i og med at det er mye fra fortiden hans som kommer opp om man googler navn og etternavn, det sier seg selv at husvert ikke vil ha noen som bedriver kriminelle handlinger noe som jeg har full forståelse for. Jeg har vært med på utallige visninger uten særlig hell, den første bommerten var da vi skulle skrive under på husleiekontrakten og senere på kvelden bestemte min venn å sende melding angående opprettelse av depositumskonto, dette likte sikkert ikke utleier siden utleier har et firma så utleier bestemte seg for å komme opp med en unnskyldning som jeg kaller det at han hadde tenkt å rive opp gulvet grunnet kloakkproblemer, dette er ganske så shady i seg selv å komme med etter å ha skrevet under på husleiekontrakten, husvert sa også at det ikke var noen mangler før vi skrev under.

Da var det over på neste visning der vi nå nylig fikk avslag, leiligheten var i god stand med møbler samt hvitevarer, dette var førstemann til mølla prinsippet som gjaldt og vi fikk omsider mail fra husvert at vi kunne skrive under på kontrakten to dager senere og så overføre penger på depositumskontoen, vi gledet oss begge til dette i og med leiligheten skulle stå på min kompis sitt navn, igår fikk vi desverre beskjed om at det ble avslag.

Jeg gir ikke opp så lett, han sier selv at han ikke takler den kalde vinteren en gang til og forteller at han vil heller ta overdose på heroin enn å oppleve kulda, jeg har nå kommet til det punktet der jeg kommer til å dra på visninger alene og sette fremtidig bopel i mitt navn for å se om det bedrer situasjonen litt, det viktigste er først og fremst å skynde seg før høsten/vinteren kommer for fullstorm.

Litt info om oss begge :

- Jeg har søkt om kommunal bolig og vet enda ikke når jeg får dette fra kommunen, de sier jeg er høyt prioritert på ''listen'', jeg er UFB også (uten fast bopel) men jeg kan uansett bare dra til min far og bo der i påvente av dette tilbudet, dette har ikke han mulighet til

- Han er uføretrygdet og jeg går på AAP (skal snart søke om ung ufør pga psykisk lidelse)


Grunnen til at jeg skriver VI i noen av setningene er fordi vi hadde helst tenkt å bo sammen på grunn av bedre økonomi og større plass.

Er det noen som har forslag til hva vi kan gjøre videre i denne hektiske prosessen?
Skjønner problemstillingen veldig godt, de som faller utenfor drømmeleieboer standarden sliter ofte lenge med å skaffe bolig.
Når situasjonen faktisk er akutt, noe jeg virkelig synes den er i dere situasjon siden dere er UFB og med trang økonomi, så anbefaler jeg dere å kontakte NAV.
NAV er pliktig til å stille med bolig for de som ikke har boplass. Det kan være midlertidig boplass på en campingplass eller motell el, kommer litt an på hva din kommune har gjort av avtaler.

Forklar situasjonen til de på NAV og si at dette må løses ASAP. Høsten banker på og ingen skal trenge å sove ute om de selv ikke ønsker nettopp det.
Som sagt så er dette en rettighet, slik at NAV kan ikke nekte dere hjelp. Dere kan bo midlertidig i det husly NAV ordner frem til dere har fått på plass en mer permanent bosituasjon.

Ikke mist motet kompis, dette vil løse seg. Når dere har tak over hodet og en seng å sove i så får dere mer ro og kan gå på boligjakt uten å føle det presset dere har nå. Lykke til

Du kan lese mer her:
https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...3%B8dsituasjon

Samt lov om sosiale tjenester:
https://www.nav.no/rettskildene/Rund...tidig-botilbud
Sist endret av frtoretang; 7. september 2016 kl. 08:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har dere depositum? Det hjelper nok endel. Du skriver ikke hva melding om depositumskonto gikk ut på.
Easy fix; bytt navn?
Sitat av moret Vis innlegg
Easy fix; bytt navn?
Vis hele sitatet...
Der fortjente du en kp helt enig med moret! Bytte navn er vell det letteste her
Nå må du passe littegrann på deg selv også da. Mulig kompisen din er verdens mest pliktoppfyllende type, men uforutsette ting kan skje den beste, og du burde ikke havne i en situasjon hvor du står økonomisk ansvarlig for han. Kontakt heller NAV enn å sette kun ditt navn på kontrakten. (Og ikke lei av noen skurkete slumlords i desperasjon; dere fortjener bedre.)
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har dere depositum? Det hjelper nok endel. Du skriver ikke hva melding om depositumskonto gikk ut på.
Vis hele sitatet...
har midler til depositum ja