Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2358
Hei!

Jeg skal gå på skole i Hong Kong neste semester. Og skal derfor ta med min nye Macbook pro som jeg er veldig glad i. Når jeg er ferdig skal jeg backpacke rundt i Kina og Asia til pengene tar slutt, ihvertfall tre måneder. Derfor får jeg et problem. Hater å drasse med meg dyre gjenstander, som man må være redd for når jeg er på tur. Men nå har jeg altså ikke noe valg. Vil vel anslå at det er en fifty-fifty sjanse for at laptopen forsvinner i løpet av turen. Hvilken forsikring burde jeg da velge? Verdigjenstandsforsikring? Reiseforsikringen har har, dekker ikke så dyre gjenstander. Noen som har noen gode råd?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvorfor ikke bare sende den hjem i posten eller lignende?
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Hei!

Jeg skal gå på skole i Hong Kong neste semester. Og skal derfor ta med min nye Macbook pro som jeg er veldig glad i. Når jeg er ferdig skal jeg backpacke rundt i Kina og Asia til pengene tar slutt, ihvertfall tre måneder. Derfor får jeg et problem. Hater å drasse med meg dyre gjenstander, som man må være redd for når jeg er på tur. Men nå har jeg altså ikke noe valg. Vil vel anslå at det er en fifty-fifty sjanse for at laptopen forsvinner i løpet av turen. Hvilken forsikring burde jeg da velge? Verdigjenstandsforsikring? Reiseforsikringen har har, dekker ikke så dyre gjenstander. Noen som har noen gode råd?
Vis hele sitatet...
La den ligge igjen i Norge, og kjøp en billig Chromebook du kan bruke i Asia. Eller sende Macbook-en med posten som nevnt ovenfor.

edit: evt. tegne en verdigjenstandforsikring.
Sist endret av JustAnotherNick; 20. desember 2015 kl. 02:40.
Studentforsikring gjennom IF/Eurpeiske koster kun i overkant av 3000kr per semester og du er fult ut dekket for sykehus/tyveri/tap og ødeleggelse av gjennstander/advokathjelp/etc.

Kan anbefales.
Sitat av Picard Vis innlegg
Studentforsikring gjennom IF/Eurpeiske koster kun i overkant av 3000kr per semester og du er fult ut dekket for sykehus/tyveri/tap og ødeleggelse av gjennstander/advokathjelp/etc.

Kan anbefales.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan den ikke ettersom den ikke dekker TS sine behov ved reise etter studie.

Det er ofte en fordel å lese både hva TS skriver OG avtalevilkårene for det man anbefaler.
Sist endret av Saerdna; 20. desember 2015 kl. 14:20.
Er du sikker på at reiseforsikringen din i det hele tatt dekker opphold på mer enn 30 dager i utlandet? Jeg har vanskelig for å se for meg at en forsikring som dekker reise i mer enn 30 dager ikke også dekker løsøre til en verdi under 25k.
Sist endret av Deezire; 20. desember 2015 kl. 14:33.
Over 30 dager tror jeg det må inngås spesialavtale, mener jeg så noe sånt i en backpacker-tråd. IF skal kunne tilby sånt om jeg husker rett.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Over 30 dager tror jeg det må inngås spesialavtale, mener jeg så noe sånt i en backpacker-tråd. IF skal kunne tilby sånt om jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
De fleste selskap har 60 dager i sin reiseforsikring. Noen tilbyr to alternativer 45 og 60 dager. Andre tilbyr også lengre. Men 60 dager er nok mest vanlig.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
De fleste selskap har 60 dager i sin reiseforsikring. Noen tilbyr to alternativer 45 og 60 dager. Andre tilbyr også lengre. Men 60 dager er nok mest vanlig.
Vis hele sitatet...
Da blingset jeg vel bare på lengden. TS skulle uansett farte i 3 mnd'er så da vil ikke 60 dager rekke.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Nei, det kan den ikke ettersom den ikke dekker TS sine behov ved reise etter studie.

Det er ofte en fordel å lese både hva TS skriver OG avtalevilkårene for det man anbefaler.
Vis hele sitatet...
De fleste vanlige reiseforsikringer er på 30-60 dager så det må uansett spesialavtales.

Jeg anbefaler likevel IF/Europeiske sin studentforsikring som også inkluderer reise fra studiested, og så evt. med en avtale om å forlenge reiseforsikringsdelen til 90 dager.
Trådstarter - du anser altså selv sjansen for at Macen din blir borte til 50/50. Hva tror du da forsikringsselskapet vil si, og hva tror du en slik forsikring faktisk vil koste. Drøy gjetning tilsier at forsikringspremie og egenandel kommer til å utgjøre nærmere 50% av kjøpesummen - minst.

Alternativt, kan det tenkes at du starter og avslutter reisen på omtrent samme sted? I så fall kanskje du kan avtale med forsikringsselskapet at gjenstanden skal låses ned under selve reisen. I en bankboks eller lignende. Da vil du jo kunne få den med deg for studier, og hjem - uten at det blir helt sinnsykt dyrt.
Sist endret av Svartedauden; 21. desember 2015 kl. 03:26.
Om du reiser hjem via HK så kan du vel sikkert få noen der til å oppbevare den for deg til du skal reise hjem igjen? HK er en kjempebra by med massevis av bra folk så tipper du klarer bli kjent med noen som kan passe på den for deg mens du backpacker.
Sist jeg kjøpte reiseforsikring 6 mnd++ (if) fikk jeg med en 'miste pc' forsikring på kjøpet.
Det går an å prute..
Hei, og takk for mange svar. Beklager at jeg var noe uklar i første post. Jeg har en reiseforsikring som dekker studieopphold, samt 45 dager med reise i Asia etter dette. I denne forsikringen er det spesifisert at det dekkes tap av laptop opp til 10.000,- med 3000,- i egenandel. Altså ikke en veldig god deal når maskinen koster 22.000,- Reiser nok hjem til Norge fra Fillipinene, så og oppbevare laptop i Hong Kong er nok ingen løsning. Sende i post virker også litt sketchy, men kan la seg gjennomføre. Ender nok opp med og kjøpe en litt billigere maskin som jeg har med meg. Eller ta med Macen og satse på at det går bra.
Det hadde vært fint og vite i førstepost ja.

Europeiske sin reiseforsikring dekker 25000 på det området, pluss 45 dagers reise, blant mye annet.

Om du allerede har forsikring så er jo det smarteste og kontakte dem, og lage en spesialavtale på laptopen din kanskje?
Vær obs på at reiseforsikringens vilkår for å dekke tap av verdigjenstander som oftest er veldig strenge. For at du skal få dekket f.eks. en laptop er vanligvis kravet at den er under din kontroll eller innelåst på et sted hvor du har kontroll på alle som har adgang.

Det vil for eksempel si at om du bor på sovesal vil ikke forsikringen gjelde om du forlater laptopen der. Om den ligger i en sekk på hattehyllen på toget og du tar en blund er det også sannsynlig at du ikke vil få igjen noe særlig.

Et annet moment å ta med i betraktningen er muligheten for at den skades i løpet av turen, enten den blir våt eller utsatt for slag og støt.

Jeg ville sterkt vurdert å få sendt den hjem før du drar på tur. Det kan jo fort hende det er andre nordmenn der som kan ta den med, og ellers sender du den med et fraktselskap - det er tross alt slik de sendes fra butikkene...
Av ren nysgjerrighet, hva slags skole skal du gå på i HK? Vet du hvor du skal bo?

Det er også en viss sjanse for at undertegnede reiser fra HK i vår / tidlig sommer til Norge...