Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12123
Hei, vi er en gjeng på ca 6-8 ungdommer i 18 års alderen, som har bestemt oss for en to ukers i Kroatia, nærmere bestemt Makarska. I mangel på førstehåndserfaring så lurer jeg på hvordan det er der. Hovedsaklig med tanke på disse kriteriene:

- Prisnivå generelt
- Pris på alkohol
- Pris på mat.
- Klima
- Uteliv
- Skikker og trender man bør være obs på.
- Severdigheter

Har noen av dere vært der? hvilket dagsbudsjett bør man legge seg på?
Vi skal dit hovedsaklig for ferie, men skal ikke se bort ifra noe fest og fyll.
Noen som har noen tips til ting man bør gjøre utforske? Har egentlig hørt at øya Brac skal være fin å ta en dagstur til...

-Thebigt

Vi har tenkt oss ut en to ukers fra 10.juli...
Jeg har vært der, var der sommeren 2010! Er utrolig koselig sted med veldig mye småbyer du kan leie Scooter og kjøre gjennom: Nattlivet i selve Makarska er ikke å kimse av. Det er en rekke klubber med blandet klientell - spesielt en som befinner seg inne i fjellet. Mye av alle folkeslag fra Europa egentlig.

- Prisnivå generelt

Meget lavt, jeg bodde selv i "hotellleilighet", så vi lagde frokost og spiste dette i leiligheten. Fikk frokost for 20-30 norske kroner. Prisnivået er lavt - alt av severdigheter og mat er billig. Alt av "turistting" er prutbart og gjennomsnittlig lønn i Kroatia ligger på 3500,- NOK, derav et generelt lavt prisnivå.
- Pris på alkohol
En øl på restaurant / ute ligger på mellom 15-20 norske kroner (opptil 30 om du skal ha "importøl"). Cocktail (gjerne dessertcocktails / mer avansert kan koste opptil 50 NOK, mens enklere cocktails a la Cuba Libre, GT ligger på 30,-).

- Pris på mat.
Du får full middag inkl 2 øl for under 100,- - da snakker man et godt stykke kjøtt.

- Klima
Når jeg var der så var noen dager overskyet - men generelt sett mellom 25-30 grader og knallsol!
- Uteliv
Meget bra - du kan "go clubbing", det er også ren rekke restauranter / utebarer med stor uteservering og et blandet klientell - du finner alt du vil. Og om du leier scooter og vil kjøre med litt promille kan du kjøre til alle de småstedene hvor du finner mye variasjon. (Husker ikke hva alle småstedene heter.)
- Skikker og trender man bør være obs på.
Ikke noe spesielt, annet en at slaviske gutter er jævlig kåte på damer, om du skal sjekke så gjør dette med noe "klasse". Er også ganske stappa med britter (som det er overalt i syden), og disse er jævlig glade i bråk: så oppfør dere. Ikke være normenn på tur: (flashy, idiotiske og generelt fulle - eneste som skiller normenn fra britter er hvor bråk vi lager)

- Severdigheter

Du har øyer som bràch og Hvar - ta båter ut til disse og ligg på strender og besøk gamle byer. Ellers anbefaler jeg dykking (om du har dykkerlappen), er utrolig mye fint å se på! Du kan gå ned til 5 m med PADI dykkersenteret der, uten dykkersertifikat. Ellers om dere skal være der i 2 uker hadde jeg leid seilbåt med kaptein og seilt rundt i 2-3 dager. Da får du sett og opplevd mye. PM meg om du skal ha mer info.
Jeg var der i sommer. Anbefaler å dra et sted ikke så langt fra Makarska egentlig, siden strendene er overfyllt med folk. Umulig å finne et sted for håndkle med mindre du våkner kl 8. Men på kvelden er det utrolig bra.
Prisen på hoteller og sånt vet jeg ikke, jeg leide leilighet av en gammel dame for ca 30 euro natta.
Priser på alkohol variere veldig med hvor dere drar ut (utestedene er veldig forskjellige, alt fra 2 - 5 euro for en øl)
På stranda var ølen billig, finnes mange tappetårn langs stranda som selger en halvliter til 1 euro.
Maten er veldig billig også.
Dere MÅ besøke et sted som heter Buba. Det er beachparty hele dagen, det er helt nord langs stranda, det er en høy kran som du kan se fra avstand, bare følg den så kommer du til et fantastisk sted hvor damer danser i bikini, og blir spruta på for å kjøle seg ned, fra morgen til kveld.
Ellers så er det kke noen spesielle skikker og trender bortsett fra å ikke være drittunge-drita hvis du skal ut på et litt finere sted å spise.
Et sted jeg kan annbefale dere å spise er på de båtene som havner på kvelden, dere legger merke til køer osv, der serveres det fersk sjømat etc.
Var i nærheten av Makarska på klassetur par år siden.

Prisene er ganske billig, og alkoholen er ikke dyr. En flaske sprit koster 80-120 kr, og øl er også ekstremt billig (i fra vanlige butikker, altså). Været kan variere, men pleier å være 30 grader og knallsol (er i Kroatia hvert år). Har selv hørt om utestedene som er i huler, men aldri opplevd dette selv.


Strendene kan være kjip og overfyllt, selv ville jeg satset på strender hvor en betalte for å ha plass, eller basseng hotellene eier.
Prisen på mat er som regel ikke dyr. Tror ikke du trenger å bruke mer en 20 kn for å få deg en god matbit.

Alkoholen er jeg ikke sikker på, pleier ikke å kjøpe alkohol når jeg er i Kroatia, meg jeg tipper at den koster under 10 kn, altså for en øl på en cafe.

En ting vil jeg be deg om...når du er på en resturant, prøv det som heter Cevapi/Cevapcici ! Det er seriøst favorittretten min. Det er kjøttbiter, i en slags lefse. Du fikker ikke noe så godt her i Norge. Heldigvis har jeg foreldre fra Balkan, som kan lage dette når som helst



Sitat av Vontalo Vis innlegg

Strendene kan være kjip og overfyllt, selv ville jeg satset på strender hvor en betalte for å ha plass, eller basseng hotellene eier.
Vis hele sitatet...
Trenger bare å stå opp tidlig, og sikre seg de beste plassene før resten av folka kommer
Pent sted , fin natur, mye sol og sikkert endel historiske steder/monumenter. Vært der selv flere ganger. MEN:

Det jeg vil advare trådstarter om, er å være litt forsiktig når du tar med deg personer som har utseende som avviker fra det europeiske.

Hvorfor sier jeg det her tenker du/leserne??!
Nettopp fordi denne delen av Kroatia er ganske nasjonalistisk, mesteparten av nasjonalismen som forårsaket Jugoslavia-krigene kommer nettopp fra dette området
Du er kanskje ikke klar over at Kroatia var en del av Jugoslavia?? IKKE nevn det mye til lokale der!området (Dalmatia).
Har heller ikke inntrykket av altfor god organisering av turiststedene. Likner igrunn litt sør-Italia..

FOlk er på overflaten hyggelige mot alt fra nord-Europa, hadde derimot et par anledninger med venner som er tunisier, og det kom kleine episoder der folk ute på byn eller markedet eller stranda spurte rett ut om jeg hadde med meg en sigøyner, blant annet.
Var ikke spesielt hyggelig nei...
Og et annet tips; forsiktighet også hvis du skulle ha med deg venner som er serbere eller bosniere - grunnet sterkt hat i området Dalmatia.

SOm du skjønner nå sikkert har jeg et LITT annet syn på Makarska/DAlmatia, -- men jeg vil gi deg min ærlige mening...
Derimot går det ikke an å gå bort fra det faktumet at det er ja selvfølgelig - bra priser, flott natur, kult badeliv som skiller seg litt fra Spania o.l. iom at det er små ruglete strender lite preparert på forhånd, og masse flott sjømat.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. desember 2011 kl. 21:05.
Tusen Takk for all hjelp!
Settes stor pris på.

En i følget har en onkel som har svær leil. der nede så vi slipper heldigvis hotell og shit. Buba skal sjekkes ut.
Godt det med forhistorie ble nevnt, da jeg elsker å diskutere slike ting med lokale, brukte vell en 20-30% av tida mi på det på cruise i middelhavet i sommer.
Konge Tusen takk!
Forøvrig: Ikke nattbad - jeg fikk en kråkebolle i ræva og tråkka på en på vei opp....
Samfunn, etikk og politikk...?
Jeg er selv fra balkan, kroatia er en kjempe plass ! god øl har de også lasko om jeg husker riktig. Og det er kjempe billig der i forhold til hvor fint det er og i norge. Når det gjelder kultur og oppførsel så skal det ikke være noe problem men.
Tror ikke noen kommer til å gjøre dere noe, selv om en av gruppa deres er Bosnier eller Serber..har selv vært i Kroatia tusen ganger, og jeg er bosnisk.
Sitat av Jules Verne Vis innlegg
Samfunn, etikk og politikk...?
Vis hele sitatet...
Er samfunnsrelatert til det kroatiske samfunnet!
Poenget med denne tråden var at jeg hater å få turisst stempelet. Var på cruise i sommer og var innom Roma en tur. Der fløy vi rundt etter en MILF italiensk guide som hadde en pinne med dusk på høyt i været. Vi fikk nummereringsklistremærker, og signal oransje radio med en ørepropp for å høre guiden snakke engelsk. 80% av følget hadde rompetasker!
Jeg har bestemmt at jeg alldri i hele mitt liv skal gjøre noe som det igjen. Derfor vil jeg gjerne vite hvordan det er der jeg drar... ergo denne tråden.

Takker for alle svar! Alltid kjekt og vite!
Sist endret av thebigt; 7. desember 2011 kl. 20:58.
Var der sammen med fruen i 2010. Fin plass, men litt for "stille" for våres smak. Tror vi fant 2 klubber der, men der var det nesten bare lokalbefolkning.. heller ikke noe spes bra.

Prisnivået er høyt, drinkene og maten er ikke så veldig langt unna norske priser.

Det var en veldig koselig og fin plass, klimaet var fantastisk, de lokale er veldig hyggelig. Plassen blir ofte sammenlignet med "den franske rivieraen".
Det farligste på denne plassen er mest sannsynlig kråkebollene.. som er det vanvittig mange av.

Ting du burde gjøre:
* Dra til byen Split!
* ATX Safari
* Dykking (fantastisk å dykke der, eller snorkle om du ikke liker å dykke.)
* Besøk øya Brac, kjent for å være en lukseriøs plass.. og det får du fort oppleve når du kommer dit. Veldig mange kjendiser som har feriehus her. Utrolig behagelig og rolig atmosfere på den plassen. Her er det også mye å se (festninger, gamle bygg etc.)

* Besøk denne stranda: (tror det var en times tid med båt)
http://www.anguilla-beaches.com/images/the-golden-horn-beach-croatia-21284803.jpg
Hvilken strand var dette?
Mange nudister på den stranden, tror jeg.
Ikke noe farlig med det, for min del, men der vet du det...
Sitat av thebigt Vis innlegg
Hvilken strand var dette?
Vis hele sitatet...
Golden Horn, eller The Golden Horn mener jeg den ble kalt, husker ikke det faktiske navnet. Kostet rundt 200,- pr. person for en dagstur dit. (Blir hentet med en partybåtish-ting om morran og hjem i 17-18 tiden.)