Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7192
Ser etter en trådløst mus som gir deg minst mulig musearm, gjerne en stor datamus.

Noen forslag?
jaG
Produktutvikler
Det har nok litt mer med hvordan du bruker musen, og ikke selve musen.

Sakset fra Helsenett.

Hva kan jeg gjøre selv for å forebygge musearm?
Her er noen gode råd mot musearm:

1. Plasser mus og tastatur 30-40 centimeter inn på bordplaten, slik at hele underarmen inkludert albuen får støtte.

2. Pass på at du varierer arbeidsmåten og skifter sittestilling ofte.

1. Bruk hurtigtaster istedenfor mus så ofte som mulig (for eksempel Ctrl+C = kopier, Ctrl+V = lim inn).

2. Er du høyrehendt, prøv å lære opp venstrehånden til å bruke mus – og omvendt. Bytt musehånd jevnlig.

3. Ta pauser innimellom. Forsøk å gå bort fra datamaskinen nå og da.

4. Sørg for at musen aldri er for langt fra deg.

5. La "musefingeren" hvile på museknappen. Å sitte lenge med fingeren hengende over knappen kan gi såkalt tennisalbue.

6. Hold arbeidsbord ryddig slik at det ikke hindrer fri bevegelse.

7. Senk skuldrene. Høye og anspente skuldre øker sjansen for skader.

8. Legg hendene på knærne når de ikke arbeider, for eksempel når du leser på skjermen.

9. Husk at barn bør ha en mus som er tilpasset deres henders størrelse.

10. Strekk, bøy og tøy nakke, skuldre, armer og rygg.
Vis hele sitatet...
sikker på at det er musa sin feil da? viktig med riktig sittestilling og støtte for håndleddet / underarmen.

Edit: jaG var litt raskere ute her..
Sist endret av MB300Diesel; 3. januar 2010 kl. 09:25.
Trådstarter
Jeg er helt enig i at det har med andre ting enn selv datamusa å gjøre og, men enkelte datamuser er bare bedre designa til å unngå musearm. F.eks de større datamusene er som oftest bedre enn de små.
Jeg jobber med programmering, og etter noen år, så fikk jeg skikkelig musearm. Verket ganske jævlig ja
Jeg løste dette på 2 måter:

1. Fikk støtte under håndleddene, slik at man ikke hele tiden bruker kraft for å holde håndleddet i en vinkel oppover (for å gripe musen, og tastaturet).

2. Begynte å bruke venstre hånd på musen (jeg er høyrehendt). Det var et lite helvete i starten, men nå tenker jeg ikke over hvilken hånd jeg bruker. Bruker venstre på jobb, og høyre hjemme. Dette fordeler belastningen, så jeg holder museplagene borte. Merker jeg at det begynner å komme i en arm, så bytter jeg til den andre for en periode.

Noen jeg jobber med, har prøvet andre løsninger. Sjefen testet Anir musen (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326070), men bruker den ikke lenger, så tror ikke han var så veldig fornøyd.
En annen bruker trackbar (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324775), og jeg tror han er fornøyd med den. Jeg har prøvd den litt, men synes den er helt håpløs, men det betyr ikke at den ikke kan virke bra for deg.
Trådstarter
Sitat av cazber Vis innlegg
Jeg jobber med programmering, og etter noen år, så fikk jeg skikkelig musearm. Verket ganske jævlig ja
Jeg løste dette på 2 måter:

1. Fikk støtte under håndleddene, slik at man ikke hele tiden bruker kraft for å holde håndleddet i en vinkel oppover (for å gripe musen, og tastaturet).

2. Begynte å bruke venstre hånd på musen (jeg er høyrehendt). Det var et lite helvete i starten, men nå tenker jeg ikke over hvilken hånd jeg bruker. Bruker venstre på jobb, og høyre hjemme. Dette fordeler belastningen, så jeg holder museplagene borte. Merker jeg at det begynner å komme i en arm, så bytter jeg til den andre for en periode.

Noen jeg jobber med, har prøvet andre løsninger. Sjefen testet Anir musen (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326070), men bruker den ikke lenger, så tror ikke han var så veldig fornøyd.
En annen bruker trackbar (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324775), og jeg tror han er fornøyd med den. Jeg har prøvd den litt, men synes den er helt håpløs, men det betyr ikke at den ikke kan virke bra for deg.
Vis hele sitatet...
Tenkte på en helt vanlig mus ikke joystick eller noe. Noe som ligner på Logitech MX revolution. Har prøvd den musa og den var ganske bra, men ser etter noen bedre.
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Mus som ikke gir deg minst mulig musearm?
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer for at du mener:
a) Mus som gir deg minst mulig musearm eller b) Mus som ikke gir deg musearm.

Har jeg rett?
Sist endret av zorro; 3. januar 2010 kl. 11:56.
Sitter vel ikke så mye foran PC'en at jeg er i faresonen for musearm, men med Logitech MX Revolution har jeg aldri opplevd noen som helst form for plager etter en lang økt. Er en veldig behagelig PC-mus, den sitter meget bra i hånden. Om du er villig til å punge ut ca 1000kr (er v.o.m. ikke sikker på om den er like dyr ennå, har hatt den i 3-4 år) så anbefaler jeg den på det sterkeste.

http://the-gadgeteer.com/asset_cache/l/lo/logitech-mx-revolution2.jpg
Sist endret av TeumessianFox; 3. januar 2010 kl. 12:32.
Trådstarter
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Sitter vel ikke så mye foran PC'en at jeg er i faresonen for musearm, men med Logitech MX Revolution har jeg aldri opplevd noen som helst form for plager etter en lang økt. Er en veldig behagelig PC-mus, den sitter meget bra i hånden. Om du er villig til å punge ut ca 1000kr (er v.o.m. ikke sikker på om den er like dyr ennå, har hatt den i 3-4 år) så anbefaler jeg den på det sterkeste.

http://the-gadgeteer.com/asset_cache/l/lo/logitech-mx-revolution2.jpg
Vis hele sitatet...
Akkurat den datamusa der kjøpte jeg på Elkjøp for rundt 2 måneder sida, men etter 2 måneder så hadde den problemer med USB koblinga på pcen. Ellers så er det en bra datamus.
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Akkurat den datamusa der kjøpte jeg på Elkjøp for rundt 2 måneder sida, men etter 2 måneder så hadde den problemer med USB koblinga på pcen. Ellers så er det en bra datamus.
Vis hele sitatet...
Æsj da, kjipt. Jeg har i hvert fall ikke hatt noen problemer med denne, som sagt. Hva slags problemer med USB-koblingen?

Edit: Jeg så ikke at du hadde nevnt den allerede, gikk litt fort i svingene. Beklager.
Sist endret av TeumessianFox; 3. januar 2010 kl. 13:25.
Trådstarter
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Æsj da, kjipt. Jeg har i hvert fall ikke hatt noen problemer med denne, som sagt. Hva slags problemer med USB-koblingen?
Vis hele sitatet...
Fikk beskjed om at det var en "ukjent enhet som prøvde å koble til USB-porten"..
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Fikk beskjed om at det var en "ukjent enhet som prøvde å koble til USB-porten"..
Vis hele sitatet...
Det har jeg opplevd et fåtall ganger også, men det har alltid funket igjen etter å ha koblet fra og til igjen. Regner med at du har gjort det allerede, da.. Håper du finner ut av det uten å måtte skaffe deg ny PC-mus.
Sliter selv med litt musearm i ny og ne, klarer akkurat å holde det i sjakk ved hjelp av denne håndleddstøtta og denne klemmeballen, i kombinasjon med at jeg bytter mellom touchpaden på Macen, en vanlig datamus og tegnebrett. Hvis du ikke har tegnebrett (og hvis det passer til ditt bruk) anbefaler jeg det på det sterkeste også.

Siden jeg stort sett alltid sitter foran en skjerm på skolen blir det vel til at jeg prøver ut noe lignende som cazber linker til, men det koster gjerne litt mer enn det jeg har …
Sitat av cazber Vis innlegg
Noen jeg jobber med, har prøvet andre løsninger. Sjefen testet Anir musen (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326070), men bruker den ikke lenger, så tror ikke han var så veldig fornøyd.
Vis hele sitatet...
Mentoren min i min forrige sommerjobb brukte den der. Han virket fornøyd, men tar sikkert litt tid å vende seg til.

Ellers synes jeg touchpad er fantastisk. Man kan bruke tommelen til å trykke, og man kan hvile hånden akkurat slik man vil. I tillegg beveger man ikke hånda så langt mellom tastatur og mus. Jeg vet ikke om man får tak i touchpad til stasjonær, men det gjør man sikkert. Jeg bruker stort sett bare laptop selv om dagen.

En annen ting man kan gjøre er å lære seg fler hurtigtaster, slik at man bruker tastaturet mer. Det finnes også programmer som gjør at du kan styre mer med tastaturet. Det er jo kjappere en mus for de fleste ting. Personlig bruker jeg Quicksilver til Mac for å avlaste touchpaden.
Jeg sleit litt med musearm for 2-3 år siden. Men har ikke hatt det siden da. Anbefaler å legge hele armen med håndleddet på bordet. Slik at når du beveger musen glir håndleddet ditt langs bordet.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Jeg ønsket meg Duopad til jul jeg
http://www.duopad.se/pics/anim.gif.

Funker veldig bra, jeg er fornøyd med den
Trådstarter
Har sjekka både elkjøp, komplett og expert nettbutikken nå, men ingen av de ser ut til å ha igjen MX revolution musa.

Hvilke flere steder burde jeg prøve?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg kjøpte min mx revelurion på komplett.no

funker den.
Liten barnemus hjelper meg mye.
Generelt for senestress er å slippe tvert, ikke engang fullføre bevegelsen men skifte grep nesten før man kjenner stresset.