Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4147
Hei! Jeg tenkte å bli lærling innen IT neste år, men vet ikke helt hvordan jeg skal søke,og hvem jeg skal snakke med.
Jeg har vært inne på Finn.no og Nav sine sider for å kanskje finne noe, men veldig få innen mitt fagemne som hadde lærlingplasser.

Så, hvis det er noen som har noen tips til meg, PLEASE hjelp meg



Tusen takk på forhånd
jaG
Produktutvikler
http://www.okos.no/?q=node/17

Inntak av lærlinger

* Send søknaden din om læreplass + CV med attester og vedlegg til opplæringskontoret (link søknadskjema)
* Opplæringskontoret sender søknaden din videre til sine medlemsbedrifter
* Medlemsbedriftene bestemmer selv hvem de ønsker å ta inn som lærling. Dette avklares igjennom et intervju
* Søknadsfristen er 1.mars for elever/andre som ønsker å søke læreplass. Søk på www.vigo.no
* Hovedinntaket av lærlinger foregår i august / september hvert år
* Mange av medlemsbedriftene til opplæringskontoret tar inn lærlinger gjennom hele året
Vis hele sitatet...

Kanskje det var relevant?
Siden lærlingtiden også er en del av den videregående opplæringen så har fylkeskommunen ett eget organ for å formidle lærlingplasser.
Gode kontaktpersoner er rådgiver på skolen, lærer og inntakskontoret i ditt fylke.
http://vilbli.no
http://vigo.no
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Eller så kan du jo lage en CV og generel søknad, så leverer du den hos bedrifter som har en IT avdeling eller en IT bedrift. Jeg leverte min direkte til et sykehus og fikk ansaettelse som lærling der.
hmm, kan man bi lærling uten skole? Altså, bli ikt-lærling uten å ha gått ikt servicefag osv??
Sitat av Elisabeath Vis innlegg
hmm, kan man bi lærling uten skole? Altså, bli ikt-lærling uten å ha gått ikt servicefag osv??
Vis hele sitatet...
Det er mulig, men nesten umulig. De fleste bedrifter vil ikke ta imot lærlinger uten utdanning.
Er det ikke bedre å ta faget som privatist? http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152388
Man har også dobbelt så lang læretid da..
Sitat av apx500 Vis innlegg
Det er mulig, men nesten umulig. De fleste bedrifter vil ikke ta imot lærlinger uten utdanning.
Er det ikke bedre å ta faget som privatist? http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152388
Vis hele sitatet...
Dog er det ganske greit å få it-relaterte jobber om du bare klarer å overbevise om at du har mye selvlært kompetanse og lærer fort. De jeg jobber hos nå har aldri sett verken vitnemålet eller fagbrevet mitt...
Sist endret av fetter; 27. november 2009 kl. 10:11.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Eneste måten du får være lærling i en bedrift er at den er godkjent som en lærebedrift. Dette gjøres av en eller annen nemd.
Sitat av Elisabeath Vis innlegg
hmm, kan man bi lærling uten skole? Altså, bli ikt-lærling uten å ha gått ikt servicefag osv??
Vis hele sitatet...
ja det kan du. Men da må du, i løpet av de 2 årene du er lærling, ta xamen i IKT. Har flere eksempler på det i bedriften jeg jobber i
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
ja det kan du. Men da må du, i løpet av de 2 årene du er lærling, ta xamen i IKT. Har flere eksempler på det i bedriften jeg jobber i
Vis hele sitatet...
Jeg var lærling sammen med ei dame som ikke hadde gått IKT eller noe slikt og som ikke tok noen eksamener underveis. Aner ikke hva slags opplegg hun hadde, men det er visst mulig. Kanskje det at hun var nærmere 40 enn 30 hadde noe med saken å gjøre.
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Men hvis jeg søker på lærlingplass nå da, da må jeg vente helt til september neste år får å begynne ?
Sist endret av Apl3x; 27. november 2009 kl. 12:51.
Nei. Lærlinger kan starte når som helst i løpet av året.
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei. Lærlinger kan starte når som helst i løpet av året.
Vis hele sitatet...
Hmm, er du sikker på det ?
Det er vanlig å begynne asap etter skolen
Ja, jeg er sikker. Vanligvis så starter man som lærling etter at man er ferdig på skolen og har hatt en liten ferie, men det er absolutt ikke noe i veien for å tegne lærlingkontrakt når som helst på året.
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, jeg er sikker. Vanligvis så starter man som lærling etter at man er ferdig på skolen og har hatt en liten ferie, men det er absolutt ikke noe i veien for å tegne lærlingkontrakt når som helst på året.
Vis hele sitatet...

Flott! Jeg trudde jeg måtte vente helt til neste år får å begynne
Jaja, da var det bare å finne en lærlingplass da :P Noen anbefalte bedrifter ?
vis en ikke har tatt IKT driftsfag og vil ut i lære må en gå 3 i å lære og ta allmene fag på kvelden. Ta kontakt med opplæringskontoret.

ergo group, Logica, så og si alle VGS i fylket tar inn lærlinger, Solve, statoil, shell, helse vest IKT,