Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2199
Hei.
Jeg trener knebøy med stang på Lørdager.
Tenkte kanskje å begynne med trappeløping, 1 gang i uken.

Går det bra med Torsdager?
Blir musklene restaurert?
Ja. De blir restituert alt i fra 28-48 timer.

Protip, trener du knebøy tre ganger per uke får du 300% utbytte kontra å trene knebøy en gang per uke.
Sist endret av Superspurv; 12. oktober 2019 kl. 13:31.
Her er det forskjellige skoler ute og går. Noen mener hver muskelgruppe ikke bør trenes mer enn én gang i uken, mens andre hevder at «squat every day» er veien å gå. To dagers hvile vil gi en viss restitusjon, men de vil ikke være fullstendig restituert på den tiden. Men trappeløp og knebøy er ganske forskjellige typer øvelser. Når er siste gang du tar knebøy før torsdagen?

Personlig kunne jeg godt kjørt trappeløp to dager før knebøy – eller, i alle fall gitt det et forsøk. Gitt at du kjenner kroppen din godt nok—noe jeg antar du gjør hvis du har trent lenge—så vil du jo merke det hvis det blir for lite hvile, og da er det jo bare til å legge om.

Hvis du er ny med trappeløp, eller ikke har trent knebøy spesielt lenge, så ville jeg vært mer bekymret for at det kan bli en overbelastning for deg å kjøre to såpass tunge øvelser såpass tett inntil hverandre. Selv ville jeg for eksempel startet rolig, og tatt den første trappeøkten som en veeeldig rolig gjennomkjøring, og så økt intensiteten gradvis (sakte!) hver økt. Gir du full pupp på både trappeløp og knebøy helt fra start, og du ikke er skikkelig gjennomtrent fra før, så tror jeg man kan risikere å gå på en aldri så liten smell.

Hvordan man restaurerer muskler er jeg forøvrig noe usikker på, men den naturlige restitusjonen fungerer vel som en slags restaurering.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Noen mener hver muskelgruppe ikke bør trenes mer enn én gang i uken, mens andre hevder at «squat every day» er veien å gå.
Vis hele sitatet...
Her er vel forskningen ganske klar på at en gang i uken er for lite for optimalt resultat, og det samme gjelder hver dag. Tre dager i uken per muskel(gruppe) er vel det "tryggeste", da man både får volum og restitusjon.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Her er vel forskningen ganske klar på at en gang i uken er for lite for optimalt resultat, og det samme gjelder hver dag. Tre dager i uken per muskel(gruppe) er vel det "tryggeste", da man både får volum og restitusjon.
Vis hele sitatet...
Tja. Like sikkert som at man kan finne forskning som støtter én type splitt/intervall, så er det at man kan finne forskning som støtter det motsatte. Jeg tror ikke det er mange andre grener av vitenskapen som har så mange motstridende studier som det treningslæren har. Og hva er nå egentlig «optimalt resultat» uansett? Noen vil bli større, noen vil bli sterkere, noen vil bli mer utholdende, noen vil bli tynnere, noen vil bli en all-rounder, ... For ikke å snakke om hvor utrolig forskjellig utgangspunkt alle har. Noen er utrente, noen er topptrente, de fleste er et sted i mellom. Gener spiller en stor rolle. Det finnes ikke én type trening som utvilsomt er bedre enn andre, uansett forutsetninger og målsetninger. Er det én ting som er sikkert, så er det at ingenting er sikkert. Folk som har veldig bastante påstander er sjeldent verdt å lytte til.

Man finner forskjellige programmer for alt. Da jeg startet å trene, var målet mitt bare å bli sterkere. Om jeg ble større eller mindre, lettere eller tyngre, var ikke så nøye. Da opplevde jeg at det var overvekt av programmer med kort restitusjonstid, og deriblant også dette nevnte «squat every day»-programmet. Etter hvert ville jeg fokusere mer på volum/hypertrofi, og endte da opp med mer klassiske bodybuilding-programmer. Der var det overvekt av klassiske brosplits og «once-a-week»-splits. Mange av muskelbuntene du ser på Muscle Beach dedikerer hver ukedag til én isolert muskelgruppe.

Legg merke til at jeg sier «overvekt av», ikke «utelukkende». Det var også styrkeprogrammer som kjørte brosplit, og det var også volumprogrammer med kort restitusjonstid.
Men ja, som du sier: 3 ggr/uke er vel den «trygge middelveien»!

For meg personlig varierer det fra muskelgruppe til muskelgruppe hvor ofte jeg kan trene dem. Bryst og lats, f.eks. pleide jeg å trene 3 ggr/uke, men det ble litt for hardt, og jeg stagnerte relativt fort. Gikk ned til 2 ggr/uke, med noe fremgang, men ikke all verden. Nå har jeg sluttet med faste dager, og kjører heller en rotasjon som gjør at jeg får sånn omtrent 2,5 ggr/uke, og det har funket best for meg hittil. Likevel anerkjenner jeg at vi alle er forskjellige, så jeg tør ikke å presentere min splitt som noe som helst fasit.
En av mine beste venner, som jeg ofte trener sammen med, får for eksempel ikke noe særlig utbytte av mitt program. Han trener heller et annet program, som jeg ikke fikk noe utbytte av.

De beste rådene jeg kan gi:
* Prøv forskjellige programmer, for å se hva kroppen din responderer best på (det endrer seg sannsynligvis med tid)
* Lær kroppen din å kjenne, og lytt til egen kropp
* Ta alle tips med en klype salt, spesielt de som kommer fra skråsikre folk!
* Uansett hva du gjør på gymmen, så er det bedre enn å ligge på sofaen
Sist endret av Realist1; 13. oktober 2019 kl. 01:35.
Restitusjonstiden avhenger av hvor hardt man trener. Skjønner ikke hvorfor ingen skjønner det.

Du skal trene rimelig hardt på en torsdag, for ikke å være fit for ny økt på samme muskelgruppe, to dager senere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Man finner forskjellige programmer for alt. Da jeg startet å trene, var målet mitt bare å bli sterkere. Om jeg ble større eller mindre, lettere eller tyngre, var ikke så nøye. Da opplevde jeg at det var overvekt av programmer med kort restitusjonstid, og deriblant også dette nevnte «squat every day»-programmet. Etter hvert ville jeg fokusere mer på volum/hypertrofi, og endte da opp med mer klassiske bodybuilding-programmer. Der var det overvekt av klassiske brosplits og «once-a-week»-splits. Mange av muskelbuntene du ser på Muscle Beach dedikerer hver ukedag til én isolert muskelgruppe.
Vis hele sitatet...
Det som er med disse muskelgutta er vel at de setter sprøyter med diverse så det står etter, så de får "gains" nesten uansett. Men er man en normal fyr uten ekstra tilsatt testosteron så bør man få kjørt hver muskelgruppe flere ganger i uken, mens hver dag blir for ofte (med mindre man trener med fjærvekter).

Jeg tenker at tre i uken er greit i starten i det minste.

Men hvis man absolutt vil trene hver dag så kan man jo splitte opp og gjøre så man treffer hver muskel i det minste et par ganger hver uke.
Det skal ikke være noe i veien for det. Men, hadde jeg vært deg så ville jeg brukt god tid på mobilitetstrening før begge øktene og litt pre/rehab etter.
De beste rådene jeg kan gi:
* Prøv forskjellige programmer, for å se hva kroppen din responderer best på (det endrer seg sannsynligvis med tid)
* Lær kroppen din å kjenne, og lytt til egen kropp
* Ta alle tips med en klype salt, spesielt de som kommer fra skråsikre folk!
* Uansett hva du gjør på gymmen, så er det bedre enn å ligge på sofaen
Vis hele sitatet...
Dette er tipsene du trenger. Spesielt #2 er særdeles viktig.
Ikke glem at hva du spiser også påvirker restitusjonen din, men enda viktigere, evnen din til å ha en GOD trening den lørdagen, i dette eksempelet. Det begynner allerede med hva du fyller på med etter trappeøkta :-)