Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 11287
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Som tittelen antyder bor jeg altså i en kjellerleilighet, og trives egentlig ganske godt. Men nå begynner våren og sige inn over fedrelandet - og i den forbindelse kommer creepie crawlies også. Eksempelvis våknet jeg akkurat nå av en liten bille med noe skal, som krøp rundt i senga.

Dette takler jeg bare ikke, og i den anledning trenger jeg råd. Hvilke remedier kan jeg benytte for skape et mest mulig ugjestmildt miljø for disse forferdelige krypene?

Tidligere oppdaget jeg at en liten gjeng med maur hadde slått seg til ved det ene vinduet. Dette området har jeg de siste ukene regelmessig sprayet lett med Klorinspray, og borte er dem. Men på soverommet er det vel ikke så kult med akkurat dette.

Jeg har altså ingenting imot kjemisk og biologisk krigføring for å bli kvitt disse dyra. Men det skal helst ikke merkes for meg, eller være farlig.
Den mest permanente løsningen vil jo være å tette alle uønskede åpninger skikkelig og ikke ha vindu oppe. Brukte en vaporizor en gang som skulle holde mygg ute. Den gjorde meg skamsjuk, og det stinka av de gassene, så jeg fraråder deg å kjøpe dette.
Sist endret av Relevant; 6. mai 2016 kl. 03:03.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Ta en tur på jernia og se i hyllen merket bekjempelse.
Se etter en brosjyre ved navn "ta hjemmet ditt tilbake".

Denne er grei mot maur: http://www.jernia.no/produkt/-/vis-p...eboks/58010668
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Som tittelen antyder bor jeg altså i en kjellerleilighet, og trives egentlig ganske godt. Men nå begynner våren og sige inn over fedrelandet - og i den forbindelse kommer creepie crawlies også. Eksempelvis våknet jeg akkurat nå av en liten bille med noe skal, som krøp rundt i senga.

Dette takler jeg bare ikke, og i den anledning trenger jeg råd. Hvilke remedier kan jeg benytte for skape et mest mulig ugjestmildt miljø for disse forferdelige krypene?

Tidligere oppdaget jeg at en liten gjeng med maur hadde slått seg til ved det ene vinduet. Dette området har jeg de siste ukene regelmessig sprayet lett med Klorinspray, og borte er dem. Men på soverommet er det vel ikke så kult med akkurat dette.

Jeg har altså ingenting imot kjemisk og biologisk krigføring for å bli kvitt disse dyra. Men det skal helst ikke merkes for meg, eller være farlig.
Vis hele sitatet...
Generelt:
Det enkleste og beste rådet du kan få, som er en panacea på området er å få støv hjernen. Rydd og og vask. Jo renere, jo bedre. Fjern maten og tilholdsstedene deres. Så enkelt, men akk så vanskelig. Dersom du velger å bedrive kjemisk krigføring er det uansett lurt å rydde og vaske først slik at du finner og kommer til de riktige stedene.

Mer spesifikt:
Finn ut litt om hva slags dyr det er snakk om. Er det dyr som bor utenfor og som kommer seg inn, f.eks maur? Eller er det dyr som trives i kjelleren og som kommer opp, f.eks mange typer edderkopper? Eller er det snakk om dyr som tirves der du er fordi du er der og roter, f.eks klannere? Det er relevant å vite.
Skaff deg en liten edderkopp eller to som får bo i ett hjørne på kåken. De eter all mulig annen faenskap som prøver å få gratis opphold.
Spray Permetrin utenfor grunnmur, rundt vinduer. Bruk Trimol maurboks inne. Permetrinen tar knekken på absolutt alt. Giftig som f. Så ikke bruk inne. Du må respraye etter 3-4 ukers tid. Ingen insekter her inne lenger.
Som myoxocephalus sier, den beste løsningen er å holde det rent. Vi slet mye med ganske store edderkopper på soverommet. Jeg plagdes ikke veldig, men dama var livredd. Det tok slutt da vi begynte å støvsuge under senga et par ganger i uka. Seng=>midd=edderkoppmat, så derfor er det også lurt å skifte sengetøy oftere enn normalt.
Sist endret av Pope; 6. mai 2016 kl. 20:20.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Jeg mistenker at soverommet har vært infestert med sølvkre. Jeg knuste den ene jeg kom over så det var vanskelig å identifisere "liket". Har hatt tørkestativet stående der inne i vinter, men dette er nå flyttet ut. Hvilket vil bidra til et betydelig mindre fuktnivå på soverommet.

Er avhengig av frisk luft, så vinduet i stua og på soverommet vil nok stå oppe store deler av tiden frem til slutten av september. På soverommet har jeg riktignok satt opp en myggnetting, samt laget en anordning i denne for enkel åpning og lukking. Er lite ryddig av meg (klær overalt) - men ganske renslig så matrester, oppvask og søppel hoper seg ikke opp. Tomgodset derimot spare opp i søplesekker, men alle ølbokser skylles. Flasker beholder korken på.

Grunnet en mindre støvallergi merker jeg på kroppen og søvnen når det er på tide og dra frem støvsugeren, og det er jo ikke store kåken så jeg raker fort over. Soverommet støvsuger jeg minst en gang i uka, ellers blir det tre dager med nesespray og dritt.

Insektene det gjelder er så klart edderkopper. Disse er mest i stua, men i mindre grad enn jeg ville trodd. På soverommet er det desverre litt mer dritt. Vinduet står altså åpent, men er fysisk tett. Det vil si at noe som er særlig større enn dette punktumet . vil ha problemer med å komme seg inn. Det er ingen åpninger som jeg kan se, er jo senga rimelig diger og blokkerer en del. Håper at skattepengene skal strekke til for å kjøpe inn en dampvasker, for å knerte midd som blir til støv enda bedre enn støvsugeren klarer alene.
Det høres jo ut som at du gjør ditt for å unngå insekter.
Jeg tror på en måte at det nytter lite å se etter åpninger de kan komme seg igjennom, for selv om det virker insektstett hjemme hos deg, så har du jo insektsproblemer? De kommer seg inn på de rareste steder. Skulle ikke forundre meg om de kom inn som egg på klærne dine f.eks.

Om du ser mye sølvkre burde du være litt obs på at du kan ha en vannskade et sted.
Jeg anbefaler Trinol sin super permetrin. Stor gul sprayboks som dreper maur, fluer, veps, stokkmaur, borebille og husbukk. Den koster vel fra 150 til 199,- på plantasjen og jernia. Jeg synes de maurboksene er ekkel å ha i hus fordi mauren forsvinner ikke i hjemmet med det første, de tar med seg giften ned til maurtuen(sikkert mer effektivt i langvarig løp) men greit å bare få det bort med engang. Beste kjøpet jeg har gjort på lenge.
Som noen allerede nevnte: hvis du kan tåle en liten edderkopp eller to, så gjør det underverker for å hindre andre krypende eller flygende ulumskheter. Altså: gi edderkopper fripass.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Lett å være tarantell i kjellerleiligheten diiin


Om ikke, så bør du prøve å finne ut hvor de kommer fra, altså hvordan de klarer å snike seg inn i leiligheten. Vask grundig, hold leiligheten ren, og eventuelt bruk insektsmidler/-gift der de kommer inn.

Dersom ingenting lykkes, så finnes det jo alltids firmaer som driver med dette profesjonelt, som helt sikkert kan hjelpe deg enda bedre.
Hva med å lage deg en netting/screen løsning foran vinduene? Bruk så finmasket netting du finner og lag en lett ramme av feks list.
Når vinduet er åpent så har du alltid netting foran slik at biller og annen dritt ikke kommer inn. Du får også netting av metall som krypene neppe klarer å tygge seg gjennom.

Bruk gjerne nettingen i kombinasjon med alle andre tips, som ren leilighet, gift utenfor langs grunnmur etc.
▼ ... over en uke senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
For et par år siden hadde jeg maursti gjennom leiligheten min i 3. etg, det var ikke noe spesielt de var interessert i leiligheten, det virket som de bare snudde midt på gulvet.
Brukte boksene jeg postet tidligere uten særlig hell, jeg husker ikke om jeg sprayet permetrin der maurene kom inn, men vet at jeg brukte det til å kverke et vepsebol og maurene forsynte seg gladelig av døde veps selv om de var badet i permetrin.
Jeg så at de fant noe i en sprekk mellom to planker utenfor døra, så jeg tok en runde med høytrykksspyler med terassevasker der og etter det så jeg ikke mer til de.

Kan det være en sprekk eller noe hos deg hvor de finner noe de liker?
Har hatt melbiller og sølvkre i huset tidligere.
Bortsett fra generelt god rengjøring, hjelper det
å bruke litt klorin (5%) løst i vann på de kritiske stedene.

Har aldri hatt dyr igjen inne.
Som downlow sier, permetrin funker som fy! Spray godt rundt alle åpninger inn til leiligheten, samt langs grunmur. Det er verdt 2-3 sprayrunder gjennom sommeren for å få det innsektsfritt inne.

Koster 150,- ish for en sprayboks og fåes kjøpt mange plasser

Mvh!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har kjøpt meg fluepapir, men det ser ikke ut til å fungere.

Har dere noen tips til andre produkter/fremgangsmåter for å fjerne fluer? Har prøvd å fjerne all mat og drikke fra leiligheten.


Takk for svar
Hva med en slik elektrisk fluefanger, eller slike du stapper i støpselet som sender ut uv lys som tiltrekker og griller krypa?

Spørs jo hvilke insekter du mener. De fleste kommer jo inn når du lufter.

Er kåken gammel, kommer de inn alle smutthull uansett.

Er det maur, finnes effektive ting for det.
Sist endret av BrewGrow; 8. juni 2016 kl. 15:40.
Du kan fint bruke permetrin inne, fikk jeg beskjed om i alle fall. Bruk maske når du sprayer, luft ut og sov gjerne et annet sted en natt, så går det fint. Spray i vinduskarmer, langs lister, i alle sprekker i panelet osv der de kryper inn. Men alt etter hvilke dyr du har, så er det sikkert ulike triks. Finn ut hva du har og ring et skadedyrfirma for tips.
Nå vet jeg ikke hvor mye dette hjelper, men jeg bodde i fjor i en leilighet på bakkeplan der bygget var godt over 100 år gammelt og bygget på sand (Rettere sagt, bygget på brostein som var lagt oppå en blanding av jord og sand). Denne sanden gjorde det ifølge flere jeg kjenner lettere for maur og annet dritt å komme seg inn under huset /grunnmur. Dette, kombinert med et gammelt hus med små sprekker og lignende som slike hus ofte har, endte med at vi hadde en rimelig substansiell forekomst av maur i leiligheten, dog bare på stuen. En dag skulle jeg sette noe i oppvaskmaskinen og så til min forferdelse at det var flere hundre maur rundt "sluket" i oppvaskmaskinen, så det var bare å sette på kokvask og sende jævlene til helvete der de kom fra.

Etter denne episoden foretok jeg og kompisen jeg bodde med en grundig vask av hele leiligheten, samt at vi brukte hvit maskeringstape for å dekke over sprekker osv i hjørnene, og gjennomsiktig pakketape langs listen i leiligheten. Det endte med at vi ikke hadde flere problemer med maur de resterende 2 mnd vi bodde der.
Sist endret av Deadlock Radium; 8. juni 2016 kl. 15:49.
Edderkopper tas jo enkelt med støvsuger, fanges å slippes ut, eller flyttes til et sted der andre insekter florerer.

Kjellerleiligheter er dessverre mekka for edderkopper og "kjingler" ( de med fyrstikk hodekropp og lange tynne bein)
Sist endret av BrewGrow; 8. juni 2016 kl. 16:20.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Kjellerleiligheter er dessverre mekka for edderkopper og "kjingler" ( de med fyrstikk hodekropp og lange tynne bein)
Vis hele sitatet...
Tenker du på vevkjerringer? Du finner jo disse overalt, men jeg vil ikke si at kjelleren er tilholdssted nummer en.
Ja, da jeg vokste opp kalte man de en kjingel. Selvfølgelig finnes de over alt, men man ser de spesielt ofte på grunnmur og kjeller.
Har man kjeller leilighet finner man edderkopper og vevkjerringer oftere der enn andre steder, sikkert fordi man ikke flyr rundt i skogen og leter spesielt etter de sånn til vanlig.

Så, etter min erfaring og med insekter som hobby siden jeg var 4-5 år gammel så er kjeller leiligheter et mekka for disse.
Noen typer insekter kam være tegn på at det er for fuktig i leiligheten. Det kan gi muggsopp som jo i seg selv er mye verre enn insekter å ha i hus. Du kan prøve å gjøre noen tiltak for å få ned luftfuktigheten, f eks kjøpe en avfukter eller hva det heter.
Jeg tok nok feil av en bille her inne før pga. dårlig og lite bilde samt dårlig syn. Uansett så kan jeg mye om insekter og annet kryp man støter på i jakten på disse.
Jeg kan jo ikke nevne navn, men har et publisert funn her, 7 år gammel: http://www.entomologi.no/journals/in...13_04_1988.pdf Og kjenner flere i redaksjonen personlig.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Edderkopper tas jo enkelt med støvsuger, fanges å slippes ut, eller flyttes til et sted der andre insekter florerer.

Kjellerleiligheter er dessverre mekka for edderkopper og "kjingler" ( de med fyrstikk hodekropp og lange tynne bein)
Vis hele sitatet...
Må'kke kverke edderkoppene! De tar jo alt annet av innsekter. Jeg har en god kompisgjeng av husedderkopper i min kjellerleilighet, og enhver invasjon av annet, har f.eks. hatt sølvkre og støvbiller, blir slått tilbake kjapt. Edderkoppen er din venn og sparer deg for masse annen herk. :-)

Sitat av entropi Vis innlegg
Noen typer insekter kam være tegn på at det er for fuktig i leiligheten. Det kan gi muggsopp som jo i seg selv er mye verre enn insekter å ha i hus. Du kan prøve å gjøre noen tiltak for å få ned luftfuktigheten, f eks kjøpe en avfukter eller hva det heter.
Vis hele sitatet...
Du får en luftfuktighetsmåler for en hundrelapp. Det er en god investering for å se om noe må gjøres.
Sist endret av SuperT; 9. juni 2016 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=SuperT;3316947]Må'kke kverke edderkoppene! De tar jo alt annet av innsekter. Jeg har en god kompisgjeng av husedderkopper i min kjellerleilighet, og enhver invasjon av annet, har f.eks. hatt sølvkre og støvbiller, blir slått tilbake kjapt. Edderkoppen er din venn og sparer deg for masse annen herk. :-)

Neida, jeg tenkte jo mest på de som har araknofobi og ikke orker tanken på å ha de rundt seg eller i hus.

Jeg kom jo med forslag om å fange de, for så å slippe de ut.
Eller flytte de til et sted i huset man sliter med andre insekter og kryp.

Jeg har selv kjelleren full av disse : http://www.nhm.uio.no/fakta/zoologi/.../husedderkopp/

Jeg har tross min omgang med insekter selv en mild form for araknofobi, men har nesten klart å bli kvitt denne ved å tvinge meg til å å la taranteller krype litt rundt på meg.

Av en eller annen grunn er det de minste jeg ikke liker, spesielt de nyfødte da jeg veit at det kan være flere hundre om ikke tusenvis andre jeg ikke ser i nærheten.

Disse synes jeg er litt tøffe grunnet korset de har på ryggen, og har selv fanget flere bla. på hardanger vidda.
https://no.wikipedia.org/wiki/Korsedderkopp
Sist endret av BrewGrow; 9. juni 2016 kl. 12:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alle har vel en viss grad av araknofobi, det er en urgammel mekanisme. Men så lenge jeg tenker på dem som hushjelper så går det ganske greit. ;-)
Jeg tror ikke det hjelper å flytte de til annet sted i huset. Det er utrolig hvor små sprekker de kommer gjennom, og særlig de små kan nok f.eks ta seg gjennom lettvegger hvis de ikke er fuget. Uansett smetter de kjapt gjennom åpne dører etc.

Det hender jeg finner andre enn husedderkopp, og de hiver jeg ut. Husedderkoppen er stort sett ikke glad i kontakt med mennesker så de holder seg skjult hvis mulig, og det er egentlig ikke ofte jeg ser dem utenom hvis de har fått laget seg et 'nett' et sted, da holder de seg i nærheten av det.
Sitat av SuperT Vis innlegg

Du får en luftfuktighetsmåler for en hundrelapp. Det er en god investering for å se om noe må gjøres.
Vis hele sitatet...
Jepp, men uansett om det er ikke er direkte helseskadelig fuktnivå kan gjerne lavere luftfuktighet bidra til å minske insektproblemet (i tillegg til bedre inneklima). Du nevner sølvkre, det er et av insektene som liker høy fuktighet.
Sist endret av entropi; 9. juni 2016 kl. 12:21.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jepp, men uansett om det er ikke er direkte helseskadelig fuktnivå kan gjerne lavere luftfuktighet bidra til å minske insektproblemet (i tillegg til bedre inneklima). Du nevner sølvkre, det er et av insektene som liker høy fuktighet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Jeg mener bare at det er greit å skaffe litt fakta og ikke basere tiltak på synsing. Ikke noe vits i å betale 2-4000 for en luftavfukter som bare står på 'tomgang' f.eks. Eller å ha det så tørt at det blir ubehagelig å bo der... ;-)

Jeg bor for tiden i kjellerleilighet selv og var inne på tanken på å skaffe luftavfukter da jeg flyttet inn, da jeg vet at kjellerleiligheter ofte er fuktige. Det viste seg etter målinger at luftfuktigheten i stue/kjøkken/soverom er godt innenfor anbefalt luftfuktighet i bolig, selv på sommeren, og ingen tiltak var nødvendig. Har derimot investert luftavfukter på badet, da målingene bekreftet mistanken om at avtrekket var for dårlig. Det er også her søvkreene dukker opp, selvfølgelig. Luftavfukteren her er også gull verdt med tanke på klestørk, og å unngå mugg og annen jævelskap.
Sitat av SuperT Vis innlegg
Alle har vel en viss grad av araknofobi, det er en urgammel mekanisme. Men så lenge jeg tenker på dem som hushjelper så går det ganske greit. ;-)
Jeg tror ikke det hjelper å flytte de til annet sted i huset. Det er utrolig hvor små sprekker de kommer gjennom, og særlig de små kan nok f.eks ta seg gjennom lettvegger hvis de ikke er fuget. Uansett smetter de kjapt gjennom åpne dører etc.

Det hender jeg finner andre enn husedderkopp, og de hiver jeg ut. Husedderkoppen er stort sett ikke glad i kontakt med mennesker så de holder seg skjult hvis mulig, og det er egentlig ikke ofte jeg ser dem utenom hvis de har fått laget seg et 'nett' et sted, da holder de seg i nærheten av det.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en urgammel mekanisme og det trenger man egentlig ikke engang vite for å merke det på kropp og sinn.

Hvis du leser litt mellom linjene i mine innlegg i tråden så skjønner du at jeg sitter på samme kunnskaper som deg om hvor lett kryp kommer inn der det er mulig.

Jeg er imidlertid ikke spesielt plaget av edderkopper i 2.etg. Så da jeg her om dagen oppdaget svartmaur som kom krypende inn kjøkkenvifta på kjøkkenet, hentet jeg et par edderkopper og plasserte de litt strategisk rundt der. Man kan selvfølgelig bruke mange forskjellige arter av edderkopper til et slikt formål.

Det er også to arter husedderkopp : Både liten/vanlig og stor husedderkopp. Og det er ikke alle arter man tror er husedderkopp som faktisk er det.

http://www.edderkopper.net/Agelenidae.html

Du har helt rett i at husedderkopp skyr kontakt med mennesker, dvs at støyen og vibrasjonene vi lager når vi beveger oss skremmer de. Tramp i gulvet neste gang du ser en og den løper og gjemmer seg tvert.

At den holder seg i nærheten av nettet "matfatet" sitt er jo vanlig, jeg bor også nær butikken... Neida :P

De beveger seg imidlertid saktere, mindre og over kortere avstander når det er kaldt, om det så være seg inne eller ute, sommer som vinter.
Sist endret av BrewGrow; 9. juni 2016 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.