Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1036
jaG
Produktutvikler
God formiddag.

Jeg har en HP ZBook 15 (F0U66EA#ABN). Relativt kraftig pc, (I7-4700MQ@4,2GHz, 16 GB ram og SSD) men mangler litt GPU-krutt for å kunne spille premium-spill med god grafikk.
Etter litt research så lurer jeg på å prøve en eGPU som f.eks. denne http://www.aliexpress.com/store/prod...224514303.html.

Så mine spørsmål er som følgene:

1. Er det noen som har erfaring med eGPU på HP-maskiner? Da spesielt ZBook og EliteBook-serien. Er det noe jeg burde være obs på?


2. Jeg har 2 stk. PCI-e-tilkoblinger og jeg har lest at HP har hvitlister på hva man kan koble til PCI-e-porten der WiFi-kortet er installert. Vil det være tilfelle at pc ikke vil gjenkjenne eGPU grunnet dette? Har det noe å si hvilken PCI-e-port jeg kobler til?


3. Det er som man kan se på linken mulighet å koble til via mini-PCI-E og via EXPRESSCARD. Gir det den ene bedre ytelse enn den andre? Det beste hadde så klart vært å bruke EXPRESS-kort, så jeg slipper å modde bunndeksel for å trekke ut en PCI-E-kabel. Jeg har også lest at ZBook G2 ikke har en funksjonell EXPRESS-port. Jeg har ikke klart å finne ut om jeg har G2, men finner ikke noe sted på nettet at modellnummeret til min pc er tilknyttet G2 betegnelsen. Så antar at jeg har modellen før G2. Noen som kan bekrefte dette?


4. Er det noen anbefalinger på hvilke grafikkort og power supply som gir god pris/ytelse-forhold? Målet er å kunne kjøre premiumspill slik som GTA5, COD, AC, StarWars Battlefront o.l på god grafikk.


5. Er det urealistisk å kunne ha muligheten til å kjøre 4K-oppløsning? Må man vesentlig opp i pris på grafikkkort?



Da jeg ta med pc til og fra jobb så er planen var å bygge et lite kabinett med eGPU, vifter, power og grafikkkort, samt 3D-printe noen håntak og fittings til et lite kabinett for å få et godt og portabelt gamingsetup.

Takk for alle svar på forhånd. Hvis det mangler noe info, let me know.
Heisann.

Selv bruker jeg en MacBook Pro 13" Retina med et 960. Bruker riktignok Thunderbolt, men det er vel samme prinsippet.
Bruker Akitio Thunder2 PCIe Box og en intern 550w PSU som jeg bare jumpstarter med en binders. Får akkurat plass til et ITX 960 fra Gigabyte i kabinettet. Tror ikke det finnes noe særlig mindre kabinetter å bruke.

1. Jeg har ikke brukt en laptop som har en sånn PCI-e tilkobling, men ut ifra jeg har erfart så er det nesten plug-and-play, så lenge du bruker Windows. Over Thunderbolt finner maskinen kortet med en gang i Windows. Tror nok det skal gå veldig bra.

2. Svarer vel det samme som i 1. Har erfart at maskinen kjenner igjen kortet så lenge det er koblet it.

4. Med et 970 eller 960 så vil du nok bli fornøyd. CPU vil være bottleneck i dette systemet, det er hvertfall min Haswell i5 som clocker til 3.2Ghz i Macen når jeg bruker et 960. Som jeg sa bruker jeg en vanlig ATX 550w strømforsyning, men har tenkt til å skaffe meg en av Dell sine eksterne strømfosyninger som bare har en 6pin på seg. Det er alt du trenger for et 960.

5. Det er nok ganske urealistisk med tanke på at CPU er en såppass stor bottleneck her.
jaG
Produktutvikler
Trådstarter
Sitat av Claryn Vis innlegg
Heisann.

Selv bruker jeg en MacBook Pro 13" Retina med et 960. Bruker riktignok Thunderbolt, men det er vel samme prinsippet.
Bruker Akitio Thunder2 PCIe Box og en intern 550w PSU som jeg bare jumpstarter med en binders. Får akkurat plass til et ITX 960 fra Gigabyte i kabinettet. Tror ikke det finnes noe særlig mindre kabinetter å bruke.

1. Jeg har ikke brukt en laptop som har en sånn PCI-e tilkobling, men ut ifra jeg har erfart så er det nesten plug-and-play, så lenge du bruker Windows. Over Thunderbolt finner maskinen kortet med en gang i Windows. Tror nok det skal gå veldig bra.

2. Svarer vel det samme som i 1. Har erfart at maskinen kjenner igjen kortet så lenge det er koblet it.

4. Med et 970 eller 960 så vil du nok bli fornøyd. CPU vil være bottleneck i dette systemet, det er hvertfall min Haswell i5 som clocker til 3.2Ghz i Macen når jeg bruker et 960. Som jeg sa bruker jeg en vanlig ATX 550w strømforsyning, men har tenkt til å skaffe meg en av Dell sine eksterne strømfosyninger som bare har en 6pin på seg. Det er alt du trenger for et 960.

5. Det er nok ganske urealistisk med tanke på at CPU er en såppass stor bottleneck her.
Vis hele sitatet...

Hei og takk for svar!

Du sier at du ikke har hatt problemer med dette grunnet erfaring, da lurer jeg på om du har testet Akitio eller lignene billigere eGPUer på en Windows pc? Jeg har TB-port på laptopen, så hadde dette fungert så er jo det relativt lettvint.

Når det gjelder Watt-bruk, så regner jeg med at det vil holde med en 500W strømforsyning, eller burde en ligge noen watt over ved å bruke 960?
Som sagt bruker jeg Akitio Thunder2 PCIe Box, og vil ikke anbefale noe annet. Det meste er overpriset og krever en adapter. AkitioThunder2 PCIe Box kommer med alt du trenger, inkludert TB-kabel. Med enne er det plug-and-play med Windows!

Det eneste man må være litt obs på er oppstart av maskinen som kan være litt tullete.
Noen ganger ønsker Windows åxgjøre en "Automatic Repair" fordi GPU er blitt fjernet siden forrige oppstart. Dette kjenner man ganske lett igjen fordi skjermen på laptopen blir svart, noe som alltid tyder på en feilaktig boot når det gjelder eGPU. Da må man bare koble av eGPU, starte Windows og komme helt til desktop før man skrur maskinen av og prøver en gang til. Dette skjer 1 av 5 ganger du skrur på maskinen, men tar bare 2 minutter å rette opp.

Hvis du har en Thunderbolt-port vil jeg si at det ikke er noe tvil om at du burde bruke den!
Uheldigvis er det bare kort som 750 og andre low-range kort som klarer seg med 75W som de får rett fra PCI-slotten. 960 klarer seg med 150W eskternt på 6pin, så det er dette jeg kan tenkt til å anskaffe.