Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 12076
Hei!

Jeg vil gjerne høre erfaringer fra turer andre har hatt i Asia, og gjerne ha noen tips ettersom jeg selv skal på tur i august med min bestevenninne. Planen er å dra innom Thailand, India, Indonesia også har vi tenkt på Malaysia, Kambosja eller Laos (ikke i den rekkefølgen). Noen som har erfaringer fra disse landene, evt hatt noe i nærheten av våres "reiserute" eller kan anbefale andre land og steder?

Setter pris på alle svar og tips, da dette er første gang vi gjør noe slikt :-) Vi har ikke bestemt lengden på turen enda, men vi er veldig forberedt på å være litt spontane ettersom vi sikkert får tips og kan bli fristet til å endre reiserute og diverse av andre reisende underveis
Dere skal på backpacking i Asia uten å ta turen innom Vietnam? Sorry ass, men det er faktisk HELT UHØRT
Jeg var i blant annet i Thailand, Indonesia og India i vinter. Sistnevnte var dog i jobbsammenheng så har ikke vært noe annet sted en Mombai som var et høl. Men Thailand bør du absolutt reise til. Bangkok er et must i mine øyne for et par dager, så kan du enten fly eller ta tog og båt til ulike øyer, litt avhengig av hva dere vil gjøre. Vil man f.eks dykke kan man reise til koh tao. Fullmåne-party har man på koh phangan, og er et morsomt sted for backpackere.

Når det kommer til Indonesia så har man jo et ubegrenset utvalg av øyer, men mest kjent er jo Bali. Jeg har vært på Gili-øyene som var topp, men Bali syns jeg var slitsomt, selv om det finnes mye pent der. Indonesia er forøvrig veldig korrupt og man skal være litt forsiktig, spesielt Bali.

Ser du skriver at dere skal reise i august, men nevner ikke hvor lenge dere har tenkt til å være borte. Skal dere innom så mye som 6-8 land så burde dere være borte en del måneder. Kan være greit å moderere seg litt. Jeg var innom 4 land på 3 måneder og bare det var i overkant. Jeg skulle også innom flere land, men både lommebok og tiden fløy som bare det. Plutselig blir dere forelsket i et sted og vil bli der en god stund.

Kan ikke anbefale det siden jeg ikke har vært der, men Burma virker som et spennende reisemål og et sted som ikke så veldig mange har vært enda.

Og enig med Angelica, Vietnam må dere dra til. Sier jeg som selv ikke dro dit, men jeg var ikke bare i Asia så fikk ikke tid.

En ting til. www.tripadvisor.com. Brukte den hele tiden under turen. Kan anbefale å ha med en liten laptop eller tablet.
Sist endret av hestpåpinne; 20. november 2014 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Husk kleskoder i diverse land, jeg har reist i India og menn er veldig interessert i å berøre vestlige kvinner. I store folkemengder er det verst. Man må bare være bestemt og si i fra klart at slik oppførsel ikke er akseptert. Avhengig av hvor man er bør man aldri gå alene ute når det er mørkt.

Kerala i India er utrolig vakkert, jungel, idylliske urørte strender langt fra turister. I Rajastan i nord finnes mange vakre fort og templer, mye bhang (cannabis).
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Men Thailand bør du absolutt reise til. Bangkok er et must i mine øyne for et par dager, så kan du enten fly eller ta tog og båt til ulike øyer, litt avhengig av hva dere vil gjøre. Vil man f.eks dykke kan man reise til koh tao. Fullmåne-party har man på koh phangan, og er et morsomt sted for backpackere.
Vis hele sitatet...
Vil bare ta med at det jeg synes er et must, er de øyene!
De er veldig behagelige å være på. Fint vær, fine strender, fantastiske bade/snorkle muligheter og koselig folk!
Var selv på Ko(h?) Mak, og det er iallefall sånn det var når jeg var der for noen år siden.
Som Dodecha også nevnt, så er det mye cannabis i disse områdene, spesielt visst du er i området det er mye backpackere
Reis BKK og eventuelt øyer i sør (Krabi, Ao Nang etc eller Koh Samui, Koh Phangan (full moon) og Koh Tao), deretter Laos -> Kambodsja -> Vietnam -> Malaysia. Du kan fint skyte inn Burma der, eksempelvis før Laos, samt legge til Indonesia etter Malaysia. Fra BKK til Krabi eller Koh Samui, vil jeg sterkt anbefale fly. Dette koster litt mer (men ikke mer enn en bussbillett fra Oslo til Trondheim), men tog og buss er begge deler veldig ukomfortabelt. Skal du på full moon, book hotell god tid i forveien og bruk tid på å finne et hotell som ikke er listet i Lonely Planet eller først i Google da disse er de dyreste. Det er en del som skjer i Thailand nå politisk, så unngå å diskutere politikk og alt som smaker av myndighetskritikk. Ikke snakk om kongen. Ikke spør om monarkiet. Det skal en del til for å få rettslige konsekvenser, men det skal ikke all verden til for ubehageligheter - og det er jo det gjerne verdt å styre unna på bortebane.

Revurder forøvrig Laos. Uinteressant på alle måter nå som Vang Vieng er stengt. Legg heller inn noen ekstra dager i BKK som i mine øyne er den mest spennende byen i regionen. Noen dager i Kaoh San Road er jo obligatorisk for alle førstegangsreisende, men dere bør ta dere råd til å sjekke ut litt mer av byen. Vil dere ha noe "autentisk"; sjekk ut eleveøyen Koh Kret. Er et helvete å komme seg dit med offentlig transport, men ditto også færre turister og verdt et besøk. En kinotur (husk å reise dere når de spiller kongesangen før filmen!) er også noe som er verdt å vurdere. Bo nær Asoke BTS, stikk på kino på Terminal 21 (rett ved Asoke BTS) etter lunsj, stikk til Benchakitti park i god tid før 18:00, og få med dere "the zombie apacolypse" aka. avspilling av kongesangen midt i rushet av joggere. Ser virkelig ut som "the walking dead" eller noe slikt. Haha. Alle fryser og rører ikke en muskel. På kvelden har man et vel av alternativer både rundt Asoke, rundt Nana (neste stopp) og rundt Thon Buri (tre stopp med BTS og de beste restaurantene som ikke lever av turister). Nana er mest kjent for sex-relatert underholdning, men har også flere nattklubber og skybarer. Liker godt The Nest (soi 11).

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Ser du skriver at dere skal reise i august, men nevner ikke hvor lenge dere har tenkt til å være borte. Skal dere innom så mye som 6-8 land så burde dere være borte en del måneder. Kan være greit å moderere seg litt. Jeg var innom 4 land på 3 måneder og bare det var i overkant.
Vis hele sitatet...
Tja, litt planlegging og billigbilletter med Air Asia (så man slipper å bruke dager på å reise fra sted til sted) burde det være mulig å få til mye på kortere tid. T+L+K+M slik TS skisserer i førsteposten, burde være mulig å få unna på 8 uker, inkludert tid til å velge rimelige løsninger. Man trenger ikke strengt tatt mer enn to uker på Thailand. Det er begrenset hvor hysterisk interessant det er å røyke seg fjern på en scenisk strand eller vandre fra det ene gjennomkommersialiserte tempelet til det andre. Bangkok, noe øyer, et stopp i Chiang Mai og så til neste land. Det tar to uker.

Laos, ganske uspennende land med en grusom historie som dessverre forvaltes på en ekstremt dårlig måte av myndighetene. Kambodsja, mer spennende, men mye det samme som Thailand - bare billigere og enda mer korrupt. Malaysia, to uker bør holde for KLL, og igjen, kom deg ut til øyene, og press inn et stopp til Malacca. Så er du egentlig ganske mettet på magediaré og sexpats i ulike former og farger og akkurat passe å reise hjem.
Sist endret av nikita; 20. november 2014 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
9 2
Tusen takk for svar :-) Da styrer vi unna Laos for denne gang, og legger inn Vietnam istedet. Ser at Bangkok blir anbefalt, og vi har planer om å ta turen innom, men ettersom vi var en uke der i desember holder det nok med to dager :-) Og når det kommer til Bali er planen å være der i noen uker, fordi jeg er kjent der og kjenner folk der etter fire måneder på øya. Vi tenker nå (grovt) India -> Burma -> Thailand -> Vietnam -> Kambodsja -> Malaysia -> Indonesia, men som sagt er vi forberedt på forandringer ;-) Øyene i Thailand er selvfølgelig et must, vi må bare lese oss opp og finne ut hvilke som er mest interessante.

Som nevnt har vi ikke bestemt hvor lenge vi skal være borte, men vi vurderer å ende reisen i Australia, og deretter prøve å søke jobb der på Work & Travel Visum.

Vi skal lese oss opp om stedene som er nevnt ovenfor, og om noen har noen innvendinger eller tips så er det bare å komme med de :-) Er som sagt første gang vi backpacker, så vi setter pris på alle svar!
Eneste stedet jeg kan tipse om er "Sa Pa" i Vietnam. Fantastsikt å gå blant risåkrene, og så legge seg i et "Home Stay" for å sove.

Kan være problematisk at det ligger så langt nord i Vietnam.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den er ikke så lang, en Jeg leste den på en busstur i India, anbefalt av en annen jeg møtte på reisen: Vagabonding: An Uncommon Guide to the Art of Long-Term World Travel, litt praktiske tips, litt filosofisk og ganske lettlest.
Husk reiseforsikring forresten. Vanlige reiseforsikringer gjelder typisk ikke for mer enn 45 dager, så skaff dere en reiseforsikring for backpackere.
Bor i Filippinene å har vært her i 7 måneder nå, så kan anbefale å ta turen innom her om dere føler for det. I Filippinene så anbefaler jeg: Banaue Rice Terraces, Chocolate Hills, Boracay, Palawan (el nido) som jeg kommer på i farta. I Manila der jeg bor er det ikke så mye å finne på utenom å dra på byen
Sitat av nikita Vis innlegg

Laos, ganske uspennende land med en grusom historie som dessverre forvaltes på en ekstremt dårlig måte av myndighetene. Kambodsja, mer spennende, men mye det samme som Thailand - bare billigere og enda mer korrupt. Malaysia, to uker bør holde for KLL, og igjen, kom deg ut til øyene, og press inn et stopp til Malacca. Så er du egentlig ganske mettet på magediaré og sexpats i ulike former og farger og akkurat passe å reise hjem.
Vis hele sitatet...
Ville ikke droppet Laos. Finnes flere fine plasser som Luang Prabang, Vang Vieng (fortsatt tubing der) og Vientiane. Ett av de fattigste landene i verden som bør oppleves. I tillegg er det portforbud etter klokka 12 som gjør utelivet kult. Feks i Luang Prabang drar alle med tuktuk til bowlinghallen som er den eneste plassen det er mulig å drikke etter klokka 12
Til dere som sier Bangkok er et et must, FYY! Og til dere som hører på det, Ta det med en "NEVE" salt(aka klype salt altså) for Bangkok er en av de mest slitsomme, intense, skitne og forurensende byene i verden føler nå jeg etter å ha bodd der noen uker to-tre ganger

Men en dag eller to for å oppleve så er dt jo morro, men det er ikke en koslig by! Jeg liker pattaya bedre, og pattaya er kåret til verdens dårligste feriested, hehe! Men allikevel kosligere enn bangkok! Men dog er det helt klart noe for seg selv med motorsykkeltaxier som knuser flere kneskåler om dagen enn mafian i italia gjør i året, og hanekamper, og totalt kaos! Bonggass burde byen heti! Helt på trynet
Sist endret av Jonta; 5. desember 2014 kl. 15:01. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Sitat av Lunar Vis innlegg
Til dere som sier Bangkok er et et must, FYY! Og til dere som hører på det, Ta det med en "NEVE" salt(aka klype salt altså) for Bangkok er en av de mest slitsomme, intense, skitne og forurensende byene i verden føler nå jeg etter å ha bodd der noen uker to-tre ganger
Vis hele sitatet...
At du sier det vitner om at du ikke har gitt byen et hederlig forsøk. Bangkok, Tokyo, Oslo, London, Roma - ja, alle større byer, krever at du er villig til å bruke byen og flytte på deg litt for å få maks uttelling av oppholdet. Bor du ved Sukkuhmhvit, fortrinnsvis i området rundt Asoke BTS, er du særdeles godt plassert for videre utforskning med kollektiv og taxi. Men klart, dasser du rundt i Khao San dag ut og dag inn, så kan jeg forstå den negative holdningen. Mitt råd; bruk tid til å bestemme dere hva dere har lyst til å prøve, og bruk byen.
Trådstarter
9 2
Som sagt var vi en uke i Bangkok for ett år siden, og jeg syns selv vi skal ta turen innom. Det er en spennende by, og det er verdt turen innom et par dager når vi først er der.

Vi har ikke dårlig tid på reisen, vi håper å få reist litt etter Australia også :-) Filippinene frister veldig, skal ikke se bort ifra at vi tar en tur dit! Det samme gjelder forsåvidt Laos og Sri Lanka også, men i første omgang tror vi det blir de landene jeg nevnte litt lenger opp i tråden.
Sitat av l8r8 Vis innlegg
Som sagt var vi en uke i Bangkok for ett år siden, og jeg syns selv vi skal ta turen innom. Det er en spennende by, og det er verdt turen innom et par dager når vi først er der.

Vi har ikke dårlig tid på reisen, vi håper å få reist litt etter Australia også :-) Filippinene frister veldig, skal ikke se bort ifra at vi tar en tur dit! Det samme gjelder forsåvidt Laos og Sri Lanka også, men i første omgang tror vi det blir de landene jeg nevnte litt lenger opp i tråden.
Vis hele sitatet...
Fiks visum til India i BKK da. Det kan fort bli litt stress (de stenger drit tidlig på dagen ).
Politiet i Bangkog driver med urintesting og ransakelser av tillfeldige turister på gaten:
http://bangkokpost.com/opinion/opini...a-police-state
Sist endret av moonunit; 7. desember 2014 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av moonunit Vis innlegg
Politiet i Bangkog driver med urintesting og ransakelser av tillfeldige turister på gaten:
http://bangkokpost.com/opinion/opini...a-police-state
Vis hele sitatet...
200 bhat tea money og du slipper unna.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har dere bestemt reiserute?

Tenkte selv denne.

http://i.imgur.com/dnJJnM5.png
Sitat av nikita Vis innlegg
200 bhat tea money og du slipper unna.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så enkelt:
http://time.com/3674200/thailand-tou...own-extortion/
Jeg synes KL er en kjedelig by, og ville styrt unna om jeg var deg. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe sim-kort så snart dere lander i et nytt land, gjerne med data-pakke. Det sparer man mye på.

Jeg har studert i Singapore et semester. Husk at kostnadsnivået der er noe helt annet enn de fleste andre byer i regionen. Hvis dere har råd, så kan det anbefales å ta en natt eller to på Marina Bay Sands, så får man tatt den obligatoriske selfien i Infinity Pool:

http://www.nationalgeographic.de/thumbnails/gallery/72/54/01/infinity-pool-des-marina-bay-sands-resort-15472.jpg

Ellers anbefales det å se seg rundt i China Town og Little India. Skal man ut på byen, går man gjerne til Clarke Quay, hvor de fleste nattklubbene ligger. Det er også tradisjon å samle seg på broen rett ved dette området og drikke øl man kan kjøpe på en kiosk rett ved. Her er dere garantert å treffe andre backpackere, samt en del lokale.

Singapore har mye strenge regler og det anbefales at man ikke tester disse grensene. Snus er egentlig ikke lov å ta med over grensen. Utollet kan man ta med seg en åpnet pakke sigaretter over grensen.

Skal man spise ute, vil jeg f.eks. anbefale restauranten The Banana Leaf i Little India. Den Norske Sjømannskirken arrangerer BBQ hver søndag for en meget billig penge. Det anbefales på det sterkeste å ta turen innom for en matbit hvis man er i byen på en søndag. Hyggelige mennesker som jobber der, og meget god mat.

Taxi er trygt i Singapore, men sjåførene kan være ganske så ubrukelige (dog hyggelige). Det kan lønne seg å ha med seg en smarttelefon med Google Maps slik man kan hjelpe til hvis det blir for vanskelig
Vil anbefale å vente med India til litt senere på turen når dere har litt tid under belte som backpackere. India kan være et enormt kultursjokk, spesiellt i nord. Følte selv at jeg trengte et par uker bare på å vende meg noenlunde til dette annerledeslandet. Til gjengjeld elsket jeg det. India er som regel enten "hat" eller "elsk"

Sør India er mer chill og rolig og ikke så "voldsomt" som i nord (men begge deler har sin sjarm). Indiske storbyer kan greit nedprioriteres. Man er som regel dømt til å dra innom en eller annen storby om man reiser med tog i India. Verdt å oppleve en natt eller to, men ikke plassen å slå seg til ro for flere dager. (foruten Varanasi, som er meget spesiell). Stikk heller ut på landsbygda.

God tur!
Sist endret av Bearass; 25. januar 2015 kl. 19:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
9 2
Sitat av moonunit Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den tid, den sorg Men greit å vite, får håpe vi slipper det!

Sitat av Procrastinator Vis innlegg
Har dere bestemt reiserute?

Tenkte selv denne.

http://i.imgur.com/dnJJnM5.png
Vis hele sitatet...
Nja, vi har tenkt litt på denne http://www.travellerspoint.com/membe...ostintheworldd

Sitat av steinarlima Vis innlegg
Jeg synes KL er en kjedelig by, og ville styrt unna om jeg var deg. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe sim-kort så snart dere lander i et nytt land, gjerne med data-pakke. Det sparer man mye på.

Jeg har studert i Singapore et semester.
Vis hele sitatet...
Takk for mange gode tips! Det har vi tenkt å gjøre, gjorde det når jeg var i Bali og sparte nok litt på det Singapore er i dag ikke med i våres rute, men vi tenker å ta oss en tur dit i fremtiden. Så tusen takk for tipsene

Sitat av Bearass Vis innlegg
Vil anbefale å vente med India til litt senere på turen når dere har litt tid under belte som backpackere. India kan være et enormt kultursjokk, spesiellt i nord. Følte selv at jeg trengte et par uker bare på å vende meg noenlunde til dette annerledeslandet. Til gjengjeld elsket jeg det. India er som regel enten "hat" eller "elsk"

Sør India er mer chill og rolig og ikke så "voldsomt" som i nord (men begge deler har sin sjarm). Indiske storbyer kan greit nedprioriteres. Man er som regel dømt til å dra innom en eller annen storby om man reiser med tog i India. Verdt å oppleve en natt eller to, men ikke plassen å slå seg til ro for flere dager. (foruten Varanasi, som er meget spesiell). Stikk heller ut på landsbygda.

God tur!
Vis hele sitatet...
Er klar over at det kan bli et enormt (!) kultursjokk, og vi er litt forberedt (selvfølgelig kommer vi til å få sjokk uansett, går nok ikke å være godt nok "forberedt" når man ikke har vært i landet eller har masse erfaringer fra før av), men sånn som det ser ut så blir det nok første stoppested. Kanskje er det en dum feil av oss, men da har vi forhåpentligvis lært leksa og tenker annerledes til neste gang.
Vi har enda ikke bestemt oss helt 100% for hvilke steder vi skal besøke, men Varanasi er nok ganske sikkert ja Vi tar til oss det du sier og takker for tipsene!
Sist endret av l8r8; 17. februar 2015 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
India er en fin plass, bare se denne og ut til slutten, flott liv der nede ja

https://www.youtube.com/watch?v=SATrYsZYGbk#t=252

(bhang)
Sist endret av Hutch; 17. februar 2015 kl. 00:44.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er brutt ut malaria nå som ikke medisinene virker mot. Vær obs, er ikke spredt seg til India enda, men gjør den det kan det være greit å holde seg unna Asia en stund. Malaria er noe drit og vaksinene er ikke garantert å virke (og har så mye bivirkninger at en del av oss styrer unna).
Hvor har du lest dette med malariautbrudd? Betviler ikke det du skriver, men hadde vært kjekt å lese litt mer om det. Skal selv til Kambodsja i april.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Hvor har du lest dette med malariautbrudd? Betviler ikke det du skriver, men hadde vært kjekt å lese litt mer om det. Skal selv til Kambodsja i april.
Vis hele sitatet...
http://www.newsweek.com/impending-dr...-threat-308511

http://www.bbc.com/news/health-31533559

Mfl.
Såpass. Herlige greier. Reise skal jeg uansett, men skal nok unnlate å nevne dette for min mor da min morfar døde av malaria i Afrika. Skal sies at dette var maaange år siden. Har jeg forstått det rett så er de resistante mot dagens medikamenter? Ikke at det spiller så stor rolle for meg, for jeg kan ikke ta de malariatablettene som finnes i dag grunnet en sykdom jeg har.

Men alltid kjekt å ha det i bakhodet
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Såpass. Herlige greier. Reise skal jeg uansett, men skal nok unnlate å nevne dette for min mor da min morfar døde av malaria i Afrika. Skal sies at dette var maaange år siden. Har jeg forstått det rett så er de resistante mot dagens medikamenter? Ikke at det spiller så stor rolle for meg, for jeg kan ikke ta de malariatablettene som finnes i dag grunnet en sykdom jeg har.

Men alltid kjekt å ha det i bakhodet
Vis hele sitatet...
Begrens faren for å bli stukket. Dynk deg i myggmiddel, sov i myggnetting (pass på å ikke få mygg inni og unngå steder med mye mygg (eks. spisesteder i nærheten av vannspeil på kveld/ettermiddag).
Jepp. Synd at den myggoljen som er i Norge har så lite deet. Sist jeg dro til Asia kjøpte jeg det i Australia hvor det var mye høyere innhold av deet. Fine med meg er at jeg sjeldent blir stukket, kanskje blodet mitt er dirty
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
9 2
Vet ikke om det er av interesse, men en liten oppdatering:

Vi reiste til india for tre uker siden, og er nå i Pune. Vi drar videre til Varanasi i morgen, og vi har hatt en kjempefin tur. Kan skjønner hva folk mener med at det kan være et sjokk og kanskje ikke det smarteste landet og starte i, men kan ikke si oss heeeelt enige. Vi har aldri gjort noe lignende, altså backpacking, og vi har klart oss veldig bra. Så lenge man har litt vett mellom ørene og gjør litt research før man lander så går det jo bra, i alle fall i våres tilfelle :-) Vi fikk ikke det kultursjokket vi har lest så mye om heller, kan kanskje ha noe med at vi var forberedt? Ikke vet jeg, kanskje vi har hatt flaks også, haha.

Ellers så har vi funnet ut at det ikke er så lett å ha en klar reiseplan her, med mindre man kjøper alle togbilletter i god tid. Kan ha noe med at det er veldig mange som reiser på denne tiden også, for vi har hatt problemer med å finne tog flere ganger.
Kom gjerne med flere tips til land og steder som er verdt å besøke, vi ser vel egentlig litt bort fra den reiseplanen vi hadde før vi reiste og tar det mer på strak arm hvor neste destination blir