Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2822
Jeg har observert en del inne på freakforum i det siste, og legger merke til at meninger som er ytterliggående (med lagt mest vekt på den høyre ytterkant), blir fjernet fra forumet, samt at personen som skriver dette ofte blir bannet i en tid - eller for all tid. Videre har jeg observert at tråder som setter spørsmålstegn ved Freakforumets ytringsfrihet - som denne tråden - eller setter spørsmålstegn ved ytringer som blir sensurert grunnet at de er for "ekstreme" for administratorene ved forumet, raskt blir fjernet.


Spørsmålet mitt er derfor; hva er grunnen til dette? Blir et forum bedre av å sensurere meninger som ikke står i tråd med det som er allment akseptabelt? Kan man ikke heller skrive gode og saklige motargumenter hvis man mener de ytterliggående meningene er forankret i en forvrengt virkelighetsoppfatning?


Jeg vil også ta meg tiden til å si at ytringer basert på personangrep eller klare rasistiske argumentasjoner uten saklighet, bør fjernes.
Da håper jeg denne tråden er noe som kan være aktuelt for diskusjon, og at jeg ikke blir bannet fordi jeg stiller spørsmål.
Det er et privat forum, du(og meg) har ingenting du skulle ha sagt. Søppelfolk som spammer sine schizofrene vrangforestillinger i form av youtube videoer og grunnløse påstander blir heldigvis fjernet. Slike folk tar opp utrolig mye plass og skaper dårlig miljø i et forum.
Sist endret av henrikxt; 11. mai 2013 kl. 13:37.
Det bedrives ikke sensur, men moderering. At tråder og innlegg slettes har ingenting med ytringsfrihet å gjøre.

Problemet er at en del personer med sterke meninger også lærer av seg piss av denne typen: «Det er da åpenbart at <brukernavn fjernet> er en naiv, dobbeltmoralsk, ultrasosialistisk kuksuger uten like x)». Det er ikke å diskutere, det er å slenge dritt, og da blir man utestengt. Enten for en periode, eller for alltid.

Siden vanlige brukere ikke ser disse innleggene fordi de slettes er det fort gjort å anta at en bruker ble utestengt fordi han hadde meninger som ikke samsvarer med moderatorers egne, det stemmer da altså ikke. Hadde det vært tilfelle hadde det ikke vært mange brukere på dette forumet
Sist endret av liasis; 11. mai 2013 kl. 13:38.
MaG9z's Avatar
Trådstarter
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det er et privat forum, du har ingenting du skulla ha sagt. Søppelfolk som spammer sine schizofrene vrangforestillinger i form av youtube videoer og grunnløse påstander blir heldigvis fjernet.
Vis hele sitatet...
Ok, så da tar jeg til grunne for at du mener et forum blir bedre av å sensurere meninger som er ytterliggående? Hvorfor er det bedre å bare fjerne slike folk enn å diskutere med dem, på en slike måte at du kanskje kan overbevise personen? Man kan komme med argumenter for at personens sine ytterliggående er basert på f.eks propaganda, og komme med linker/fakta for nettopp dette.

Stemmer, dette er et privat forum. Hvorfor ikke foreslå endringer som kan gjøre det til et bedre forum?
De folkene jeg tenker på er det faktisk umulig å føre en saklig debatt med.

Bare se på diskusjon.no. Der er det et bra dusin med folk som gang på gang tar opp de samme temaene, de har blitt motbevist utallige ganger, men forsetter å forsøple forumet uhindret.
Sist endret av henrikxt; 11. mai 2013 kl. 13:49.
MaG9z's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Det bedrives ikke sensur, men moderering. At tråder og innlegg slettes har ingenting med ytringsfrihet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo, det har veldig mye med ytringsfrihet å gjøre. Hvis modereringen gjør at ytringer som er ekstreme - men saklige - blir slettet, så er det innskrenkelse av ytringsfriheten; nettopp fordi man ikke godtar alle typer ytringer.

Sitat av moridin Vis innlegg
Problemet er at en del personer med sterke meninger også lærer av seg piss av denne typen: «Det er da åpenbart at <brukernavn fjernet> er en naiv, dobbeltmoralsk, ultrasosialistisk kuksuger uten like x)». Det er ikke å diskutere, det er å slenge dritt, og da blir man utestengt. Enten for en periode, eller for alltid.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, og det poengterte jeg også i første-innlegget mitt. Personangrep har ingenting i en seriøs debatt å gjøre, og bør fjernes.

Sitat av moridin Vis innlegg
Siden vanlige brukere ikke ser disse innleggene fordi de slettes er det fort gjort å anta at en bruker ble utestengt fordi han hadde meninger som ikke samsvarer med moderatorers egne, det stemmer da altså ikke. Hadde det vært tilfelle hadde det ikke vært mange brukere på dette forumet
Vis hele sitatet...
Først og fremst er det tråder jeg observerer blir slettet på grunnlag av ytringer, og da er det enkelt å se at grunnlaget for at de blir slettet er "ekstreme" ytringer. Dette er tråder som har vært åpne for debatt.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
De folkene jeg tenker på er det faktisk umulig å føre en saklig debatt med.

Bare se på diskusjon.no. Der er det et bra dusin med folk som gang på gang tar opp de samme temaene, de har blitt motbevist utallige ganger, men forsetter å forsøple forumet uhindret.
Vis hele sitatet...
Så, derfor bør man heller sensurere deres meninger? Husk at vi lever i et demokratisk land med full ytringsfrihet. Det er helt opp til et privat forum å gjøre det de ønsker, men det jeg foreslår kun ting som kan være til forbedring.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ytringsfrihet er å kunne ytre seg uten å bli straffeforfulgt av staten. Premisset til tråden er feil. Vi bedriver forøvrig ikke politisk moderering.
Sist endret av nso; 11. mai 2013 kl. 14:07.
MaG9z's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Ytringsfrihet er det å kunne ytre seg uten å bli straffeforfulgt av staten. Premisset til tråden er feil. Vi bedriver forøvrig heller ikke politisk moderering.
Vis hele sitatet...
Nei.
"Ytringsfrihet er den friheten alle mennesker har til å gi uttrykk for det de mener, og ønsker å si noe om. Ytringsfriheten omfatter friheten til å formidle ideer i ytring eller handling, og til å velge å ytre seg eller la være. Dette gjelder også friheten til å motta andres ytringer. " http://snl.no/ytringsfrihet

Hvorfor er premisset til tråden feil?

Du kan selvfølgelig velge å si at dere ikke bedriver politisk moderering, men faktumet mener jeg er noe annet. Ytre høyre virker å få gjennomgå mest her inne, etter mine observasjoner. (ikke at jeg er en del av ytre høyre)
Man kan gjerne diskutere hvorvidt moderatorene legger seg på riktig linje i modereringa.. men dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre.

Uansett, innleggene jeg ser blir slettet er lite konstruktive, har dårlig språk og bidrar ikke til diskusjonen. Jeg har til dags dato ikke et sett et konstruktiv innlegg bli slettet, og iallefall ikke på politisk grunnlag. Bruker man punktum, store bokstaver, rettskrivning og forsøker å skrive setninger som henger sånn halvveis på greip tror jeg egentlig man kan ha særdeles interessante meninger her uten problemer.

Jeg vet ikke om mange andre forum tråden jeg startet, hvor jeg diskuterte om vestlige sivile kanskje var legitime mål , hadde fått leve i iallefall.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Jo, det har veldig mye med ytringsfrihet å gjøre. Hvis modereringen gjør at ytringer som er ekstreme - men saklige - blir slettet, så er det innskrenkelse av ytringsfriheten; nettopp fordi man ikke godtar alle typer ytringer.
Vis hele sitatet...
Nei. Ytringsfrihet gir deg rett til å spre dine meninger uten å bli straffeforfulgt. Det gir deg ikke rett til å bruke alle mulige internettfora, kommentarfelt i nettaviser til å spre de samme meningene. Som nso også kommenterer. Vi driver ikke politisk moderering, det finnes det haugevis av eksempler på.

For å ta to nylige eksempler:
1. http://freak.no/forum/showthread.php?t=247677
2. http://freak.no/forum/showthread.php?t=247495

Først og fremst er det tråder jeg observerer blir slettet på grunnlag av ytringer, og da er det enkelt å se at grunnlaget for at de blir slettet er "ekstreme" ytringer. Dette er tråder som har vært åpne for debatt.
Vis hele sitatet...
Det er hva du antar er slettegrunnlaget. Som bruker av forumet har du ikke full oversikt over hvorfor tråder/innlegg slettes.

moderatorer eller crew sletter mye som enkeltbrukere er uenig i. Det kan være fordi det allerede finnes tråder om emnet, at det omhandler emner vi mener ikke hører hjemme på freak.no (og nei. å slette en tråd som omhandler et upassende emne er akkurat like lite brudd på ytringsfriheten som å nekte noen å henge opp et enormt klovnemaleri på Tjuvholmen), fordi det kun er en link til en nyhetssak og en linje med "jævla drittregjering" (dette er et diskusjonsforum, ikke en rss-feed) eller fordi de eksplisitt bryter en eller flere regler.

Å inneha andre meninger enn flertallet er ikke noe problem i seg selv, problemet er at mange av disse brukerne i tillegg syns det er greit å slenge dritt, bruke hersketeknikker og generelt forsøple ellers konstruktive diskusjoner
Sist endret av liasis; 11. mai 2013 kl. 14:19.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nei.
"Ytringsfrihet er den friheten alle mennesker har til å gi uttrykk for det de mener, og ønsker å si noe om. Ytringsfriheten omfatter friheten til å formidle ideer i ytring eller handling, og til å velge å ytre seg eller la være. Dette gjelder også friheten til å motta andres ytringer. " http://snl.no/ytringsfrihet

Hvorfor er premisset til tråden feil?

Du kan selvfølgelig velge å si at dere ikke bedriver politisk moderering, men faktumet mener jeg er noe annet. Ytre høyre virker å få gjennomgå mest her inne, etter mine observasjoner. (ikke at jeg er en del av ytre høyre)
Vis hele sitatet...
At noen argumenterer mot deg, eller "får gjennomgå", er ikke det samme som å bli sensurert. Det er ingen hemmelighet at debattanter på freakforum heller kraftig mot venstre.

Hvis du leser hele siden du selv lenker til, og ikke bare ingressen, så vil du få en grei forståelse av det rettslige prinsippet ytringsfrihet er. Ytringsfrihet er ikke at du kan si hva faen du vil i kompissen din sitt hus uten at han skal kunne kaste deg på ræven ut. Det er forøvrig, som tidligere nevnt, noe vi ikke gjør.
Sist endret av nso; 11. mai 2013 kl. 14:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hvorfor er premisset til tråden feil?
Vis hele sitatet...
Fordi vi forsøker ikkje å hindre nokon i å ytre seg. Vi hindrer enkelte i å skrive ting *her* - ikkje andre plasser.

Du har ytringsfridom, men du har ingen rett til å stå på kjøkkenet mitt medan du utøver den.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Du kan selvfølgelig velge å si at dere ikke bedriver politisk moderering, men faktumet mener jeg er noe annet. Ytre høyre virker å få gjennomgå mest her inne, etter mine observasjoner. (ikke at jeg er en del av ytre høyre)
Vis hele sitatet...
Show us. Eg kan ikkje erindre at vi har gjort det - utover grov rasisme. Grov rasisme har vi relativt lite til overs for.
Haha! Snakk om solen. Skrev nettop et innlegg ang grammatik som nettop ble slettet. Har hatt noen inlegg tidligere som jeg ikke ser helt hvorfor ble slettet, annet en at moderator var uenig i det jeg skrev. Jeg tror admin må ha en opprydding i rettigheter her til diverse (maktmiss)brukere
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 14:21.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Haha! Snakk om solen. Skrev nettop et innlegg ang grammatik som nettop ble slettet. Har hatt noen inlegg tidligere som jeg ikke ser helt hvorfor ble slettet, annet en at moderator var uenig i det jeg skrev. Jeg tror admin må ha en opprydding i rettigheter her til diverse (maktmiss)brukere
Vis hele sitatet...
Her har du innlegget ditt siden du savner det:
Orginal eller Original
Hei,

Blei usikker på skrivemåten av dette ordet, noen sier det skrives Original noen andre sier det helt sikkert er Orginal. Jeg uttaler det selv Orginal, men hvordan skriver man det gramatisk rett?
Vis hele sitatet...
Her har du google og norsk språkråd: http://google.com http://sprakrad.no
Her har du regel #2: http://freak.no/forum/vis_regler.html

Vær så jævla snill å slutt å ødelegge hele begrepet "ytringsfrihet". Hvis du ikke gidder å følge de aller mest grunnleggende reglene på nettstedet så får du behandling deretter.
Sist endret av nso; 11. mai 2013 kl. 14:37.
Sigøyner-tråden er litt interessant. Det er ikke ofte jeg får se utsagn av denne typen bli stående:
Sitat av DonTomaso
Det er spennende å observere at en så stor mengde av halvmenneskelig, degenerert gen-søppel finner sammen i et fellesskap. Jeg tenker selvfølgelig på 99% av deltakerene i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at innleggene ikke burde slettes, men jeg kan skjønne hvorfor noen mener det er litt bias i slettinga. Latterligjøring og angrep på person som DonTomaso og Mith holdt på med der pleier ikke å få leve (han forsøkte seg seinere på at det var satire, men alle innleggene til Mith og Dontomaso var i samme ånd der.. så da må det i så tilfelle ha vært særdeles mye satire).
Sist endret av DumDiDum; 11. mai 2013 kl. 14:26.
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Haha! Snakk om solen. Skrev nettop et innlegg ang grammatik som nettop ble slettet. Har hatt noen inlegg tidligere som jeg ikke ser helt hvorfor ble slettet, annet en at moderator var uenig i det jeg skrev. Jeg tror admin må ha en opprydding i rettigheter her til diverse (maktmiss)brukere
Vis hele sitatet...
Grammatikk mener du vel? Uansett et typisk eksempel på noe vi alle er drittlei av, ikke tilføyer NOE nytt og generelt bare forsøpler forumet med mindre det har en interessant vinkling. Noe jeg tviler på at en tråd om grammatikk skrevet av en som ikke kan stave grammatikk har.
Var jo ikke om grammatikk han lurte på engang, det var rettskrivning. Folk som heller vil at andre skal bruke 20 sekunder på å skrive et svar enn å bruke 10 sekunder selv med ei ordliste er fine kandidater til å få innleggene slettet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Grammatikk mener du vel? Uansett et typisk eksempel på noe vi alle er drittlei av, ikke tilføyer NOE nytt og generelt bare forsøpler forumet med mindre det har en interessant vinkling. Noe jeg tviler på at en tråd om grammatikk skrevet av en som ikke kan stave grammatikk har.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja ser den :P Var ikke ett så veldig bra eksempel heller.

Det andre gjelder en Apple Mac tråd der en PC fanatiker tydeligvis hadde problemer med andre meninger en hans selv.
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 14:46.
kan også nevne en tråd om bil som fikk overeleve ALT for lenge før den ble slettet, bare fordi en moderator var med i diskusjonen. Reglene skal da følges av alle?

Se der ja, da ble den forrige kommentaren min slettet ja... xD Bryr meg ikke så mye da, men det er da lov å ikke være så kjepphøye.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ohreally? Les kva moridin skreiv. Og for å minne deg på innhaldet: to lenker til apple sine nettsider - ikkje akkurat det beste utgangspunktet for diskusjon. Spesielt ikkje når du føl opp med å quote side på side med Apple sin FAQ...

Nei, det vart (som vanleg) ikkje sletta fordi nokon var ueinige med deg, men fordi tråden var crap. Og det har *ingenting* med ytringsfrihet å gjere - å diskutere apple sin lisenspolitikk er ikkje spesielt kontroversielt tema.
Vis hele sitatet...
Nope det er ikke den tråden jeg snakker om, jeg snakker om en tråd opprettet av en annen.
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 14:51.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
kan også nevne en tråd om bil som fikk overeleve ALT for lenge før den ble slettet, bare fordi en moderator var med i diskusjonen. Reglene skal da følges av alle?

Se der ja, da ble den forrige kommentaren min slettet ja... xD Bryr meg ikke så mye da, men det er da lov å ikke være så kjepphøye.
Vis hele sitatet...
Du går ut i fra at den ikke blir slettet fordi en moderator eller crew er med og debatterer. Jeg har selv mange innlegg som har blitt slettet fordi de er i en tråd som har blitt fjernet. Men hva i søte helvete har det med denne tråden å gjøre? Biltråder har ikke noe spesielt å fare med her inne på bruket, og den ble til slutt fjernet. Hva er det du klager på? Responstiden til vi som modererer forumet? Betal oss så skal du faen meg få tråder slettet på sekunder i stedet for minutter.
Sist endret av m0b; 11. mai 2013 kl. 15:03.
Det er lov å holde diskusjoner på et saklig nivå. Klager ikke på noen, jeg ønsker å ha et forum der alle kan få en sjangs og ytringsfrihet som TS sier. Jeg prøver selv å forholde meg til regelverket så godt jeg kan.

(melder meg ut av denne tråden da ingenting postet her vil forandre på noe uansett... :P)
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 14:59.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg er enig i at innleggene ikke burde slettes, men jeg kan skjønne hvorfor noen mener det er litt bias i slettinga. Latterligjøring og angrep på person som DonTomaso og Mith holdt på med der pleier ikke å få leve (han forsøkte seg seinere på at det var satire, men alle innleggene til Mith og Dontomaso var i samme ånd der.. så da må det i så tilfelle ha vært særdeles mye satire).
Vis hele sitatet...
Siden du og mange andre tydeligvis har litt tungt for det skal jeg forklare satiren med te-skje:
Før det nevnte innlegget mitt var det mange innlegg fra folk som håpet at romfolket skulle drepes, utryddes og bankes opp. Det var også mange innlegg som omtalte gruppen som søppel, parasitter og lignende.

Den første setningen i innlegget mitt var som følger: "Det er spennende å observere at en så stor mengde av halvmenneskelig, degenerert gen-søppel finner sammen i et fellesskap."

I denne setningen brukte jeg det samme språket og de samme vendingene som i de rasistiske innleggene tidligere i tråden. Med dette håpet jeg at enkelte av deltakerene skulle tro at jeg var enig i de rasistiske meningene som var skrevet tidligere.

Så vrir jeg om det på innholdet i min setning nummer to: "Jeg tenker selvfølgelig på 99% av deltakerene i denne tråden." Min naive tanke var at kanskje noen skulle skjønne poenget med at jeg først liksom er enig med fascistpakket men hvor det så blir tydelig at jeg bruker det samme språket deres som en språklig teknikk for å vise motstand mot dem.

Jeg innser nå at dette var å kaste perler for svin. Sånt skjer noen ganger. Som jeg også skrev i tråden er det interessant at enkelte av dere, deg inkludert, mener det er "verre" å kalle fascister for svin enn å ønske utryddelse av en folkegruppe.
Sist endret av DonTomaso; 11. mai 2013 kl. 15:03.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Det er lov å holde diskusjoner på et saklig nivå. Klager ikke på noen, jeg ønsker å ha et forum der alle kan få en sjangs og ytringsfrihet som TS sier. Jeg prøver selv å forholde meg til regelverket så godt jeg kan.

(melder meg ut av denne tråden da ingenting postet her vil forandre på noe uansett... :P)
Vis hele sitatet...
Alle har en sjangs, og ytringsfriet er noe som samtlige i norge innehar, men det har (igjen) ikke noe med dette forumet å gjøre. Dine ønsker helt og holdent innfridde.
Sist endret av m0b; 11. mai 2013 kl. 15:00.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Alle har en sjangs, og ytringsfriet er noe som samtlige i norge innehar, men det har (igjen) ikke noe med dette forumet å gjøre. Dine ønsker helt og holdent innfridde.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige da!

Sitat av TheWaveable Vis innlegg
kan også nevne en tråd om bil som fikk overeleve ALT for lenge før den ble slettet, bare fordi en moderator var med i diskusjonen. Reglene skal da følges av alle?

Se der ja, da ble den forrige kommentaren min slettet ja... xD Bryr meg ikke så mye da, men det er da lov å ikke være så kjepphøye.



Nope det er ikke den tråden jeg snakker om, jeg snakker om en tråd opprettet av en annen.
Vis hele sitatet...
Ser i etterkant at tråden egentlig ikke hadde noe her å gjøre (var crap), så det var egentlig bare bra. Er det noe rart med denne tråden?? :S Slashdot sitt svar vises ikke i tråden... Eller er det bare noe fucked up med cachen?
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 15:01.
Kanskje det er på tide med en litt bedre ordning rundt sletting av trådene?
Er ganske kjipt og få slettet en tråd man har brukt evigheter på, også vet man engang ikke grunnen.
Så kanskje en kjapp melding til trådstarteren som fikk tråden slettet med ett sitat av regelen han brøt hadde hjulpet? Og om den ikke bryter noen regler så er det vell enda viktigere spør du meg.
Vil ihvertfall be mods om og ta det opp og vurdere det. Det hadde gjort mange Freaks enda mer fornøyde med forumet
Alt i alt veldig fornøyd med forumet, og vett at dere driver det på mer eller mindre dugnad, men bare ett enkelt tips for og gjøre folk enda mer fornøyde.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Kanskje det er på tide med en litt bedre ordning rundt sletting av trådene?
Er ganske kjipt og få slettet en tråd man har brukt evigheter på, også vet man engang ikke grunnen.
Så kanskje en kjapp melding til trådstarteren som fikk tråden slettet med ett sitat av regelen han brøt hadde hjulpet? Og om den ikke bryter noen regler så er det vell enda viktigere spør du meg.
Vil ihvertfall be mods om og ta det opp og vurdere det. Det hadde gjort mange Freaks enda mer fornøyde med forumet
Alt i alt veldig fornøyd med forumet, og vett at dere driver det på mer eller mindre dugnad, men bare ett enkelt tips for og gjøre folk enda mer fornøyde.
Vis hele sitatet...
En eller annen form for "reason" hadde vært bra, samt tilgang til slettede tråder om mulig.
burde vært möderatör
Sitat av moridin Vis innlegg
Det bedrives ikke sensur, men moderering. At tråder og innlegg slettes har ingenting med ytringsfrihet å gjøre.

Problemet er at en del personer med sterke meninger også lærer av seg piss av denne typen: «Det er da åpenbart at <brukernavn fjernet> er en naiv, dobbeltmoralsk, ultrasosialistisk kuksuger uten like x)». Det er ikke å diskutere, det er å slenge dritt, og da blir man utestengt. Enten for en periode, eller for alltid.

Siden vanlige brukere ikke ser disse innleggene fordi de slettes er det fort gjort å anta at en bruker ble utestengt fordi han hadde meninger som ikke samsvarer med moderatorers egne, det stemmer da altså ikke. Hadde det vært tilfelle hadde det ikke vært mange brukere på dette forumet
Vis hele sitatet...
Personen jeg kalte en kuksuger kalte først meg og en rekke andre folk blant annet umenneskelig søppel, og hans personangrep som til og med kanskje startet alt kaoset ble ikke en gang slettet. Ja, min uttallelse var uansett way over the line, jeg er klar over det, men du/dere bør også være mer konsekvente når dere sletter shit. Ikke ta sider, det fører bare til misnøye og mer hat. Jeg bare føler det bør nevnes :3

Peace
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
En grei regel er jo at dersom man har brukt lang tid på en tråd så kan det være greit å ha skrevet den i f.eks vim/emacs/notepad/sublime eller hvilken som helst editor man som regel bruker. Da kan du i det minste sitte og beskue ditt eget verk for all evig framtid. Men nå er det slik at - som du sier - vi driver dette på dugnad. Å måtte beskrive eller forklare hver eneste sletting tar tid. Hadde det vært ett innlegg i uka hadde det vært helt ok, men vi sletter rimelig mye hver eneste dag. Det blir plutselig en mye jobb. Jeg ser og skjønner synspunktet ditt, men det blir jævla mye å gjøre. Vi som "jobber" med Freakforum er i sene tyveårene eller i tredveårene, og vi har faktisk både et liv og en jobb utenfor forumet.

Det i tillegg til at å informere noen for hvorfor noe ble slettet, som regel ender opp i en diskusjon hvor brukeren enten klager eller skjeller oss ut, det er liksom ikke så veldig interessant i lengden.

Eksempel for good measure: melding jeg mottok hvis tittel var "DE er ingen vennlig mann, De er et sykt og usympatisk menneske!". Koselig å høre.
Sist endret av m0b; 11. mai 2013 kl. 15:30.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Ikke ta sider, det fører bare til misnøye og mer hat. Jeg bare føler det bør nevnes
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det slikt at når vi sletter noe noen har lagt følelser inn i, så vil de som har fått det slettet bestandig føle at *vi* er de slemme og at *vi* er motsatt side av de. Dessuten er vi mennesker, vi har meninger også, så en eller annen side vil vi ha, vi også.

Sitat av TheWaveable Vis innlegg
En eller annen form for "reason" hadde vært bra, samt tilgang til slettede tråder om mulig.
Vis hele sitatet...
En gang tilbake i steinalderen hadde vi det slik, høyst manuelt der vi sendte PM med advarsler og slikt. Lyst å gjette hvor mange som var høyst uenig i hvordan vi modererte? Joda, nesten alle. Tilgang til slettede tråder ville være konterproduktivt, siden folk ville da satse på å lage en tråd som levde lenge nok til at de fikk svaret sitt, og så ville de kunne lese det uansett.
Sist endret av meitemark; 11. mai 2013 kl. 15:22.
MaG9z's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Man kan gjerne diskutere hvorvidt moderatorene legger seg på riktig linje i modereringa.. men dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvis man sensurerer ytringer fordi de ikke "tolereres" på freak, så begrenser det jo friheten til å ytre seg her inne.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uansett, innleggene jeg ser blir slettet er lite konstruktive, har dårlig språk og bidrar ikke til diskusjonen. Jeg har til dags dato ikke et sett et konstruktiv innlegg bli slettet, og iallefall ikke på politisk grunnlag. Bruker man punktum, store bokstaver, rettskrivning og forsøker å skrive setninger som henger sånn halvveis på greip tror jeg egentlig man kan ha særdeles interessante meninger her uten problemer.
Vis hele sitatet...
Det har jeg sett. Spesielt har jeg sett tråder blitt slettet, uten at det har vært mulighet til å diskutere.

Sitat av moridin Vis innlegg
Nei. Ytringsfrihet gir deg rett til å spre dine meninger uten å bli straffeforfulgt. Det gir deg ikke rett til å bruke alle mulige internettfora, kommentarfelt i nettaviser til å spre de samme meningene. Som nso også kommenterer. Vi driver ikke politisk moderering, det finnes det haugevis av eksempler på.

For å ta to nylige eksempler:
1. http://freak.no/forum/showthread.php?t=247677
2. http://freak.no/forum/showthread.php?t=247495
Vis hele sitatet...
Hvis man kun ser på de rettslige forklaringene til ytringsfrihet, så står det dette, ja. Deler man ordet opp i "ytring" og "frihet", så er det rimelig logisk at ytringsfrihet er grunnet i nettopp det å kunne ytre seg fritt, uten å bli sensurert for sine meninger. Nei, det gir ikke rett til å bruke alle internettfora og kommentarfelt i nettaviser til å spre sine meninger, men så er jo spørsmålet; vil et debatt-forum på nettet bli bedre av å utestenge visse meninger?
Jeg synes ikke eksemplene dine var særlig ytterliggående, men det er bra at de fikk stå, i alle fall.

Sitat av moridin Vis innlegg
Det er hva du antar er slettegrunnlaget. Som bruker av forumet har du ikke full oversikt over hvorfor tråder/innlegg slettes.

moderatorer eller crew sletter mye som enkeltbrukere er uenig i. Det kan være fordi det allerede finnes tråder om emnet, at det omhandler emner vi mener ikke hører hjemme på freak.no.
Vis hele sitatet...
Du kan jo si det er antagelser, men etter å se flere eksempler på sletting av tråder som omhandler emner som ikke eksisterer, eller ikke er oppe til debatt på forumet, og i tillegg stiller saklige spørsmål som for mange vil mene er ytterliggående, så virker det for meg åpenbart hva forklaringen er. Noe annet jeg reagerer på er at man ikke får grunnlag for sletting av tråder. Det har jeg også snakket med andre om, som opplever det samme. De får tråden slettet, og spør admins hvorfor den ble slettet, men får ingen svar. Får man en kort melding om at tråden ble slettet grunnet at det allerede er mange av den typen tråder, så hadde det vært mye bedre.

Sitat av moridin Vis innlegg
(og nei. å slette en tråd som omhandler et upassende emne er akkurat like lite brudd på ytringsfriheten som å nekte noen å henge opp et enormt klovnemaleri på Tjuvholmen), fordi det kun er en link til en nyhetssak og en linje med "jævla drittregjering" (dette er et diskusjonsforum, ikke en rss-feed) eller fordi de eksplisitt bryter en eller flere regler.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, hvis det er usaklige innlegg som f.eks ved personangrep eller hvis de kun har som formål å latterliggjøre andre. Men det er innskrenkelse av ytringsfriheten hvis man ikke kan ytre seg fordi det er upassende på dette forumet.

Sitat av moridin Vis innlegg
Å inneha andre meninger enn flertallet er ikke noe problem i seg selv, problemet er at mange av disse brukerne i tillegg syns det er greit å slenge dritt, bruke hersketeknikker og generelt forsøple ellers konstruktive diskusjoner
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre, så lenge det i større skala kunne blitt brukt i praksis. Er man her kun for å slenge dritt, så er det en selvfølge at det er grunnlag for å kaste dem ut.

Sitat av nso Vis innlegg
At noen argumenterer mot deg, eller "får gjennomgå", er ikke det samme som å bli sensurert. Det er ingen hemmelighet at debattanter på freakforum heller kraftig mot venstre.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er det jeg vil skal gjøre i stede for å få slettet sin tråd/innlegg! Saklige motargumenter som gjør at personen med de ekstreme ytringene latterliggjør seg selv, fremfor å få sine ytringer slettet, synes jeg er toppers. Jeg har observert at freakforum heller mot venstre, og det er nettopp derfor jeg ønsker at moderatorer (hvis de også heller mot venstre?), ikke skal slette tråder/innlegg på politisk grunnlag. Dette er noe jeg har opplevd skjedd med andre, noen ganger.

Sitat av nso Vis innlegg
Hvis du leser hele siden du selv lenker til, og ikke bare ingressen, så vil du få en grei forståelse av det rettslige prinsippet ytringsfrihet er. Ytringsfrihet er ikke at du kan si hva faen du vil i kompissen din sitt hus uten at han skal kunne kaste deg på ræven ut. Det er forøvrig, som tidligere nevnt, noe vi ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Hvis man kun ser på det rettslige prinsipp, så blir det annerledes. Å kunne ytre sine meninger uten å bli sensurert inngår også i ytringsfrihet. Det er ikke ytringsfrihet hvis et ytterliggående parti får sine meninger sensurert fra offentligheten i Norge, så lenge de ikke bli straffeforfulgt av staten.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi vi forsøker ikkje å hindre nokon i å ytre seg. Vi hindrer enkelte i å skrive ting *her* - ikkje andre plasser.

Du har ytringsfridom, men du har ingen rett til å stå på kjøkkenet mitt medan du utøver den.
Vis hele sitatet...
Nå er min intensjon med denne tråden å prøve å freakforum til å akseptere alle type ytringer, så lenge de ikke går til angrep på personer/folkegrupper, eller er usaklige. Så ytringsfrihet på freakforum er det jeg ønsker skal bli bedre. Selvfølgelig kan man gå til et annet sted å ytre sine meninger hvis de blir sensurert her, men jeg synes det er synd hvis man ikke kan prøve å utkjempe ekstremisme med å bruke gode motargumenter, som kanskje kan få dem på andre veier.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Show us. Eg kan ikkje erindre at vi har gjort det - utover grov rasisme. Grov rasisme har vi relativt lite til overs for.
Vis hele sitatet...
Kan jo prøve å ta print screen av tråder med ytterliggående ytringer, og dermed sende inn her hvis de fort blir slettet, men blir ikke helt enkelt!
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Personen jeg kalte en kuksuger kalte først meg og en rekke andre folk blant annet umenneskelig søppel, og hans personangrep som til og med kanskje startet alt kaoset ble ikke en gang slettet. Ja, min uttallelse var uansett way over the line, jeg er klar over det, men du/dere bør også være mer konsekvente når dere sletter shit. Ikke ta sider, det fører bare til misnøye og mer hat. Jeg bare føler det bør nevnes :3

Peace
Vis hele sitatet...
Jeg har forklart årsaken i innlegget lengre opp i tråden. Hvis fascister føler det er et personangrep å bli kalt fascister så får de kanskje finne seg et fascistforum i stedet?
Freakforum er et diktatur, det er ikke ytringsfrihet her. Get over it.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Freakforum er et diktatur, det er ikke ytringsfrihet her. Get over it.
Vis hele sitatet...
Ikke helt, vi er nærmere et Teknokrati. Diktaturer har en tendens til å skyte først, og det vil jeg ikke si at vi helt gjør.