Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  914 113934
lagde meg en provosorisk kulemølle før nyttår med vindusvisker motor og denne gikk også veldig varm, men et problem en får der er vel farten, så ut til og gå sakte med den flaska, og med en større trommel så vil vel den gå enda saktere
Sitat av visløff Vis innlegg
lagde meg en provosorisk kulemølle før nyttår med vindusvisker motor og denne gikk også veldig varm, men et problem en får der er vel farten, så ut til og gå sakte med den flaska, og med en større trommel så vil vel den gå enda saktere
Vis hele sitatet...
Ja, er ikke noe hightempo motor :/
Flott mølle det der!

Kulemøller blir ofte ganske så varme, men hva slags strømkilde har du på den mølla?
Regner med du har en 12V omformer?
Veldig flott mølle.

Skulle hatt verktøy til å lage en slik selv, men måtte nok ty til å kjøpe en Loretone i steden
Sitat av Knask Vis innlegg
Flott mølle det der!

Kulemøller blir ofte ganske så varme, men hva slags strømkilde har du på den mølla?
Regner med du har en 12V omformer?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker en bilbatteri lader. Er det noe problem med omdreiningene? Noen som har medie til salgs? Hva duger til å ha rundt trommelen for bedre grep? Jeg tenker teip av noe slag? Har dog tegninger av møllen til de som vil ha det.
Sist endret av Adrenalinex; 24. juni 2011 kl. 00:38.
Jeg kunne godt tenkt meg tegninger på den... har noe medie om du er interessert, keramisk... 20mm

kan nok fungere bra med radiatorslange fra biltema... for å få bedre feste
Sitat av DisplayIV Vis innlegg
Jeg kunne godt tenkt meg tegninger på den... har noe medie om du er interessert, keramisk... 20mm

kan nok fungere bra med radiatorslange fra biltema... for å få bedre feste
Vis hele sitatet...
Okei, er ikke hjemme atm men kan prøve og slenge opp tegninger iløpet av imorgen dagen.

Pris på medie?
Sist endret av Adrenalinex; 24. juni 2011 kl. 01:02.
Hvordan er det med de møllene fra lortone? (http://www.hobbywarehouse.com/Lorton...ategory=826105)
Trenger den også omspenner eller går den her på 230V?
Og kan man bestille medie et sted i norge også, ser ikke at de selger noe på den siden?

Edit: Dreit meg litt ut, lortone er jo bare de som produserer møllene, og det ser ut som det er de samme som fra pyrocreations.
Men spørsmålet mitt står fortsatt, trenge rejg omspenner om jeg bestiller fra den andre siden også?
Sist endret av desertfox; 25. juni 2011 kl. 16:18. Grunn: skriveleif
Jeg har lest gjennom alle beskrivelsene på siden, men skjønner fortsatt bare halvparten.
Vær så snill og rett meg om det her inneholder noen som helst feil:

Jeg tenekr å kjøpe den kulemøllen her Link, siden den er stor nok for mine planer.

Som jeg har fått ut av beskrivelsene der osv, har de bare en USA-stikkkontakt som går på 110V, så jeg trenger omspenner. Altså den her Link.
Er det sånn at kontakten fra møllen, passer i omformeren, og stikkkontaken dens er det bare å sette rett i veggen?

Det står også noe på siden om de her: Link, men jeg skjønner ikke helt om jeg trenger en av de, eller hvor de skulle være?

Håper noen kan hjelpe meg, blir virkelig litt irritert
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av desertfox Vis innlegg
Jeg har lest gjennom alle beskrivelsene på siden, men skjønner fortsatt bare halvparten.
Vær så snill og rett meg om det her inneholder noen som helst feil:

Jeg tenekr å kjøpe den kulemøllen her Link, siden den er stor nok for mine planer.

Som jeg har fått ut av beskrivelsene der osv, har de bare en USA-stikkkontakt som går på 110V, så jeg trenger omspenner. Altså den her Link.
Er det sånn at kontakten fra møllen, passer i omformeren, og stikkkontaken dens er det bare å sette rett i veggen?

Det står også noe på siden om de her: Link, men jeg skjønner ikke helt om jeg trenger en av de, eller hvor de skulle være?

Håper noen kan hjelpe meg, blir virkelig litt irritert
Vis hele sitatet...



Kjøp den mølla du, så spaserer du bort på clas ohlson etterpå og kjøper denne: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162467154
etter d så går du bort til an Trond Alvestad en tur og kjøper disse + - :http://www.hjemmelading.no/produkter...861/1223573411

så har du d du trenger, for en lang og hyggelig framtid i pyrobransjen =)
Hah, tusen takk det virka litt lettere
Det hørtes mye lettere ut ja. Tenker de mener W med VA? Så da blir den 100VA versjonen?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av desertfox Vis innlegg
Hah, tusen takk det virka litt lettere
Det hørtes mye lettere ut ja. Tenker de mener W med VA? Så da blir den 100VA versjonen?
Vis hele sitatet...
Nei det er nok forskjell på va og w, men selv har jeg den på 50. Går gull det
Okei, da går jeg for den, takk
▼ ... over en uke senere ... ▼
Billig møllemedie hvis du har store tromler 30$ + 40$ i frakt. for 20 pound.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...:X:RTQ:US:1123

har handlet mindre mengder av han tidligere og kulene er av bra kvalitet, kun få urunde.
Sist endret av PyroMann; 9. juli 2011 kl. 17:03.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hei! jeg har en vaskemaskin motor, og lurer på hvordan denne skal kobles. er det bare og prøve seg fram? denne motoren har 7 ledniger + jord
farger:
2xrød
2xkvit
2xgrå
1x svart

er ikke helt sikker om denne fungerer i det heletatt siden jeg tok den fra en defekt vaskemaskin
men hviss den ikke funker, funker da denne motoren til og drive en liten kulemølle?

eller denne?
Sist endret av StålSkuff; 29. august 2011 kl. 21:17.
du skal bruke de røde og hvite. Rød/hvit og rld/hvit om jeg ikke husker feil.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
du skal bruke de røde og hvite. Rød/hvit og rld/hvit om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
og jord kobles til jord i stikk kontakten for at jeg ikke skal få strøm hviss jeg tar i motoren, right?
Yess. Titegn. Hvis du tar av en hvit går den fortere eller noe, husker ikke helt hvordan det var.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Yess. Titegn. Hvis du tar av en hvit går den fortere eller noe, husker ikke helt hvordan det var.
Vis hele sitatet...
da skal jeg bare prøve meg fram i morra da
hva er egentlig det verste som kan skje?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
da skal jeg bare prøve meg fram i morra da
hva er egentlig det verste som kan skje?
Vis hele sitatet...
230 V straight up ur ass, h****
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
230 V straight up ur ass, h****
Vis hele sitatet...
så det eneste som skjer er at jeg kan få 230 v i ræva?
trodde det kunne gå så galt at motoren ble ødelagt jeg. men da er det ingen ting og bekymre meg over
Sitat av haakon466 Vis innlegg
så det eneste som skjer er at jeg kan få 230 v i ræva?
trodde det kunne gå så galt at motoren ble ødelagt jeg. men da er det ingen ting og bekymre meg over
Vis hele sitatet...
Bare plugg til riktig, noe jeg tror du får til Husk jording så går det bra
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Bare plugg til riktig, noe jeg tror du får til Husk jording så går det bra
Vis hele sitatet...
hehe, jording ja
det er ikke jording på en jævla stikkkontakt i huset!

og motoren blir fort varm, er det normalt at motoren blir rundt 40 grader etter 10 minutters bruk?

rød og hvit funka ikke
så prøvde grå og hvit, og da gikk den med kansje 300 rpm.
ingen andre kombinasjoner funket,

Edit: skrivefeil
Sist endret av StålSkuff; 30. august 2011 kl. 11:17.
Hmm. Kan sjekke hvordan min er koblet på fredag.
glemte og prøve svart og kvit xD
det gikk skummelt fort sikkert på 2800 rpm spm det står på motoren er max, og det tørr jeg ikke og mruke på en kulemølle. + at det bråker som f***! men iallefall så skal jeg innom byggmix i morra og kjøpe deler til rammen av kulemølla mi
hva anbefaler dere av kulelager osv.?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har noen formening om hva diameteren på akslingene bør være for å holde en liten beholder som tar 500-1000g?

Hva pleier forresten rpm'en på vaskemaskinsmotorer å være på? Noen billigere steder en CO og Biltema og skaffe hjul og reim på forresten?

Er det evt noen her som har en billig mølle og selge?:P
Sist endret av legalize_it; 13. oktober 2011 kl. 15:57.
Dere som anbefaler vaskemaskinsmotorer her, kan jeg spørre ossen i helvete dere har fått ned turtallet på dem? Min er merka med 13000RPM, og etter hva jeg har forstått er det lite å gjøre med da jeg ikke tok med hele panelet til vaskemaskinen og.
Gir? Det følger vel med.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dere som anbefaler vaskemaskinsmotorer her, kan jeg spørre ossen i helvete dere har fått ned turtallet på dem? Min er merka med 13000RPM, og etter hva jeg har forstått er det lite å gjøre med da jeg ikke tok med hele panelet til vaskemaskinen og.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke en dimmer / tyristor. Deretter bruke gir for å justere farten ned enda mer.

En vanlig lysdimmer som tåler effekten til motoren, vil funke fint. En vanlig vaskemaskinsmotor dra altifra 600-800W.
Denne er vel merka med 450W om jeg ikke husker feil. Skal se om jeg finner noe som klarer å dimme den effekten.

Forresten noen som har brukt gjengestang til mølle her? Har en liggende, men er litt redd det blir for tynt. Er snakk om 8mm. Noen som vet om noen butikker som kan ha noe annet brukenes til aksler liggende?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Motor: http://bildr.no/view/1028583
Har 2 børster, tykk mørkegrønn og tykk mørkegul ledning.
1. Hva er det to små gule ledningene til, bakerst mot motoren?
2. Hvor kobler mann inn strøm for å få motoren til å gå?
3. Bruker dere 500 rpm eller 15 000 rpm på kulemøllene?


Kondensator: http://bildr.no/view/1028584
Strøm fra stikkontakta inn på brun og blå ledning.
3: Ingen av de, du bruker 100 RPM. Du må nok til med giring her.

De 2 andre vet jeg ikke, men jeg bare prøvde meg frem, og jeg brukte ikke kondensator.
3. Jeg skrev feil, mente hvor mange omdreininger på motoren.
Motoren kan gå på 2 forskjellige turtall. En kobling gir 500 rpm(vask) en annen gir 15 000 rpm(sentrifuge).

Må være lavest hastighet 500rpm, ellers vil den vel bråke som et jagerfly ved takeoff.

Fikk start på motoren nå
Koblet strøm på de 2 tykkeste ledningene som går til børstene=full gass.
Koblet fra børstene gjennom en tynn ledning for lavere hastiget.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, da trenger man en kulemølle, men har dårlig med deler som kan brukes. Må derfor kjøpe alt på f.eks jula eller clas olson.
Så... hva trenger jeg egentlig?
Hvorfor ikke kjøpe en kulemølle hos eks. pyrocreations ? De er ikke veldig dyre og da vet du at den fungerer, mye som kan skjære seg når man lager selv.
ikke akuratt så veldig billig +litt gøy å lage selv
Drar dette opp fra ræva.

Kulelager x2 (Clas, biltema), noen stenger (tre, metall), trommelen (anything), en motor (en servomotor til 20$ fra ebay e.l fungerer flott, en trafo (mobiltelefontrafo, trafo til lys osv), en planke e.l, kopling fra motor til 1 av stengene.
kulelagrene må passe til stengene (bruk gummi eller noe teip for å få friksjon nok)

Skjær opp to små planker som skal fungere som "stativet" til mølla. Skjær ut hull som passer til kulelagrene, fest kulelagrene i plankene, fest 1 stang på hver side av mølla, fest så plankene med kulelagrene på til mølla. Så fester du plankene sammen i bunnen. Koble til motoren med kopling fra motor, koble opp motor til strømkilde, sett i gang å møll med medie.

[RIGHT]Ganske fjern akkuratt nå. Håper du forstår hva jeg mener.[/RIGHT]
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil denne motoren fungere til mølle?
http://viewitem.eim.ebay.no/Johnson-...951138152/item
Sitat av ThaChick Vis innlegg
Vil denne motoren fungere til mølle?
http://viewitem.eim.ebay.no/Johnson-...951138152/item
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt på å skaffe motor i to år, ikke orket lete etter noe sted som selger.
Aldri tenkt på å bestille fra ebay... *facepalm*
Sist endret av KjemikalieX; 21. januar 2013 kl. 21:22.
Sitat av ThaChick Vis innlegg
Vil denne motoren fungere til mølle?
http://viewitem.eim.ebay.no/Johnson-...951138152/item
Vis hele sitatet...
nja.. tviler litt på at den er sterk nok. Dessuten må du dreve den ned ganske heftig.. Du vil gjerne ha rundt 60 RPM, mens den motoren leverer 20 000 RPM..
Sitat av ThaChick Vis innlegg
Vil denne motoren fungere til mølle?
http://viewitem.eim.ebay.no/Johnson-...951138152/item
Vis hele sitatet...
Tviler, 20k RPM må du gire veldig kraftig ned. + at jeg tviler på at motoren er veldig sterk.

Denne kan funke, med nesten 300Watt tror jeg at du har nokk kraft til og drive en liten kulemølle.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Tviler, 20k RPM må du gire veldig kraftig ned. + at jeg tviler på at motoren er veldig sterk.

Denne kan funke, med nesten 300Watt tror jeg at du har nokk kraft til og drive en liten kulemølle.
Vis hele sitatet...
Haha, da er det jo like dyrt som å kjøpe en like kraftig ferdig kulemølle
Shipping: $55.95
US $26.80
Sist endret av KjemikalieX; 21. januar 2013 kl. 21:32.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Haha, da er det jo like dyrt som å kjøpe en like kraftig ferdig kulemølle
Shipping: $55.95
US $26.80
Vis hele sitatet...
Vell, så ikke så veldig godt etter. Men noe lignende motor vill funke
sterk nok er den vel, black and decker powertools, men har fyktet dem med rpm

Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Tviler, 20k RPM må du gire veldig kraftig ned. + at jeg tviler på at motoren er veldig sterk.

Denne kan funke, med nesten 300Watt tror jeg at du har nokk kraft til og drive en liten kulemølle.
Vis hele sitatet...
Men men denne er 24v hvordan skal denne kobles da? er ikke noe elektriker for å si det sånn xD
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom nettop på at jeg tok ut denne motoren fra en vaskemaskin for ett snaut år siden, er det til noe bruk? Altså Ballmill?

Står det ikke noe mer på den? Fulgte det med giring av noe slag? Men ja, den skal fungere om du klarer å koble den skikkelig.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Står det ikke noe mer på den? Fulgte det med giring av noe slag? Men ja, den skal fungere om du klarer å koble den skikkelig.
Vis hele sitatet...
Hukommelsen begynner å bli litt rusten, men det var masse ledninger, men ingen der da jeg åpnet posen idag Skal jeg legge ved flere bilder?
Om du finner noe mer tekst; ja
Dette var det eneste annet som var av tekst, tviler på at det er til hjelp.
Kommer det noen ledninger ut av den? Ser ikke sånn ut, og om det ikke gjør det har du et problem.