Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1691
Hvis jeg skal lage lysgraffiti må jeg ha et svindyrt kamera eller fungere alle kameraer?
Bare du kan justere lukkeråpning og eksponeringstid kan du lage lysgraffiti.
Lukketiden som bestemmer det (Altså hvilken ISO du benytter deg av)
Så, om du har mulighet til å velge det på kameraet ditt, fungerer det lenge.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
har ikke så mye peiling på cams så hva er ISO?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lukketiden som bestemmer det (Altså hvilken ISO du benytter deg av)
Så, om du har mulighet til å velge det på kameraet ditt, fungerer det lenge.
Vis hele sitatet...
Ehm... Tror du har misforstått. ISO og lukkertid er to vidt forskjellige ting. ISO er lysfølsomheten (mer ISO, mer lys + støy) og lukkertiden er hvor lenge bildet blir eksponert, eller hvor lenge kameraet fanger lyset.

Hvis du skal ta et slikt bilde trenger du vel for det meste å kunne stille inn lukkertiden. Du trenger sikkert rundt 20/30 sekunder. Du bør helst også ha et stativ eller noe som holder kameraet støtt.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
kan jeg finne et ikke alt for dyrt digicam hvor dette går?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Du bør ha et speilrefleks, og da kan det fort bli noen lapper..
Du må nok ut med 2-3000 for å kunne lage grei lysgraffiti.
jaG
Produktutvikler
Fikk dette til selv, dog med et litt dyrere digitalkamera, Canon IS 5S. Men kan du stille lukketiden så burde det gå med billige digitalkameraer, dog kvaliteten blir bedre med speilrefleks enn bildet under
[CENTER]
[/CENTER]
Sist endret av jaG; 14. desember 2009 kl. 00:02.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Canon Powershot og Canon Ixus-serien kan stilles til maks 15 sekunder. Nikonkameraene i samme prisklasse ligger på ca 4 sekunder. Uansett er speilrefleks bedre.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
hvorfor bør jeg ha speilreflex??


finner foresten Canon IS 5S noen steder?
Sist endret av Quix; 14. desember 2009 kl. 00:08.
Sitat av Powlair Vis innlegg
hvorfor bør jeg ha speilreflex??


finner foresten Canon IS 5S noen steder?
Vis hele sitatet...
Ga deg kp med ett uhell.

Som Eplefisk sier bør du ha speilrefleks fordi disse har lenger lukkertid enn kompakt. Greier du å finne ett kompakt med 30sek lukkertid så er jo det det beste alternativet. Skal du gjøre noe mer enn å bruke kamera til bare dette? Isåfall hva slags bilder skal du ta? Skal du reise med det? Mange faktorer som teller inn på hva slags kamera du bør velge.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
kommer sikkert til å ta en del bilder ja men ikke sånn yber kvalitet. Er ikke akkurat en fotograf og har ingen tanke om å bli det heller, men i hovedsak lysgraffiti og spontan bilder.

Takk 4 KP

Men noen forslag om et ikke altfor dyrt digicam til dette??
Jeg ville anbefalt speilrefleks til dette formålet.

En av grunnene til at et speilrefleks er bedre til slik fotografering er at bildebrikken i disse er mye større en de som finnes i kompaktkameraer, noe som igjen vil resultere i at du vil få mindre støy i bildene dine over lengre lukketider. En annen grunn er innstillings mulighetene, som allerede er nevnt ovenfor.

Du kan jo se om du finner noe billig på bruktmarkedet til å begynne med?

Omtrent et hvilket som helst speilrefleks på markedet i dag vil duge til dette formålet. Det beste utstyret for å få maksimal frihet når det kommer til lysgrafitti eller lysmaling, er et speilrefleks, som du kan sette i "BULB" (lukkeren holder seg åpen til du slipper utløserknappen) en fjernkontroll (med ledning) og et stativ.

Med dette utstyret vil da prosessen bli som følgende:
  1. Sett kamera på et stødig stativ og komponer bildet.
  2. Velg laveste mulig ISO verdi.
  3. Sett lukketiden til BULB. (Oftest gjøres dette med å rulle tommelhjulet som kontrollerer lukketid helt ned til lengste lukketid)
  4. Trykk inn og lås knappen på trådutløseren i trykket posisjon.
  5. Gå banans med en eller flere lyskilder.
  6. Gå tilbake til kamera og frigjør utløserknappen.

Med dette utstyret slipper du å måtte være avhengig av faste lukketider på kameraet, slik at du får tid til å virkelig leke deg med lyskildene dine mens kameraet tar opp.

Det kan selvfølgelig være en fordel å eksperimentere litt på forhånd med hva som er ideelle lukketider med tanke på lys som kommer fra andre lyskilder der du skal fotografere. Det ville jo være kjedelig å få bildene ødelagt av overeksponering fra omgivelsene dersom du er ute, slik som gatelys og hus, for eksempel.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
kan noen vise meg et bilde med forskjellen mellom digi og speilref.

funker dette?? http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...px?plid=109904
Sist endret av Quix; 14. desember 2009 kl. 00:43.
ja....


begge er digtal kameraer men dette er et KOMPAKT kamera

http://www.mobilen.no/photoalbum/view2/P3NpemU9bWVkaXVtYiZpZD0xNTU0Mjg


Og dette et speilrefleks kamera

http://img.engadget.com/common/images/8031605514972461.JPG?0.06523501363406936
Det finnes kompaktkamera som har like mange fancy innstillinger som et DSLR.
Uten at jeg har fulgt så voldsomt med på markedet for kompaktkameraer, så forstår jeg det slik at det nå har kommet kompakt speilrefleks. De er ofte mye billigere enn et ordentlig DSLR. Pentax X70 er vel en av disse, om jeg ikke tar helt feil? I stedet for å måtte punge ut 5-7tusen kan man slippe unna med 2-3tusen.

Men for å si det enkelt så er det vel slik at et kompakt ikke har utskiftbart objektiv.
Sist endret av GothQueen; 14. desember 2009 kl. 04:20.
Ganske OT men ble veldig nyskjerrig på dette så:
Noen som har gode tips hvordan man lager gode lysgrafitti bilder?
Gode lysgrafittibilder krever rett og slett en fin kombinasjon av god ide og god teknikk.

Rette innstillinger på kamera er f.ex. lang nok lukkertid til at du klarer å gjennomføre/lage det du vil gjøre/tegne, eller ihvertfall en fornuftig del av det, passe blenderåpning til at den lyskilden du bruker vil gi det resultatet du ønsker deg, og selvsagt en lyskilde som passer til det du ønsker å gjøre. Dvs - det er ingen virkelig fasit her. Alt vil variere ettersom hva du/dere ønsker å gjøre...

Men generelt: Liten blenderåpning, lang lukkertid, lav ISO, stativ, og en eller flere lyskilder.

Noen ting du kan søke på for å finne inspirasjon, er f.ex. Grafitti research lab og Lichtfaktor, begge disse har mye utrolig kult, men til dels i veldig forskjellige retninger
Sitat av atomet Vis innlegg
Gode lysgrafittibilder krever rett og slett en fin kombinasjon av god ide og god teknikk.

Rette innstillinger på kamera er f.ex. lang nok lukkertid til at du klarer å gjennomføre/lage det du vil gjøre/tegne, eller ihvertfall en fornuftig del av det, passe blenderåpning til at den lyskilden du bruker vil gi det resultatet du ønsker deg, og selvsagt en lyskilde som passer til det du ønsker å gjøre. Dvs - det er ingen virkelig fasit her. Alt vil variere ettersom hva du/dere ønsker å gjøre...

Men generelt: Liten blenderåpning, lang lukkertid, lav ISO, stativ, og en eller flere lyskilder.

Noen ting du kan søke på for å finne inspirasjon, er f.ex. Grafitti research lab og Lichtfaktor, begge disse har mye utrolig kult, men til dels i veldig forskjellige retninger
Vis hele sitatet...
Nydelig svar dette skal jeg prøve
Kp til deg!
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Marori Vis innlegg
ja....


begge er digtal kameraer men dette er et KOMPAKT kamera

http://www.mobilen.no/photoalbum/view2/P3NpemU9bWVkaXVtYiZpZD0xNTU0Mjg


Og dette et speilrefleks kamera

http://img.engadget.com/common/images/8031605514972461.JPG?0.06523501363406936
Vis hele sitatet...

Nei mente et bilde med forskjellen på lysgraffiti mellom kompakt og speilref.