Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Undergrunnen.no - en god ide?
Ja, dette har jeg ventet på! 31 31,96%
Ikke særlig smart, men ok.. 28 28,87%
Nei, dette er jeg veldig i mot! 17 17,53%
Vet ikke 21 21,65%
Stemmegivere: 97. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  71 8010
Hei gutta,

Nå tror jeg at jeg har en godbit til noen av dere...

Først av alt får jeg beklage at dette kan bli oppfattet som en reklamepost, og til en viss grad er det jo akkurat det den er. På en annen side er dette en nyttig side som er helt i NFFs ånd, samtidig som jeg trenger innspill og kommentarer både på tjenesten og på websidene - før den lanseres offisiellt til mandag.

For å ta det fra begynnelsen: For et halvt år siden ble jeg stoppet i billettkontroll på t-banen. Jeg måtte ut med 750 kr i bot, og da det var 2. gangen på et halvår begynte virkelig disse bøtene å svi på pungen.

Jeg bestemte meg derfor for å gjøre noe med saken, og i dag, et halvt år senere, en del arbeidstimer og et par nutcrackers klokere, lanserer jeg og en kamerat tjenesten Undergrunnen.no.

Undergrunnen.no tilbyr kort sagt SMS-varsling av billettkontroller på t-bane, trikk og buss i Oslo & omegn.

Den grafiske profilen på sidene er det jeg som har mekket, mens kameraten min har tatt seg av programmeringen bak sidene.

Tjenesten fungerer slik:
Man sender kodeordet VARSLE etterfulgt av ett eller to stedsnavn i Oslo (f.eks Grønland og Majorstuen) til 1938. Man blir da meldt på en abonnementsliste for disse områdene, og hver gang det er billettkontroller vil man bli varslet per melding om dette - typisk sett 1-2 ganger i uken. Hver melding man mottar koster 6 kr, men hvis man selv er aktiv i å melde kontroller, så koster det kun 1 kr. I tillegg trekker vi annenhver måned ut en heldig kontrollmelder som vinner en Sony Ericsson T610.

For å melde en billettkontroll man selv oppdager sender man rett og slett KONTROLL <sted og informasjon om kontrollen> til 1938.

Ønsker man å melde seg av, sender man bare VARSLE STOPP.

Det jeg trenger hjelp til, er feedback på sidene og systemet - samt info på hva som kan gjøres bedre. Er det noe vi mangler på sidene? Er det noe som er vanskelig å forstå? Hvordan sørger vi for at dette blir en tjeneste som folk blir glade i?

Vi deler ut 1 krs varsler i hytt og gevær til folk som hjelper oss, da vi er hyppe på å gjøre det riktig - når vi først investerer så mye tid og penger i en tjeneste
Sist endret av Stormen; 22. august 2003 kl. 12:27.
litt teite priser... har du 4 kr til så har du råd til billett, noe som er 100 % sikkert.
men, det er uansett godt å ha et slikt tilbud tillgjengelig.
spellingnazi
canonix's Avatar
Meldingen blir videresendt til en av våre administratorer, som sjekker at varselet stemmer og at kontrollen virkelig er på angitte sted. Etter en rask omformulering av varselet sendes så meldingen ut til alle våre abonnenter i det gitte området.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir det sjekket at kontrollen faktisk er der ?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
raz, hvilken planet vokste du opp på? Det koster 20 kr å ta t-bane, trikk og buss i Oslo - hver gang. Ikke 4, slik du skriver. Til sammenligning mottar en typisk bruker av Undergrunnen 1-2 varsler i uken; til 6 kr stykket. You do the math.

Kontrollene er det våre piloter og oss selv som verifiserer. Vi oppsøker stedet for kontrollen fysisk, og forsikrer oss om at det stemmer.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg kan se for meg et scenario hvor Oslo Sporveier får alle sine ansatte til å sende inn random varsler til dere. Kanskje jeg burde tipse dem om det?

Trikkesniking er teit. Spesielt for de av oss som faktisk har folkeskikk nok til å faktisk betale for en tjeneste de tar imot.

Til sammenlikning: Tenk om noen fant en måte å få SMS-tjenesten din helt gratis. Hva hadde du sagt da? Det er akkurat det samme, men langt mindre ille: Trikkesniking går utover en hel mengde mennesker, på en tjeneste som Oslo Sporveier får rimelig minimalt med fortjeneste på. I motsetning til din tjeneste (6 kroner per melding? utpressing, men sikkert en bra business-strategi)

Dessuten: Det du skriver på websiden din om vold og liknende er bare bøg - i alle fall om du a) har billett b) ikke har billett men oppfører deg ordentlig.

Om noen føler seg truet, så er det selvfølgelig lett å ty til vold. Om jeg hadde vært billettkontrollør og noen hadde vært truende mot meg, så hadde jeg tuppa dem i balla og satt en albue i ansiktet på dem. Det er respektløst mot noen som bare forsøker å gjøre jobben sin.

Jeg har null respekt for tjenesten du tilbyr eller meningene / holdningene du representerer i dette tilfellet.

Jeg har fått et par bøter jeg også - en gang fordi jeg måtte beinfly til trikken og ikke rakk å løse billett - tok sjansen, og ble tatt. En annen gang var ukeskortet mitt gått ut med 20 minutter, og jeg hadde et nytt (men ustemplet) ukeskort på meg. Jeg skrev klagebrev, men det hjalp ikke, så jeg betalte. Det har noe med sportslighet å gjøre: Trikkesniking er en sport, og taper du, så taper du. Det bare en ting som er verre enn dårlige tapere, og det er de som er såpass dårlige tapere at de føler de må jukse for å unngå å tape. Og det er nettopp det SMS-tjenesten er.
denne posten ble jeg meget irritert av.

Trikkesniking utgår!!! Du får faen meg betale for deg, de 20-30kronene det koster... Skal du lage enda mer problemer for Oslo Sporveier slik at de omtrent må legge ned hele trikkenettverket?Hvordan skal du komme deg "billig" inn til byen da? Må begynne å ta Taxi?

Uansett, tror ikke dette blir en realitet fordi tjenesten koster for mye!
spellingnazi
canonix's Avatar
Jeg innrømmer at jeg er elendig kjent i Oslo, og aner ikke hvor mange stasjoner det er der, men om dere skal sjekke hver innmelding av kontroll manuelt, kan det da umulig ta 'et par minutter' ?
Kontrollen er som regel på bare en stasjon av gangen, gjerne fra strekningen tøyen-stortinget (4 stasjoner).
Ministry of Love
sptz's Avatar
Smart påfunn selv om det ikke akkurat er moralsk/etisk riktig og organisere oslos snikere. Men det hjelper sikkert på stormens økonomi

Likte designet på siden veldig godt, men synes den ble litt vel rød nederst på venstre side. teksten burde heller ikke gå så nær "streken" mitt på siden. (tenker spesielt på den "å" en som er helt klistret oppi på første side)
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
kollektiv trafikk burde vært gratis, det ville ført til at folk kjørte mindre bil og det ville miljøet hatt godt av...

De ansatte i oslo sporveier vill nok ikke tape noe særlig mye penger fordi folk sniker. Enten vil bare overskuddet bli mindre eller så vil de trenge flere subsidier fra staten, og da vil de kanskje inse at man kan subsidiere hele dritten...

Selv går jeg mest rundt i oslo sentrum og reiser ikke så mye utenfor sentrum at jeg ikke kan betale det lille det koster, men de tolv tusen mange studenter bruker på månedskort hvert år kunne jo blitt brukt til selve studiene (antakelivis er det ikke så mye pga stundent rabatt, men whatever dere skjønner sikkert poenget mitt)
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hehe.. Det er bra dere er engasjerte da, gutter. Det viser at dere bryr dere.

Nå er imidlertid realiteten at Oslo Sporveiers tjeneste ikke er verdt 20-30 kr. Ofte reiser man ikke mer enn 6-700 meter, og for det skal de ha 20 kr for (30 kr uten forhåndskjøpt billet)? Jeg var i Paris i fjor, og ikke bare var det et mye bedre, større og bredere kollektivtilbud; det var også mye billigere - selv tatt i betrakning at konsumprisindeksen er lavere i Frankrike.

Nettopp derfor er det kanskje ikke så rart at mer enn 40.000 mennesker sniker hver dag på t-bane, trikk og buss.

Videre har jeg ingen respekt for et selskap som åpent gir sine ansatte instruks om å holde igjen snikere - selv på et tidspunkt da det var strengt ulovlig, og ble kritisert av f.eks flere statsadvokater og Politiets fellesforbund. (lovendring 2002)

Når det gjelder hvordan vi verifiserer kontrollene, så kan jeg forsikre deg om at det sjelden tar lengere tid; grunnet et ekstensivt nettverk av piloter. Dessuten har kontrollørene for vane å holde seg til et geografisk område av Oslo hver dag, slik at det aldri blir slik at vi må farte på kryss og tvers av Oslo. Vi har jo testet systemet, og som oftest er det bare å ta seg en rusletur.

Viser det seg at 6 kr er for dyrt til at vårt ønskede antall abonnenter melder seg på, så får vi vurdere dette. Det fine er at i vårt samfunn, så er det markedet som bestemmer. Det er derfor denne tjenesten har oppstått, og det er derfor Oslo Sporveier med tiden kommer til å måtte sette ned sine urealistisk høye billetttakster.

Takk til dere som kommer med innspill på tjenesten. Skal se på alt sammen
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Stormen
Videre har jeg ingen respekt for et selskap som åpent gir sine ansatte instruks om å holde igjen snikere - selv på et tidspunkt da det var strengt ulovlig, og ble kritisert av f.eks flere statsadvokater og Politiets fellesforbund. (lovendring 2002)
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt bekjent med denne kritikken som ble rettet mot Falken (det er vel de som gjør kontrollen, tror jeg). Likefullt så finnes det noe her til lands som heter borger-arrest. Dersom du eier en butikk, og du leier inn en sikkerhetsvakt, så har sikkerhetsvakten lov til å holde igjen en person som forsøker tyveri til politiet kommer, eller til vedkommende og butikkeier har kommet til en overenkomst når det gjelder.

I praksis vil dette si at Oslo sporveier har lov til å holde igjen noen til politiet kommer til stedet, eller til det har kommet et oppgjør (hvilket i praksis vil si et "forlik", siden man ikke får trikkesniking på rullebladet, på tross av at det er tyveri).

Det at sporveiene lar deg betale en bot (forlik) i stedet for å ringe politiet hver gang de tar en trikkesniker, er en tjeneste de har til trikkesnikere - noe de bør være takknemlige for, siden å snike på trikken har langt mindre effekt enn å stjele andre typer tjenester, som for eksempel å bølleringe til brannvesenet eller liknende.


Nå er imidlertid realiteten at Oslo Sporveiers tjeneste ikke er verdt 20-30 kr
Vis hele sitatet...
Aha! Nå tror jeg du begynner å nærme deg kilden til problemet ditt.

Selv om det er diskuterbart hva verdien av en tjeneste er, så vil den korrekte prosedyren være å klage på denne tjenesten, som for eksempel å gå protest, skrive brev, eller ved å boikotte den.

I praksis er dette sammenliknbart med å kjøpe en bil. Dersom du synes en bil er for dyr, kan du ta kontakt med fabrikken, og spørre om det ikke er på tide å sette ned prisene, samt komme med gode argumenter for dette. Det nytter ikke å gå å stjele bilen fordi du synes den var for dyr til å betale for - da kjøper du heller en annen bil (i vårt tilfelle: Du går eller sykler i stedet)

Haje
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
SharQ, du trenger tydligvis en liten bios-oppdatering: Inntil 2002 hadde IKKE Oslo Sporveier lov til å holde igjen noen som helst - ei heller butikkeiere - dersom de hadde stjålet for mindre enn 2500 kr.

Allikevel gikk informasjonsdirektøren i Oslo Sporveier, Bjørn Rydmark, ut i mediene og sa at det motsatte var praksis hos dem - og han selv ga sine vektere beskjed om å gjøre dette. Altså direkte statlig-støttet sivil ulydighet, oppmuntret av ledelsen i et av Norges største selskaper. (ref. Aftenposten)

Hvordan kan jeg være så sikker på dette? Jeg jobbet selv som vekter i 2001/2002, og fikk av alle andre arbeidsgivere bortsett fra Oslo Sporveier beskjed om dersom noe ble stjålet, så skulle jeg anmode butikktyven om å levere fra seg varen - eventuellt bare gjøre hans flukt vanskelig. Instruksen var nemlig ikke klar: Ikke hold igjen noen. Det fører bare til rettsaker som vi (Falken) taper.

Se f.eks denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...ticleID=467267
- hvor en person slo en vekter i ansiktet, og ble frikjent - nettopp fordi vektern begikk et overtramp i forhold til loven ved å holde personen igjen.

Nå er imidlertid denne loven endret, slik at du kan risikere å bli holdt igjen i enhver butikk - dersom du stjeler så mye som et drops
Borgerarrest er noe vi har fått etter lovendring (i 2002 eller noe)

edit: D'oH!
Sist endret av liasis; 22. august 2003 kl. 15:10.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Stormen
SharQ, du trenger tydligvis en liten bios-oppdatering: Inntil 2002 hadde IKKE Oslo Sporveier lov til å holde igjen noen som helst - ei heller butikkeiere - dersom de hadde stjålet for mindre enn 2500 kr.
Vis hele sitatet...
Blah, sånt får man for å bo i utlandet og ikke holder seg oppdatert.

Men det svekker jo poenget ditt enda videre: Nå har de altså lov til å holde deg igjen om du ikke løser billett. Høres fair ut, det?

HJ
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Nei, og i følge en meningsmåling utført for Aftenposten har jeg støtte i halvparten av befolkningen. 5 ut av 10 mener det er for drøyt at du skal kunne bli holdt igjen mot din vilje for stusselige 20-30 kr.

Den nye lovendringen forutsetter imidlertid at de må la deg gå innen "rimelig" tid, dersom politiet ikke har anledning til å rykke ut. Verdt å vite når man ferdes på tbanen.

Hadde derimot Oslo Sporveier redusert billetttakstene, oppført seg som en seriøs bedrift og hatt litt større fokus på kundeservice, så er jeg overbevist om at snikingen ville avtatt.

Tror ikke dere?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Hadde derimot Oslo Sporveier redusert billetttakstene, oppført seg som en seriøs bedrift og hatt litt større fokus på kundeservice, så er jeg overbevist om at snikingen ville avtatt.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder jo for piratkopiering av spill. Folk sier gjerne "om spillene hadde vært litt billigere, letter å få tak i" osv, så hadde kjøpt dem, i stedet for å piratkopiere dem.

Vel og bra, men de som til slutt sitter med regninga er de som faktisk betaler.

Men det ser ikke ut til at denne diskusjonen kommer noen vei, så jeg tror jeg kaller dette siste post for min del, jeg.

HJ
Opprinnelig postet av SharQ
Det samme gjelder jo for piratkopiering av spill. Folk sier gjerne "om spillene hadde vært litt billigere, letter å få tak i" osv, så hadde kjøpt dem, i stedet for å piratkopiere dem.

Vel og bra, men de som til slutt sitter med regninga er de som faktisk betaler.

Men det ser ikke ut til at denne diskusjonen kommer noen vei, så jeg tror jeg kaller dette siste post for min del, jeg.

HJ
Vis hele sitatet...
Og det mener jeg er rett. Hadde et spill kostet 100kr (og ikke 400-500kr) som de gjør i dag, hadde jeg GLATT kjøpt de. Jeg får da kundeservice (som oftest), en skikkelig cd, en skikkelig cdkey, og slipper å stresse med cracks ol. Det er for dyrt, dermed basta.

Flott tjeneste Stormen, har aldri vært i Oslo siden jeg var 10 eller.no så jeg vet ikke hvordan systemet fungerer. Men hvis Oslo sporveien(?) er like gode som Gaia her i Bergen støtter jeg deg fult ut.

Hele siden ser helt grei ut den, burde kanskje lagt litt mer beskrivelse i hvordan tjenesten fungerer. Men den er jo bra nok egentlig, men for de som ikke er så skyndige med mobilen er det kanskje litt forvirrende.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
stormen: ikke så værst dette, men dere sier at:

Kontrollene er det våre piloter og oss selv som verifiserer. Vi oppsøker stedet for kontrollen fysisk, og forsikrer oss om at det stemmer
Vis hele sitatet...
Eh, er det ikke sånn at det er LITT for seint at dere kommer dit NÅR kontrollen finner sted? Man bør jo helst ha noen innenfor hvis dette skal funke 100%.. Tar dere også og betaler bøter for kontroller som systemet deres ikke har fått med seg?? Synes det virker litt for risky å KANSKJE få en melding om at kontrolløren akkurat har gått på den bussen/trikken du sitter på...
Just my 2 cents..
Har ikke orket å leser de siste postene da de rett og slett ble for lange for mitt sløve hode, men det som ihvertfall er faktum er at Oslo har et av verdens dyreste kollektiv tilbud og ikke akkurat verdens beste. Det kommer seg på noen punkter, men det kuttes også ned på rutetider andre steder så det går opp i opp.
Kollektivtraffikk burde være gratis i en perfekt verden, men ihvertfall ikke 30 forbanna kroner for en liten busstur. Det er blodpris!
Fett nok at det koster skjorta og holde en bil i husstanden, det gjør at jeg kjører lite bil, men da får de hjelpe oss litt til å satse på kollektivt.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
totto, vi jobber med saken om å få noen innenfor....

Og nei, vi betaler ingen bøter dersom det er kontroll vi ikke har fått med oss. Da måtte vi hatt greit mange abonnenter først - for å kunne gi en slik økonomisk garanti - og det skjer ikke. Vi er jo avhengig av at brukerne selv tar aktivt del i tjenesten, og for å stimulere dette deler vi ut både gratis meldinger og mobiltelefoner. Vil ikke folk ha det, så får det være opp til dem
Better than thou.
Stem SV (for de vil bedre kollektivtrafikken)

Anyhoo, god ide, men jeg tviler på at jeg kommer til å bruke den da jeg regner med å jobbe 5-10 minutter å gå unna der jeg bor fremover. Tror nok dere kommer til å få endel brukere på Blindernlinjen ihvertfall ; )
Hva med å bare betale den pokkers billetten?

Dere borti oslo er jo nesten bortskjemt. I Bergen er buss det eneste alternativet, og prisen er ekstremt mye høyere enn i oslo!
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av GeeZuZz
Hva med å bare betale den pokkers billetten?

Dere borti oslo er jo nesten bortskjemt. I Bergen er buss det eneste alternativet, og prisen er ekstremt mye høyere enn i oslo!
Vis hele sitatet...
Og dette kommer fra mannen bak unlock.no ?
Det er faktisk rimelig kriminelt i Bergen, jeg betaler 100kr for å komme meg til sentrum og tilbake. Gusto betaler enda mer hvis jeg ikke tar feil.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
tore-: Jeg betaler ikke så mye. Gaia lurer deg.
Jeg betaler rundt 70kr? for meg, til byn og hjem. Tilsammen that is.

Gusto, du har jo bil så :9 Jeg vet ikke hvor mange soner det er bort til deg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
En liten notis til alle interesserte: Sjekk Bergens Tidende i morgen. Takket være god support fra tore-, ordnet vi en artikkel på trykk der. Vet ikke hvor stor den blir ennå, men morsomt er det allikevel
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av GeeZuZz
Hva med å bare betale den pokkers billetten?

Dere borti oslo er jo nesten bortskjemt. I Bergen er buss det eneste alternativet, og prisen er ekstremt mye høyere enn i oslo!
Vis hele sitatet...
men nå bor du på os da, og som kjent er bussdekningen ut der omtrent like god som en selvdød rotte er til dessertbruk
trodde os hadde "god" dekning... bussene jeg ser er alltid fulle, men da er det kanskje rush eller bare få busser som alle tar.
http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi...icle128717.ece
Nå kan du få varsel om billettkontroller på trikk, buss og t-bane i Oslo og omegn - direkte på din mobil. - Ulovlig, sier Sporveiene.
Vis hele sitatet...
http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi...icle128717.ece

De skriver:
- De oppfordrer til en ulovlig handling og det å boikotte et tilbud som skal tjene fellesskapet, presiserer han.
Vis hele sitatet...
Det er jo feil, det gjør de ikke.
En melder kan bli "premiert" med en Sony Ericsson T610. Er ikke så rart at det kalles en oppfordring.
Mulig jeg har lest over noe jeg burde ha fått med meg, men hvordan varsler man en billett sjekk før den har funnet sted. Hvis tjenesten er avhengig av at personer sender inn til den og sier hvor vakta er, får jo:

1. Senderen av meldingen bot. (Men han\hun sender seffern meldingen ideet boten blir skrevet ut)
2. Mange av mottakerne bot, siden de får meldingen når vakta står over deg og spør etter billetten.

Vakt: Kan jeg se på billetten din?
tjenestebruker: jeg har ikke
*taste taste taste*

på andre siden av vogna

Vakt: kan jeg se på billetten din?
*biip biip, biip biip*
Mobil: nå er det kontroll på nationalteateret!

hmmmm..... ?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Uvitenheten til enkelte folk.

For det første: Billettkontroller er noe som varer om flere timer. På Grønland står de f.eks gjerne 4-6 timer om gangen. Altså vil den første som ankommer Grønland kunne varsle kontrollen - og redde alle andre som kommer inntil 5 timer etter han.

Og ja, det er godt mulig den aller første som melder kontrollen får bot - men så er han i hvert fall med i trekningen av en gratis mobil. Det er jo en ok kompensasjon når man først har vært så uheldig å få bot.

Videre: Hvis man observerer billettkontrollen fra det andre sporet (tbane), eller bare ser kontrollørene på avstand (trikken) - så vil man fint kunne melde kontrollen uten selv å få bot. Med andre ord er det ingen selvfølgelighet at en person får bot først.

Råder alle til å stikke innom www.undergrunnen.no, og delta i den opphetede diskusjonen på forumet der. De moralske er nok i flertall, og det er kanskje en positiv ting?

Uansett kommer vi til å fikse opp sidene videre i tiden som kommer, så sjekk innom fra tid til annen. Det er også verdt å merke seg at vi har satt ned prisen til 4 kr (!) per melding fordi det var så mye bitching om det overalt. Markedet vinner alltid

Kom gjerne med konstruktive innspill på hvordan vi kan gjøre tjenesten bedre, fremfor bare skitt. Har hørt nok av det allerede, fra Dagbladet, advokater, Oslo Sporveier og folk på Undergrunnen-forumet
De som sniker fra før av og bruker tjenesten for å sikre seg, ville jo fått boten uansett. Men hjelper andre og blir med i trekningen av en mobil.
Ja, det er jo såå positivt.
Og nå er siden nede?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Blitt dosa? Nei.. Den er der, den.. Fikk 7000 pageviews etter oppslagene i dag, og 1200 besøkende.
Jeg prøvde å gå inn på linken du posta ovenfor, og der hadde det sinket seg inn et lite komma på slutten
spellingnazi
canonix's Avatar
Stormen; Noe overslag over hvor mange medlemmer dere har nå ?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Vi har vel noen hundre abonnenter nå - og får et sted mellom 10-30 nye hver dag.

Det som er positivt, er at vi først fikk en grei pressedekning; og så har jungeltelegrafen plukket opp tjenesten. Derfor forventer vi at antall abonnenter bare vil fortsette å stige - i kanskje ennå høyere tempo enn før.

F.eks tror jeg at det vil virke positivt inn, når vi nå planlegger å poste det siste varselet på web: Da kan man f.eks se at det siste varselet ble sendt ut for 2 dager siden, og således vet man at vi ikke kommer til å "bombe" noens mobiltelefon bare fordi vi skal tjene penger.

Vårt mål er først og fremst å kunne tilby en nyttig tjeneste, som folk har BRUK for - dernest tjene penger. Og så lenge den prioriteringen forblir, så kommer Undergrunnen.no til å bli en suksess
Better than thou.
Syntes det er litt fønny at folk som er veldig imot denne tjenesten sikkert warezer tett møe spill og filmer hele tiden..
Carlo, godt poeng. Det er jo mye mer utbredt enn bussnkiking.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
voktern, sjekk litt rundt i forumet før du poster. Jeg spurte for 2 måneder siden om det var noen som visste noe om Snarveien.com, da de hadde en lignende tjeneste som vi tilbyr. Fikk da den nøyaktig samme linken som du nå poster.

Snarveien.com skiller seg fra oss på flere punkter, og vi visste ikke om deres initiativ før vi startet prosjektet for ca. 6 måneder siden.

Først og fremst:
- Snarveien.com var gratis
- De hadde ingen filtere på varslene som ble sendt inn (noe som også førte til at tjenesten ble stengt, etter at medlemmene mottok 20-30 varsler per dag)
- Varslene foregikk per epost (til sms via mobilpost)
- Snarveien.com oppfordret åpent til sniking, og var således en ulovlig tjeneste (mao kanskje ikke de smarteste folka bak - selv om de hele tiden holdt seg anonyme)
Jeg ler.... alt det styret for 20 kroner... "bra" jobba..
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
fox, hva mener du; 20 kr?
sikkert 20kr i avgift (kollektivtilbudene)