Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8435
Sitat av SpARxXx
altså du kan ringe i 50timer pr. mnd. uten å betale for det?
virker litt suspekt spør du meg men..
Vis hele sitatet...
man må betale 398 i mnd
Jeg fikk samme mailen, men så ikke at oppstartspris var satt. Takk for tipset. Har sett litt på både MTU og Tele2 Sheriff nå, og det eneste som bekymrer meg er datatrafikk som jeg bruker en del. Tele2 har 12kr de første 20MB, deretter 8kr. Mens MTU har gratis innenfor eget nett og 14kr ellers. OneCall har 5kr.

Noen som kjenner til MTU-dekningen i Bergen sentrum? Det står at det dekkes, men da jeg sjekket under oppstarten av MTU kunne jeg ikke finne de når jeg søkte (er ikke i Bergen for øyeblikket). Om denne er bra er det ingen tvil for min del. Barnesykdommene bør de vel vokse ut av rimelig snart.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
MTU er vel et Bergensfirma, så jeg vil anta at dekningen er tilfredsstillende i sentrumsområdet
Sitat av nso
MTU er vel et Bergensfirma, så jeg vil anta at dekningen er tilfredsstillende i sentrumsområdet
Vis hele sitatet...
Vil påstå at dekningen er svært variabel, og til tider ikke eksisterende. Dette gjelder stor-Bergen, har bare ringt til mtu, ikke fra..
Tenkte over dette selv da jeg leste e-posten fra OneCall. Jeg har selv vervet hele familien + min samboer og flere venner over på OneCall sitt abonnement pga den geniale prisen de har hatt før. Jeg har hatt OneCall i over et år nå, men nå ser det ut som om jeg tar med meg familien og samboer over på et annet abonnement. Jeg avventer til 1. oktober for å se om det kanskje kommer en kontra.
Har vært kjempefornøyd med OneCall siden dem kom på banen og syns deres prisendring er faktisk i den positive retning. Selvom man fremover ringer 60 ganger i måneden, altså 2 ganger HVER eneste dag så må mane betale 35kr ekstra. Det er stortsett under det de fleste leverandører tar som minstefakturering hver måned! Derimot er dem nå også konkurransedyktige etter de 120 min..

Jeg har kun mobil, ingen fasttelefon og kan leve med 10-30kr i mnd. Dessuten som noen påpekte så er dem de billigste på GPRS trafikk.

Lykke til med MTU prøve og feile metoden..
Satan som OneCall sleit i Oslo-området for litt siden.. Var SMS'er som ikke kom gjennom, dekning som helt plutselig forsvant, problemer med roaming.. Gikk til slutt helt lei og byttet til Chess Premium, som virket ganske bra siden jeg ringer en del, men pleier å holde samtalene korte

edit: er personlig litt skeptisk til MTU, etter det jeg har lest på div. forum.. virket som et gutteromsbedrift. valgte chess pga lang fartstid
Sist endret av Phun Q; 1. september 2008 kl. 09:03.
Det ser ikke ut som at MTU er så billig som dere skal ha det til, viss det er tillfelle at MTU fastpris blir begrenset til 3000minutter så kan man heller bytte til Tele2 snakkis. Tele2 snakkis koster 199kr måneden, der kan man ringe opptil 3000minutter og får med 100 sms hver måned. Men det koster dessverre 70øre i oppstart.

Er det noen som har skiftet til Tele2 sheriff?
Jeg holder meg til OneCall enda. Har vært kanonfornøyd, og desse ekstra kronene sine skal dem heller få. Jeg håper alle dere forsvinner slik at OneCall må gjøre noe bedre for å få dere tilbake
Ringer ikke mye, så for min del vil det nok lønne seg og beholde abonnomanget, men leter etter noe nytt. Ikke pga. tillegget med crappy service.

Bestilte abonnomang hos dem samt onecall forsikring, fikk simkortet 17juli og startet å bruke det og var veldig fornøyd, litt over 1uke senere ble jeg frastjålet mobilen mens jeg var på byen. Sperret abonnomanget og fremskaffet kvit tering. osv for å få ny mobil. Etter dagevis med venting (fikk 160kroners faktura) i telefonkø hos onecall support UTEN svar begynte jeg og sende dem en mails for å få ordnet forsikringen. Etter 2uker med stadige mails der forsikringen fikk jeg beskjed om at forsikringen min begynte å løpe 29juli 3dager etter at mobilen ble stjålet, klagde på dette da jeg bestilte forsikringen samtidig som mobilen, men det som skjedde er at de ignorerer meg, har ikke svart på noen av mine mail i det siste og jeg kommer fortsatt ikke gjennom til kundeservice.

Så min erfaring med onecall er ikke mye positiv.
Hvis MTU suger så kraftig får jeg nesten håpe Tele2 har lært av tidligere feil, for de virker mest gunstige akkurat nå. Og jeg som skulle skifte til OneCall...tsk tsk.
Sitat av pels
Bittelitt off, men hvordan er det med fakturaer? Har nettopp bestilt OneCall, men ikke fått det enda.. Er det slik at hvis jeg ringer 2 samtaler på en måned (59 øre x2), får jeg regning på 1 kr og 18 øre den måneden da?
Vis hele sitatet...
De sender ikke ut regninger før sluttsummen har kommet opp til noe og 30 kroner. Om du ringer for 10 kr i mnd, får ikke du regning før om 3 måneder, osv...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg håper ikke folk har gått over til MTU.

http://www.ba.no/nyheter/article3760506.ece
...et innlegg for de som vil skjønne hvorfor dette skjer.


For de som ikke jobber i analyse- og wholesale i mobilbransjen, kan det være vanskelig å skjønne hvorfor dette skjer. Jeg skal prøve å ikke ødelegge tråden her, men lurt om dere skjønner hvorfor de tvinges til å innføre startavgift.

La meg først starte med kundebasen til OneCall. Da tenker jeg på majoriteten av deres kunder.

1. Typisk ungdom (student, nyetablert: priskonsekvent forbruk = opptatt av gratisminutter)
2. Eldre (ny i mobilverdenen: lavt og fast ringemønster = liten potensiell inntekt)

Dette er for en tilbyder, de verste potensielle kundene. Hvorfor? Fordi dette er de mest illojale kundene. De er hos deg av en grunn: PRIS! PRIS! PRIS!. Hvorfor signet de hos nettopp deg? Fordi du hadde den billigste prisen da de lette etter nytt abonnement. Hva hvis det kommer en ny tilbyder som ser at du står med den ene foten i graven, men allikevel bestemmer seg for å gå lavere? Vil kundene dine fortsatt være kundene dine? Eller må budsjettet ditt revideres nok en gang?

De eldre er som regel kundegruppen som ringer minst, og som har minst variasjon i ringemønsteret sitt. Hva tjener OneCall på disse? NADA. Tror de at de eldre kommer til å wappe litt eller ringe mer enn 120 minutter? De klarer jo ikke å sende SMS engang. Fordelen er at disse ikke klarer noen ting alene, og dermed kan man tjene litt penger på papirfaktura, kundeservice, ufrivillige tjenester osv. Dessuten er det mindre sannsynlig at de vil portere seg vekk.

Hvis man ser på trådstarter, nso, pidget, woff osv. fra denne tråden, så ser man de øvrige majoriteten av kundegruppen deres. Meget økonomisk fornuftige, og meget flyktige. Kunder som vil gå dit det er best priser. Det er i mine øyne en helt rettferdig og ikke minst fornuftig logikk, men det skaper hodebry for selskapet.

Det er ikke kundeservice, mine sider, mobilbutikk, døgnåpen support, avtalegiro, rene og pene nettsider, utvidet tilbudsprogram, subsidiering av telefoner osv. som er viktig. Det er nemlig pris som er prioritet 1. Hvis jeg tråkker noen av de ovennevnte på tærne, så er det bare for å illustrere hovedtendensen.

Les mer om hvordan OneCall sine kunder er de minst trofaste kundene i landet: http://www.insidetelecom.no/wip4/mem...d.epl?id=23630

Så, hvorfor skriver jeg om dette?
De som graver litt i nFF-arkivene vil se at jeg for snart 1,5 år siden (6. mai 2007) skrev et innlegg i en annen tråd om hvordan OneCall ville bli et stort tapsprosjekt om ikke de foretok seg noe. Nå har de fått konkurranse, mindre kundetilstrømning og de må hele tiden rette seg etter PTs stadig strengere retningslinjer (noe som tetter mange av deres inntjeningssmutthull).

Grunnen til at jeg ventet såpass lenge med å poste i denne tråden som jeg har fulgt fra begynnelsen, var to grunner: 1. jeg ville ikke ødelegge tråden. 2. jeg ville ha noen til å bekrefte mine påstander. Idag skrev avisen følgende:
Sitat av teleavisen.no
"Mobilkometen One Call erkjenner at superabonnementet med gratis ringetid og gratis SMS ble for dyrt i lengden. – Det tror vi konkurrenter med tilsvarende tilbud også vil få merke, spår markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call."
Vis hele sitatet...
Med Hafslund i ryggen kunne OneCall utvide budsjettet sitt betraktelig, og samtidig kalkulere inn tap i starten, for så å finne en måte å tjene det inn etter hvert som kundene var etablerte. Problemet er at det å analysere utviklingen i mobilmarkedet er tilnærmet umulig, i hvert fall over en så stor periode.

Bruk talkmore som eksempel. Før var det få som visste om dem, og enda færre som var kunder. Konseptet var i og for seg bra, men de hadde verken nok kapital eller markedsføringsbudsjetter til å komme seg videre. Så kom Telenor inn på banen. Hva skjedde så? Jo, mobiltelefonkiosken. Fastprisabonnement, noe som er mer kamikaze enn OneCall igjen. De tok masse av deres kunder, og de sørger for at OneCall må revidere sin strategi. Samme gjelder MTU som har tatt mange av deres potensielle kunder, ikke minst Tele2 Sheriff osv.

Så seg for deg at ledelsen i OneCall hele tiden har unngått å fakturere startavgift. Det fordi de vet at alle andre fakturerer startpris, og dermed kan ha en fordel. Men så ser de at de taper penger, de har ikke mulighet til å tilby mer gratisminutter og de kan ikke konkurrere med Talkmore eller MTU lengre. De kan, men det vil være å skyte seg selv i foten for andre gang.

Så hvordan skal de tjene penger? Jo, de må prøve å melke de kundene de allerede har. De er lei alle sine gratispassasjerer som suger dem for penger uten å gi noe igjen.

Scenario
Hvis du ringer to kamerater for å fortelle at du drar hjemmefra nå og at dere skal møtes om 5 minutter, så tar det kanskje 20 ringesekunder tilsammen. Selv om samtalen var "gratis", har du brukt 0,59kr to ganger i startavgift. Hvis samtalen koster dem 0,20kr per minutt, så har du i teorien kostet dem ca. 0,07kr + oppkobling. De har dermed tjent penger på deg. De kan dermed gi deg et visst antall "gratissamtaler" som de ikke taper penger på, men heller tjener penger på.

Det er nemlig denne startavgiften som snur de fleste budsjetter i mobilbransjen. Det fordi brukeren tenker: jaja, 59 øre, det er ikke så ille hvis resten av samtalen er gratis. Men det er mye, hvertfall i forhold til prisen på oppkobling + minuttpris de betaler. Tenk selv hvor mange samtaler du har per dag, hvor lange de er, og hvor lenge du må ringe for at selskapet ikke skal tape penger på det.

Som jeg har nevnt tidligere. Dette var et stort tapsprosjekt, og det var bare snakk om tid før OneCall fikk press fra ledelsen om å snu de blodrøde tallene. Nå tenkte jo ikke de som ble kunder hos dem over dette, men dette var ikke en evig pengebrønn. Det er en grunn til at NetCom, Telenor, Tele2 ikke anser dette som ordentlig konkurranse. De vet at den markedsandelen som er hos nettopp OneCall og MTU osv. er den mest ustabile kundebasen, og det er like greit om de suger konkurrentene for penger. Er det ingen som ser logikken i det?

Konklusjon:
Ikke tenk på om eller hvordan OneCall tjener penger. Du skal ikke betale så lenge du ringer innenfor ”gratisminuttene”, og alt annet er brudd på avtale. Bytt til OneCall om du ringer under 88 minutter, les gjennom vilkår, og sørg for at du velger e-postfaktura. Du har ingen bindingstid, så om de øker prisene (noe som er lite sannsynlig), kan du enkelt bytte til noe annet.
Vis hele sitatet...
Dette skrev jeg 6. mai i fjor. Den gang var det lite sannsynlig at de ville sette opp prisene fordi konkurransen var lav og kundetilstrømmen stor. De satte til og med prisene ned ved å øke til 100 og så 120 gratisminutter. Det var først nå i sommer, etter at talkmore og MTU faktisk begynte å stjele kundene deres at det virkelig begynte å svi.

Dette kan vel ikke ha kommet som en overraskelse? Det er ingen mobiltilbyder som har råd til å ha 100 kunder som ringer gratis hver måned, og ikke bruker penger. De samtalene må jo OneCall betale for. De gir ikke bort gratisminutter uten å i det minste tro at de får noe igjen for det. Og når tendensen har vært slik i over et år og konkurrentene melker dette for alt det det er verdt, så måtte dette bare komme.

Hvem vil følge en taper i graven? Ikke jeg...
Men konkurransen i dette markedet er hard, veldig hard. Dere er selv eksempler på hvor lett det er å miste en kunde. Og det er sunt, et marked med konkurranse. Hvert fall for kunden. Problemet er at det skaper turbulens. Det skaper instabilitet, og de må justere prisene. Er du en av de som ringe mye til for eksempel Kina? Om din leverandør finner ut at konkurrentene har billigere minuttpris, og de vil justere seg, kan dette plutselig gå ut over din ringepris til Kina. Ja, det høres rart ut, men de må hele tiden øke prisene et sted for å kunne sette ned prisen et annet sted. Det er fordi budsjetter og prisplaner allerede er så stramme, stramme som pølseskinn, og de har ikke råd til å følge konkurrentene til en hver pris. Det er derfor ingen klarte å følge OneCall da de kom inn og hadde stor kapital i ryggen. Ingen andre hadde råd til å tape like mye penger per kunde slik som OneCall gjorde. Dermed fikk de masse kunder. Nå når Telenor taktisk ventet til OneCall blødde som mest, og dermed gikk igang med et superabonnement, under merkenavnet Talkmore vel å merke, så var det ingen som klarte å følge dem heller.

Dette vet Telenor, NetCom, Chess og Tele2 (de store), og dermed holder de prisen sin litt over. Det til tross for at de har billigere egenkost på samtaler enn hva OneCall og MTU har. En av hovedgrunnene til at de er dyrere er at de vet folk får denne ekstra tryggheten og stabiliteten som mangler hos blant annet MTU og OneCall. Det gjør at bedriftsmarkedet som er ytterst avhengig av stabilitet holder seg unna - stort sett.

Kom til poenget...
Så lenge dere er kunder hos spesielt MTU, men til dels også OneCall, så må dere belage dere på at dere får det dere betaler for. Om dere måler det i tapte SMS, dårlige webtjenester eller ringepriser til Nord-Korea spiller ingen rolle. Om dere er avhengig av 3G eller trenger å finansiere ned en mobiltelefon, gjerne i kombinasjon med et abonnement. Om dere trenger telefoner til barna deres som skal forsikres, eller om dere trenger mulighet for å kunne ringe dem kl. 3 om natta. Prisen justereres etter kvaliteten på varen, enkelt og greit.

Det forklarer også hvorfor ikke hvem som helst bare forsvinner til MTU eller OneCall. Selvfølgelig vil alle betale minst mulig, men til en hver pris?

Ha dette i bakhodet om dere nå er lei av OneCall eller MTU. Det finnes mange operatører der ute, og alle har sine fordeler som holder dem i live. Spørsmålet er hvilke som passer deg - sett opp dine egne krav, så blir du ikke skuffet. Videre lykke til i jakten på den perfekte operatør!

SD
Sist endret av SD; 3. september 2008 kl. 11:18.
Flott innlegg, du er herved en av de få som har fått kp av meg. OneCall ER billig, i alle fall for meg både før og etter de setter opp prisen. Selv gikk jeg fra 3-400kr hver måned med telenor sitt fantastiske djuice magnum abb (dyrt som f***) til ca 120kr på et år. Mest sannsynlig blir jeg onecall kunde forsatt, men med mitt bruk vil oppstartavgiften bli på ca 40-50kr pr mnd...

vi vår se...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er blandt dem som har rekrutert mange klassekammerater, familie osv. Vet ikke om dem bytter, men jeg har i allefall bestilt tele 2 sherrif. Det som trakk meg over var ikke den lille oppstartsavgiften, men at jeg i håper å få se en litt mer oversiktlig forbruksoversikt på nettet.
Ringte MTU i dag. De sa de hadde fiksa alle de feilene om at mellinger kommer forsinket frem, ikke klarer koble opp telefonsamtaler og at kundeservice var blitt mye bedre. Jeg fikk egen konsulent, det medfører, sa han, ingen ventetid på kundeservice på telefon og at det var gratis. Jeg ble altså desverre overtalt til å hvertfall prøve MTU...
men på reklamen til onecall, så står det at det koster minimum 99 i måneden. vil det si at du betaler 99,- + det du ringer for? eller er det slik at hvis du ringer for mindre en 99, så kommer regningen på 99 uansett?
Mobil Aktiv har minimumsfakturering på 99 kr. Det vil si at bruker du under 99 kr på en måned så betaler du 99 kr. Bruker du mer så betaler du for forbruket på vanlig måte.

Men jeg trodde det først og fremst var "gratis"-abonnementet til onecall som ble diskutert her. Det har ingen minimumsfakturering.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har fått til å sende eller motta mms med mtu til nå? Har lastet ned og innstallert innstillingene, men det lar seg ikke gjøre...
Kjip nyhet. Da mister nok OneCall enda en kunde de nærmeste dagene.