Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  352 28865
Ok, jeg har aldri satt meg så mye inn i iphone, da det ikke har vært høyest på ønskelisten min. Men ettersom jeg forstår sa har denne også støtte for Wi-Fi så jeg kan browse nettet med den dersom det dukker opp et usikret nett.
Ang GPS så tenkte jeg egentlig at den gikk på eget "nett" slik som den en har i bilen, men måtte bare forhørre meg for å være sikker
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
De har skiftet logo og info under 'kjøp': http://www.apple.com/no/iphone/buy/

Håper jeg ikke må reise over halve Norge for å få hendene om en. I USA må man aktivere den nye telefonen i en AT&T/Apple-butikk (så vidt jeg har forstått det).
GPS er også et helt eget "nett" ja, den skal funke overalt en annen GPS gjør det, hvilket vel vil si hele kloden.
Denne karen fra USA (?) sier han ordner iPhone 3G http://www.qxl.no/Article540211798/M...3109/P/0/1/0/1
Spørsmål: Hello, seeing that this is supposed to be the NEW 3G version, how can you know you will be able to sell these? Rumors say that one must register your phone for a mobile plan in the store you purchase it. And are you sure this will work in Norway, since the previous versions are Jailbraiked, and not this?

Svar: Hello, the new ones will be shipped free of Contract and unlocked as the others
Vis hele sitatet...
Ser at spm/svar ikke er oppdatert på QXL siden enda, men det var ca slik jeg formulerte meg på spørsmålet mitt.
Om dette er noe å ta for god fisk vet jeg ikke, men han har dog 100% (94) positive karakterer på QXL. Hmmmm
Sist endret av møkk; 10. juni 2008 kl. 21:39.
Er jo vanskelig å ta sånt for god fisk når telefonen ikke er lagt ut for salg enda da? Mtp hvordan det blir med registrering osv.
Sist endret av Krister; 10. juni 2008 kl. 21:55.
Er det jeg også tenker på Dog påstår han ikke at den blir solgt før 11, juli. Men er også en smule skeptisk iogmed han allerede nå sier han kan levere disse, å de skal være opplåste
bah, får heller vente å se i guess.. noe netcum blir ivertfall ikke et alternativ. Netcom har jo ikke dekning i de mer grønne områdene her i landet
Sist endret av møkk; 10. juni 2008 kl. 22:05.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Er sugen på å kjøpe gammel modell jeg nå..
Hva må jeg forvente å betale for den?

Trodde det kom til å synke ned i 1500, men ser ikke ut til det enda..
Om noen er sugen på å selge for 1500(brukt) så PM meg

Tror ikke det blir så forbanna hit med den nye iPhone visst prisene skal vere så forbanna stive som man har fått intrykk av.
Forbanna stive? Er max 1500/2000 forbanna stivt?

Er det ikke en lov i Norge om at det MÅ være mulig å kjøpe telefoner uten binding? Eller praksisen er vel at det er påbudt for selger å tilby å låse opp mobilen for en avgift som skal synke etter hver måned som går.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sitat av Nimrad
Forbanna stive? Er max 1500/2000 forbanna stivt?
Vis hele sitatet...
1000 kroner for telefonen ja, men bindingen som blir stiv da!
Vil si det er stive priser om man må betale 1000 kroner + 500 korner i månden (+++)

Nå vet ikke jeg pris på bindinga, men Netcom har jo sev sagt at det vil bli stive priser..
Sist endret av PolkagrisLaila; 11. juni 2008 kl. 10:28.
192.168.1.1
Hacker's Avatar
Har den Flash Player?
Sist endret av Hacker; 11. juni 2008 kl. 10:39. Grunn: leif...
Faen at den hvite ikke er helt hvit, skulle likt å sett en hvit front!
Sitat av PolkagrisLaila
1000 kroner for telefonen ja, men bindingen som blir stiv da!
Vil si det er stive priser om man må betale 1000 kroner + 500 korner i månden (+++)

Nå vet ikke jeg pris på bindinga, men Netcom har jo sev sagt at det vil bli stive priser..
Vis hele sitatet...
Det vil jeg også tro, men jeg tipper det blir inkl. evig data-trafikk f.eks.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av Nimrad
Det vil jeg også tro, men jeg tipper det blir inkl. evig data-trafikk f.eks.
Vis hele sitatet...
http://itavisen.no/sak/774894/Fri_3G...ng_med_iPhone/
ikke noe vits å "tippe" på det lenger
Hehe tenkte meg det ja.

Når det gjelder han engelske fyren på QXL. HOLD DERE LANGT UNNA! Jeg konfronterte han høflig med problemet (at man må opprette abonnement FØR man får telefonen, ikke etterpå, sånn som før) og han sa bare "Hi, do you know that that have been always like that? I can not see how you do not know that." og svartelistet meg på QXL.
Nimrad:
Skulle akuratt poste det samme! Jeg konfronterte ham dog ikke så "heftig" som det viste seg i den tidligere posten min, men da jeg gikk for å stille ham enda et spm idag som var litt "saftigere" så fikk jeg beskjed "Du kan ikke stille selger et spørsmål pga brukeren har svartelistet deg"
Smells like a ham, oh. scam*
Synd for de som allerede har kjøpt fra vedkommende
Men er det noe virkelig FAKTA på dette ang kjøp av telefonen? MÅ man opprette abonnement? Ellers kunne jeg alltids tatt kontakt med tante (i usa), for å få kjøpt en men orker ikke stresset dersom de har gått ut å erklært at det SKAL opprettes abonnement før en får telefonen.
Sist endret av møkk; 11. juni 2008 kl. 16:51.
Sendte mail til QXL, får se hva reaksjonen blir ^^
Hei, kontakter dere da det ser ganske klart ut som det er en svindel på gang via deres nettsider.
Her har dere en bruker "yellowpages" som selger en drøss med iPhone. Han har dog mange positive karakterer som er vel å bra, men disse gjelder sannsynligvis salg av den første iPhonen. Svindelen oppstår nå, når han selger iPhone 3G. Grunnen jeg kontakter dere er at det lukter "fishy" av disse iPhone 3G auksjonene.
Jeg stilte selger et spørsmål om hvordan han kunne allerede nå ta forhåndsbestillinger på en mobil som han IKKE vet hvordan kommer til å bli solgt.. Den "gaml" iPhone ble solgt i butikken, hvor så du måtte registrere deg for abonnementet i fred å ro når du kom hjem.
Den nye iPhone vil kreve at du registrerer abonnement FØR du får telefonen.
Spørsmålet mitt lød nogenlunde:
"Hello, seeing that this is the NEW iPhone 3G, how can you be sure that these will not require you to purchase a contract in the store? And how do you know they will work in Norway since there is no "Jailbraik" ready?"
Fikk et svar:
"They will work in norway"

Leste rundt på et diskusjonsforum http://www.freakforum.nu/forum/showt...5&page=3&pp=20 (side 3 og 4) å fant ut at også et annet medlem på dette forumet hadde kontaktet selger. Hvor spørsmålet etter min forståelse lød litt krast og konfronterte han med det faktum at han ikke kunne love dette, da selger ikke hadde mulighet til å vite at disse ble solgt uten å bli låst i butikken.
Jeg ville stille selger enda et spørsmål, hvorpå jeg plutselig ser at selger har svartelistet meg. Hvorfor skulle han gjøre dette, da jeg ikke var krass i min formulering, å kun lurte på hvordan han var sikkert på at dette fungerte? Den andre brukeren på forumet jeg linket til ble også svartelistet straks han hadde stilt spørsmålet, å ingen av våre spørsmål vises på auksjonssiden.
Det virker jo litt rart at en bruker som ikke har noe å skjule svartelister folk som kommer med et vanlig spørsmål (meg), og folk som stiller seg skeptiske (han andre forum brukeren) isteden av å svare for seg.

Grunn nummer TO til at jeg er sikker at dette er en svindel er følgende VG reportasje http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=512877 (nederste punkt), hvor de endelig avslører at en MÅ registrere et abonnement i butikken FØR en får telefonen.

Så i bunn å grunn virker det som selger prøver å leve en vare han først å fremst ikke var sikker på at han kunne levere, men nå etter å ha lest saken på VG en vare han definitivt IKKE kan levere.

Jeg syntes synd på medlemmene av QXL som allerede har bestilt/betalt for denne varen.

Mvh
xxxxxx
Vis hele sitatet...
Sitat av Hacker
Har den Flash Player?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på til nettleseren: nei!
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=512877

punkt 7 på lista
Fjoh. Sier bare at jeg er glad for at jeg har en 1.1.4 i posten innen noen dager
Vil det fortsatt være mulig å kjøpe den gamle iphonen?
Tenkte å kjøpe en her i Usa før jeg drar, men om man må ha abbonemang så blir det litt vanskelig.
I følge Engadget skal Vondafone i Italia selge iPhone 3g for €499/€569 (~4000NOK/4500NOK) for 8GB/16GB uten abonnement. Ikke så alt for ille i forhold til andre smart telefoner, men betraktelig dyrere en 1. generasjons iPhone.
Sitat av hoyt
Vil det fortsatt være mulig å kjøpe den gamle iphonen?
Tenkte å kjøpe en her i Usa før jeg drar, men om man må ha abbonemang så blir det litt vanskelig.
Vis hele sitatet...
Tipper det finnes i butikkene. Jeg fikk kjøpt en for 2 uker siden.
AT & T har annonsert at månedsavgiften på den nye iPhonen inkludert unlimited databruk blir på 30$ i mnd. Men en slik pris 30*5=150kr/mnd*2(fordi det blir ett år istedenfor to med binding. 300kr, i norge så blir dette ihvertfall dyrere enn 300mnd, men mest sannsynelig 499kr.
Tror oddsen er liten for at de vil ha en SÅ stiv pris, da tror jeg heller på en høyere kjøpspris for telefonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
499,- er vel ikkje heilt usannsynleg ettersom det er i det prisområdet abbonement som gir heilt fri data-bruk ligg i dag. Denne telefonen appelerer til folk som er rimelig techno-savvy, og gjerne har slikt abb. fra før...

Tipper utsalgspris blir 1000-1500 i norge på iPhone.
OPPDATERING:
Fikk omsider en mail fra QXL hvorpå kundehjelperen skriver:
Hei xxxx

Jeg har vært i dialog med yellowpages, og det her er ikke svindel forsøk, jeg har fått materiale som tilsier det stikk motsatte faktisk.

Det blir med denne som de som kjøpte den forrige versjonen, at den er åpen fra selger.

Vi ønsker deg en flott dag!

Med vennlig hilsen
xxx
QXL.no
Vis hele sitatet...
og en til når jeg undret på svartelistingen og om vedkommende mente det var trygt å kjøpe fra yellowpages
Hei xxxxx

Det er det faktisk ja

Denne damen har veldig god dialog med oss og kjøpere av seg.

Hvis du har blitt svarte listet er det dessverre ikke mye vi kan gjøre med dette, og du kan da heller ikke kjøpe av selgeren.

Vi ønsker deg en flott dag!

Med vennlig hilsen
xxx
Vis hele sitatet...
Om noen føler dette er betryggende så er det bare å slå til

Edit:
For de som ikke har fått med seg hvem dette gjaldt, så var det brukeren "yellowpages".
Sist endret av møkk; 17. juni 2008 kl. 16:07.
Sitat av ruuuty
I følge Engadget skal Vondafone i Italia selge iPhone 3g for €499/€569 (~4000NOK/4500NOK) for 8GB/16GB uten abonnement. Ikke så alt for ille i forhold til andre smart telefoner, men betraktelig dyrere en 1. generasjons iPhone.
Vis hele sitatet...
Noen som vet noen andre land som vil selge uten abonnement? for eksempel spania (mallorca)?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da var prisene klare.

https://netcom.no/iphone.html

Hva synes dere? Mistet dere litt smaken sånn som jeg gjorde? Synes ikke dette var veldig billig.

Det som er positvt er gratis home run, synes dekknings kartet så ganske bra ut også

http://www.homerun.no/nor/coverage/coverage_norway.asp
Sist endret av telebohrian82; 27. juni 2008 kl. 11:17.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av mathfjeld
Da var prisene klare.

https://netcom.no/iphone.html

Hva synes dere? Mistet dere litt smaken sånn som jeg gjorde? Synes ikke dette var veldig billig.

Det som er positvt er gratis home run, synes dekknings kartet så ganske bra ut også

http://www.homerun.no/nor/coverage/coverage_norway.asp
Vis hele sitatet...
hmm.. ja ganske enig, var klar for fri 3g bruk jeg nå men ender vel med small pakka tenker jeg :S

totalpriser for 16gb:
small: 7078
medium: 9978
large: 14078
Fullstendig latterlig at ingen av abonnementene har fri datamengde. Jeg tror veldig få kommer til å skifte fra v1 til v2.
Jeg kommer ikke til å bytte men det er fordi jeg har 12mnd igjen av Netcom Bedrifts abn. mitt.

Er ikke helt inn i dette, men er ikke homerun et godt alternativ for fri datatrafikk?
Trekker tilbake dette utsanget da det virker som det kun er akuratt ved antenna det er dekning?


Hadde jeg hvert uten telefon så hadde jeg gått for large.
Sist endret av telebohrian82; 27. juni 2008 kl. 12:01.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hvordan er muligheten for å få denne fra statene da? Slik som v1?
Blir det dyre fastutgifter osv her også?
Du må registrere abn. i butikken når du kjøper v2 i statene. Med andre ord må du betale deg gjennom de 12/24 mnd med binning uansett.
tnt, iflg en QXL ansatt er det trygt å kjøpe mobilen ifra brukeren "yellowpages" da de ble fremvist dokumentasjon på at vedkommende får telefoner rett fra fabrikken(?) eller "manufacturer" som hun selv skrev som svar til et spørsmål i en av auksjonene.
Om hun scammer QXL vet jeg ikke, men jeg har lagt inn bud. Å får heller vente i spenning å se om jeg får en iPhone 3G 16gb til 2999+porto, eller om jeg får en dassrull.
Min skal vistnok bli sendt den 14.juli, da brukeren sender 20stk mobiler pr dag etter rekkefølge av mottat betaling.
Skal heller oppdatere dere her om hva som dukker opp i postkassen min, så kan dere jo selv bestemme om dere vil kjøpe derifra eller ei.
Mvh

Edit: Denne skal være ulåst, og ha et greit utvalg av språk en kan velge. Deriblant norsk.
Sist endret av møkk; 27. juni 2008 kl. 12:11.
Wow, det der var ikke ganske imponerende... Ganske mye dyrere enn jeg hadde regnet med... Trodde man ihvertfall skulle få fri datatrafikk for 500kr måneden...

Men er man Apple-fanatiker er man Apple-fanatiker.. Blir vel en iTalk Small...



EDiT: Om QXL-selgeren har ekte vare å selge blir det definitivt kjøp derfra.. Da kan jeg fortsette med OneCall-abbonementet mitt, som jeg er ganske glad i etterhvert... Men venter å ser hva som skjerm med Møkk jeg...
Noen som forresten vet om disse telefonene vil være hacket, eller rett og slett bare åpne fra fabrikk? Altså, kan man kjøre nyeste updates uten å være redd for bricka iPhone?
Sist endret av Cryptography; 27. juni 2008 kl. 12:20.
Trur nok prisen på iPhone v1 stiger nå.

Det dyreste abonnementet burde inkludert fri databruk.

Og prisen er alt for høy! Er uaktuelt å bytte ut min v1 til v2 nå. Du får jo det mest av funksjonalitet på v1 (eneste du mangler er 3g og gps). Appstore er etter min mening den viktigste nyheten.
Hva er det datatrafikk griene? det står på den billigste at du får med 100 mb datatrafikk, hva mener de med det?
At du kan laste ned 100mb ifra nettet uten og betale for det.

Med laste ned mener jeg sidene du ser i Sarafri eller om du laster ned musikk osv
Greit nok at de har en begrensning i antall MB man kan hente ned, men 10kr for hver MB utenom de som er med i abn.? Det, er faktisk horribelt.
bruker den mb da du leser på nettet? forstår at den bruker det da du laster ned musikk osv.
Ja, det gjør den, fordi hver side du leser blir lastet ned til mobilen din, og det er datatrafikk.

Tore, har ikke netcom en maks grense på 20kr om dagen a?
Sitat av stisse2k
bruker den mb da du leser på nettet? forstår at den bruker det da du laster ned musikk osv.
Vis hele sitatet...
er da vel ikke så vanskelig å forstå? Hvis du f.eks skal se et bilde på vg.no så må bildet lastes ned for å kunne vises, det blir riktignok ikke lagret lokalt på maskinen din, men det lastes ned

edit:leif
Sist endret av pwner2k; 27. juni 2008 kl. 12:47.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av mathfjeld
Ja, det gjør den, fordi hver side du leser blir lastet ned til mobilen din, og det er datatrafikk.

Tore, har ikke netcom en maks grense på 20kr om dagen a?
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke på dette abb. Men uansett så vil det tilsvare 600kr ekstra i mnd på et abb som allerede koster 1090,- pr mnd. Horribelt ja.
Det er jeg usikker på, men, bruker du 100mb på 15 dager, vil det resultere i 20,-x15dg i ekstrakostnad hvis du surfer resten av mnd.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Jeg meldte meg på den "newsletter" featuren som netcom hadde, der de skulle sende mail når prisene for iPhone var klar. Jeg sjekket mailen min i dag og der stod det tilnærmet fri databruk. Quote: NetCom selger iPhone 3G til én krone med et fast månedsbeløp som gir tilnærmet fri bruk av data, tale og SMS.

Vil ikke dette være villedende markedsføring for intetanende folk som ikke tenker over hva tilnærmet betyr i denne sammenhengen? Dårlig gjort, synes jeg. I tillegg synes jeg prisen er alt for stiv til at jeg gidder å kjøpe iPhone. Selv om man får en del trafikk inkludert i prisen, så kunne jeg godt klart meg uten det, og antakentlig spart veldig mye hvis de hadde laget et abonement som ikke inkluderte noen form for mb i måneden. Wifi går vel ikke ut over denne grensen?
Ser at dette kan bli jævlig dyrt, men husk, Netcom er ikke blodsugere, de er jo tross alt ute etter ditt beste. De har nok en plan :P
Kan man kjøpe den iphonen som kommer ut 11 uten abonemang og hacke den til og kunne bruke alle sim kort?
Sitat av jensen
Kan man kjøpe den iphonen som kommer ut 11 uten abonemang og hacke den til og kunne bruke alle sim kort?
Vis hele sitatet...
Nei. Kanskje med tid og stunder.
jeg har ikke orket å lese gjennom hele tråden, men en ting jeg synes er tåpelig er at en såpass moderne "telefon", av Apple til og med, kommer uten kamera for videotelefoni!
Sitat av møkk
tnt, iflg en QXL ansatt er det trygt å kjøpe mobilen ifra brukeren "yellowpages" da de ble fremvist dokumentasjon på at vedkommende får telefoner rett fra fabrikken(?) eller "manufacturer" som hun selv skrev som svar til et spørsmål i en av auksjonene.
Om hun scammer QXL vet jeg ikke, men jeg har lagt inn bud. Å får heller vente i spenning å se om jeg får en iPhone 3G 16gb til 2999+porto, eller om jeg får en dassrull.
Min skal vistnok bli sendt den 14.juli, da brukeren sender 20stk mobiler pr dag etter rekkefølge av mottat betaling.
Skal heller oppdatere dere her om hva som dukker opp i postkassen min, så kan dere jo selv bestemme om dere vil kjøpe derifra eller ei.
Mvh

Edit: Denne skal være ulåst, og ha et greit utvalg av språk en kan velge. Deriblant norsk.
Vis hele sitatet...
Er vel noe slikt familien min har bestilt via ei vi kjenner.
Får iPhone 3G en stund etter 11 juli, ulåst rett fra fabrikken.
Får håpe det ikke er noe tull, i såfall har vi kastet bort 9000 x).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det var faktisk ekstremt dyre abbonement i forhold til kva som var med. Abbonement til 1099,- med bare 1GB datamengde? Og ikkje fri ringetid? Og må fortsatt betale 890,- for telefonen?

Small har jo omtrent det onecall gir deg graits til 390,- nesten... Så eg trur gjerne netcom har prisa seg litt av markedet her.