Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 8598
Nå tror jeg du med oppstartsavgift mener linjeleie, og ja, det stemmer at det var mye kluss her. Men dette var helt og holdent Telenor sin feil. Monopolet hadde nettopp endt, og flere telefonselskaper blusset opp. Husker ikke helt grunnen, men Telenor ville iallefall kreve inn linjeleie fra den enkelte kunde selv, noe som man nå heldigvis slipper hvis man er hos en annen operatør. Nå er det jo slik at vi bor i ett såpass godt land som Norge hvor vi har strenge regler og krav til Telemarketing, og hvor man faktisk har en angrerett på 14-dager. Denne kan man bruke uavhengig av grunn, så hvis selgerne kommer med uriktige eller ufullstendige opplysninger vil dette fort slå tilbake på han selv.

Du sier at du stadig ringte gamle mennesker som trodde de sparte masse penger på å bytte over til ditt abonnement. Da vil jeg si at du er en useriøs selger, hvis du vel vitende om at personen faktisk ikke kommer til å spare penger, forteller kunden at her er det penger å spare...

Er enig med at et slikt register kunne vært smart ja, det ville også gjort jobben lettere for oss selgere, men nå er det ikke slik, og kommer mest sansynlig aldri til å bli det heller.
Problemet med de helvetes telefonselgerne er at de faktisk ringer hjem til folk og prøver å selge alskens dritt. Hvis jeg er så oppsatt på å kjøpe ett eller annet, så går jeg enkelt og greit i butikken og ser om de har det, jeg sitter ikke hjemme og venter på å få en telefon fra ett eller annet selskap.
Hvis jeg finner ut at den gamle støvsugeren er blitt for dårlig, så går jeg jo i butikken og ser etter en ny en. Det er da ikke slik at den gamle støvsugeren automatisk blir for dårlig når noen tilbyr med en ny en over telefon.

I tillegg så vet telefonselgerne akkurat nårti de skal ringe for å plage oss mest, det er akkurat som at de vet når det passer dårligst for oss. Hvem synes for eksempel ikke at det er artig å bli ringt opp en sen lørdagskveld når man sitter forran tven? Nei, død over alle telefonselgere!
Sitat av B3nd1k
Problemet med de helvetes telefonselgerne er at de faktisk ringer hjem til folk og prøver å selge alskens dritt. Hvis jeg er så oppsatt på å kjøpe ett eller annet, så går jeg enkelt og greit i butikken og ser om de har det, jeg sitter ikke hjemme og venter på å få en telefon fra ett eller annet selskap.
Hvis jeg finner ut at den gamle støvsugeren er blitt for dårlig, så går jeg jo i butikken og ser etter en ny en. Det er da ikke slik at den gamle støvsugeren automatisk blir for dårlig når noen tilbyr med en ny en over telefon.

I tillegg så vet telefonselgerne akkurat nårti de skal ringe for å plage oss mest, det er akkurat som at de vet når det passer dårligst for oss. Hvem synes for eksempel ikke at det er artig å bli ringt opp en sen lørdagskveld når man sitter forran tven? Nei, død over alle telefonselgere!
Vis hele sitatet...
Telefonselgere har ikke lov til og ringe deg etter klokken 17:00 på en lørdag
Så jeg vet ikke helt hva du tar som en sein lørdagskveld etter klokken 22:00 på hverdager er regelen

Og la meg besvare det andre du sier der med at du ikke venter på at noen skal ringe deg osv.
Si at du annonserer på finn.no det er jo det beste fordi det er så stort. Du betaler 500,- i annonse kostnader og venter og venter og venter og får ikke en eneste telefon. Hva gjør du da? Annonserer på nytt på finn.no? eller er du "heldig" og får en oppringning fra noen som lover deg at tingen du prøver og selge blir faktisk solgt?
Sist endret av thomaseh; 18. desember 2005 kl. 16:22.
Sitat av thomaseh
Telefonselgere har ikke lov til og ringe deg etter klokken 17:00 på en lørdag
Så jeg vet ikke helt hva du tar som en sein lørdagskveld etter klokken 22:00 på hverdager er regelen

Og la meg besvare det andre du sier der med at du ikke venter på at noen skal ringe deg osv.
Si at du annonserer på finn.no det er jo det beste fordi det er så stort. Du betaler 500,- i annonse kostnader og venter og venter og venter og får ikke en eneste telefon. Hva gjør du da? Annonserer på nytt på finn.no? eller er du "heldig" og får en oppringning fra noen som lover deg at tingen du prøver og selge blir faktisk solgt?
Vis hele sitatet...
Vel, vi ble ringt opp etter klokka 8 på kvelden. Husker ikke hva han skulle selge, for pappa klikka helt

Tror du misforsto meg litt med det med ventingen. Det jeg mener er at hvis ett eller annet i huset mitt blir ødelagt, så venter jeg jo ikke akkurat på telefon fra en telefonselger som kan selge meg det. Da går jeg enkelt og greit i butikken og kjøper en ny ting. Og da er jo i grunn telefonselgere ganske overflødige?
Godt det ikke er bare meg som synes telefonselgere er noe dritt og til deg Darkstar, ikke kom her og fortell meg at du selger alle produktene "dine" med god samvittighet. Der jeg jobbet solgte noen bøker og de fikk mildt sagt jævlig med dritt når dem ringte folk, hvis noen vil ha ei bok, så går dem til bokhandelen. Husker for noen år siden at det ringte ei dame og ville selge oss 10 barnebøker til 3000,- Jeg sa nei, men dem ringte tilbake, jeg var ikke hjemme og samboeren min tok telefonen og vips så hadde vi 10 fine barenbøker til den nette sum av 3000 spenn. Samboeren min sa damen var såååå hyggelig og overbevisende og at hørtes så fint ut.....det jeg mener med dette er at veldig mange ikke klarer å si nei når sånne som Darkstaar ringer å skal prakke på dem all slags dritt som ingen vil kjøpe i butikkene....just my 2 cents!

Glemte å si at på så og si alle steder som selger slike ting har det sånn at man SKAL klare så og så mange salg i løpet av en arbeidsdag...det går en eller annen nisse som kaller seg Teamleder og skriker og hoier at nå er det bare 15 minutter til pause og vi trenger 5 salg til. Så vanker det kake og smågodt til alle for å bestikke dem til å være ennå mer pågående og overbevisende enn dem allerede er.....som sagt jeg har jobbet med dette og fant ut etterhvert at det var en jobb man ikke ble satt pris på, samtidig som man "måtte" lure noen innimellom for å få til salg.
Nå virker du litt bitter, ikke skyld på alle andre selgere at du hadde en dårlig erfaring på den plassen du jobbet. Husk at det ikke er alle telefonselgere som faktisk skal selge deg dritt. Mange som faktisk kan hjelpe deg med å få en billigere hverdag, og kan hjelpe deg med å få råd til mange andre ting. Du kan spare inn tusenvis av kroner i året. Jeg personlig er så heldig at jeg faktisk kan hjelpe folk med dette.

Så hva har jeg hjulpet folk med? Jo, jeg har hjulpet folk med å få billigere strøm. Norges billigste strøm sådan. Hjalp mange vekk fra de dyre selskapene, og over til knallpriser hos et annet. Kjappe penger spart inn der ved å bare høre på en fyr i 2 minutter, og svare "ja" på en tekstmelding.

Hva annet? Joda, mange går faktisk rundt og ikke har forsikring på barna sine. Hva skjer så hvis barnet blir invalid ved skade eller sykdom? Jo, da får du kun støtte fra staten og ikke noe mer enn det. Det blir lite penger av slikt vet du. Her kommer en barneforsikring inn i bildet. Den av typen med pensjonsforsikring inkludert. Markedets beste barneforsikring. Så når personen som sa "ja" i telefonen til meg, får barnet sitt overkjørt eller får en sykdom - kan tenke "ja, det var jammen bra at han ringte med den ettermiddagen".

Hva annet? Jo, du betaler per i dag normalt sett kanskje en 1500-2000-3000 kroner i året til banken din i gebyrer? For å administrere dine egne penger. Er det rett kan man spørre seg. Svarer du ja, er jo den saken grei. Hvis ikke, finnes det måter å unngå gebyrer. En såkalt gebyrfri bank. Vi ønsker ikke at kunden skal flytte sitt bankforhold, men ønsker rett og slett å HJELPE ham med å få seg en bankkonto og et visa-kort som det ikke er NOEN gebyrer på. Det koster ham ingen ting å etablere, det er ingen bindingstid og det koster heller ikke noe å eventuelt si opp kontoen. Nå er jeg selvfølgelig så ærlig og sier at det koster 250 kroner i året for visaen. Det er en sum visa faktisk skal ha for å produsere kortet. Men det er vel greit, i og med at du faktisk betaler tundt 250kr + gebyrer i året til din bank i dag. Si opp kortet, få nytt hos oss. Det koster deg ikke ei krone, i værste fall tjener du faktisk penger på det.

Jeg er faktisk meget stolt av jobben min. (Så du spawn2, kan bare brenne i helvete)
Brenne i helvete kan du gjøre selv...jeg er ikke bitter og må få lov til å ha en mening om dette. De selgerene som har ringt meg har ikke kommet med noe vettugt ennå....så stort sett vil jeg si at selgere suger og burde finne noe annet å gjøre enn å ringe hjem til folk på kveldene.

Dessuten er det et helvete å få lagt på telefonen på en hyggelig måte, for dere maser hull i hodet på oss for å få solgt noe.
De jeg jobber med gjør stort sett det samme som meg; hjelper folk med å få en bedre hverdag. Så jeg vil si at selgere faktisk er knallbra folk.

Sier folk nei, så er det jo rimelig greit å spørre hvorfor han sier nei. Det er selvfølgelig for å få mer informasjon ut av personen. Folk har massevis av sperrer i hodet sitt og orker ikke høre, før de faktisk sier til deg nøyaktig hvorfor de sier nei. En grunn kan være at de tror det vil koste penger å eventuelt bytte til noe annet. Da kan vi opplyse med at det gjør det ikke, og det er ikke noen skjulte "avgifter". Så hvis de er innpåslitne, så er det ganske enkelt for å avdekke mer informasjon.

Dog, det er ikke alle som er flinke selgere. Det finnes haugevis av møkkselgere. (Men ikke vi :P)
Sist endret av m0b; 18. desember 2005 kl. 17:06.
Det er sånn og mange med meg føler det....du trenger ikke be folk brenne i helvetet for det....det er du som høres bitter ut nå synes jeg!

Jeg tenker ikke å selgere som person, det kom kanskje litt feil ut, jeg har jobbet som selger selv og synes jeg er en knall type
Sist endret av Spawn2; 18. desember 2005 kl. 17:07.
Klart jeg blir bitter når du går til direkte angrep på det jeg jobber med til daglig, og som jeg er stolt av å faktisk gjøre.
....og som mange av oss helst vil slippe når vi kommer hjem fra jobben.
Spawn2: Jo, jeg selger faktisk alle mine produkter med god samvittighet! Dette er fordi jeg selger bredbånd og telefoni og faktisk vet at kunden sparer penger på å bytte over til oss. De fleste har jo Telenor i dag som faktisk er den aller dyreste operatøren i landet, og det er et overraskende høyt antall som fortsatt tror at Telenor har monopol, og de har da aldri hørt om noen andre firmaer som kan levere akkurat samme tjenester, bare til en billigere penge.

Men er enig med deg, er ikke alt som kan selges over telefon. Jeg hadde da ALDRI tatt å ringt rundt til privatpersoner for å selge bøker, men når man tilbyr noe som man allerede har, bare til en billigere penge så syntes jeg ikke det er så galt å ringe for å informere dem. Syntes det å faktisk hjelpe folk til å få et rimeligere alternativ til et produkt som de allerede har, rettferdiggjør de 2 minuttene som vi "stjeler" fra deres liv :P
Jeg jobber som selger også, men jeg ringer til bedrifter og blir alltid hørt på =)

Det med at telefonselgere prøver å gjøre hverdagen til folk enklere er bare piss, greit nok du sitter der kanskje med god samvittighet over at du selger et produkt som er billig/bra/har nytteverdi, men til syvende å sist er det provisjonen som teller. Å selge et produkt du faktisk synes er bra selv gjør deg bare mer troverdig for personen som hører på..
hvor melder en egentlig ifra hvius en vil slippe unna telefonselgere da??

var nettopp ei som skulle selge meg rosenrot, ho bare flira av meg og la på da jeg sa jeg ikke hadde behov for det...
Sitat av syko16
men det er jo en del reale drittsekker der ute og:P
Vis hele sitatet...
Når en "real drittsekkselger" ringe meg seie eg berre "Ja, skal hente han" og så legge eg fra meg røret Kor lenge venta du før du legge på da?
Sitat av DarkStaar
Spawn2: Jo, jeg selger faktisk alle mine produkter med god samvittighet! Dette er fordi jeg selger bredbånd og telefoni og faktisk vet at kunden sparer penger på å bytte over til oss. De fleste har jo Telenor i dag som faktisk er den aller dyreste operatøren i landet, og det er et overraskende høyt antall som fortsatt tror at Telenor har monopol, og de har da aldri hørt om noen andre firmaer som kan levere akkurat samme tjenester, bare til en billigere penge.
Vis hele sitatet...
Greitt nok...men hvorfor drive å ringe folk å tigge om salg og/eller provisjon?....tror ikke du helt skjønner hvor irritert folk faktisk er av selgere som skal prakke på oss ting tidlig og sent på dagen....synes du ærlig talt ikke det er frekt å ringe fremmede folk å spørre dem om de kan kjøpe ting av deg?
Sitat av |) /-\ |\|
Når en "real drittsekkselger" ringe meg seie eg berre "Ja, skal hente han" og så legge eg fra meg røret Kor lenge venta du før du legge på da?
Vis hele sitatet...
Haha! Idiot! Har opplevd noe slikt ett par tre ganger, og samtlige har gjort det rett etter at jeg har presentert meg. Det som skjer da, er at selgeren mest sansynlig setter deg på oppring samme, eller en annen dag. Så vil du slippe slike oppring trenger du ikke gjøre annet enn å si "NEI", og så kan du gjerne be selger om å slette deg fra listene sine. Er du høflig og grei, så gjør de fleste slik.

Sitat av Spawn2
Greitt nok...men hvorfor drive å ringe folk å tigge om salg og/eller provisjon?....tror ikke du helt skjønner hvor irritert folk faktisk er av selgere som skal prakke på oss ting tidlig og sent på dagen....synes du ærlig talt ikke det er frekt å ringe fremmede folk å spørre dem om de kan kjøpe ting av deg?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg skjønner godt at det kan være irriterende for noen, men jeg syntes likevel det er verdt strevet da noen folk faktisk setter pris på dette. Er flere som har takket meg for at jeg ringte, og flere som sier at vi må bare ringe igjen. Men du har rett i det, hadde aldri gjort dette hvis jeg ikke hadde fått betaling for det :P
Sist endret av Thysanoptera; 18. desember 2005 kl. 20:56.
Sitat av DarkStaar
Jo, jeg skjønner godt at det kan være irriterende for noen, men jeg syntes likevel det er verdt strevet da noen folk faktisk setter pris på dette. Er flere som har takket meg for at jeg ringte, og flere som sier at vi må bare ringe igjen. Men du har rett i det, hadde aldri gjort dette hvis jeg ikke hadde fått betaling for det :P
Vis hele sitatet...
Verdt strevet for deg eller oss som får fem telefoner hver eneste dag? For jeg sier "Nei, vil ikke kjøpe noe eller gi noe" med en gang det er en selger. Salgsformen er så privat at jeg ikke er villig til å belønne den, og dermed utvide markedet. Jeg skjønner at folk er keene på å få folk til å skifte til nyetablerte teleselskaper som kommer til å gå konkurs om noen måneder og alt det der, men dette er faktisk den eneste formen for reklame som oppsøker deg og ikke omvendt. TV-reklame? Du skrur selv på TV-en vel vitende om at programmene er gratis mot reklamen. Går du utendørs ser du plakater. Radio, samme greia som TV. Det er ikke rart at folk blir provosert. Herregud, jeg får oppringninger hele tiden når jeg en skjelden gang er hjemme på dagtid. Blir sprø. Ofte er det et par-tre stykker som ringer under middagen, fordi de ikke fikk tak i noen tidligere. Da er det kanskje ikke så rart at folk ikke vil høre om de fantastiske besparelsene på en halv krone per år i telekostnader?
Det med at telefonselgere prøver å gjøre hverdagen til folk enklere er bare piss, greit nok du sitter der kanskje med god samvittighet over at du selger et produkt som er billig/bra/har nytteverdi, men til syvende å sist er det provisjonen som teller. Å selge et produkt du faktisk synes er bra selv gjør deg bare mer troverdig for personen som hører på..
Vis hele sitatet...
Når man ikke jobber på provisjon så er det nok slett ikke salget som teller.
Sitat av |d13m0b
Når man ikke jobber på provisjon så er det nok slett ikke salget som teller.
Vis hele sitatet...
Nei, men dere får sikkert en sum kroner ekstra hvis dere selger over en viss kvote hver dag, det gjorde ihvertfall jeg da jeg jobbet som selger!
Sist endret av Spawn2; 18. desember 2005 kl. 21:22.
Nei, jeg jobber kun med fast timeslønn. Dette fordi at vi heller skal ha kvalitet og ikke pøse ut så mye som overhodet mulig.
Better than thou.
Jeg har jobbet som telefonselger flere ganger og den som tror nummer blir sjekket på lister, og evt. fjernet fra disse er særs naive.
NFFs husbedreviter
Chubby:
For å komme tilbake til det med falske navn, så er det f.eks sånn at hver enkelt person kan bestemme hvilket navn de vil si.
Vil de si sitt eget navn så er selvfølgelig det greit, men de ferreste gjør da dette.
Jeg f.eks som heter Sverre (et eller annet), kaller meg for Sverre Andersen.
Men for morro skyld kan jeg finne på å kalle meg Heia Satan eller noe i den duren når jeg er lei og trøtt og vil hjem
hehe
Mobiltelefon nr'et mitt er registrert uten navn og jeg har ikke fått en eneste telefon selger enda. Er jo garantert bare telefon lister som de blar igjennom å ringer.

|) /-\ |\|: hahaha.
Moyner: Mente strevet til dere som blir oppringt. Er mange personer som setter pris på at vi ringer, fordi de får faktisk et rimeligere alternativ til Telenor fra en seriøs og stor konkurrent. Men det å bli oppringt 5 ganger daglig er vel drøyt, da hadde jeg og blitt forbannet. Men hvorfor får du så mange oppringninger? Er det samme firmaet hver gang, eller er det forskjellige selgere?
Sitat av DarkStaar
Moyner: Mente strevet til dere som blir oppringt. Er mange personer som setter pris på at vi ringer, fordi de får faktisk et rimeligere alternativ til Telenor fra en seriøs og stor konkurrent. Men det å bli oppringt 5 ganger daglig er vel drøyt, da hadde jeg og blitt forbannet. Men hvorfor får du så mange oppringninger? Er det samme firmaet hver gang, eller er det forskjellige selgere?
Vis hele sitatet...
Forskjellige firmaer. Teorien min er at siden de aldri får tak i noen på dagtid når alle er på jobb/skole, så prøver de igjen senere. Det baller seg på når de endelig får tak i oss, kan man si. Har man noen rutiner på sånt?
husker noen ringte og skulle selge noe til meg;

selger: hallo jeg har et skikkelig godt tilbud til deg
jeg(trøtt som faen): ja vel
selger: ja vil du høre mer om tilbudet
jeg: ja sikkert det
selger snakker til meg i 5minutter om hvor fantastisk et eller annet helseprodukt er bla bla bla
Selger: ja høres dette interresant ut?
jeg: nei

og jeg legger på :P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av |d13m0b
Klart jeg blir bitter når du går til direkte angrep på det jeg jobber med til daglig, og som jeg er stolt av å faktisk gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du skal framm til, men når du kommer hjemm på ettermiddagen og er sliten har du vell ikke lyst til at en "kolega" av deg ska ringe og spørre om du ville kjøpe strømper ??

det er TERROR !
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Vel, akkurat nå jobber jeg på IT-avdelinga og har fjernet meg fra alle databaser der jeg kan bli oppringt - så akkurat det er ikke så veldig aktuelt lengre. Med mindre de ringer fra et annet senter enn der jeg jobber. Dessuten er det ikke terror, og jeg tar alltid tid til å snakke med selgere på telefonen.
oi, var da alvorlig mange som jobbet som teleselger her da, ikke legg ut nrmet deres her folkens ^^
Jeg har selv sluttet aa ta telefonen hjemme pga saa mange telefonselgere ringer meg, men maa ta mobilen siden jobben har skjult nr
Men er det ikke mulig aa faa tak i nrmet til tlf selgeren og saa faa telenor/netcom til aa gjoer at de ikke kan ringe deg?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Sjakaa
Mobiltelefon nr'et mitt er registrert uten navn og jeg har ikke fått en eneste telefon selger enda. Er jo garantert bare telefon lister som de blar igjennom å ringer.

|) /-\ |\|: hahaha.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis en må "gjemme" seg for å slippe å bli oppringt av disse gribbene, blir det litt feil synes jeg. Jeg lurer på hvorfor det ikke finnes lister hvor folk kan sette seg opp selv hvis dem ønsker å bli oppringt i hytt og pine...jo, stemmer det, da hadde jo de firmaene som selger skiten gått grise-konk og selgerene måtte finne seg en "ordentlig" jobb!
Sitat av fxxked
De som ringer til meg ringer fra dette nummeret: 0081068080
Vis hele sitatet...
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/a...YHET/111280113 så ikke ring
Telefonselgere er og blir noe dritt. Ferdig med det. Faens latterlige idioter som ringer til alle mulige tider for å prakke på deg noe du egentlig ikke har lyst på. Er det noe du vil ha oppsøker du selv butikken/bedriften eller hva faen det skulle være til en tid det passer for deg selv. Det er jævlig slitsomt i lengden at de forbanna dassene skal ringe og du må si nei takk 481 ganger før de tar hintet.
Eksen min var hjemme hos foreldrene sine den dagen faren døde. Da ringte det en telefonselger og spurte etter han. Eksen min som tok telefonen sa at han akkuratt hadde dødd. Den frekke jævelen av en telefonselger sa da at han kunne heller ringe han en annen dag. Eksen min sa da "hører du ikke hva jeg sier, han er død, du trenger ikke ringe noe mer!". Telefonselgeren svarer da med en frekk tone, "jeg ringer tilbake en annen dag jeg, ha en fortsatt GOD DAG!"
Er det mulig å vise så lite hensyn til mennesker i sorg og sjokk?
Mange av disse telefonselgerne kan brenne i hælvete
Sitat av Vaktbikkja
Eksen min var hjemme hos foreldrene sine den dagen faren døde. Da ringte det en telefonselger og spurte etter han. Eksen min som tok telefonen sa at han akkuratt hadde dødd. Den frekke jævelen av en telefonselger sa da at han kunne heller ringe han en annen dag. Eksen min sa da "hører du ikke hva jeg sier, han er død, du trenger ikke ringe noe mer!". Telefonselgeren svarer da med en frekk tone, "jeg ringer tilbake en annen dag jeg, ha en fortsatt GOD DAG!"
Er det mulig å vise så lite hensyn til mennesker i sorg og sjokk?
Mange av disse telefonselgerne kan brenne i hælvete
Vis hele sitatet...
Ja, det var ikke akkurat den passende komentaren det der! Jeg har jobbet en del med å kontakte eksisterende kunder i et invisterings firma og jeg det jeg tror er at han karen må være passe ny i "gamet" og at han ble litt paff av svaret i den andre enden og at han bare brukte sitt vanlige "manus". Men hvis ikke så er han en faens hjerteløs jævel!
Paff my ass...som sagt har jeg også prøvd meg som telefonselger hos Teleperformance og det eneste dem tenker på er å lure uvitende, særlig gamle folk som er glad dem kan tjene inn en slant eller to på å bytte mobilselskap o.l, noe de som oftest seff ikke gjør. Så jeg sier det igjen, slike selgerjobber suger big-time og sånn tigging på telefonen til fremmede burde vært bannlyst...punktum finale!