Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3705
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann alle sammen.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i alt fra Scientology til Jehovas Vitner og mer. Til tross for all elendigheten folk som bryter ut av slike grupper og trossamfunn rapporterer om så er det ikke til å stikke under en stol at mange av disse først og fremst begynner med gode intensjoner, men med tiden går innflytelsen og makten til hodet på (den ofte svært karismatiske) ledelsen.

Jeg skjønner at dette kanskje ikke er den sunneste interessen man kan ha om man i tillegg er litt ensom og trenger tilhørighet, så jeg ønsker å høre fra folk som har erfaring med, eller kjenner noen som har/er innlemmet i noe som per definisjon er en kult.

Er også interessert i ting som (kriminelle)gjenger, selv om det vanligvis ikke går under samme definisjonen så finner man mange fellestrekk her som tilhørighet, en rolle, support og samhold. «love bombing» foregår nok på en litt annen måte som ved anerkjennelse av deg og eventuelle handlinger.

Man ser det også i arbeidslivet, for eksempel hos det Norske kartselskapet/Akademiet. (Se den nye dokumentaren om dette på tv3, «Superselg»).

Hva finnes her til lands? I USA er det visstnok over TI TUSEN aktive grupper i dag, mer enn noen gang før, så jeg regner med også vi har vår andel, men det foregår nok enda mer i det skjulte her, iallfall de gruppene som tikker av alle boksene for definisjonen av en Cult.

Mvh
Det perfekte offeret, 30.
Den katolske kirken. Vil ikke si det er helt sammenlignbart, men det har en del likhetstrekk.
Brunstad Christian Church (Smiths venner) kanskje?

eller de tre menighetene – Menigheten Samfundet, Det Almindelige Samfund og Det Almindelige Lutherske Samfund
opprinnelig samme menighet (Menigheten Samfundet) plassert smack in the middle of bibelbeltet
Sist endret av vindaloo; 2. november 2023 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Smiths venner, Jehovas vitner og scientologien er vel de største i Norge ja. Siden du nevner kriminelle gjenger kan vel en del 1% motorsykkelgjenger sammenlignes med sekter, da det har noen likhetstrekk. Jeg tror ikke det er så mange sekter som er aktive i Norge uten at det er oppdaget og kjent, men det kan jo være spennende hva som dukker opp i tråden her.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var selv jehovas vitne, eller jeg ble «født slik» men dabbet av i ungdomstiden da jeg følte jeg ikke fikk mye «frihet» osv. Synes egentlig at de fleste jeg møtte der var noen av de snilleste menneskene som jeg personlig har møtt, men magefølelsen min sendte meg vekk fra å møte opp da jeg liksom ikke ville ha «skole» etter en lang dag med skole. Tror fortsatt på Gud, men er ikke en del av noe eller praktiserer aktivt. Jeg føler liksom at etter jeg tok sopp så fikk jeg en helt annen oppfatning av hvordan Gud/higher being er.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Brunstad Christian Church (Smiths venner) kanskje?

eller de tre menighetene – Menigheten Samfundet, Det Almindelige Samfund og Det Almindelige Lutherske Samfund
opprinnelig samme menighet (Menigheten Samfundet) plassert smack in the middle of bibelbeltet
Vis hele sitatet...
Vet noen om disse opererer på samme måte som Scientology ofte beskrives? Tenker da i forhold til å vrenge lommene til folk, med mange tilfeller der folk har blitt overbevist om å ta opp lån for å donere dette til kirken(eller for å betale for auditing og høyere OT level). Smiths Venner’s 20 og 50 års leiekontrakter gir meg det inntrykket, hentet inspirasjon fra 1 billion years kontrakten til Scientology?

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Smiths venner, Jehovas vitner og scientologien er vel de største i Norge ja. Siden du nevner kriminelle gjenger kan vel en del 1% motorsykkelgjenger sammenlignes med sekter, da det har noen likhetstrekk. Jeg tror ikke det er så mange sekter som er aktive i Norge uten at det er oppdaget og kjent, men det kan jo være spennende hva som dukker opp i tråden her.
Vis hele sitatet...
1% klubbene er absolutt verdt å nevne! Likhetstrekkene gjør det nesten helt identisk med typiske kulter, så jeg vil si det var ett godt forslag.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var selv jehovas vitne, eller jeg ble «født slik» men dabbet av i ungdomstiden da jeg følte jeg ikke fikk mye «frihet» osv. Synes egentlig at de fleste jeg møtte der var noen av de snilleste menneskene som jeg personlig har møtt, men magefølelsen min sendte meg vekk fra å møte opp da jeg liksom ikke ville ha «skole» etter en lang dag med skole. Tror fortsatt på Gud, men er ikke en del av noe eller praktiserer aktivt. Jeg føler liksom at etter jeg tok sopp så fikk jeg en helt annen oppfatning av hvordan Gud/higher being er.
Vis hele sitatet...
Interessant historie, hvor lenge siden er dette? De har vell vært igjennom en slags fornyelse i senere år disse også for å kunne appellere til ett bredere spektrum?
Hvis for mange unge faller fra så rakner jo hele greia, så jeg vil tro at unges trivsel står høyt på agendaen.
Vet ikke, men det med å betale en tiende (1/10 av sin inntekten sin) praktiseres enkelte steder tror jeg.
Jehovas vitner har vel også mistet statsstøtten sin pga. eksklusjons praksisen sin.

Ang. Menigheten Samfundet, Det Almindelige Samfund og Det Almindelige Lutherske Samfund så går disse
under navnet De sterktroende og felles for de er troen på at de er de eneste kristne.

Didrik Søderlind, redaktør i tidsskriftet Humanist, kan mye om sekter og prater bla om det her
Sist endret av vindaloo; 2. november 2023 kl. 22:28.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samfunnet (de hører ihverfall til i Egersund), Smiths venner, Odd Fellows, Mormonere/siste dagers hellige (jeg har fått en Mormonerbibel på gata)
Mormonere og Jehovas vitner er de største i Norge og de er begge ganske hardcore når man ser dypere inn i de. Tiende, eller Tithing som det heter på engelsk er ganske brutalt og jeg tror JV nylig har mistet kirkestatusen i Norge fordi de nekter medlemmer å ha kontakt med eksilerte individer selv om det er familie.

Det finnes nok langt fler, jeg vet at det er en liten gruppe i Lofoten, kalles "Vikten", som er hardcore kristne.

Scientologien har virkelig tatt de fleste teknikkene til alle kulter og fundamentalistiske grupper og kjørt de i en blender. Isoler, hold folk utslitt og fattige, få de til å betro hemmeligheter, blackmail men viktigst av alt: få de til å føle at det de gjør betyr noe viktig i verdenssammenheng!

Det er langt ifra en dum ting å sette seg inn i hvordan slike grupper fungerer, det beste forsvar mot sånt er kunnskap. Kan anbefale "How to become a cult leader", korte program som fokuserer på metoder og teknikker brukt av de største kultene i verden.
- Guds menighet (Vikten og Ørnes)
- Guds menighet (Lofoten)
- Det Almindelige Lutherske Samfund (Egersund)
- Samfundet (Egersund)
- Det Almindelige Samfund (Egersund)


Men Kongen av religiøse gærninger her til lands er definitivt Jehovas vitner.
"Jehovas vitner mener at de lever i sannheten og jobber for å bli guds utvalgte når dommedag, Harmageddon, utsletter resten av oss. – Jehovas vitner mener at de ikke er en del av denne verden. Verden styres av Satan, og man må være forsiktig. Jehovas vitner mener at de er Guds folk"
Har heldigvis ingen slike gærninger på mitt arbeid (avdelingen i hvert fall) samt blant slekt og venner.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
- Guds menighet (Vikten og Ørnes)
- Guds menighet (Lofoten)
- Det Almindelige Lutherske Samfund (Egersund)
- Samfundet (Egersund)
- Det Almindelige Samfund (Egersund)


Men Kongen av religiøse gærninger her til lands er definitivt Jehovas vitner.
"Jehovas vitner mener at de lever i sannheten og jobber for å bli guds utvalgte når dommedag, Harmageddon, utsletter resten av oss. – Jehovas vitner mener at de ikke er en del av denne verden. Verden styres av Satan, og man må være forsiktig. Jehovas vitner mener at de er Guds folk"
Har heldigvis ingen slike gærninger på mitt arbeid (avdelingen i hvert fall) samt blant slekt og venner.
Vis hele sitatet...
Er det tre forskjellige samfunn som konkurrerer/utbryterne?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Heisann alle sammen.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i alt fra Scientology til Jehovas Vitner og mer. Til tross for all elendigheten folk som bryter ut av slike grupper og trossamfunn rapporterer om så er det ikke til å stikke under en stol at mange av disse først og fremst begynner med gode intensjoner, men med tiden går innflytelsen og makten til hodet på (den ofte svært karismatiske) ledelsen.
Vis hele sitatet...
Er et uttrykk som sier følgende: Veien til Helvete er en vei brolagt med gode intensjoner.
Anonym bruker
"Arg Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er ikke fra Norge, men anbefaler å sjekke ut Reckless Ben på YouTube. Han driver å infiltrerer forskjellige sekter som scientology med skult kamera. Det er utrolig underholdene, samtidig får man et innblikk i hvordan disse menneskene tenker.

Forresten, er læstadianerne en del av en cult?
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Er det tre forskjellige samfunn som konkurrerer/utbryterne?
Vis hele sitatet...
"Det Almindelige Lutherske Samfund, på folkemunne Larsane, er en av de tre menighetene i Eigersund som går under betegnelsen De sterktroende."
(https://www.dalanefolkemuseum.no/lek...herske-samfund)

https://www.dalanefolkemuseum.no/lek...delige-samfund

https://www.dalanefolkemuseum.no/lek...e-sterktroende
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke fra Norge, men anbefaler å sjekke ut Reckless Ben på YouTube. Han driver å infiltrerer forskjellige sekter som scientology med skult kamera. Det er utrolig underholdene, samtidig får man et innblikk i hvordan disse menneskene tenker.

Forresten, er læstadianerne en del av en cult?
Vis hele sitatet...
Er stor tilhenger av Reckless Ben, anbefaler alle å sjekke han ut. Fortjener langt mer views enn han har! Bare synd YouTube har demonitized kanalen.



Noen andre som er interessert i cults og lignende?
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Den katolske kirken. Vil ikke si det er helt sammenlignbart, men det har en del likhetstrekk.
Vis hele sitatet...
Hva faen prater du om?
Prøv å gi en definisjon av kult som ikke tråkker de fleste religioner på tærne da vel...
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Hva faen prater du om?
Vis hele sitatet...
Hva faen er problemet ditt med ikke-de-helt-sammenlignbare likhetstrekkene? Får være måte på sårhet. Eller erkjennelse?

Jeg kan gå lengre; den katolske kristendommen er ikke bare en jævla kult. Men en jævla forpult kult endes ærend er å assimilere og fortrykke alle som ikke enes om det sanne ord og herskere og ei den som gjør skal blodet forkynnes.
Sist endret av Hilbert; 9. desember 2023 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For ordens skyld: Nei, det blir å vanne ut begrepet til det ikke har noen verdi. Men som regel er forskjellen på en religion og en kult bare et spørsmål om grad...
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hva faen er problemet ditt med ikke-de-helt-sammenlignbare likhetstrekkene? Får være måte på sårhet. Eller erkjennelse?

Jeg kan gå lengre; den katolske kristendommen er ikke bare en jævla kult. Men en jævla forpult kult endes ærend er å assimilere og fortrykke alle som ikke enes om det sanne ord og herskere og ei den som gjør skal blodet forkynnes.
Vis hele sitatet...
Den katolske kirke er ikke noe mer kult en den protestantiske, ortodokse eller islam feks så synes det blir idiotisk å nevne kun katolisisme. Personlig mener jeg ingen av de over er kulter på noe som helst måte men skjønner virkelig ikke hva den katolske kirke her mer til felles med kulter en noen andre religioner
Den protestantiske, ortodokse såvel som islam og absolutt alle andre religioner som forsøker å aktivt konvertere og fordømme alle andre havner i samme kategori for min del. Det kan sagten sies at det er en uortodoks definisjon, men for min personlige sannhet så går grensen ved vervingen av andre, fordømmelse av de ikke-troende og dømmelsen av avhoppere. Det er der jeg legger begrepet kulter. Det utviser liten aksept av meg, og det er jeg komfortabel med i min personlige sannhet.
Sist endret av Hilbert; 9. desember 2023 kl. 22:32.
F.eks. "Jehovas vitner", vet jeg av ganske nært kjennskap, selv om jeg ikke selv har vært medlem, opprettholder en temmelig streng og "hardcore" fasade utad, som når de intervjues til artikler eller dokumentarer, eller når det gjelder de mer "offisielle kommunikeene" som kommer sentralt, f.eks. om ikke-kontakt med noen som er utstøtte, men spesielt innad i familiene foregår dette på betydelig løsere og mer menneskelig vis, og det er mye man appellere til, som "psykiatri" (om det så bare er en adhd-diagnose), for faktisk ganske uproblematisk å opprettholde kontakten som før. Det er i slike tilfeller kanskje litt stivere når det gjelder resten av menigheten, men begrunnelsen, som jeg for så vidt positivt overrasket erfarte, til at man går litt stillere i dørene med den slags uten for så vidt heller å holde det hemmelig, var at "flere da ville ønske å gjenoppta eller opprettholde kontakt", en "tendens" man vel kanskje ikke vil skal ta av. Ellers er en enklere løsning bare å sørge for ikke (eller like ofte: ikke mer eller mindre oppsøke) å bli utkastet - da kan man feire jul og bursdager, ikke skjenke Jehova en tanke, men fortsatt fritt, hvis man gidder, omgås og snakkes med alle. Er det en av de mer troende i familien, vil sikkert vedkommende være litt bedrøvet over tanken på at hen ikke vil møte og leve sammen med sin kjære utstøtte i "tusenårsriket", noe som kan føre til litt "taktisk" mas, som vel er litt trettende, men som andre folk finner og lander jo de fleste i verdien i det de har hatt, og det de har igjen.

Forresten hørte jeg fra en del i (det frafalne) JV-miljøet at fratakelsen av statsstøtten ikke var noe hjelpsomt grep for dem som ønsket å gjenoppta kontakten med familie igjen.
Sist endret av exocytose; 10. desember 2023 kl. 04:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
min personlige sannhet
Vis hele sitatet...
Fett nok, men å ri en slik kjepphest i en diskusjon kan bli litt slitsomt for resten av oss.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet noen om disse opererer på samme måte som Scientology ofte beskrives? Tenker da i forhold til å vrenge lommene til folk, med mange tilfeller der folk har blitt overbevist om å ta opp lån for å donere dette til kirken(eller for å betale for auditing og høyere OT level). Smiths Venner’s 20 og 50 års leiekontrakter gir meg det inntrykket, hentet inspirasjon fra 1 billion years kontrakten til Scientology?
Vis hele sitatet...
Var et TV-program om dette for noen år siden. Kåre Smith var vel hovedpersonen? Bygningen er et artig skue mellom Stokke og Tønsberg, kan minne om Death Star fra Star Wars.

Fant lenke: https://www.nrk.no/dokumentar/mener-...ans-1.15232387
Sist endret av ketoDaddy; 10. desember 2023 kl. 12:24.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fett nok, men å ri en slik kjepphest i en diskusjon kan bli litt slitsomt for resten av oss.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det slik at du kan bestemme hvilke kjepphester folk kan ha? Du har dine egne og de er sikkert slitsomme for noen de også.

Hvis det er slik at de som roper høyest kan bestemme hva som er lov å mene her inne blir det jo ikke et diskusjonsforum men en sirkelrunk der alle er enige og klapper hverandre på skulderen.

Jeg er forøvrig enig i Hilberts definisjon av hva en kult er og den stemmer ganske bra med hva det store norske leksikon sier.

Hoppla!
Jeg kan ikke bestemme noe som helst her inne. Alt jeg gjorde var å kritisere en mening, akkurat som du gjør nå. Poenget mitt er at om man insisterer på en annen definisjon enn flertallet blir det fort til at man snakker forbi hverandre.
Man kan for eksempel mene at alle til høyre for Rødt er nazipakk og fascister. Men om de insisterer på å bruke den definisjonen i en diskusjon om norsk politikk blir det neppe en produktiv debatt.

At kulter har veldig mye til felles med religioner er jeg enig i, men selv om det bare er en forskjell i grad så er det likevel en forskjell. For eksempel:

Kulter er typisk små, og adskilt fra storsamfunnet rundt de. Det utøves en totalitær sosial kontroll som gjerne prøver å utviske individet helt. Regler er gjerne vilkårlige og kan endres uten noen varsel eller begrunnelse.


den stemmer ganske bra med hva det store norske leksikon sier
Vis hele sitatet...
Har du faktisk sjekket dette? Dette ville ikke være første gang du bare slenger ut en påstand uten å sjekke den først.

https://snl.no/sekt
Ja jeg sjekket kult. Du linker til Sekt. Liten forskjell der.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du linker til Sekt
Vis hele sitatet...
Ja, om du hadde lest hva SNL skriver om kult hadde du forstått det.

https://snl.no/kult

"Kult er rituell handling rettet mot det hellige, oftest utført av flere i fellesskap"

Jeg bruker derfor Sprakradets ordliste:
https://ordbokene.no/bm/32672

2- Religiøs bevegelse eller sekt (I, 1) som ofte oppfattes som uortodokse og gjerne lever adskilt fra samfunnet

Når TS viser til Scientologi og JV er det åpenbart at det er denne bettydningen han er ute etter.
Ja og jeg syns den definisjonen der passet ganske bra til hva Hilbert sier. 100%? Nei men ganske nært.

Dette er hva jeg syns. Og jeg er åpen for at jeg tar feil for det skjer ganske ofte.
https://snl.no/sekt

Sekt:
"ETYMOLOGI fra latin secta (utsnitt, parti) jamfør secare (skjære)
OGSÅ KJENT SOM 'cult'"

"I en del amerikansk faglitteratur brukes begrepet «kult» (cult),"

Sekt og kult er det samme. Sekt er det norske ordet for kult.
Anonym bruker
"Arbeidende Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I norge finnes det venner av venner, ikke alle som er klar over at de er tatt vare på av en kult.
Sitat av j0n Vis innlegg
https://snl.no/sekt

Sekt:
"ETYMOLOGI fra latin secta (utsnitt, parti) jamfør secare (skjære)
OGSÅ KJENT SOM 'cult'"

"I en del amerikansk faglitteratur brukes begrepet «kult» (cult),"

Sekt og kult er det samme. Sekt er det norske ordet for kult.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er de to forskjellige definisjoner da? Jeg føler det er en forskjell.
Sist endret av Astro Man; 10. desember 2023 kl. 19:30.
Jeg tror det er litt forvirring av begrepene her bare.
Det amerikanske uttrykket "cult" kan direkte oversettes til sekt og jeg tror det er dette TS faktisk sikter til. Fremfor kult/kultus som er rituelle handlinger, feks nattverd.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvorfor er de to forskjellige definisjoner da?
Vis hele sitatet...
Fordi språk er dynamisk? Jeg er enig i at "sekt" er et bedre norsk ord en "kult" som jo har en annen betydning, men i dagligtale har det engelske begrepet "cult" sneket seg inn og grumset til det hele.
Høres ut som en god forklaring.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Visjon Norge …
En positiv type kult vi burde etablere her til lands er en AI kult. Det er flere og flere av de rundt omkring spesielt på online forums. Snakker ikke om negative kulter etablert på Roko's Basilisk ideologien. Men vi burde absolutt etablere en sterk kult rundt pro-AI. AI teknologi er hindret sterkt av fearmongers og huleboer mentalitet folk som tror AI er en trussel mot menneskeheten. Etter min mening burde vi presse mer for fjerning av lovlige, etiske, og moralske hindre som hindrer AI development.

Cybernetics, AI, og futuretech blir mindre og mindre Sci-fi for hver dag. Skal vi kunne bære fruktene av cyborg bodies, kunstige high tech proteser, neuratech teknologi som linker mennesker og AI, og utvikling av AGI-> ASI+. Så må vi få fart i sakene, ikke holde ting tilbake.

En AI som styrer samfunnet har ikke menneskelige svakheter som grådighet og korrupsjon. Vi burde absolutt, for vår egen og for barna våre sin framtid, fjerne alle hindre som sakker ned progresjon innen AI teknologi. Frykt og ignoranse, samt moralske og etiske retningslinjer som er helt hinsides, kan ikke hindre progresjon.

Så basically. Om det er en type kult vi trenger MER av. Er det en som fremmer AI tech. Trenger ikke nødvendigvis være en en cult of personality type AI GOD worship. Men en som fremmer ideologien av å framskynde AI og futuretech.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
En positiv type kult vi burde etablere her til lands er en AI kult. Det er flere og flere av de rundt omkring spesielt på online forums. Snakker ikke om negative kulter etablert på Roko's Basilisk ideologien. Men vi burde absolutt etablere en sterk kult rundt pro-AI. AI teknologi er hindret sterkt av fearmongers og huleboer mentalitet folk som tror AI er en trussel mot menneskeheten. Etter min mening burde vi presse mer for fjerning av lovlige, etiske, og moralske hindre som hindrer AI development.

Cybernetics, AI, og futuretech blir mindre og mindre Sci-fi for hver dag. Skal vi kunne bære fruktene av cyborg bodies, kunstige high tech proteser, neuratech teknologi som linker mennesker og AI, og utvikling av AGI-> ASI+. Så må vi få fart i sakene, ikke holde ting tilbake.

En AI som styrer samfunnet har ikke menneskelige svakheter som grådighet og korrupsjon. Vi burde absolutt, for vår egen og for barna våre sin framtid, fjerne alle hindre som sakker ned progresjon innen AI teknologi. Frykt og ignoranse, samt moralske og etiske retningslinjer som er helt hinsides, kan ikke hindre progresjon.

Så basically. Om det er en type kult vi trenger MER av. Er det en som fremmer AI tech. Trenger ikke nødvendigvis være en en cult of personality type AI GOD worship. Men en som fremmer ideologien av å framskynde AI og futuretech.
Vis hele sitatet...

Men ai laget av mennesker vil bære menneskers verdisyn og vil fra starten av være korrupt da. I mine øyne
Anonym bruker
"Arg Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er et aktiv medlem i Smithsvenner. AMA

SV er verken en kult eller sekt. Og de aller fleste rykter man hører om de er gjerne 30-40 år gamle. Det var et generasjonsskifte på midten av 2000 tallet.

Er jeg gjernevasket? Ofc not
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er jeg gjernevasket? Ofc not
Vis hele sitatet...
Vis meg en hjernevasket person som sier noe annet.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er et aktiv medlem i Smithsvenner. AMA

SV er verken en kult eller sekt. Og de aller fleste rykter man hører om de er gjerne 30-40 år gamle. Det var et generasjonsskifte på midten av 2000 tallet.

Er jeg gjernevasket? Ofc not
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle litt om hverdagen din? Lever du ett vanlig liv med jobb og venner utenfor den sirkelen, eller er livet ditt hovedsakelig skjermet fra utsiden?

Hvordan er synet/forholdet til rusmidler innen SV? Er det mye bruk av alkohol eller andre substanser?

Hvordan får dere nye medlemmer? Rekrutterer dere aktivt, og isåfall hvem er det dere ønsker inn? Må man være en økonomisk ressurs?

Hvordan er det for yngre mennesker? Må man finne seg noen som allerede er SV, eller hvordan fungerer det? Blir man «oppfordret» til å velge en spesifikk person kanskje?

Har egentlig veldig mye spørsmål, men kommer ikke på så mye her i farten, så bare å tilføye om det er noe du føler er verdt å nevne.
Anonym bruker
"Arg Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du fortelle litt om hverdagen din? Lever du ett vanlig liv med jobb og venner utenfor den sirkelen, eller er livet ditt hovedsakelig skjermet fra utsiden?
Vis hele sitatet...
Jeg er gift, og vi venter nå barn nr 2. Vi er i 30 årene. Jeg har en helt vanlig IT jobb. I jobben min er jeg i daglig kontakt med både kollegaer og kunder. Ingen ville trodd at
jeg er personlig kristen.

Hvordan er synet/forholdet til rusmidler innen SV? Er det mye bruk av alkohol eller andre substanser?
Vis hele sitatet...
Alkohol (i moderasjon) er greit. Narkotika er fyfy. Det er flere lokalmenigheter (spesielt Oslo) som har et hasj- og kokainproblem blant ungdommen. Jeg vet ikke hvordan de blir fulgt opp, men ingen blir kastet ut på grunn av det.

Hvordan får dere nye medlemmer? Rekrutterer dere aktivt, og isåfall hvem er det dere ønsker inn? Må man være en økonomisk ressurs?
Vis hele sitatet...
Vi tar inn alle slags. Min generasjon får ikke like mange barn som foreldregenerasjonen, og jeg vet at vi får inn medlemmer som kommer fra andre kristne trossamfunn. Søndagsmøtene er åpne for alle som vil komme og høre. Jeg var ikke i smiths venner når jeg traff dama (jeg var ute av SV fra jeg var ca 19 til 27) og nå er vi begge med. Hun har masse tattoeringer selvom det selvfølgelig ikke har noe å si.

Det er en forvetning at alle voksne over 26 år bidrar noe økonomisk. Iallefall det de kan, selvom ledelsen har utarbeidet føringer av hva man burde betale for å dekke alle utgifter rundt lokale, aktiviteter, stevner etc.

Hvordan er det for yngre mennesker? Må man finne seg noen som allerede er SV, eller hvordan fungerer det? Blir man «oppfordret» til å velge en spesifikk person kanskje?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke lyve. Veldig mange foreldre oppfordrer barna sine til å finne andre i SV, fordi man deler samme livssyn og har samme mål for livet.
Ellers står man fritt til å velge hvem man vil. Også folk utenfor SV, men det kan jo by på noen utfordringer gjennom ekteskapet. Sånn normen i SV er at man finner seg én partner, som man blir med livet ut. Man kan kun skilles hvis en av partene er utro.


Har egentlig veldig mye spørsmål, men kommer ikke på så mye her i farten, så bare å tilføye om det er noe du føler er verdt å nevne
Vis hele sitatet...
Phew.. sitter på mobilen så jeg orker ikke uttype veldig mye mer, men jeg skal prøve å svare fortløpende hvis det ikke er så vanskelige spørsmål.

Jeg har vært en tidligere narkoman, og jeg føler jeg har runda av det meste verden kan tilby. Dvs, dop, sex, jenter, heftige fester, være populær og det meste et menneske skal ønske meg. Alikevel fikk jeg ikke noe bra med meg selv av den livsstilen. Det er rart å si, men det er for første gang nå på lenge jeg føler at jeg har en mening med livet mitt, og jeg føler at kristendom er den religionen som passer meg. Mye av levemåten vår gir mening, uten at jeg klarer å sette gode ord på akkurat det.