Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Undergrunnen.no - en god ide?
Ja, dette har jeg ventet på! 31 31,96%
Ikke særlig smart, men ok.. 28 28,87%
Nei, dette er jeg veldig i mot! 17 17,53%
Vet ikke 21 21,65%
Stemmegivere: 97. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  71 8011
Better than thou.
Er snakk om at mange av Oslos borgere bruker kollektivtilbudet MYE hver dag, enveisbillett på banen koster tyve kroner uansett hvor langt man skal, og bot er på 750kr (sist jeg sjekket). Tar man banen si 2 ganger tur-retur per dag blir det 80kr, om man ikke kjøper en form for dagskort/ukeskort/månedskort. Gjør man så dette hver dag i en måned blir det roughly 2500 spenn. Det er faktisk ganske sjelden man blir tatt, så en 750kr bot er ikke så ille i prinsippet, problemet er bare det at tyve kroner for en 3 stasjoners tur er jævlig drøyt, og jeg vedder på at minst 50% av de 50.000 som daglig snikker hadde betalt billetten om den kostet f.eks. 10kr. Hvis det var færre snikere vil Sporveiene også slippe å ansette så mange vektere, og ville spart penger der også.

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg ville med denne posten når jeg tenker meg om..
Carlo, jupp, riktig det. Lavere priser ville nok fungert. Det de kunne gjort var jo å hatt en prøveperiode på 1 mnd med lavere priser. Og så vurdert sitjuasjonen.
Det burde de prøve ja tore- Foresten ja, som Carlo sier kan man jo tenke seg at de nå må ansette enda flere vektere fordi tjenesten blir så aktuell for så mange.. og på grunn av det vil det å ta toget kosta enda mer! Prøver å si dette er en blindvei, men jeg er ikke imot det...kanskje litt.......er nøytral da Foresten en kjempelur idè!! (Lur ikke god)
Opprinnelig postet av tore-
Carlo, jupp, riktig det. Lavere priser ville nok fungert. Det de kunne gjort var jo å hatt en prøveperiode på 1 mnd med lavere priser. Og så vurdert sitjuasjonen.
Vis hele sitatet...
Men til hvilken pris? Dette kan bety tap av store penger...
Ripz, sier jo seg selv at de ikke kan ta en pris som gjør at dem automatisk går i underskudd.
Tror nok Oslo Sporveier veit ganske godt hvor mye de skal ta for en enkeltreise. De kan leve med noe sniking så lenge prisen er høy, men dersom prisen er lav kan man ikke godta noe svinn/sniking. Og det vil alltid være snikere i en by med 500k innbygere. Tipper dette er regnet på i hue og ræva. Det er ikke snakk om å ikke tape penger, men å tjene mest mulig. Ikke glem at det er målet til alle bedrifter uansett. Men jeg ER enig med deg Carlo; Det er svindyrt!

Så til tilbyder av tjenesten: Hvilke garantier har du for at jeg blir varslet om kontroll? Hvis det er som du sier at de står i 6 timer har de neppe mer enn en kontroll om dagen, og da kan jeg vel få vite hvor den er isdetet for å velge kun to stasjoner? Hvis jeg f.eks velger Tøyen og Majorstuen er jeg like fucka om vekterene kommer på banen på Stortinget, National, Jernbanetorget eller Grønland! Kan et abbonoment være en mulighet? Slik at man betaler 30,- i uka f.eks for å få vite alle kontroller på bane. Da er det aktuellt!
dette hørtes jo totalt unyttig ut
Stormen, hvordan går tjenesten
SMS varslinger er ofte veldig greit, iallefall når det kommer til politikontroller og slike ting. Det virker ikke som om det er mange som har noe i mot slike kontroller blir varslet på sms, men når det er et "privat" firma som det blir varslet mot, ja da er det feil.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
saft, tjenesten plukker opp alle stasjoner mellom 2 punkter, slik at du ikke risikerer å bli catcha på stasjoner mellom de to.

Ellers: Tjenesten går bra, og vi tjener penger Vi får mye pes i gjesteboken på sidene, men det skulle bare mangle. Jeg er bare glad for å se at det er så god moral hos så mange mennesker i Oslo.

Skjønner jo at det kan være en provoserende tjeneste for mange, men dette er en tjeneste vi startet hovedsaklig for de gangene man faktisk glemmer å kjøpe billett; eller like før man får studielånet. Da har man som oftest utrolig lite penger, og 40 kr tur/retur skolen hver dag svir på en lommebok hvor det ikke er penger i det hele tatt
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:15.
Opprinnelig postet av zyrtec
Og dette kommer fra mannen bak unlock.no ?
Vis hele sitatet...
Hmm... og så? Sniking er ulovlig. Det er en liten forskjell der...


Opprinnelig postet av nso
men nå bor du på os da, og som kjent er bussdekningen ut der omtrent like god som en selvdød rotte er til dessertbruk
Vis hele sitatet...

Bussdekningen fra Os sentrum er bra. Går vel buss til byn hvert 30. minutt eller noe slikt (i distriktene derimot... ).

Men, for meg også ville det kostet 100,- å reise til "byn" og hjem. Og det er mildt sagt dyrt. Heldigvis har jeg ungdomskort.
Opprinnelig postet av Stormen
Skjønner jo at det kan være en provoserende tjeneste for mange, men dette er en tjeneste vi startet hovedsaklig for de gangene man faktisk glemmer å kjøpe billett; eller like før man får studielånet. Da har man som oftest utrolig lite penger, og 40 kr tur/retur skolen hver dag svir som faen på en lommebok hvor det ikke er penger i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Du mener på samme måte som at nasking ikke gjør så mye hvis man har lite penger og man synes tingen er overpriset allikevel? (;
▼ ... noen uker senere ... ▼
Better than thou.
Jepp jepp, endel gratis reklame idag og da, har jo vært på NRK nyhetene hver time. Hørte akkurat stemmen din på P1 Stormen, lille kjendisen vår! ;-)
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Ser at dere har fått enormt mye oppmerksomhet! Fikk Mann i posten i dag og til og med der har dere fått gratis reklame
stormen: synes retorikken din virker litt bush.

du sier 40.000 sniker hver dag på kollektiven i oslo, og det fordi det er for dårlig tilbud=høye priser.
du bruker dette for legetimere din tjeneste for at folk skal snike mer.

tenkt på hva 20kr (laveste billettpris) x 40.000 kunne gjort med billettprisene?

hadde disse betalt for seg ville den totale daglige billettpriskosnaden vært subsidiert med 800.000,-

ps. de 6-700 meterne ville jeg heller gått hadde jeg vært deg

men uansett, synes jeg det er bra det du gjør, skaper debatt og litt oppmerksomhet blandt folk.
viser at den sterke missnøyen tar enda et skritt.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Vel altså, jeg er såpass intelligent at jeg godt forstår den typen retorikk som Oslo Sporveier; og selvfølgelig, det er sikkert helt riktig. Betaler 40.000 stykk 20 kr hver dag, så tjener Sporveien (maks) 292 millioner ekstra hvert år; og selvfølgelig hadde de millionene kommet kundene til gode.

Nå har vi allikevel en lei liten regel i ethvert kapitalistisk samfunn, som går under betegnelsen "Tilbud og etterspørsel"; dvs. at etterspørselen etter en vare er tilpasset tilbudet. Når Oslo Sporveier tar 20-30 kr for 1 times fri transport - (mot f.eks 10-11 kr i Paris) - så tilsier fornuften at de umulig kan få noen særlig høyere etterspørsel etter sine tjenester ervervet på lovlig måte enn det de har i dag.

Og det er her Undergrunnen.no kommer inn; og kapitaliserer på andres manglende vilje til å betale hva de tydeligvis mener er åger-pris på transport. Andre igjen ville si at Undergrunnen.no kapitaliserer på andres manglende moral - men det hele kommer igjen tilbake til "tilbud og etterspørsel"; etterspørselen etter en slik tjeneste er til stede - og ergo er Undergrunnen.no der.

Selv betaler jeg som regel for meg på all kollektivtrafikk, med noen få unntak - f.eks like før lønning, og når jeg bare skal 100 meter ned gaten.

Det vi alle kan håpe på, er at Undergrunnen.no kan være med på å presse transport-prisene nedover; enten gjennom en holdningsendring fra Sporveiens side, eller gjennom økte statlige tilskudd.
nå kommer jo sporveiene med nytt billettsystem om ikke så altfor lenge da, så det kan bli småkjipern å snike fremover.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Kunne du forklart litt mer om dette nye billettsystemet, veggiss?
stormen: dårlig av meg å spørre om konkrete tall på overskudd/underskudd dere harpå denne tjenesten?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
mix: Nei.. Det går vel greit det; uten at jeg har lyst til å være alt for spesifikk. I løpet av de siste 3 ukene - som tjenesten har vært operativ - har vi tjent noen tusen kroner. Mye forsvinner jo bort i skatt og utgifter til vår tekniske leverandør (Eurobate), så da sitter vi igjen med en helt ok bi-inntekt til skolen og annen jobb.

Etter at vi nå er ferdige med å utvikle systemet, har vi jo ingen/lite jobb med tjenesten - samtidig som pengene kommer inn i et stabilt tempo.

Når det gjelder det nye billettsystemet Sporveien skal innføre, så er det snakk om fysiske avgrensninger på t-banen - slik at man ikke kommer inn uten billett. Men man skal ikke ta det alt for seriøst; de snakket nemlig om akkurat det samme i år 2000, og investerte 100 millioner i et system. Det systemet kan du se restene av på Stortinget stasjon i dag (de bommene som alltid er åpne).. Så det vil nok finnes et marked for Undergrunnen.no i flere år fremover
Opprinnelig postet av Stormen
Nå har vi allikevel en lei liten regel i ethvert kapitalistisk samfunn, som går under betegnelsen "Tilbud og etterspørsel"; dvs. at etterspørselen etter en vare er tilpasset tilbudet.
Vis hele sitatet...
nå må du ikke blande kapitalisme med kommunisme.
for det er i kapitalisme du finner fenomenet at tilbudet er tilpasset etter etterspørselen.

men nå er det sånn at vi i norge langt fra har noe rent kapitalistisk samfunn. norge kjører en mellomting, sosialøkonomi.
dvs. f.eks. at oslo kommune har bygd og subsidierer kollektivtrafikken. og i dette eksempelet ikke godt nok


Når Oslo Sporveier tar 20-30 kr for 1 times fri transport - (mot f.eks 10-11 kr i Paris) - så tilsier fornuften at de umulig kan få noen særlig høyere etterspørsel etter sine tjenester ervervet på lovlig måte enn det de har i dag.
Vis hele sitatet...
nå kan jeg ikke akkurat se relevansen i at du sammenligner oslo med paris. paris har jo et vanvittig mye større marked (brukere) enn det bitte lille oslo har.

du får en litt mer rettferdig sammenligning med københavn som er sånn ca. 2.5 x større enn oslo.

der må du ut med 15dkk ( DKK er mer verdt enn danmark og prisene der er generelt mye lavere enn her, dvs. det virker dyrere ) for 1 time med kollektivtraffik (buss og metro) i indreby (dvs. fra nørrebro i nord og amager i sør).
MEN, kollektivtilbudet er mye mye bedre utviklett.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
metrom, vel, jeg mener at det ikke er helt "off" å sammenligne Oslo med Paris når det gjelder kollektivnettet. For du sier det jo på en måte selv; Paris har flere brukere enn Oslo, så det "burde" være billigere. Samtidig har Paris 100 ganger så mange ansatte, 100 ganger så lange linjer å vedlikeholde, og 100 ganger så mange kostnader - og således burde det jo faktisk være *dyrere* enn i Oslo...? Mitt poeng er at inntektene utjevner kostnadene - og at det derfor til dels er relevant å sammenligne de to.

Når det så er så drastiske forskjeller som 15-20 kr forskjell for en tur, så er det grunn til å rette et kritisk lys mot Sporveien uansett. Og det syntes jeg vi har klart med Undergrunnen.no

Tenkte også å la alle NFF-medlemmer bruke Undergrunnen.no gratis. Så hvis noen av dere vil bli abonnenter, så bare send meg en PM med mobilnummer og operatør. (trenger å vite operatør til databasen) Dagens freebie fra Stormen!