Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4996
Jeg trenger en ekstra telefon med et telefon nummer som ikke kan spores til meg.

Jeg har et person nummer og bilde av legitimasjonen. Kan jeg dra ned til Narvesen og kjøpe et kontaktkort i hans ID?

Hva er mulighetene?
https://freak.no/forum/showthread.php?t=168422
Står litt information akkurat rundt det å ordne simkort i denne tråden.

Du kan sikkert dra ned på Narvesen å gjøre det, men nå vil vel ikke bilde på legitimasjonen ligne på deg om det ikke er deg.
Personen vil nok også få beskjed om at det er knyttet ett nytt telefonnummer til han ettersom du bruker hans ID.
Du risikerer også bot/fengsel.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...ITTEL_2-6#§202
§ 202. Identitetskrenkelse
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller med en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å

a) oppnå en uberettiget vinning for seg eller en annen, eller
b) påføre en annen tap eller ulempe.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det kreves ID for å kjøpe kontantkort. Ikke slik tidligere. Du kjøper startpakke og får med sim kort. Betaler cash og går.

Bruk en annen telefon enn din ordinære om du vil være litt mer sikkert. En billig telefon duger sikkert. Sett inn ny simkort og du må registrere simkortet. Du har alternativ pers.nr så bare bruk det. Står oppskrift i detaljer på startpakken.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tror ikke det kreves ID for å kjøpe kontantkort. Ikke slik tidligere. Du kjøper startpakke og får med sim kort. Betaler cash og går.

Bruk en annen telefon enn din ordinære om du vil være litt mer sikkert. En billig telefon duger sikkert. Sett inn ny simkort og du må registrere simkortet. Du har alternativ pers.nr så bare bruk det. Står oppskrift i detaljer på startpakken.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke vanskeligere en det?
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man må vise id jo og bilde på mobilen er ikke nok
▼ ... over en uke senere ... ▼
Denne artikkelen vil interessere:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...hete-hula-hula

Regner med at det beste vil være å bestille SIM i en skranke eller reklamestand da elektronisk registrering sikkert er under strengt oppsyn.
Sist endret av MeepMeep; 27. juli 2019 kl. 00:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MeepMeep Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt ingenting nytt.

Du kan fritt bestille utanlandske simkort, og bruke dei i Noreg heilt lovleg. T.d. britiske simkort funker utmerka, og britane har ingen krav om registrering. Det er lovleg.

Det er heller ikkje ulovlig å betale ein alkis ein tusenlapp for å registrere det i sitt namn. Heile opplegget lukter strengt tatt av sikkerhetsteater, som aldri vil oppnå føremålet. At ein norsk tilbydar har slakke prosedyrer endrer ikkje det.
Kjøpte lett Lebara kontaktkort på Cirkle K uten å vise frem noe form for legitimasjon, fikk heller ingen velkomstbrev i posten og måtte heller ikke registrere meg med noe personlig informasjon.
Kan bekrefte at man heller ikke får noe brev med Telia sin startpakke, må registrere personnr og hvis fyren allerede har Telia kan det hende nummeret dukker opp på min side hos han.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man må vise id jo og bilde på mobilen er ikke nok
Vis hele sitatet...
Hvor må man vise ID?

Du behøver IKKE ID for å _kjøpe_ startpakke.
Du behøver PERSONNUMMER for å registrere kontantkortet.

Dette gjøres som regel via SMS, men i enkelte tilfeller må det gjøres manuelt via telefon.